Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

380x runt hörnet får vi hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Ironiskt nog har det varit mycket snack om minnet på det kortet. Första kortet med staplade minnen. Känns ju definitivt mer aktuellt då det gröna laget förlorar poäng för varje sekund de velar över hur de ska kunna fucka sina kunder smidigast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Kolla om din kommun har en konsumentrådgivare som du kan ringa. Dessa har i regel svar eller iaf möjlighet att kolla upp dina rättigheter. Jag förstår återförsäljarnas vilja att vänta i det här läget eftersom de vill ha kompensation av nvidia per inlämnat kort men rent krasst så har det inget med deras skyldighet gentemot dig som konsument att göra. Du har dina rättigheter som konsument som de (återförsäljarna) ska leva upp till, den fighten tar du. De har sina rättigheter som återförsäljare, den fighten tar de (med/mot nvidia).

Jag väntar med en faktiskt reaktion innan jag hört nvidias lösning på problemet. Dustin var dock villiga att ta tillbaka kortet direkt bara på grund av att det står fel på deras sida, så det lutar åt det och ett AMD-kort istället.

Kolla här för intresse: http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagle...

Permalänk

Strålande tillägg! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej! Jag ville bara klargöra att misstaget i specifikationen va endast I våran 'Reviewer's Guide' som blev skickad till press, inte på våran hemsida, på någon förpackning eller hos återförsäljarna. Men fel är fel, det förstår jag.

Med tanke på ditt svar här skulle jag gärna vilja ha en respons från dig gällande mitt tidigare inlägg

Så kanske du förstår hur "specifikationen va endast I våran 'Reviewer's Guide' som blev skickad till press" får stor genomslagskraft och i realiteten inte är den bagatell för många användare som ni försöker få folk att tro.

Sen förmodar jag att även ni läser de "reviews" som publiceras kring lanseringar av era produkter, eller?
I så fall känns det ju lite underligt att ingen hos Nvida har reagerat på att alla reviews har haft felaktiga uppgifter och redan tidigare gått ut med en rättelse, utan väntar till det avslöjats i tester att något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Jag ville bara klargöra det som Helionart skrev, det va allt.

Hej Jen!

En enkel fråga för dig som företrädare från Nvidia skall kunna och bör svara på.

1. Är GTX 970 så bra som kunden enligt tillgänglig information rimligen kunde förvänta sig vid inköp innan denna "specifikations situation" uppdagades??

En enda fråga.

Ja eller nej räcker.

Skit i om det är ett bra kort. Defekt kort. Om det går bra att spela med i 1080. Bäst i prisklass etc.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Detta ger en helt ny definition till termen pappers lansering, 0_o

Permalänk
Medlem

Det verkar ju tyvärr som att Nvidia har bestämt vilken ställning dom tänkte ta i frågan. Det verkar helt klart som att de tänker förneka problemet och försöka klara sig utan att tillåta återkallning. En Nvidia representant uttalade sig tidigare om hur han var medveten om problemet och till och med var villig att hjälpa personer få tillbaka pengar. Han har efter detta gått tillbaka och redigerat sitt inlägg för att likna Nvidias generella attityd i frågan (som även verkar återspeglas av Jen här på forumet).

Inlägget ifråga

Verkar även som att overclockers.co.uk har beslutat att dom kommer att tillåta returer av alla GTX970 kort:

Citat:

I now have a final update on all brands:

YES BRANDS! (Supporting OcUK)

OcUK Brand: We support these ourselves as customer is king.
KFA2 (Formerly Galax): Supporting OcUK to keep our cost minimal.
Inno3D: Supporting OcUK to keep our cost minimal.
EVGA: Supporting OcUK to keep our cost minimal and offering step up for customers contacting them directly.
Asus: No decision but their support in past has being legendary so we are confident they will have our backs.
Zotac: Looking into it but want to support but need final decision to come form big boss, looking good though!

NO BRANDS! (Refusing to support or make a decision this week)

- Gigabyte: Will not accept returns, but have not come to a final decision. As such OcUK shall still take them back and cover all the cost ourselves.
- MSI: Want to still think about it and decide next week. OcUK is fed up of waiting and as such will take back cards now and we shall cover the cost ourselves.
- Palit: Refuse to take returns, so OcUK shall cover the cost ourselves.

I am really hopeful the NO brands come to their senses and at the very least support OcUK and really should support all their resellers globally. If they change their minds we will let you our customers know!

