Funderingar kring ny dator för BF5 / Hardline

Permalänk

Funderingar kring ny dator för BF5 / Hardline

Tjena! Är ute efter att köpa en ny dator och smyga mig in på BF scenen igen! Spelade extremt BF förut till typ 2an men nu är det ju många årsen sist!

Hur mkt fps måste man ha för att skotten ska sitta ordentligt och för att spelet ska vara roligt att spela?
Kommer hardline dra extremt mycket mer tror ni?
kommer man kunna köpa en dator som är BF5 kompatibel eller inte?
i5 eller i7?

Har tittat lite på begagnat och nytt och tycker jag inte blir smartare alls.

Tacksam för tips!

/M

Permalänk
Medlem

Du bör nog sikta rätt högt och absolut ligga över 60fps, tänk dig typ ett 120/144hz system om du vill att det ska sitta.
BF är väldigt CPU-intensivt (dessutom) så satsa på en bra processor.

Sedan, men det är min lilla teori, är att Hardline kommer vara vansinnigt tråkigt.

Exempelvis något liknande detta: https://www.komplett.se/pc-i-delar-core-i7-4790-gtx-970/78361...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hur framtidssäker är denna? och vad skulle man behöva uppgradera ?

Undrar alltså hur framtidsäker denna dator är? Hur kommer den stå sig emot Skylake tex? (man kan ju spekulera såklart men vissa kanske vet mer än andra)

Fractal Design Define Mini mATX
Corsair RM 750W
Asus Z97M-Plus
Intel Core i7 4770K
Noctua NH-U9B SE2
Asus GeForce GTX 770 DirectCU II OC 2GB
Samsung EVO 840-series 500GB
16GB Corsair Vengence Pro 1600MHz CL9

/M

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som en kompetent dator. Ska du spela 1080p 60HZ skärm kommer det fungera fint.
Skylake kommer väl vara lite snabbare.Vet inte vad det procentuella skillnaden kommer ligga på, men är väl inget super skillnad.
Tycker det kan vara ett bra köp, om det nu e begagnat som jag såg i tidigare trådar:P

Allt blir väl outofdate efter några år. Men då får man klocka, byta ut grafikort osv. Det e något vi får dras med i datorlivet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

3-4 år, för höga grafikinställningar, dock inte högsta, kär du på medel som jag gör, så håller det minst 4-5 år skulle jag säga. allt hänger på hur spelmarknaden utvecklar sig. du kommer nog vilja ha mer ramminne i framtiden och snabbare grafikkort, och då får du 2-3 år till utan att ändra andra saker

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mycket. Processorn e senaste generationen o en i7 ti på köpet. Lägger man sen till Intels marginella uppdateringar så står den sig i minst 3 år skulle jag säga (allt maxat i 60FPS alltså).

Grafikkort däremot får rejäla uppdateringar varje generation så de får du allt byta ut varannan generation om du vill maxa allt. Vill du upp till 120 o 144FPS så får du köra SLI o möjligen uppgradera varannan generation.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

cpu´n är inget problem alls och duger länge "antagligen flera år" och har bra oc potential men första som sätter stop är grafikkortet och till hösten när det kommer roliga tittlar skulle jag gissa på att det känns ganska tråkigt om man ska köra max på top of the line spelen och då blir det inga 60fps ultra settings om du inte sätter i ett till grafikkort då får du bra prestanda men kan bli klent med vram som ställer till problem i stället så är svårt att säga exakt hur länge det hänger med men grafikkort är det som först blir problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Så ifall jag kör med 770 till hösten och sedan uppgraderar till ett 980 eller nyare om det kommer eller amd 3xx serie så kommer burken vara spelbar iaf 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Så ifall jag kör med 770 till hösten och sedan uppgraderar till ett 980 eller nyare om det kommer eller amd 3xx serie så kommer burken vara spelbar iaf 2 år?

Med stor sannolikhet ja.

En överklockad i7 920 klarar sig fortfarande bra i krävande spel. Till och med en Core 2 Quad är fortfarande OK för flertalet spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Så ifall jag kör med 770 till hösten och sedan uppgraderar till ett 980 eller nyare om det kommer eller amd 3xx serie så kommer burken vara spelbar iaf 2 år?

Skulle tro det ja.

Anekdot, min förra dator köpte jag 2008 och hade den ända fram till början av 2014. En intel q6600 prolle. Bytade bara grafikkortet med ett par års mellanrum. Minns inte ens vilket grafikkort jag hade i början men de två sista var ett 560 ti och sen ett gtx 680 som jag har än idag i min nya rigg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikeyland:

Så ifall jag kör med 770 till hösten och sedan uppgraderar till ett 980 eller nyare om det kommer eller amd 3xx serie så kommer burken vara spelbar iaf 2 år?

det är vad jag skulle sikta på och är i ungefär samma dilemma själv och känns det slött till hösten byter jag då annars jan/feb nästa år för nya modeller brukar komma vid höst eller jan/feb/mars och våra kort är ganska likvärdiga och tror båda klarar high med 2-4x aa/af till nästa år den här tiden och då ligger cpu 1 gen efter men det oroar inte mig så borde inte oroa dig och 2år efter det är det dags för cpu så 3-4 år är min gissning på cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Ännu en felplacerad tråd flyttad, se §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

det är vad jag skulle sikta på och är i ungefär samma dilemma själv och känns det slött till hösten byter jag då annars jan/feb nästa år för nya modeller brukar komma vid höst eller jan/feb/mars och våra kort är ganska likvärdiga och tror båda klarar high med 2-4x aa/af till nästa år den här tiden och då ligger cpu 1 gen efter men det oroar inte mig så borde inte oroa dig och 2år efter det är det dags för cpu så 3-4 år är min gissning på cpu

Ok tack!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och rensad*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Passade även på att ta bort ett par inlägg enligt §9 (ej riktad mot TS).

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 9
Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...