Permalänk

Nätverksprio?

Tjena!
Har ett litet problem hemma som jag tror ni vet hur man löser.
Situationen ser ut som så att jag har 20 meter och två väggar mellan router och Dator.
Detta innebär att jag är tvungen att sitta med trådlöst internet. Internetmässigt är detta egentligen inte något problem men överföringen datorer emellan är på gränsen till noll.
Min huvuddator står precis bredvid min HTPC och däremellan vore en god överföringshastighet guld värt.

Jag inhandlade en x-ad nätverksladd och kopplade ihop de två, och vips satt jag med 1gbit i överföringshastighet. Men det delikata i historien är att datorerna hellre prioriterar överföringen via det trådlösa.
Detta innebär att för att kunna överföra via sladden behöver jag inaktivera trådlösa på HTPCn.
Detta känns väl omständligt, så min fråga kort sagt är: finns det någon prioritetslista över nätverk på datorn?

Jag behöver nämligen det trådlösa på de båda för internetanslutningen.
Får ni någon idé vore jag evigt tacksam!

Allt gott
Arvtagaren

Permalänk
Medlem

Något sånt här skulle (förmodligen) lösa ditt problem på ett bra sätt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744

Just den här har även WiFi förlängare vilket kanske inte behövs. Men den har en port som du använder till routern och på den andra så finns två, en till varje dator.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvtagaren:

Tjena!
Situationen ser ut som så att jag har 20 meter och två väggar mellan router och Dator.
Detta innebär att jag är tvungen att sitta med trådlöst internet. Internetmässigt är detta egentligen inte något problem men överföringen datorer emellan är på gränsen till noll.
Min huvuddator står precis bredvid min HTPC och däremellan vore en god överföringshastighet guld värt.

Jag inhandlade en x-ad nätverksladd och kopplade ihop de två, och vips satt jag med 1gbit i överföringshastighet. Men det delikata i historien är att datorerna hellre prioriterar överföringen via det trådlösa.
Detta innebär att för att kunna överföra via sladden behöver jag inaktivera trådlösa på HTPCn.
Detta känns väl omständligt, så min fråga kort sagt är: finns det någon prioritetslista över nätverk på datorn?

Allt gott
Arvtagaren

Skulle kunna vara för att du använder fel IP till den, wifi och lan borde ha olika IP så du får ändra det, sätt statisk IP på båda enheterna.

Om du redan satt IP (som du iofs borde ha gjort med tanke på att du får det att fungera) så kanske en static route skulle fixa biffen, man i stort sätt säger vilka adresser som ska gå över vilka nätverkskort.

Skrivet av HenKenny:

Är inte alls vad TS frågade efter.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Skulle kunna vara för att du använder fel IP till den, wifi och lan borde ha olika IP så du får ändra det, sätt statisk IP på båda enheterna.

Är inte alls vad TS frågade efter.

Nej jag vet att det inte var det han frågade efter. Antar dock att han inte har större kunskaper om ämnet så jag föreslår något som skulle lösa hans problem.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvtagaren:

Tjena!

Allt gott
Arvtagaren

Borde rimligen fungera att prioritera upp den trådade anslutningen som du säger. Något åt detta hållet borde fixa biffen (förutsatt att det är Windows det är frågan om). http://www.thewindowsclub.com/change-network-adapter-connecti...

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Nej jag vet att det inte var det han frågade efter. Antar dock att han inte har större kunskaper om ämnet så jag föreslår något som skulle lösa hans problem.

Att betala 500-1000kr för en lösning som annars kan fixas med med lite enkla knapptryck och göra det betydligt bättre är inte en bra lösning. Han frågade ju om hjälp på forumet för att andra som vet lösningen ska hjälpa honom, folk som har kunskaper i ämnet.

Skrivet av TheFork:

Borde rimligen fungera att prioritera upp den trådade anslutningen som du säger. Något åt detta hållet borde fixa biffen (förutsatt att det är Windows det är frågan om). http://www.thewindowsclub.com/change-network-adapter-connecti...

Gött, denna lösningen är ju bättre än mitt förslag på statisk rutt. TS, använd denna.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Att betala 1000kr för en lösning som annars kan fixas med med lite enkla knapptryck och göra det betydligt bättre är inte en bra lösning.

Gött, denna lösningen är ju bättre än mitt förslag på statisk rutt. TS, använd denna.

Vet inte riktigt vart du fick 1000:- ifrån, omkring 500 ligger det på på produkten jag linkade till.

Tror även att lösningen som TheFork länkade till fungerar bra.

Anledningen jag tipsade om det jag gjorde var att han får en enkel lösning som dessutom delar ut det WiFi han verkar ha lite dålig fart på i den delen av huset, dessutom enkelt.

Visa signatur

Permalänk

Snabba underbara svar!
Skall genast prova vid hemkomst. Tror att TheForks lösning är exakt det jag letade efter!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vet inte riktigt vart du fick 1000:- ifrån, omkring 500 ligger det på på produkten jag linkade till.

Tror även att lösningen som TheFork länkade till fungerar bra.

Anledningen jag tipsade om det jag gjorde var att han får en enkel lösning som dessutom delar ut det WiFi han verkar ha lite dålig fart på i den delen av huset, dessutom enkelt.

Uppdaterade min post innan du skrev.
Missade att det var en switch och en AP inbyggt, tänkte lite att det då behövdes 2 stycken. Behövs såklart inte då man kan skaffa en switch efter den, men går då iväg och blir ytterligare 100-200kr dyrare. Då folk får väldigt varierande prestanda över homeplug är jag väldigt anti till dem, skulle alla dagar i veckan föreslå att dra en kabel.

TS verkar nöjd med nuvarande internethastighet och då är det dumt att betala massa pengar för nånting man kan fixa gratis i mjukvara.

Skrivet av Arvtagaren:

Snabba underbara svar!
Skall genast prova vid hemkomst. Tror att TheForks lösning är exakt det jag letade efter!
Tack!

Får väl se om det fungerar, jag var nog lite väl snabb med att säga att det är lösningen på ditt problem.
Testa och se om det funkar, om det inte gör det kan det vara för att din dator inte vet hur den ska routa paket, att din dator försöker prioritera ett nätverkskort som inte är konfigurerat.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Gör det riktigt, koppla ihop datorerna via en switch och använd en brygga till wifi om du absolut inte kan dra en kabel eller använda homeplug.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Anslut till den andra datorn med den ip-adress du satt med kabeln. Inte med namnet

Permalänk

Hemkommen till sist och efter 10 minuter var problemet löst.
Det blev till att bygga en nätverksbrygga. Känner ännu inte några negativa effekter på internethastigheten och överföringshastigheten är underbar.

Skrivet av HenKenny:

Just den här har även WiFi förlängare vilket kanske inte behövs. Men den har en port som du använder till routern och på den andra så finns två, en till varje dator.

Lustigt är det att jag just beställt hem ett par för att förbättra min internetsituation. Visste dock inte att den fanns med två portar på ena, så tack för den tanken!

Tack för hjälpen allihopa, ni är klippor hela gänget!