16GB ram hur stor pagefile?

Permalänk

16GB ram hur stor pagefile?

Har en dator med 16 GB och använder spacesniff för att se vad som tar upp så mycket minne på mina två ssd enheter, har även en mekanisk hårddisk på 1TB. Såg att på min C:\ disk används 16 Gb till pagefile.sys och 12.7GB till hyberfile.sys. På min andra ssd används 2.8 GB till pagefile.sys. har sökt runt en del nu men inte hittat något svar jag är fullt nöjd med.

Frågan är då om pagefile.sys och hyberfile verkligen ska behöva ta så mycket lagring på en rig med 16GB ram. Läste att systemet behöver en vis mängd pagefile på systemdisken för att skriva crashrapporter stämmer det? Och vilka inställningar ska jag ha på virituelt minne skulle ni säge? Som sagt har tre diskar en ssd med os, en mekanisk med spel och en till ssd för spel. Tror inte att jag använder hybernatemode då jag alltid stänger av datorn men den kanske används när datorn går in i viloläge.

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av warferwille:

Har en dator med 16 GB och använder spacesniff för att se vad som tar upp så mycket minne på mina två ssd enheter, har även en mekanisk hårddisk på 1TB. Såg att på min C:\ disk används 16 Gb till pagefile.sys och 12.7GB till hyberfile.sys. På min andra ssd används 2.8 GB till pagefile.sys. har sökt runt en del nu men inte hittat något svar jag är fullt nöjd med.

Frågan är då om pagefile.sys och hyberfile verkligen ska behöva ta så mycket lagring på en rig med 16GB ram. Läste att systemet behöver en vis mängd pagefile på systemdisken för att skriva crashrapporter stämmer det? Och vilka inställningar ska jag ha på virituelt minne skulle ni säge? Som sagt har tre diskar en ssd med os, en mekanisk med spel och en till ssd för spel. Tror inte att jag använder hybernatemode då jag alltid stänger av datorn men den kanske används när datorn går in i viloläge.

200 initial - 2000 MB maximum fick jag rekommenderat när jag skaffade 16GB. Windows har fortfarande inte ökat över 200 GB initial efter 6 månader. Så 200-2000 på OS SSDn sen kan du stänga av på alla andra diskar. Du kan stänga av hibernate och ta bort hiberfile.sys. Hibernate används inte av viloläget, då ström fortfarande matas till RAM minnet och du behöver alltså inte spara något på disk.

cmd
powercfg -h off

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hibernate = Viloläge
Vid viloläge dumpas RAM till ett mer permanent lagringsmedium (där en viss mängd utrymme finns reserverat i hiberfil.sys) och datorn stängs av lika mycket som när du stänger av vanligt.

Vänteläge/Sleep däremot håller RAM spänningssatt, så det behövs ingen hiberfil.sys för att använda vänteläge.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vänteläge/hibernate kan du stänga av om du inte använder det, då spar du en del utrymme. Det virtuella minnet/page file kan du ha på 4096mb tbh

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Nu har jag ställt växlingsfilen på c: till 800-2000(MB) (windows rekomenderade att åtminstone ha 800 för att skriva loggar) och har helt stängt av den på mekaniska och andra ssdn. Stängde även av hybernate via kommandotolken som ggwp tipsade om. Tack för att ni klargjorde vissa saker för mig.

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk

Snabb fråga

Jag har själv 16Gb RAM och en page file på 16GB (Windows egna inställning)
Är 2GB verkligen tillräckligt, min page file ligger på ca 4GB när jag bara har webbläsaren uppe med en Youtube video
Eller är något som är fel med mitt system?

(har stängt av hibernate)
Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Snabb fråga

Jag har själv 16Gb RAM och en page file på 16GB (Windows egna inställning)
Är 2GB verkligen tillräckligt, min page file ligger på ca 4GB när jag bara har webbläsaren uppe med en Youtube video
Eller är något som är fel med mitt system?

(har stängt av hibernate)
Tack i förväg

Om du har ont om utrymme på din SSD så kan du flytta över din page file till din HDD. Page file är ju väldigt beroende av användarmönster så det är svårt att ge generella råd som gäller alla. Men i mitt fall så använder windows just nu 9GB page file. Om du multitaskar mycket eller lämnar applikationer öppna så låt windows gå lös med page file på din HDD. Det skadar ju inte direkt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Om du har ont om utrymme på din SSD så kan du flytta över din page file till din HDD. Page file är ju väldigt beroende av användarmönster så det är svårt att ge generella råd som gäller alla. Men i mitt fall så använder windows just nu 9GB page file. Om du multitaskar mycket eller lämnar applikationer öppna så låt windows gå lös med page file på din HDD. Det skadar ju inte direkt.

Har ca 65GB ledigt på min 120GB ssd
Men som du säger så antar jag att det inte direkt skadar att låta Windows använda page file:n

Permalänk
Medlem

Jag har 16GB minne och har kört utan pagefile i över 2år utan problem.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Snabb fråga

Jag har själv 16Gb RAM och en page file på 16GB (Windows egna inställning)
Är 2GB verkligen tillräckligt, min page file ligger på ca 4GB när jag bara har webbläsaren uppe med en Youtube video
Eller är något som är fel med mitt system?

(har stängt av hibernate)
Tack i förväg

Där kan finnas tillfällen då den behöver mer. Om du är osäker, sätt högre max värde.

Windows kommer bara utöka pagefilen när den verkligen behöver det, och det behövs bara en omstart av Windows så återställs den till minimum värdet.
Har man en HDD så rekommenderar jag att den är på max 4GB dock, helst även låst på ett värde, för att den inte ska fragmentera och för att det tar längre tid för en HDD att slumpmässigt skriva/läsa 4GB än det tar för dig att åka ut och handla mer RAM. Men på en SSD så är det en helt annat läge, där fragmenterat inte gör ett skvatt i prestandaförsluten, och den kan leverera betydligt mer prestanda, men utrymmet är dyrbart.

Själv har jag 1024-8192 med 8GB RAM eller mer. Har räckt för allt jag försökt göra, även större renderingar där den faktiskt behövde mer.