HyperV eller VMware, vad körs?

Permalänk

HyperV eller VMware, vad körs?

Hallu

Jag sitter och märker upp servrar i en hall och behöver veta vilka som körs via VMware eller HyperV, någon som vet om det finns något cmd kommando eller liknande för att se vilket av de olika som körs?

systeminfo har jag testat och det ger mig ju info om det är en dedikerad server eller en virtuell men har ofta svårt att utläsa om det är en hyper v eller vm som körs.

mvh

Permalänk
Medlem

Om du vill veta vad det är , kolla om VMware-tools är installerat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan... märker du upp virtuella servrar fysiskt? What?! o.O

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

https://stackoverflow.com/questions/15485601/how-to-check-my-...

Dvs, kör detta i PowerShell:

gwmi -q "select * from win32_computersystem"

På en av mina virtuella maskiner får jag t.ex. "Model : WMware Virtual Platform", på en annan "Model : VirtualBox". Verkar funka universellt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Om du vill veta vad det är , kolla om VMware-tools är installerat

Det hade jag inte tänkt på, men det ska kollas!

Skrivet av PointMan:

Förstår inte frågan... märker du upp virtuella servrar fysiskt? What?! o.O

Haha när jag läser mitt inlägg så förstår jag att du/alla som har läst den blir förvirrade med tanke på att jag skrev hall. men nej, det är självklart inga fysiska servrar. Det är virtuella och det är i ett register jag märker upp dem.

Skrivet av backfeed:

Hittade detta:

https://stackoverflow.com/questions/15485601/how-to-check-my-...

Dvs, kör detta i PowerShell:

gwmi -q "select * from win32_computersystem"

På en av mina virtuella maskiner får jag t.ex. "Model : WMware Virtual Platform", på en annan "Model : VirtualBox". Verkar funka universellt.

hm, ska testas!

Tack alla för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hittade detta:

https://stackoverflow.com/questions/15485601/how-to-check-my-...

Dvs, kör detta i PowerShell:

gwmi -q "select * from win32_computersystem"

På en av mina virtuella maskiner får jag t.ex. "Model : WMware Virtual Platform", på en annan "Model : VirtualBox". Verkar funka universellt.

Smidigt, jag bygger vidare på detta. Att göra en sak två gånger är en gång för mycket.

$Listameddatorer | ForEach-Object{Invoke-Command -ComputerName $_ -ScriptBlock {gwmi -q "select * from win32_computersystem"}} | Select-Object Name,Model | FT -a | Out-file c:\temp\inventering.txt

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taljin:

Smidigt, jag bygger vidare på detta. Att göra en sak två gånger är en gång för mycket.

$Listameddatorer | ForEach-Object{Invoke-Command -ComputerName $_ -ScriptBlock {gwmi -q "select * from win32_computersystem"}} | Select-Object Name,Model | FT -a | Out-file c:\temp\inventering.txt

IF it moves - Script it

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415