Permalänk
Medlem

Slutet för AMD Mantle?

Verkar som AMD slutar med mantle, iaf till en viss gräns och uppmuntrar devs med att använda dx12 eller kommande glnext. Om jag har förstått rätt. http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Verkar som AMD slutar med mantle och uppmuntrar devs med att använda dx12 eller kommande glnext, iaf vad jag har förstått http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...

Det jag kan få fram ur texten är att dom faktiskt släpper det öppet nu som dom lovat hela tiden.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det jag kan få fram ur texten är att dom faktiskt släpper det öppet nu som dom lovat hela tiden.

Står såhär lite längre in i posten

Citat:

The Mantle SDK also remains available to partners who register in this co-development and evaluation program. However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext.

Behöver ju inte vara helt dött, kan ju också betyda de ska komma med en bättre version framöver.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Oavsett har Mantle gjort sitt. Både kommande OpenGL och DX12 använder fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Oavsett har Mantle gjort sitt. Både kommande OpenGL och DX12 använder fler kärnor.

Det har dock inte varit förgäves. Vem vet om OpenGL/DirectX ens skulle implementerat detta om inte mantle skulle pressat på så att säga.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Verkar som AMD slutar med mantle, iaf till en viss gräns och uppmuntrar devs med att använda dx12 eller kommande glnext. Om jag har förstått rätt. http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...

Bra utveckling, jag ser gärna att dem fokuserar på glNext, och investerar sin kunskap där, så vi får ett superbt multiplatform grafik bibliotek. Ska bli spännande att se hur många av Rich Geldreich's punkter som fixade i glNext.

http://richg42.blogspot.hu/2014/05/things-that-drive-me-nuts-about-opengl.html

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det har dock inte varit förgäves. Vem vet om OpenGL/DirectX ens skulle implementerat detta om inte mantle skulle pressat på så att säga.

Det är här Mantle har varit en vinst enligt mig. Satte bra med fart i brallan hos Microsoft.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det har dock inte varit förgäves. Vem vet om OpenGL/DirectX ens skulle implementerat detta om inte mantle skulle pressat på så att säga.

Exakt. Troligtvis det som var tanken. Det blev ett massa liv om DirectX12 inte långt efter att Mantle släpptes.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vara emot att Mantle används som ett API där AMD läger in innovativa funktioner för att pusha på glnext och DirectX att implementera dessa, har ju fungerat med drawcalls etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Oavsett har Mantle gjort sitt. Både kommande OpenGL och DX12 använder fler kärnor.

Tror att detta var tanken från första början tbh, good guy AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Står såhär lite längre in i posten

Citat:

The Mantle SDK also remains available to partners who register in this co-development and evaluation program. However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext.

Behöver ju inte vara helt dött, kan ju också betyda de ska komma med en bättre version framöver.

precis de säger ju inte att de lägger ner utan bara rekomenderar spelutväcklare att använda dx 12 eller glnext istället för mantle blir OSS mjukvara dvs komyer vidareutvecklas av de utvecklare som känner för det och det är fritt att använda hur man vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det har ju varit rykten om att nästa OpenGL till stor del baseras på Mantle. Jag har svårt att tro att AMD på allvar spenderade resurser på Mantle och nu bara lägger ner det.

AMD kände ju garanterat till DX12 när Mantle utvecklades, och att det vore högst osannolikt att Mantle skulle användas i stor utsträckning så länge det är AMD-specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det har ju varit rykten om att nästa OpenGL till stor del baseras på Mantle. Jag har svårt att tro att AMD på allvar spenderade resurser på Mantle och nu bara lägger ner det.

AMD kände ju garanterat till DX12 när Mantle utvecklades, och att det vore högst osannolikt att Mantle skulle användas i stor utsträckning så länge det är AMD-specifikt.

Matnle agerade väl snarare knuff i ryggen för Microsoft att om de vill fortsätta dominera den marknaden så måste de göra framsteg vilket fungerade på en gång.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Tror att detta var tanken från första början tbh, good guy AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! AMD framförallt skulle gynnas utav att fler kärnor används med tanke på deras tanke bakom Piledriver/många trådar. Men vi får se hur Zen blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Matnle agerade väl snarare knuff i ryggen för Microsoft att om de vill fortsätta dominera den marknaden så måste de göra framsteg vilket fungerade på en gång.

Tror snarare att Mantle bara fick Microsoft att officiellt tillkännage DirectX12 tidigare än planerat.
DX12 släpps tillsammans med Windows 10 och kräver en helt ny drivrutinsmodell, tvivlar på att det bara tog sex månader (DX12 visades sex månader efter att Mantle blivit officiellt) för Microsoft att utveckla sin första DX12-demonstration.