Problem med installation av M.2 SSD

Permalänk
Medlem

Problem med installation av M.2 SSD

Hej,

Det är så att jag har en Z97I-Plus och när jag skulle installera en M.2. SSD så har jag problem med att skruva fast den ordentlig. Verkar vara aningen för kort? Skruven som jag använde är den som följdes med på moderkortet.

Är det även tänkt att den ska tryckas ner mot moderkortet?, känns litet riskabelt.

Har iallafall tagit några bilder om det kan vara till någon hjälp.
http://imgur.com/a/AKYYk#0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Hej,

Det är så att jag har en Z97I-Plus och när jag skulle installera en M.2. SSD så har jag problem med att skruva fast den ordentlig. Verkar vara aningen för kort? Skruven som jag använde är den som följdes med på moderkortet.

Är det även tänkt att den ska tryckas ner mot moderkortet?, känns litet riskabelt.

Ser jag i syne om jag tycker att det ser ut som en distans med en skruv i snarare än bara en skruv?

(Att distansen ska sitta under och skruven ska lossas och skruvas i igen efter montering av M.2-enheten)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja precis som ovan skrev så har du skruvat av distans och skruv.
1. Ta bort allt.
2. Separera skriv från distans.
3. Skruva i distans i moderkort.
4. Dit med SSD.
5. Dit med skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ser jag i syne om jag tycker att det ser ut som en distans med en skruv i snarare än bara en skruv?

(Att distansen ska sitta under och skruven ska lossas och skruvas i igen efter montering av M.2-enheten)

Skrivet av Imaculent:

Ja precis som ovan skrev så har du skruvat av distans och skruv.
1. Ta bort allt.
2. Separera skriv från distans.
3. Skruva i distans i moderkort.
4. Dit med SSD.
5. Dit med skruv.

Är ni säkra på att det är en distans? För den moderkortet som jag har är en mITX formfaktor och som jag har förstått det så ska det endast vara 4 st distanser vid kanten av moderkortet.

Här är en annan bild av moderkortets undersida och här är även skruven som jag använde innan. Skruven var redan insatt från början bredvid M.2 kontakten.
http://imgur.com/SsQYs6J

Edit:
Inga andra skruvar följdes med moderkortet förutom den som visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Är ni säkra på att det är en distans? För den moderkortet som jag har är en mITX formfaktor och som jag har förstått det så ska det endast vara 4 st distanser vid kanten av moderkortet.

Här är en annan bild av moderkortets undersida och här är även skruven som jag använde innan. Skruven var redan insatt från början bredvid M.2 kontakten.

Edit:

Jag vet inte hur du menar. Jag menar att det är en distans för M.2-enheten.

Moderkort <-> distans <-> M.2-enhet <-> skruv

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Edit:

Du har använt distansen som skall sitta -under- m.2 kortet till att skruva fast det.
Titta efter så ser du att din "skruv" redan har en skruv i sig, d.v.s du har använt både distans och skruven.
Gör man som du gjort så finns det en stor chans att du släpper ut röken om du försöker starta systemet

Permalänk
Medlem

Så här ska det se ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur du menar. Jag menar att det är en distans för M.2-enheten.

Moderkort <-> distans <-> M.2-enhet <-> skruv

Skrivet av Svensktiger:

Du har använt distansen som skall sitta -under- m.2 kortet till att skruva fast det.
Titta efter så ser du att din "skruv" redan har en skruv i sig, d.v.s du har använt både distans och skruven.
Gör man som du gjort så finns det en stor chans att du släpper ut röken om du försöker starta systemet

Nu är jag litet osäker om jag har förstått det rätt, men är det inte tänkt att man ska använda den skruven för M.2. enheter?

Permalänk
Medlem

Ok, så man får inte med någon skruv för M.2 utan det köps separat istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Men jisses.
Du har ju skruven redan, den sitter fast i distansen !
Det syns ju klart och tydligt på dina bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men jisses.
Du har ju skruven redan, den sitter fast i distansen !
Det syns ju klart och tydligt på dina bilder

Jepp, ser det med men när jag använda skruven så trycktes den ner M.2. SSD mot mb som det visades vid första bilderna. Det är därför jag är litet tveksam om jag har monterat den rätt.

Skrivet av Skuth:

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Skruva loss det du tänker är skruven.
Kolla lite på den.
Se att det är en "mutterformad" distans och en skriv som sitter i den.
Ta en tång och håll i mutterdelen.
Ta skruvmejsel och skruva bort skruven.
Skruva i distansen i moderkortet.
Sätt dit SSDn
Skruva dit skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Jepp, ser det med men när jag använda skruven så trycktes den ner M.2. SSD mot mb som det visades vid första bilderna. Det är därför jag är litet tveksam om jag har monterat den rätt.

Det du tittar på är inte bara skruven utan det är skruven och distansen.

De satt ihop från fabrik och när du första gången skruvade den skruven så följde distansen med.

Permalänk
Medlem

Här är en bild där man ser att skruven och distansen sitter ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Här är en bild där man ser att skruven och distansen sitter ihop.
http://i.imgur.com/P80U4oc.jpg

Aahh, föstår nu vad ni menar, ska gå o testa o återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Skruven verkar sitta fast ordentligt på distansen, har inte lyckats skruva ut det ännu. Iallafall tack för hjälpen, blir nog att köpa några M.2 skruvar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Skruven verkar sitta fast ordentligt på distansen, har inte lyckats skruva ut det ännu. Iallafall tack för hjälpen, blir nog att köpa några M.2 skruvar istället.

Om du har en skruvmejsel + skiftnyckel (eller någon tång) så borde det inte vara några problem även om den sitter hårt...?

Vad ska du göra med skruvarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Du kan köpa 10 tussen skruvar, men det blir inte mer rätt monterat för det

Det du har på bilden är mutter och en skruv.

Mutter

Skruv

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du kan köpa 10 tussen skruvar, men det blir inte mer rätt monterat för det

Det du har på bilden är mutter och en skruv.

Mutter
http://www.rnmotor.eu/shop/11081/art81/h3010/9243010-origpic-...

Skruv
http://www.electrokit.com/public/upload/productimage/49698-96...

Njae, snarare någon variant av:

+
skruv

(vad jag kan se, iaf)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du har en skruvmejsel + skiftnyckel (eller någon tång) så borde det inte vara några problem även om den sitter hårt...?

Vad ska du göra med skruvarna?

Testade med det, den blev bara mer skadad.

Tänkte att man kanske kan använda en sån skruv som ersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Testade med det, den blev bara mer skadad.

Tänkte att man kanske kan använda en sån skruv som ersättning?

Är själva problemet att du inte har någon skruvmejsel som passar bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är själva problemet att du inte har någon skruvmejsel som passar bra?

Kan vara så. Har både testat PH0, PH00, PH000 o PH1.