Stöld på DreamHack. (Hur säkrar man sin dator?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

De flesta tjuvar är ju "opportunister" så brukar räcka med att gömma lösa grejer. De gånger jag varit där har vi alltid suttit på mitten dock, jag anar att det kan vara värre om man sitter närmare en gång där många människor passerar.

Japp...
Min kusin och några av hans kompisar som åkte dit för några år sedan var med om att det var någon där vid deras hall. Med avbitartång som sprang runt på kvällen eller när folk var borta och klippte kablar för folk istället för att bara ta grejer som låg löst eller gömde dem för att fördriva tiden.

När de hittade honom (Satt och skröt om saken för sin polare tydligen och det hörde kusin som gott och väl som satt vid bordet bakom.
Kusin min mötte en av de som var drabbade av denna marodör bara någon timme innan, och nu satt han och snackade för fullt om vad han gjort.
var ju bara för han och gå runt lite och leta på folk som blivit drabbade då. (tog väl 2 timmar kanske...)

Han och hans kompis blev tysta snabbt när det kom 3 vakter, en bunt med folk samt två poliser som ville snacka med honom vid ett av ställena man kan köpa snacks osv...)

De anmälde honom för skadestånd när de fick reda på vem det var via kusin, samt så fick de tag på föräldrarna för att betala skadorna på utrustningen.
och han fick packa och dra då föräldrarna kom och hämtade honom samt betala bötern han fick i handen av polisen. Med sina egna pengar där på plats strax över 1.5k.
6000 spänn förstörde han grejer för och bland de sakerna var två skärmar som han dragit ur lite snabbt från eluttaget och klippt kablarna på strömadaptern på.

Var nog sista gången han fick vara i närheten av någon elektronik på ett år skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Japp...
Min kusin och några av hans kompisar som åkte dit för några år sedan var med om att det var någon där vid deras hall. Med avbitartång som sprang runt på kvällen eller när folk var borta och klippte kablar för folk istället för att bara ta grejer som låg löst eller gömde dem för att fördriva tiden.

När de hittade honom (Satt och skröt om saken för sin polare tydligen och det hörde kusin som gott och väl som satt vid bordet bakom.
Kusin min mötte en av de som var drabbade av denna marodör bara någon timme innan, och nu satt han och snackade för fullt om vad han gjort.
var ju bara för han och gå runt lite och leta på folk som blivit drabbade då. (tog väl 2 timmar kanske...)

Han och hans kompis blev tysta snabbt när det kom 3 vakter, en bunt med folk samt två poliser som ville snacka med honom vid ett av ställena man kan köpa snacks osv...)

De anmälde honom för skadestånd när de fick reda på vem det var via kusin, samt så fick de tag på föräldrarna för att betala skadorna på utrustningen.
och han fick packa och dra då föräldrarna kom och hämtade honom samt betala bötern han fick i handen av polisen. Med sina egna pengar där på plats strax över 1.5k.
6000 spänn förstörde han grejer för och bland de sakerna var två skärmar som han dragit ur lite snabbt från eluttaget och klippt kablarna på strömadaptern på.

Var nog sista gången han fick vara i närheten av någon elektronik på ett år skulle jag tro.

Dra ur strömkabeln och klippa den och sen gå och skryta för sina polare? Hur gammal var skitungen?
Knytnäven får lust att leta efter närmaste ansikte när man hör sånt här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Dra ur strömkabeln och klippa den och sen gå och skryta för sina polare? Hur gammal var skitungen?
Knytnäven får lust att leta efter närmaste ansikte när man hör sånt här.

14 år var han då.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

#IngenBryrSig

Åk på ett riktigt lan-party istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Glöm inte att det skall stå Dell på chassit också. Väldigt avtändande, om du lyckas få in datorn i det chassit förstås. (Annars tar man bara ett klistermärke )

Då är en HP logga ännu bättre. Inget mer avtändande än en HP dator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skruva fast alla komponenterna med obskura apple skruvar. typ någon konstig torx variant.

