Permalänk
Medlem

Speldator ~18k för spel i 1440p

Hej!

Dags att hjälpa ännu en vän med ett datorbygge. Ska framförallt användas till spelande i 1440p. Känns väl som de flesta komponenter är standard i den här prisklassen men kom gärna med förslag om ni tror ni kan få mer värde för samma pengar. Datorn kommer inte klockas överhuvudtaget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7802443/datorprojektet-1440p

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut! DVD-läsare tycker jag är helt överflödigt men det är ju en smaksak. Sedan är det mer prisvärt att köra på en 4690K men om det är helt uteslutet att överklocka skulle väl 4790K med 0,5 GHz högre basklock möjligen kunna vara motiverat. Samtidigt räcker ju stockkylaren gott och väl om det inte ska överklockas så att köpa separat processorkylare är kanske inte nödvändigt, å andra sidan handlar det inte om några jättesummor för en 212 Evo.

16GB RAM är däremot onödigt om datorn inte ska användas till t.ex. foto- eller videoredigering. Uppgradera från 8 till 16 den dagen det behövs istället och lägg pengarna på en bättre/större SSD/HDD.

Personligen hade jag inväntat AMDs nya grafikkort innan jag lade 6000:- på ett 980, men vill din vän tvunget ha datorn nu är det ju inte så mycket att göra åt den saken.