Permalänk
Medlem

Wifi extender, hur fungera det?

Hey!

Har taskig wifi täckning ut i min stuga på tomten från routern, så skulle vilja förstärka den lite. Antar att det är en wifi extender/repeater jag ska ha?

Men hur fungerar det, måste jag använda en kabel ifrån den till routern, eller går det trådlöst?

Gärna tips om en bra extender också!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Har taskig wifi täckning ut i min stuga på tomten från routern, så skulle vilja förstärka den lite. Antar att det är en wifi extender/repeater jag ska ha?

Men hur fungerar det, måste jag använda en kabel ifrån den till routern, eller går det trådlöst?

Gärna tips om en bra extender också!

Det finns inga bra extender. Dessa fungerar genom att ta emot och sedan skicka iväg sinalen. Resultatet blir halverad hastighet, taskig signalstyrka och mediokra svarstider. Om du kan så dra kabel så långt du kan och sätt upp en AP (Ubiquity UniFi AP), allternativt bryggar med två AP (Ubiquity Nanostation M).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns inga bra extender. Dessa fungerar genom att ta emot och sedan skicka iväg sinalen. Resultatet blir halverad hastighet, taskig signalstyrka och mediokra svarstider. Om du kan så dra kabel så långt du kan och sätt upp en AP (Ubiquity UniFi AP), allternativt bryggar med två AP (Ubiquity Nanostation M).

Svarstid bryr jag mig inte om, detta är endast för att kunna få wi-fi till min mobil. Kabel till datorn har jag redan!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Ingen som kan rekommendera något? Eller någon lösning åt mig?

Vill endast få min mobil/macbook att få bra täckning på trådlöst, kabel till min stationära sitter redan in så det är inga problem med den.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk

Om du har en extra trådlös router så kan du ju alltid prova att lägga på dd-wrt å prova att brygga anslutningen trådlöst, som en kul grej. Jag har ingen aning om vad resultatet blir.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Om du redan har en kabel ut så köper du naturligtvis valfri router som du sätter i bryggläge, dvs att det är routern i huset som sköter NAT, och låter den skapa ett nytt trådlöst nät ute i din stuga, antingen med samma SSID och lösenord som befintligt trådlöst nät i huset eller med nytt SSID. Från routern så kopplar du naturligtvis en kabel till din PC, så har du full hastighet på den.

En annan lösning är att du sätter ett trådlöst nätverkskort i din PC och låter den dela ut "internet" trådlöst via den inbyggda "internetdelningen" i ditt OS.

Du kan också sätta en switch som delar befintlig kabel som redan finns och du kopplar din PC i ett uttag och en trådlös AP i ett annat uttag. Blir samma sak som i alternativ ett i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Om du redan har en kabel ut så köper du naturligtvis valfri router som du sätter i bryggläge, dvs att det är routern i huset som sköter NAT, och låter den skapa ett nytt trådlöst nät ute i din stuga, antingen med samma SSID och lösenord som befintligt trådlöst nät i huset eller med nytt SSID. Från routern så kopplar du naturligtvis en kabel till din PC, så har du full hastighet på den.

En annan lösning är att du sätter ett trådlöst nätverkskort i din PC och låter den dela ut "internet" trådlöst via den inbyggda "internetdelningen" i ditt OS.

Du kan också sätta en switch som delar befintlig kabel som redan finns och du kopplar din PC i ett uttag och en trådlös AP i ett annat uttag. Blir samma sak som i alternativ ett i praktiken.

Okey nu blev det mycket i mitt huvud.

Jag har ett vanligt modem inne i huset, med en ASUS N66U router. Därifrån går det en lång kabel ut till min stationära dator i min stuga.

Vad blir lättast och bäst ekonomiskt för mig?

Helst slippa massa pill då jag inte är så kunnig inom brygga osv.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

En router med WIFI av billigare sort, till din kabel i stugan.
Kabel från den till datorn och ett WIFI till resten av prytlarna i stugan.
Kostand ?
Mindre en ungarnas lördagsgodis

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

En router med WIFI av billigare sort, till din kabel i stugan.
Kabel från den till datorn och ett WIFI till resten av prytlarna i stugan.
Kostand ?
Mindre en ungarnas lördagsgodis

Men jag har ju redan en router inne i huset, jag kan väl inte använda två stycken?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Men jag har ju redan en router inne i huset, jag kan väl inte använda två stycken?

Jo, när du ställer in den i stugan i bryggläge som sagt, så fungerar den bara som en vidarekoppling och trådlös utdelare. All styrning och utdelning av ip-adresser m.m. sköts från den vanliga inne i huset.