In short OcUK will now accept returns on all brands should you be unhappy with your purchase, the window for returning a 970 is between now and end of February.

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Hej Jen!

En enkel fråga för dig som företrädare från Nvidia skall kunna och bör svara på.

1. Är GTX 970 så bra som kunden enligt tillgänglig information rimligen kunde förvänta sig vid inköp innan denna "specifikations situation" uppdagades??

En enda fråga.

Ja eller nej räcker.

Skit i om det är ett bra kort. Defekt kort. Om det går bra att spela med i 1080. Bäst i prisklass etc.

Ja.

Och det matchar helt och fullständigt alla benchmarks.

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Väntar fortfarande på ett uttalande från Nvidia om en lösning.. De vet nog mycket väl vad de måste göra. Vad är det som tar sån tid?
Antagligen försöka fixa det nuvarande problemet fast det går ju tydligen inte då det är hårdvaran som är begränsad eller?
Har själv mailat dustin för 3 dagar sen och har fortfarande inte fått något svar ifrån dem.

Skrivet av Bumbi85:

Och jag har ringt Inet ett antal gånger, men deras svar är densamma hela tiden.... Väntar på återkoppling från nvidia.....

Skrivet av Mpgods:

Jag har precis varit i kontakt med Webbhallen igen. Jag förklarade att jag ville göra ett återköp på mitt GTX970 och hänvisade till Svensk lag (marknadsföringslagen och konsumentköplagen).

Svaret jag fick var att dom fortfarande väntade på svar från Nvidia och kunde inte göra något alls innan dess.

Fick vänta lång tid när personen jag pratade med diskuterade med kollegor. Dom frågade vad jag körde för upplösning, vilket jag anser som helt oväsentligt. Jag köpte kortet för att kunna skaffa ett till och köra SLI i framtiden. Och då det enligt tester fungerar även sämre i SLI är detta orsaken till varför jag vill få ett återköp.

Men fortfarande ett nej som svar.

Om man i framtiden kommer handla igen från Webbhallen beror helt på nu hur detta ärende slutar.
Är dock trist att dom ska bli drabbade då Nvidia gjort fel, men så är det.

Sen om man har förtroende att inköpa ett nytt Nvidiakort framöver återstår att se.....

Har inget svar från Nvidia kommit ut i mitten av nästa vecka kommer jag driva detta vidare till ARN för min del.

Trist att de sölar.

Jag har själva fått svar ifrån Komplett.se nyligen, och de verkar vara villiga till att se va de kan göra för mig, vad som kommer att ske får jag/vi ju se senare?

Jag ger tummen upp för Komplett.se för att de är raska och lyssnar på mig som kund.

Men håll i hatten alla andra nu, eftersom de andra Återförsäljarna troligtvis kommer att haka på? (För att inte framstå i sämre dager antar jag?)

Spännande!

//Dog

P.s Tillägger för att förtydliga: Jag har inte blivit lovad någonting! Enbart deras support i ärendet.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av JenAndersson:

Ja.

Med tillägget att inga benchmarks har anpassats för att testa den faktiska specifikationen. En benchmark är oftast något som bara körs, och vi har väl lite lämnat prestandaaspekten nu och tittar på hur fel specifikationen är och hur vi som konsumenter blivit lurade utav den.

Två frågor till dig. 1. Är denna officiell? 2. Är den korrekt? Ja eller nej på båda. Inga spins tack.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...

EDIT: Stavning.

Permalänk
Skrivet av SvalaSnubben:

Med tillägget att inga benchmarks har anpassats för att testa den faktiska specifikationen. En benchmark är oftast något som bara körs, och vi har väl lite lämnat prestandaaspekten nu och tittar på hur fel specifikationen är och hur vi som konsumenter blivit lurade utav den.

Två frågor till dig. 1. Är denna officiell? 2. Är den korrekt? Ja eller nej på båda. Inga spins tack.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...

EDIT: Stavning.

1. Är denna officiell? (http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...)

Ja

2. Är den korrekt? (http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...)

Ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JenAndersson:

Ja.

Ni begår ett stort misstag men tyvärr är jag inte förvånad med tanke på att din namne fortfarande sitter i ledningen och har slirat på sanningen vid många tillfällen. Bumpgate kostade er nästan en miljard dollar om jag minns rätt, men även där förnekades problemen in i det sista. Du gör bara ditt jobb så detta är inte riktat mot dig utan mot nvidia som företag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Så alla 4 Gb har alltså en bandbredd på 224 GB/Sec?

