Samba - Begränsa utdelad katalog till en användare?
Har nyligen satt upp en sambaserver i en virtuell maskin (Debian Wheezy) för att dela ut filer till min windows-host. Efter en del pillande med rättigheter så har jag nu äntligen fått det att fungera rent praktiskt, skulle nästan säga att det fungerar lite väl bra för tillfället Det jag är ute efter är alltså att mappa en nätverksenhet i min windowsburk från min virtuella maskin, problemet är bara att jag kommer åt den utdelade mappen utan att ange några som helst användaruppgifter, det är precis som om jag skulle angett guest ok = yes, men det har jag inte. Såhär ser min share ut:
security = user
---
[Share]
read only = yes
path = /mnt/share
browsable = yes
guest ok = no
force group = vboxsf
create mask = 0640
Har kommenterat ut i stort sett all default-text utom encryption och workgroup. Användaren som jag lagt till smbpasswd för är även i gruppen vboxsf varav jag tänkte att den raden skulle göra susen men icket. Har testat ta bort och lägga till olika strängar, valid users mm men utan något resultat, kommer åt mina filer från min nuvarande inloggade användare (i windows) vilket absolut inte är det jag önskar. Testparm ger mig inga andra varningar än att share-namnet är längre än 12 tecken vilket inte är ett problem för Windows 7. Känner mig totalt lost för tillfället och kan inte komma på vad jag gör för fel, google tycks inte heller vara till så stor hjälp så jag hoppas någon här förstår sig på detta bättre än mig
Tacksam för hjälp!
//Tuborgarn