Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Vad är era erfarenheter av s.k. Room Correction?

Jag har en NAD T744 som jag egentligen är väldigt nöjd med. Dock saknar den möjlighet att ändra tone på alla högtalare (endast front). Jag har även lite akustikproblem i vardagsrummet.

Har möjliget att komma över en Denon avr-2308 till en vetting peng som då har Room Correction som jag förstått analyserar och försöker kompensera frekvenser på olika högtalare. Vet inte om det är värt att satsa på?

Det är ju överlägset bättre att ta tag i akustikproblemen. Som någon tidigare sa i tråden, room correction snarare "maskerar" problemen än löser dem. Men jag kan inte säga så mycket, har inte pillat med det i någon större mängd.

Permalänk
Proffsmobbare

Lite nytt sedan sist.

Turntable: Pro-Ject RPM 1.3 Genie
Pickup: Ortofon 2M Red
RCA cables: AudioQuest Golden Gate 0,6m
Mat: Analogue Studio Perspex Clear (Acrylic) Turntable Mat
Belt: Pro-Ject Genie Replacement Turntable Drive Belt - White
Clamp: Michell Engineering Record Clamp

RIAA: Pro-Ject Phonobox S
RCA Cables: Xindak AC-01
Amplifier: Dynavox VR-307 tube amplifier

Speakers: Dali Lektor 2
Speaker cable: Van Den Hul 'The Clearwater'
Terminals: Dali Lux
Stands: Swans Diva Stand

Håller på att bygga om så sakerna står väldigt dumt, inte mycket tid över till skivsvarvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Lite nytt sedan sist.

http://oi57.tinypic.com/11c41on.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7490/15938707589_52568edeca_b....

Turntable: Pro-Ject RPM 1.3 Genie
Pickup: Ortofon 2M Red
RCA cables: AudioQuest Golden Gate 0,6m
Mat: Analogue Studio Perspex Clear (Acrylic) Turntable Mat
Belt: Pro-Ject Genie Replacement Turntable Drive Belt - White
Clamp: Michell Engineering Record Clamp

RIAA: Pro-Ject Phonobox S
RCA Cables: Xindak AC-01
Amplifier: Dynavox VR-307 tube amplifier

Speakers: Dali Lektor 2
Speaker cable: Van Den Hul 'The Clearwater'
Terminals: Dali Lux
Stands: Swans Diva Stand

Håller på att bygga om så sakerna står väldigt dumt, inte mycket tid över till skivsvarvande.

Är det en sockerlåda jag ser under bänken?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jH0Ni:

Är det en sockerlåda jag ser under bänken?

Absolut! Haha.

Missade att posta kontaktsidan, ligger lite kärlek där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Absolut! Haha.

Missade att posta kontaktsidan, ligger lite kärlek där också.

http://oi61.tinypic.com/rl9x1c.jpg

Klassiskt! Och snyggt

Permalänk
Jubileumsmästare

Förstärkare: Schiit Lyr
DAC: Schiit Bifrost Uber
Hörlurar: Hifiman HE-500

Första Hörlurssetupen jag har som är värd att kalla Hi-Fi.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Bild på mina senaste inköp:
*Egenbyggt hifirack av 19mm valchromat och m16 gängstång
*Nuforce avp18 pro försteg
*5st HBB xlr kablar
*3st XTZ ap100 slutsteg
*1st Monster hts2600 nätfilter

Gav ett ordentligt lyft med mina nuvarande högtalare

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

*Egenbyggt hifirack av 19mm valchromat och m16 gängstång

Ser ut som en stadig pjäs ^^

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Har jobbat vidare med biorummet!

Det går knappt att se på bilden men det är stora ljudabsorbenter på sidoväggarna, i hörnen, bakom duken och i taket. Men det är ju meningen att absorbenterna ska smälta in.

SVS subwoofer på 13,5" står bakom duken. Man ser den kika fram nere till vänster bakom katten Zigge.

Dalik Ikon 8 som frontar och Dali Lektor 1 som "front high" uppe i hörnen.

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Ser ut som en stadig pjäs ^^

Det är en riktig stadig pjäs. är straxt över 80kg med elektronik i bänken.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bild på mina senaste inköp:
*Egenbyggt hifirack av 19mm valchromat och m16 gängstång
*Nuforce avp18 pro försteg
*5st HBB xlr kablar
*3st XTZ ap100 slutsteg
*1st Monster hts2600 nätfilter

Gav ett ordentligt lyft med mina nuvarande högtalare

Alltså, efter att ha visat den rätt så rejäla förstärkarparken så måste du ju bjuppa på nån bild av vad som drivs.
Fnyfiken som få

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Alltså, efter att ha visat den rätt så rejäla förstärkarparken så måste du ju bjuppa på nån bild av vad som drivs.
Fnyfiken som få

