Nånting tar upp utrymme på min NAS....

Permalänk

Nånting tar upp utrymme på min NAS....

Hej!
Har sen en tid tillbaka en Synology NAS men är fortfarande nybörjare på DSM osv. Mitt problem är följande:

Har endast haft en disk men köpte en till igår och installerade den. Min tanke är att jag ska ha allt på min nya 3TB disk och sen köra en backup på det som jag bryr mig om till den äldre 1TB disken för att nån slags säkerhet om en disk skulle dö. Jag flyttade alla "Shared folders" från volym 1 på den första disken där jag haft allt till en ny volym 2 på den nya disken. Problemet är att det fortfarande är ca 250GB använt utrymme på volym 1 även om jag flyttat allt till den nya volymen. Jag har ingen aning om vad det är, enligt Storage Analyzer så är det admin profilen som äger alla filer som fortfarande ligger på volym 1 men jag kan inte hitta vad det är för något... Det ser ju ut som om det är nån "Shared Folder" men alla ligger på volym 2?

Permalänk

Update: Jag har lagt märket till att det som nu tar upp utrymme hela tiden växer. Som ni ser på bilderna så skiljer det en del redan där, nu är nästan 300GB använt... Känns sjukt skumt :S

Permalänk
Medlem

Installeras inte OS/Appar på volume1? samt att inställningar sparas där?

Permalänk
Skrivet av Tino:

Installeras inte OS/Appar på volume1? samt att inställningar sparas där?

Jo men de tar knappast upp 300GB?! Vet att alla appar och OS tog upp typ 1GB tidigare!

Permalänk
Medlem

På min NAS töms inte papperskorgen automatiskt, av säkerhetsskäl. Kan det vara så enkelt att det växer för att du tar bort filer men inte tömmer din recycle bin share?

Permalänk
Medlem

Använder du cloud station?

Permalänk
Skrivet av zaxxon:

På min NAS töms inte papperskorgen automatiskt, av säkerhetsskäl. Kan det vara så enkelt att det växer för att du tar bort filer men inte tömmer din recycle bin share?

Testade att tömma papperskorgen men det hjälpte inte

Skrivet av Tino:

Använder du cloud station?

Nej, har hört att det ska vara buggigt och inte gå att lita så så har undvikit det.

Permalänk

Hade samma problem med min readynas, försvann massor med utrymmer som jag inte fick tillbaka fast jag raderade filerna... hittade att det vara SNAPSHOTs, dvs för att kunna rädda data tar inte NASEN bort datan utan bara markerar att platsen är ledig för datalagring.. Vilket den i sin tur använder när lagringsutrymmer är slut... kolla om du har någon sådan funktion... det är för att kunna rädda datan sen vid t.ex undelete eller liknande...

Permalänk
Medlem

Under "lagringsanalyserare" kan du skapa en disklagringsrapport. Kanske kan ge nåt?

Permalänk
Skrivet av micro1977:

Hade samma problem med min readynas, försvann massor med utrymmer som jag inte fick tillbaka fast jag raderade filerna... hittade att det vara SNAPSHOTs, dvs för att kunna rädda data tar inte NASEN bort datan utan bara markerar att platsen är ledig för datalagring.. Vilket den i sin tur använder när lagringsutrymmer är slut... kolla om du har någon sådan funktion... det är för att kunna rädda datan sen vid t.ex undelete eller liknande...

Ska gräva lite i det, tack för tipset!

Skrivet av Scepticer:

Under "lagringsanalyserare" kan du skapa en disklagringsrapport. Kanske kan ge nåt?

Har gjort det, bilderna i första posten kommer från den funktionen. Tyvärr ger det inte info om vad som tar upp plats...

Permalänk
Medlem

Kör jag den där lagringsanalyseraren på min och klickar på "visa detaljerad" (eller vad knappen hette upe i högra hörnet) så säger den rapporten att mappen homes/admin innehåller 197GB på min. Tittar jag i filhanteraren hittar jag inget där... Skumt. Återkommer om jag hittar på vad det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Kör jag den där lagringsanalyseraren på min och klickar på "visa detaljerad" (eller vad knappen hette upe i högra hörnet) så säger den rapporten att mappen homes/admin innehåller 197GB på min. Tittar jag i filhanteraren hittar jag inget där... Skumt. Återkommer om jag hittar på vad det kan vara.

Precis! Väldigt konstigt, hör av dig om du kommer på vad det är!

