Permalänk

HDD klickar

Tjena!
Efter att jag införskaffat en msata ssd och monterat in den så klonade jag över windows till den. Gick suveränt. Någon dag senare börjar det klicka i hårddisken. Klickanded kommer med ett intervall på ca 5-10min/klick. Detta höll den på i ca 3 dagar. Nu klonade jag tillbaks all data från ssd tillbaks till HDD och då avtar klickandet. Jag hörde endast ett klick på en hel kväll (ca 6h). Är det någon som har en ide om vad som pågår? Ha i åtanke att detta är en bärbar dator.

Mvh!

Permalänk

vanligtvis när en mekanisk hdd "klickar" så är det att läsarhuvudet söker över skivorna utan att hitta var den skall läsa. Vanligtvis när jag har fått detta problem byter jag disken direkt på garanti

Du bör nog kunna se via hdtune att access / söktiden inte är ok.

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Avstängd

Hoppas du inte la någon viktig data på din mekaniska disk..
för tillbaka datan och byt disken,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

En ssd har väl inga rörliga delar? Det bör inte vara den som klickar..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd

hmmm... Är det SSD:n eller den mekaniska disken som klickar... Antog att det var din Mekaniska disk.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Antar att båda diskarna sitter i. Kan vara energisparläget på disken som slår in för att inget läses på disken när inte Windows ligger på den. "Greendiskarna" brukara parkera huvudet oftare, därav klicket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Antar att båda diskarna sitter i. Kan vara energisparläget på disken som slår in för att inget läses på disken när inte Windows ligger på den. "Greendiskarna" brukara parkera huvudet oftare, därav klicket.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag tippar på detta, och tycker inte att det hela verkar särskilt underligt.

Men ta en titt med något program som kan läsa av SMART för att se om det finns någon varning där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Även jag tippar på detta, och tycker inte att det hela verkar särskilt underligt.

Men ta en titt med något program som kan läsa av SMART för att se om det finns någon varning där.

Tog en titt på hdtune och liknande program men allting ser ut att funka. Jag monterade ut ssdn och förde över windows tillbaks till hdd och då avtar ljudet helt, jag kan inte minnas höra något ljud igår. Ni var inne på något strömsparläge för hddn, hur kommer jag åt de inställingarna?

Tack för eran tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tog en titt på hdtune och liknande program men allting ser ut att funka. Jag monterade ut ssdn och förde över windows tillbaks till hdd och då avtar ljudet helt, jag kan inte minnas höra något ljud igår. Ni var inne på något strömsparläge för hddn, hur kommer jag åt de inställingarna?

Tack för eran tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste svara på frågan om det är SSD eller mekaniska HD'n som klickar!

Läser man dina inlägg så formulerar du det som att SSD'n klickar, men det stämmer väl inte? Du menar väl den mekaniska hårddisken?

Om det är den mekaniska disken så är det säkert bara så att den parkerar läshuvudet om den inte har OS'et på sig (dvs den används inte så mkt). En OS-disk däremot används så ofta att den inte parkerar läshuvudet.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Du måste svara på frågan om det är SSD eller mekaniska HD'n som klickar!

Läser man dina inlägg så formulerar du det som att SSD'n klickar, men det stämmer väl inte? Du menar väl den mekaniska hårddisken?

Om det är den mekaniska disken så är det säkert bara så att den parkerar läshuvudet om den inte har OS'et på sig (dvs den används inte så mkt). En OS-disk däremot används så ofta att den inte parkerar läshuvudet.

Jag ber om ursäkt, självklart menar jag den mekaniska disken. Kanske var lite otydligt. Vet du hur man fixar så HDDn inte parkerar?

Permalänk
Avstängd

Varför vill du det?
Stäng av power saving på disken i enhetshanteraren.

Skrivet av Behappypro:

Jag ber om ursäkt, självklart menar jag den mekaniska disken. Kanske var lite otydligt. Vet du hur man fixar så HDDn inte parkerar?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Är det en "Green/Eco" disk kan du inte påverka parkering i och med eget energisparläge.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Varför vill du det?
Stäng av power saving på disken i enhetshanteraren.

Ett sånt alternativ har jag inte på min enhetshanterare?