Permalänk
Medlem

lämna datorn hemma och kör med nvidias nya streammojäng

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Fråga. Är det mycket stölder på DH?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har aldrig varit på DH själv någon gång men fattar inte helt ärligt hur man kan sno en stationär dator mitt framför ögonen på 100 tals andra entusiaster. Ungefär lika rimligt som att sno en utställd bil på en bilutställning och ingen fattar en misstanke om att något är fel

Det känns mer som att sno en bil ifrån en parkering.. och det är nog fan det vanligaste stället för bilstölder.
Människor utan skam i kroppen bär iväg andras saker som att dom äger grejerna.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mijusth:

Jag tänkte åka på DHS15 och undrade hur jag försäkra att min stationära inte blir stulen (och skärmar)
Jag har hört mycket om stöld och vill vara säkrad.
Jag kommer ta med Headset osv. i en väska när jag lämnar datorn.
En till fråga, ska man ta med Ethernet-sladd?
(jag visste inte var jag skulle läga tråden)

Sätt dig med oss på Sweclockers gänget så kan vi hålla reda på grejorna ihop Hör med Tvelander vart folk sätter sig han brukar vara den alla placerar sig runt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Mijusth:

Jag ska dra till DreamHack Summer och undrar vart man kan hitta Kensington kablar eller whatever till skärmar och stationär.

Varför har du inte kollat på deras hemsida?

Permalänk
Skrivet av Mijusth:

Jag ska dra till DreamHack Summer och undrar vart man kan hitta Kensington kablar eller whatever till skärmar och stationär.

bitfenix Merc alfa verkar ha det, bättre att du hittar såna som har hänglåsfunktion. (såna har dom ju på inferno online och dom flesta andra internetcaféer har du sen ett litet hänglås och buntat ihop tangentbord. Mus. ljudkablar, nätverk så får dom ju klippa kabeln om nånting ska bort.)
http://www.hardwaresecrets.com/article/Bitfenix-Merc-Alpha-Ca...

skruva fast den 30mm skiva från IKEA i botten med distanser så insug/utblås fungerar.
ha 50-60cm bred platta så det blir rejält obekvämt att forsla bort den

gör samma sak med skärm fast då kan du ta en hel bordsskiva istället, då har du bordskivan ovanpå bordet, ska dom ta nånting så får man vara 2pers bära både skärm, dator & skiva. lycka till att det går snabbt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woxolo:

Verkar roligt med dreamhack hur långt är det, och hur ser en vanlig dag ut?

...svettiga tuggumituggande snorungar med mössa på inomhus

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har aldrig varit på DH själv någon gång men fattar inte helt ärligt hur man kan sno en stationär dator mitt framför ögonen på 100 tals andra entusiaster. Ungefär lika rimligt som att sno en utställd bil på en bilutställning och ingen fattar en misstanke om att något är fel

Det hade väl varit samma sak om de flesta människorna på bilutställningen i fråga satt sig i utställningsbilarna ratta hitodit utropande "BRUMM!" och "TUT!" dagen lång och i princip i beckmörker nattetid när vissa av dem sitter o sover med huvud och kudde på ratten.

Det är klart att det finns tillfällen när saker står framme och ingen har någon större uppsikt. Jag är snarare mer bekymrad över att folk är passiva och inte verkar vilja samarbeta för att förhindra stölder, men jag vet ju givetvis inte om så är fallet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

re

Skulle satsa på att göra en riktig kabelhärva med buntband som man nämnt tidigare.

Låsvajrar suger ju redig dase under min karriär som Adidas tekniker så bytte jag ut 1000 tals datorer som var låste med lås som dessa många hade såklart ingen nyckel eller kunde kombinationen då ryckte vi bara bort kabeln en böj upp en böj ner dra utav helvete löste det oftast.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Japp...
Min kusin och några av hans kompisar som åkte dit för några år sedan var med om att det var någon där vid deras hall. Med avbitartång som sprang runt på kvällen eller när folk var borta och klippte kablar för folk istället för att bara ta grejer som låg löst eller gömde dem för att fördriva tiden.

När de hittade honom (Satt och skröt om saken för sin polare tydligen och det hörde kusin som gott och väl som satt vid bordet bakom.
Kusin min mötte en av de som var drabbade av denna marodör bara någon timme innan, och nu satt han och snackade för fullt om vad han gjort.
var ju bara för han och gå runt lite och leta på folk som blivit drabbade då. (tog väl 2 timmar kanske...)

Han och hans kompis blev tysta snabbt när det kom 3 vakter, en bunt med folk samt två poliser som ville snacka med honom vid ett av ställena man kan köpa snacks osv...)

De anmälde honom för skadestånd när de fick reda på vem det var via kusin, samt så fick de tag på föräldrarna för att betala skadorna på utrustningen.
och han fick packa och dra då föräldrarna kom och hämtade honom samt betala bötern han fick i handen av polisen. Med sina egna pengar där på plats strax över 1.5k.
6000 spänn förstörde han grejer för och bland de sakerna var två skärmar som han dragit ur lite snabbt från eluttaget och klippt kablarna på strömadaptern på.

Var nog sista gången han fick vara i närheten av någon elektronik på ett år skulle jag tro.

Hörde om det där ett tag efter det hände.

