problem att komma åt Boot menu (även BIOS)

Permalänk
Medlem

problem att komma åt Boot menu (även BIOS)

Hej!
min SSD crashade nyligen (med windows på) vilket gjorde att datorn inte bootade, har nu skaffat en ny disk som det ligger en windows version med 30 dagars trail. så datorn funkar i nuläget och startar men detta kommer endast funka i några veckor till, så jag har fått tag i en w8.1 nyckel och nerladdning via (dreamspark) som jag ska lägga in.
Då till huvud problemet, jag kommer inte åt Bootmenu! skärmen med moderkortet och alternativ för bootmenu och bios (kommer inte åt något) kommer upp men när jag väljer något av alternativen fortsätter windows bara att boota efter.
Kan i min frustration när windwos crashade tidigare ha pillat på något med Q-flash, som jag nu förstått har o göra med BIOS och bootmenu ?
kan jag på någotsätt återställa för att få det att fungera?

MVH Dekkur

setup:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1012720/speldator

OCZ SSD Agility 3 60GB

Fractal Design Core 3000 Svart

AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition

Gigabyte GA-990XA-UD3

Corsair CX 600W V2 80+

XFX Radeon HD6870 2048MB

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

Har du testat att återställa bios?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in tangentbordet till en annan usb-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Har du testat att återställa bios?

Hur kan jag återställa BIOS när jag inte kommer åt dessa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Prova att koppla in tangentbordet till en annan usb-kontakt.

Verkar tyvärr ej vara tangentbordet som är problemet, tror det sitter någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekkur:

Hur kan jag återställa BIOS när jag inte kommer åt dessa ?

CLR CMOS

Permalänk
Medlem

Ta ut BIOS-batteriet och lossa strömkabeln till PSU samt vänta några minuter innan du sätter tillbaks allt så blir BIOS nollställt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"