Permalänk
Skrivet av hag.com:

Nej!
Oxidation = avgivande av elektroner. Neutronerna har inget med det att göra. Bara avgivande av neutroner skulle bara resultera i andra isotoper av samma grundämne (förenklat inom vissa gränser).
Koppar befinner sig högre upp i spänningsserien och är därmed ädlare än aluminium (och dessutom en ädelmetall), ja, det har du helt rätt i.

Nu är jag inte helt säker på vad som händer när man gör slingor med olika metaller, har mest läst förenklat om galvaniska element, men om jag förstått det rätt så kommer aluminiumet att reagera som offeranod och frätas sönder av joner i vattnet som rinner i ledningen innan koppardelarna.
Skulle dock inte tro att det är en särskilt stor risk i en dator där du har ett slutet system med en begränsad mängd joner i vattnet, det vore värre i en vattenledning i huset där det hela tiden rinner nytt vatten innehållandes nya joner (denna sista mening är dock bara mina spekulationer och jag har egentligen inte särskilt stor koll på det så någon annan kan gärna verifiera eller dementera det ).

Jag tror det du säger stämmer ypperligt! Det är extremt små förändringar, och det tar ganska lång tid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk

Tack! Mycket informativt.

Permalänk

Liten update 15-01-10 några bilder

Arbetet med chassit har stannat upp lite men chassit börjar ta sig. allting är loppat. Aluminiumplåten som moderkortet ska sitta på är utsågad och fästen för moderkort är borrade.

Permalänk

Update 2014-01-14

Fästena för radiatorn är nästan klara. Det som återstår är svetsning.

Permalänk

Uppdatering 21/02 -15

Har kommit igång igen med projektet med nyfunnen inspiration. Nedan följer lite bilder..

Hårddiskburen är tagen från ett fractaldesign chassi.

Sidovy med radiatorn. Pumpen kommer placeras längst upp i högra hörnet.

Permalänk

Uppdatering 21/02 -15

Liten uppdatering, det som är gjort: Fästen för HHD-cage loppade. Fäste för pumpen fabricerat och loppat.

Pumpen bredvid HDD-cage.

Pumpfäste

Luftventil

Permalänk
Medlem

Kanon kul bygge att kika på detta
Har i ärlighetens namn mest kollat bilderna, så kan missat något.
Ville bara kolla om du verkligen ska ha pumpen högst i loopen?
Den måste ju vara under reservoaren iaf så att det inte riskerar att gå torr vid fyllning/blödning mm?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av Jonas_75:

Kanon kul bygge att kika på detta
Har i ärlighetens namn mest kollat bilderna, så kan missat något.
Ville bara kolla om du verkligen ska ha pumpen högst i loopen?
Den måste ju vara under reservoaren iaf så att det inte riskerar att gå torr vid fyllning/blödning mm?

Roligt att det uppskattas!
Jo man ska inte köra pumpen torr. Jag har inte kommit så långt i projektet, när man fyller loopen får man hitta på något smart tillvägagångssätt.
Jag är osäker om jag ska ha en reservoar.
mvh Carl

Permalänk

update

Permalänk

update 24/11-16

Nästan i mål med detta...
En mockup med alla delar, bilder här nedan.
god jul

atx

bytt fläkt till corsair tx

strömkabel till moderkort skulle behöva vara längre (den smala)

Permalänk

2/5 paneler på plats.
sidan och toppen kommer kunna demonteras lätt

dzus för att snabbt demontera

baksida, plats för 1 grafikkort just nu

front

Permalänk

sleeve pump, powerswitch o sata

dzus svetsning

alla paneler måttade