EDIT: Det är alltså bara en ruta någonstans i inställningarna på den extra routern som man får kryssa i, så kör den i bryggläge istället för router-läge.
Alternativet som får samma funktion var ju att skaffa en vanlig switch och en ren accesspunkt (bryggad router beter sig som en accesspunkt och switch i ett)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jo, när du ställer in den i stugan i bryggläge som sagt, så fungerar den bara som en vidarekoppling och trådlös utdelare. All styrning och utdelning av ip-adresser m.m. sköts från den vanliga inne i huset.

EDIT: Det är alltså bara en ruta någonstans i inställningarna på den extra routern som man får kryssa i, så kör den i bryggläge istället för router-läge.
Alternativet som får samma funktion var ju att skaffa en vanlig switch och en ren accesspunkt (bryggad router beter sig som en accesspunkt och switch i ett)

Okey okey!

Har du tips på en router till ett billigt pris som fungerar för mig? Vilken inställningen är det jag ska leta efter?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Okey okey!

Har du tips på en router till ett billigt pris som fungerar för mig? Vilken inställningen är det jag ska leta efter?

Jag tror jag blandade ihop det nu, bryggläge är ju när man låter routern ta emot en trådlös signal och delar ut den via kabel, så accesspunkt är det du ska ha för att gå från kabel till extra trådlöst, det bör finnas med inbyggd switch.

Jag har bara satt upp en massa dyra industriklassade här på fabriken där jag jobbar, så jag vet inte vilka som funkar bra för hemmabruk, men det går ju att kika på prisjakt om du söker på accesspunkt. Fanns en hel del TP-link, Netgear m.fl. med varierande betyg och priser.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tror jag blandade ihop det nu, bryggläge är ju när man låter routern ta emot en trådlös signal och delar ut den via kabel, så accesspunkt är det du ska ha för att gå från kabel till extra trådlöst, det bör finnas med inbyggd switch.

Jag har bara satt upp en massa dyra industriklassade här på fabriken där jag jobbar, så jag vet inte vilka som funkar bra för hemmabruk, men det går ju att kika på prisjakt om du söker på accesspunkt. Fanns en hel del TP-link, Netgear m.fl. med varierande betyg och priser.

Men är det inte en sån här jag är ute efter?

https://www.komplett.se/tp-link-300mbps-wireless-n-wall-exten...

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en router. Det räcker med en accesspunkt (kallas även för en AP). Finns ingen anledning att betala för routerdelen när du inte skall använda den. Lätt att känna igen då de endast har ett nätverksuttag på sig. Kabel in - radio ut, inget mer.

Exempel: Linksys WAP300N (ingen rekommendation i sig, tog bara den första jag hittade, men för hemma bruk funkar i regel Linksys. Kostar ca 400 SEK)

APs brukar oftast kunna drivas av POE (Power Over Ethernet) så har man en switch, Router eller Firewall som har POE utgångar så behöver du bara koppla in nätverkskabeln för att den skall funka. Ström får den då genom nätverkskabeln. Mycket trevligt om man vill montera APn på ett ställe där det inte finns eluttag. (Om man saknar POE uttag men inte har eluttag där du vill montera APn så kan man använda sig av en POE-injector, fast de kostar så klart lite pengar. Men vill man sätta APn i taket t.ex. så är det snyggt att bara dra en nätverkskabel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tror jag blandade ihop det nu, bryggläge är ju när man låter routern ta emot en trådlös signal och delar ut den via kabel, så accesspunkt är det du ska ha för att gå från kabel till extra trådlöst, det bör finnas med inbyggd switch.

Nej, det är det inte. Bryggläge innebär att du stänger av "routingfunktionen" sk. NAT. Sen kan du välja att ta emot signalen trådlöst och t ex ansluta en dator via ethernet och telefonen via wifi. Men eftersom det redan finns en kabel ut är det ju dumt att inte använda den.

Antingen via att den ansluts till en router i bryggat läge eller till en switch som i sin tur då kopplas till en AP för trådlös signal & rent fysiskt med kabel till datorn för maximal nätverksprestanda.

Är det nu så att det inte delas ut filer t ex via nätverket eller streamas från en NAS som är placerad i huset över nätverket så nyttjar man ju inte prestandan i det kabelanslutna nätverket. Då kan man lika gärna sätta en AP direkt på inkommande kabel i stugan och sen sätta ett trådlöst nätverkskort även i datorn, t ex via USB.

Finns lite trevlig läsning hos Kejll & Co
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Permalänk
Medlem

Jag pratade inte om bryggläge i en router utan att sätta en trådlös brygga. Två helt olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag har förlängt mitt trådlösa nätverk linksys re2000.. Funkar perfekt, kanske inte den täckning jag drömt om, men hastigheten är det inget problem med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.