Han lär inte våga visa sig på DreamHack på ett tag, om ens någonsin
Det är ju det värsta man kan göra, det lär ju förstöra resten av dreamhack och säkert långt efteråt.

Skrivet av raGGGe:

Skulle satsa på att göra en riktig kabelhärva med buntband som man nämnt tidigare.

Låsvajrar suger ju redig dase under min karriär som Adidas tekniker så bytte jag ut 1000 tals datorer som var låste med lås som dessa många hade såklart ingen nyckel eller kunde kombinationen då ryckte vi bara bort kabeln en böj upp en böj ner dra utav helvete löste det oftast.

Annars funkar avbitartång

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Lego Master

Härlig nekropost här, men eftersom DH verkar vara på tapeten iår, så är ju frågan: är det fortfarande ett problem med stölder? Har stämningen hårdnat, eller är det mindre stölder?
Nu kommer ju inte dagsbesökare in, så förhoppningsvis blir det mindre "löst folk" som tramsar runt bara för att jäklas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Härlig nekropost här, men eftersom DH verkar vara på tapeten iår, så är ju frågan: är det fortfarande ett problem med stölder? Har stämningen hårdnat, eller är det mindre stölder?
Nu kommer ju inte dagsbesökare in, så förhoppningsvis blir det mindre "löst folk" som tramsar runt bara för att jäklas.

Sex år gammal tråd vaknade precis ut sin djupa sömn.

Stölderna är kvar men lite mindre än innan.
Ta med dig mus tangentbord och hörlurar i en väska när du går så är du chill.
Vanligaste stölder är mobiler och tillbehör till datorn, saker du kan ta med dig när du går förbi.

Vi körde personligen med stålvajer genom skärm och chassivägg och ned i bänkskivan men det är ju overkill för normal hårdvara.

20+ hallen är det också markant mycket mindre spring och stölder i om du har åldern inne.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hakd:

Sex år gammal tråd vaknade precis ut sin djupa sömn.

Stölderna är kvar men lite mindre än innan.
Ta med dig mus tangentbord och hörlurar i en väska när du går så är du chill.
Vanligaste stölder är mobiler och tillbehör till datorn, saker du kan ta med dig när du går förbi.

Vi körde personligen med stålvajer genom skärm och chassivägg och ned i bänkskivan men det är ju overkill för normal hårdvara.

20+ hallen är det också markant mycket mindre spring och stölder i om du har åldern inne.

Check. Ja, det lutar åt 20+ om man ska dit. Fritt kaffe är icke att förkasta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tänk som tjuven. Om du börjar rycka i en datormus och inser att den sitter fast i buntband tillsammans med andra sladdar under datorbordet, hade du fortsatt försöka?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Inget roligt tips kanske, men ta inte med sånt som ni är rädda att bli av med.
Gammal skärm, äldre mus och tgb.. wirelås/kedja osv

När jag var ute och reste så tog jag alltid med en skabbig laptop

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Inget roligt tips kanske, men ta inte med sånt som ni är rädda att bli av med.
Gammal skärm, äldre mus och tgb.. wirelås/kedja osv

När jag var ute och reste så tog jag alltid med en skabbig laptop

När det gäller resa så gör jag likadant, tar med gamlaptopen samt äldre mobil. Saker jag inte skulle bry mig så mycket om, ifall de blev stulna.

Men jag tror inte detta tankesätt fungerar på dreamhack direkt. Allrahelst då det är ett event folk vill visa sina builds osv.

Stålvajer / buntband räcker nog långt som tipsats om.

Själv har jag bara varit på mindre lan vid max 40 pers, så det var aldrig någon fråga om stöld där då vi alla känner varandra. Fast visst, det var en del kompisars-kompisar där. Men de va inga problem på detta mindre event iaf.

Länge sedan man var på ett lan nu, man börjar bli gammal vill jag säga. Men samtidigt så var mitt första lan med ett gäng 30-40+are medans jag var 13-14. så ptja...

Iom internet så blir det sällan lan numer.

Permalänk
Medlem

Jag satt på vuxenavdelningen sist. Lär känna dina "grannar" så att säga. Vi vaktade varandras grejer till och från. Men tror knappt det behövs på vuxenavdelningen för de flesta där verkade som seriösa och inbitna gamers.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett knep jag gjorde var att använda vanliga skruvar istället för tumskruvar, dra USB-kablage och liknande genom I/O-portarna för PCIE (Bara in och ut).

Ett till alternativ är att sätta ett vanligt hänglås över USB-enheterna så att alla måste plockas loss samtidigt och klippas för att separeras.