Har inga superdyra prylar. Kör för närvarande med monitor audio silver rs6, rs lcr och rsfx. Låter mycket bättre nu än när jag drev allt med min marantz sr6004. Spelar högre, mer detaljerat och med mycket mera kraft och kontroll på basen. Jag har dock planer på att byta upp mig till monitor audio's guldserie dvs gx300, gxc350 och gxfx. Men är lite paus i inköpen för stunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

En sak som inte gör skillnad på ljudet men ser bra ut. Har gjort egna supra lorad mkII strömkablar i rätt längd för mitt hifirack. Samt att jag bytte kabel på mitt nätfilter.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

På bänken: HTPC + trolltomte
I bänken: Gigabit-switch, Denon AVR-3312, B&W HTM61, NAD M3 (som slutsteg), Sonos Connect och fyrtio tusen miljarder löpmeter kabel
Frontar: CM10
Bak: B&W DS3

Permalänk
Skrivet av hahavaffan:

På bänken: HTPC + trolltomte
I bänken: Gigabit-switch, Denon AVR-3312, B&W HTM61, NAD M3 (som slutsteg), Sonos Connect och fyrtio tusen miljarder löpmeter kabel
Frontar: CM10
Bak: B&W DS3

Cleant och snyggt! Lägg gärna upp fler vinklar

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Fick hem mina nya prylar idag: HD650, Schiit Valhalla+Modi. I bakgrunden står en av mina studiomonitorer (Adam A5X som kompletteras med en KRK 10S).

Permalänk
Proffsmoddare

Little Dot mk IVSE. Moddad med adaptrar och extern strömförsörjning till 6H5C rören:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Uppdaterade frontarna för ett tagsedan till ett par Ino Audio piP
Varför inte större är frågan.
För jag snart skall flytta till lägenhet, då kan inte 18 tummarna följa med, så då blev det att uppdatera till ett par riktigt bra stativare istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

http://i.imgur.com/RlUxBW0.jpg

Uppdaterade frontarna för ett tagsedan till ett par Ino Audio piP
Varför inte större är frågan.
För jag snart skall flytta till lägenhet, då kan inte 18 tummarna följa med, så då blev det att uppdatera till ett par riktigt bra stativare istället

Det ser onekligen ut att låta bra, speciellt med tanke på akustikarbetet! Min spontana reaktion är dock att det ser ut att vara infernaliskt mycket toe in?? Rent visuellt ser sweetspot ut att vara några centimeter framför soffbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Det ser onekligen ut att låta bra, speciellt med tanke på akustikarbetet! Min spontana reaktion är dock att det ser ut att vara infernaliskt mycket toe in?? Rent visuellt ser sweetspot ut att vara några centimeter framför soffbordet

Enligt mig och många andra piP ägare så är det de bästa sättet att vinkla piParna. Så man ser lite alt lite mer är lite utav yttersidan på högtalaren.
Har även provat mig fram och det är här ljudbilden blir som bäst när jag sitter i soffan

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

http://i.imgur.com/RlUxBW0.jpg

Uppdaterade frontarna för ett tagsedan till ett par Ino Audio piP
Varför inte större är frågan.
För jag snart skall flytta till lägenhet, då kan inte 18 tummarna följa med, så då blev det att uppdatera till ett par riktigt bra stativare istället

Vad är de för bas element och vad driver du dem med? Ser riktigt bra ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

En liten del av samlingen

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Det ser onekligen ut att låta bra, speciellt med tanke på akustikarbetet! Min spontana reaktion är dock att det ser ut att vara infernaliskt mycket toe in?? Rent visuellt ser sweetspot ut att vara några centimeter framför soffbordet

Det bör vara 24,46 grader invinkling för optimal positionering av ljud om det är lyssning i stereo.

Skrivet av stensth:

Det där såg intressant ut...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

*svimmar*

Liten del?!

*svimmar igen*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det nån form av Infinityhögtalare som skymtar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

Är det Reference 10? Alltså, du kan inte bara posta en sån bild och sen gå iväg - berätta nu, vad är det vi ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Lite nytt sedan sist.

Mysigt! Såg riktigt läckert ut

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bör vara 24,46 grader invinkling för optimal positionering av ljud om det är lyssning i stereo.

Enligt konstruktören själv är 23 grader brett i vinkel mellan högtalarna det optimala. Själva invinklingen i sig får man prova sig fram till själv för att se vad som fungerar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Är det Reference 10? Alltså, du kan inte bara posta en sån bild och sen gå iväg - berätta nu, vad är det vi ser?

Yes, det är en REF 10.

Det är också en REF 2 och en LS25mkII, två stk VTM-200 och en VT-100 i racket.

Det är ett par gamle Infinity Kappa 9.2i högtalare. Köptes in för att ha nåt att lyssna på medans jakten fortsätter på Infinity IRS Beta.

Detta är alltså mitt stereo rack, har också en del grejor för hemmabion, som inte syns på bild.
Så är det nån som vill köpa en uppsättning med 5stk Vincent 998 plus Vincent hemmabioförsteg. Så är det bara hojta till

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research