Permalänk

Det är kanske dags för lite fredagshumor så här på eftermiddagen för att lätta upp stämningen

http://youtu.be/spZJrsssPA0

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk

Verkar som att MSI kommer släppa ett pressmeddelande angående deras GTX 970-kort:

Citat:

Just got a reply from MSI OCSS:

Ticket:
Refund policy GTX 970

Content:
MSI will soon release a press release regarding this matter.
Until then no comments will be made.
We recommend to keep an eye on the MSI website and media sites.

Looking at how short the reply is, I guess they got a lot of complaints/requests and are forced to take a position in this issue.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tahamatan:

Verkar som att MSI kommer släppa ett pressmeddelande angående deras GTX 970-kort:

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Hoppas på det bästa där, då mitt 970 är från MSI

Permalänk
Skrivet av PrivatePartsGBG:

Det är kanske dags för lite fredagshumor så här på eftermiddagen för att lätta upp stämningen

Ahahahaaaaa! Den var sjukt rolig den, och konspiratoriskt passade den som en smäck. (Vilket garv mannen ligger inne med, smittande och kuligt värre)

Tack ska du ha, det klippet gjorde min dag bättre.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Haha, igår brydde jag mig faktiskt inte så mycket, men ju fler svar jag läser från Nvidia, desto mer bryr jag mig just för att svaren är så fruktansvärt usla. "Vaddå då om det är fel specs, köpte du det bara för att det hade X rasterenheter?!" "Kortet är väl ändå bra, våra felaktiga specs släpptes BARA som en press release" "Det står faktiskt inget om rasterenheter på vår hemsida, så det så!" osv. Måste ju fråga, vem ligger egentligen bakom erat manus för damage control? Samma snubbe som sköter kommunikationen mellan PR och ingenjörer?!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Kolla om din kommun har en konsumentrådgivare som du kan ringa. Dessa har i regel svar eller iaf möjlighet att kolla upp dina rättigheter. Jag förstår återförsäljarnas vilja att vänta i det här läget eftersom de vill ha kompensation av nvidia per inlämnat kort men rent krasst så har det inget med deras skyldighet gentemot dig som konsument att göra. Du har dina rättigheter som konsument som de (återförsäljarna) ska leva upp till, den fighten tar du. De har sina rättigheter som återförsäljare, den fighten tar de (med/mot nvidia).

Jag väntar med en faktiskt reaktion innan jag hört nvidias lösning på problemet. Dustin var dock villiga att ta tillbaka kortet direkt bara på grund av att det står fel på deras sida, så det lutar åt det och ett AMD-kort istället.

Ja visst skulle ja kunna göra så men sådant tar tid för en själv och brukar blir ganska krångligt. Lättare om Nvidia plockar fram det ända rätta de egentligen kan göra och erbjuder återköp. Därför jag väntar.
Men annars är det en bra ide. Tack

Permalänk
Medlem

AMD sänker priserna på 290X !!!!!

Störtsköna!!
Hoppas de plockar igen lite försäljning nu då Nvidia har snott den stora försäljningen på grund utav falsk marknadsföring!

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrivatePartsGBG:

Så rolig!

Nu skiter jag i denna diskussionen. Det är bara ordbajseri.

Finns inget som skrivs här som kommer spela någon roll i Nvidias ögon.

Nvidia. Hoppas detta kommer bita er i baken på ett eller annat sätt (det tror jag det redan gjort )

Till er som vill returnera era kort eller liknande.

Lycka till!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ta inte illa upp! men jag tycker att Jen Andersson är skickligare på att försvara Nvidia än du.

Eller hur!
Heja Jen 'Son!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni begår ett stort misstag men tyvärr är jag inte förvånad med tanke på att din namne fortfarande sitter i ledningen och har slirat på sanningen vid många tillfällen. Bumpgate kostade er nästan en miljard dollar om jag minns rätt, men även där förnekades problemen in i det sista. Du gör bara ditt jobb så detta är inte riktat mot dig utan mot nvidia som företag.

NVIDIA kommer givetvis aldrig erkänna att de gjort fel. Om den tidigare skandalen "bara" kostade 1 miljard dollar kommer de neka hela vägen till domstolen.
Dags att rensa upp lite i företagsledningen kanske. Om den dåre som ligger bakom det här får fortsätta kan hela företaget gå åt skogen.