Kombinera dessa två + kensington lås som låser sidopanelen på chassit och eventiuella tjuvar får stjäla allt med bultsax eller klippa sönder sakerna för att komma åt dem. Då går de någon annanstans.

Absolut bäst är dock att bli kompis med bordsgrannarna och hjälpas åt! Då får man ju även en kompis eller två.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut bäst är dock att bli kompis med bordsgrannarna och hjälpas åt! Då får man ju även en kompis eller två.

Gör inte som min granne gjorde när jag var på dhs 11..

"Kan du hålla ett öga på min mac book?" - Killen som drar med en mac book till DH

"Sure" - Me

*Killen drar på en soul searching trip eller något och försvinner i ett dygn*

Det är fine om du ska dra o käka/gå på dass. Alternativt du meddelar innan att du ska sova eller liknande när du frågar, men det är inte jätteskoj att ansvara för en annan killes laptop på obestämd tid när man själv låst fast alla dina grejer så att man kan lämna vid behov.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Jag satt på vuxenavdelningen sist. Lär känna dina "grannar" så att säga. Vi vaktade varandras grejer till och från. Men tror knappt det behövs på vuxenavdelningen för de flesta där verkade som seriösa och inbitna gamers.

Det var två som blev av med varsin dator och en skärm från 20+ avdelningen i år (skrev om det i FB-gruppen för Dreamhack). Vi satt där och skämtade om att "- Va onödigt att vi låser in grejerna när vi sitter på 20+" men det behövdes tydligen. Ofattbart!

Det här kändes ju dessutom som ett säkrare år utan alla dagbesökare men det hjälpte tydligen inte.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Ska ta med mig laptop och skärm, uppgraderade med en till m2 disk och lyckades även klämma in min air tag i datorn trångt men gick precis så nu kan jag spåra den.
Men hur ska man göra så den inte blir stöld belägen?
Kommer ta med datorn när man ska iväg och sova men hur gör man på dagen, det blir ju mycket spring på dagtid toa besök köpa mat och kolla monter och kolla tävlingar osv.
Man kommer mestadels tillbringa tiden vid sin datorplats senare på kvällarna och när man käkar.
Funderar på ska man gömma datorn under bordet går ju typ fästa den med 2 tjocka band och skruvar i bordskivan så datorn inte skadas eller har ni andra bra idéer?
Har just nu kopplat bort led effekterna som lyser under datorn och tagit bort alla klistermärken som det står datorns specs på. Så nu ser den ut som en vanlig laptop diskret och väcker ingen vidare uppmärksamhet.
Men ändå oroligheten finns ändå man vill ju inte förlora en dator för nästan 30k.
Så förslag motages gärna

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Ska ta med mig laptop och skärm, uppgraderade med en till m2 disk och lyckades även klämma in min air tag i datorn trångt men gick precis så nu kan jag spåra den.
Men hur ska man göra så den inte blir stöld belägen?
Kommer ta med datorn när man ska iväg och sova men hur gör man på dagen, det blir ju mycket spring på dagtid toa besök köpa mat och kolla monter och kolla tävlingar osv.
Man kommer mestadels tillbringa tiden vid sin datorplats senare på kvällarna och när man käkar.
Funderar på ska man gömma datorn under bordet går ju typ fästa den med 2 tjocka band och skruvar i bordskivan så datorn inte skadas eller har ni andra bra idéer?
Har just nu kopplat bort led effekterna som lyser under datorn och tagit bort alla klistermärken som det står datorns specs på. Så nu ser den ut som en vanlig laptop diskret och väcker ingen vidare uppmärksamhet.
Men ändå oroligheten finns ändå man vill ju inte förlora en dator för nästan 30k.
Så förslag motages gärna

Om du är själv är väl det bästa du kan göra att bli kompis med några du sitter brevid, och turas om att vakta, eller iaf ha uppsikt, över varandras grejer när man springer iväg. Annars bör du fundera på om det är värt att ta med dig grejer för 30 000 som du inte kan bevaka.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Om du är själv är väl det bästa du kan göra att bli kompis med några du sitter brevid, och turas om att vakta, eller iaf ha uppsikt, över varandras grejer när man springer iväg. Annars bör du fundera på om det är värt att ta med dig grejer för 30 000 som du inte kan bevaka.

Vi är 5 personer så givetvis kan man hålla koll då om någon går iväg på toabesök eller aktiviteter inne på DH, men oftast så käkar vi ute om dagarna och då är man borta 2-3 timmar och då är vi alla med tyvärr.
Meningen är att man ska använda sin dator men jag förstår exakt hur du resonerar, vi får se hur vi gör kanske går köpa något vajer lås 🔒 för att ialf försvåra för tjuven om den skulle dyka upp

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)