Permalänk
Medlem

Jag kör det inte själv men, Cloudstation verkar kunna låsa upp nästan dubbla diskutrymmet(!?) läser jag på synology's forum. Måste avinstalleras helt för att ge tillbaka utrymmet.

En annan potentiell utrymmesbov är photostation. Thumbnails och (jag misstänker speciellt) videofiler som anpassats för visning på olika typer av enheter kan ta mycket diskutrymme. Detta är nog till viss del fallet för min del, även om jag inte har några videofiler där.

...sen kan man kanske misstänka att något annat installerat package kan sno diskutrymme.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag kör det inte själv men, Cloudstation verkar kunna låsa upp nästan dubbla diskutrymmet(!?) läser jag på synology's forum. Måste avinstalleras helt för att ge tillbaka utrymmet.

En annan potentiell utrymmesbov är photostation. Thumbnails och (jag misstänker speciellt) videofiler som anpassats för visning på olika typer av enheter kan ta mycket diskutrymme. Detta är nog till viss del fallet för min del, även om jag inte har några videofiler där.

...sen kan man kanske misstänka att något annat installerat package kan sno diskutrymme.

Tack för bra info! Ska testa avinstallera lite olika "appar" och se om det hjälper!

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag kör det inte själv men, Cloudstation verkar kunna låsa upp nästan dubbla diskutrymmet(!?) läser jag på synology's forum. Måste avinstalleras helt för att ge tillbaka utrymmet.

En annan potentiell utrymmesbov är photostation. Thumbnails och (jag misstänker speciellt) videofiler som anpassats för visning på olika typer av enheter kan ta mycket diskutrymme. Detta är nog till viss del fallet för min del, även om jag inte har några videofiler där.

...sen kan man kanske misstänka att något annat installerat package kan sno diskutrymme.

Nu har jag löst det! Det va en gammal backup som låg och spökade och inte syntes nånstans utom i att det saknades utrymme. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Nu har jag löst det! Det va en gammal backup som låg och spökade och inte syntes nånstans utom i att det saknades utrymme. Tack för hjälpen alla!

Tack för info! Jag är inte nån NAS-expert så måste fråga, menar du en back-up av en dator som du gjort mot NAS:en? Hur/var hittade du back-up:en och kunde ta bort den?

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag kör det inte själv men, Cloudstation verkar kunna låsa upp nästan dubbla diskutrymmet(!?) läser jag på synology's forum. Måste avinstalleras helt för att ge tillbaka utrymmet.

En annan potentiell utrymmesbov är photostation. Thumbnails och (jag misstänker speciellt) videofiler som anpassats för visning på olika typer av enheter kan ta mycket diskutrymme. Detta är nog till viss del fallet för min del, även om jag inte har några videofiler där.

...sen kan man kanske misstänka att något annat installerat package kan sno diskutrymme.

Skrivet av Scepticer:

Tack för info! Jag är inte nån NAS-expert så måste fråga, menar du en back-up av en dator som du gjort mot NAS:en? Hur/var hittade du back-up:en och kunde ta bort den?

Jag är verkligen inte heller nån NAS-expert... Det jag hittade var att man kan skapa nåt som heter "Backup Destination" och det var i en sån typ gömd mapp som tog upp massa utrymme. När jag tog bort den så försvann allt! Vet inte exakt vad jag gjort backup på dit faktiskt, jag har suttit och pillat massor i massa inställningar för att lära mig så jag har väl antagligen gjort det oavsiktligt nån gång... Hoppas det kan vara nyttig info för dig!

Permalänk
Medlem

Backup destination skapas när du ställer in din synology för att vara just backup target för en annan synology NAS

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Backup destination skapas när du ställer in din synology för att vara just backup target för en annan synology NAS

Man kan skapa det för intern backup mellan diskar på i samma NAS också har jag kommit fram till nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Man kan skapa det för intern backup mellan diskar på i samma NAS också har jag kommit fram till nu!

Ok, tack. Kollade nu och jag hade inget inställt där.
Mina 197GB är väl nåt annat, förmodligen delvis från photostation som sagt. Stör mig inte nu och får vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Backup destination skapas när du ställer in din synology för att vara just backup target för en annan synology NAS

Mhm, men på min var det aktiverat (default antar jag) att den ska kunna vara back-up target för annan NAS men det fanns inget listat under "Back-up destination".