Har nu bytt till EVGA 980, men nästa gång det är dags att köpa hårdvara ska jag komma ihåg detta.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Okej - fuck it. Ska reklamera mitt 970. Hade tänkt byta till 980 men som NVIDIA hanterar det här vill jag inte att de ska ha mina pengar. Skaffar något temporärt från AMD i väntan på 380.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Ja.

Åter igen väljer du att inte svara på mina frågor, utan bara hoppar över dom.

Dina svar här på detta forumet och nvidias generella inställning i denna fråga vänder inget till er fördel, utan tvärtom.
Från början tog jag problemet med en axelryckning och tyckte att det inte spelade så stor roll, men efter att ha läst dina svar och framförallt din vägran på att svara på vissa saker har jag svängt helt gällande detta.

Ditt och nvidias nuvarande agerande skapar enbart irritation och är inte värdigt ett stort företag, varje förnekelse och försök till bortförklaring är bara en ny lögn från er sida.
Skulle vilja jämföra ert beteende med ett litet barn som gjort dumt, dom förnekar också eftersom dom tror det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hej Jen!

1. Är GTX 970 så bra som kunden enligt tillgänglig information rimligen kunde förvänta sig vid inköp innan denna "specifikations situation" uppdagades?? [...]

Skrivet av JenAndersson:

Ja. [...]

Jen, hur kan du säga det när ni har justerat specifikationerna ned sedan lansering:

Antal ROPs: Från 64 till 56
Storlek på L2 Cache: Från 2.0 MB till 1.75 MB

Har dessa komponenter ingen koppling till förväntad prestanda?

Permalänk

Jo, men de hävdar att det är inget fel på korten, samt att varken ROP eller L2 cache står på deras hemsida
Tråkigt att Nvidia gör på det här sättet för det drabbar oss konsumenter, återförsäljare och tillverkarna hårdast

Skrivet av beh:

Jen, hur kan du säga det när ni har justerat specifikationerna ned sedan lansering:

Antal ROPs: Från 64 till 56
Storlek på L2 Cache: Från 2.0 MB till 1.75 MB

Har dessa komponenter ingen koppling till förväntad prestanda?

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Åter igen väljer du att inte svara på mina frågor, utan bara hoppar över dom.

Dina svar här på detta forumet och nvidias generella inställning i denna fråga vänder inget till er fördel, utan tvärtom.
Från början tog jag problemet med en axelryckning och tyckte att det inte spelade så stor roll, men efter att ha läst dina svar och framförallt din vägran på att svara på vissa saker har jag svängt helt gällande detta.

Ditt och nvidias nuvarande agerande skapar enbart irritation och är inte värdigt ett stort företag, varje förnekelse och försök till bortförklaring är bara en ny lögn från er sida.
Skulle vilja jämföra ert beteende med ett litet barn som gjort dumt, dom förnekar också eftersom dom tror det hjälper.

Förlåt, det är mycket att läsa här och jag försöker att hänga med... Tyvärr missade jag dem. Det är inte vägran, jag försöker att besvara era frågor tillsammans med att förklara så gott jag kan. Vi förnekar inget, vi gjorde ett mistag, det vet vi. Men det finns också massa förvirring och spekulationer som bygger på dem olika artiklarna som har dykt upp över hela internet och det är därför jag vill försöka svara på era frågor så att ni känner er tryggare att det inte är något fel med kortet.

Med framtida spel som kommer att använda mer GPU-minne, så kommer du att se liknande prestanda drop-offs på alla 4GB grafikkort, eftersom att du börjar då använda systemminnet. GTX 970 använder den fullständiga 4GB, det bara använder den på ett annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Mutation:

Fick från Inet att mitt Asus-kort inte går att returnera på grund av det här då Inet marknadsfört det som 4GB, och det är 4GB på kortet. Får hoppas att ASUS gör nåt liknande som EVGA.

Men kommer definitivt inte köpa Nvidia fler gånger. Sorry, Green Team.

Där jag hade köpt kortet sa jag "ja det säger den på kartongen, men jag har köpt ett 4GB grafikkort, inte ett 3.5GB grafikkort med 0.5GB nödbuffer" sen fik jag byta upp det till 980 (betaler differensen) eller till ett annat grafikkort om jag ville, men nu kör jeg med 3D vision och G-Sync så var nödsaken att gå med nVidia, tyvärr, annars hade jag gått på nåt radeon kort klart.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |