Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar om helt slumpmässigt när ett spel är igång men jag kan påverka det...?

Permalänk
Medlem

Datorn startar om helt slumpmässigt när ett spel är igång men jag kan påverka det...?

Tjena,

Jag har världens konstigaste problem och jag skall försöka förklara det så bra som möjligt.
Min dator startar helt slumpmässigt om när jag spelar spel. Men det är inte alla spel och jag kan till viss del påverka om ett spela gör att datorn startar om eller inte. Jag får aldrig något felmeddelande utan datorn bara slocknar precis om man man tryckt på strömknappen och efter det startar den upp som vanligt. Jag får heller aldrig något meddelande av Windows att datorn startat om felaktigt utan allt är precis som vanligt.
Datorn startar aldrig om i Windowsmiljö, den kan vara igång i tre veckor (om jag nu inte spelar då) och jag kan köra krävande applikationer med video och vildrendering utan problem.

Jag beskriver spel för spel nedan.

CS:GO:
Ibland kom omstarten 10 minuter in i en match och ibland startade den om i nästa match efter ca 80 minuter. Omstarterna var helt slumpmässiga och kunde ske när jag spelar aktivt och använde tangentbordet/musen eller när jag inte rörde något och bara speccade.
Anledningen till att jag skriver i dåtid är för jag lyckades faktiskt lösa problemet (för vissa banor!?)
En kompis frågade vilken fps_max jag körde på och jag hade 300. Han rekommenderade mig att byta till 145 (kör 144Hz skärm) och det sjuka är att efter den ändringen blev det bra.
Så om jag startar CS:GO och kör med fps_max 300 kommer min dator starta om. Men kör jag med fps_max 145 startar den inte om.

Detta fungerar som sagt felfritt för alla kartor förutom för de_train och de_overpass. Och jag har spelat tillräckligt många timmar för att vet att det inte är en slump. de_dust2, de_inferno, de_nuke, de_cache och de_mirage kan jag spela utan problem i flera timmar men så fort jag byter till de_train eller de_overpass så startar datorn om efter 10-80 minuter.

Diablo 3:
Startar om någon gång ibland, det händer kanske en gång per 50-100 timmar speltid så det är extremt sällan. Eftersom det bara skett några gånger har jag inte sett något mönster när det sker. Men datorn har garanterat varit varmare och mer belastad under längre perioder när jag spelat än den varit dom få gånger den startar om

Cities Skyline:
Jag köpte nyligen spelet, jag kan spela 10-20 minuter sen startar datorn om. Det spelar ingen roll om jag kör fullskärm eller spelet i window-mode. Det finns ju inte så många mer inställningar att göra så vet inte vad jag ska testa.

Dota 2:
Dpelar knappt detta men någon kompis körde det på min dator. Beter sig exakt som CS:GO gjorde innan jag fick ordning på FPSen. Jag tror det bliv bättre när jag satte på v-sync i spelet men har inte testat.

OpenTTD:
Detta startar aldrig om!

Slutsats:
Det känns på något sätt att när datorn (CPU, grafikkort, minne) skall hantera specifika instruktioner slår det slint och den startar om datorn. Och dessa specifika instruktionerna uppstår mer frekvent i Steam-spel och verkar ha något med FPS att göra. Fast samtidigt strular bara vissa kartor i CS:GO. Men just på dom kartorna kanske den får instruktioner som gör att det slår slint?

Ska jag ändra någon inställning i BIOS, ska jag testa med annat nätagg om det har med strömförsörjning att göra? Ska jag uppgradera/nergradera något?
Vad tror ni om det?

Jag kör Windows 8.1 och datorn i sign med en Asus 144hz skärm.

Tacksam för feedback!

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som något med temperaturen att göra eller något liknande med att den inte pallar belastning bara.

Då du capa CSGO till 145 från 300 så drar du ju ner belastningen ganska rejält till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Temp på grafikkortet?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Har du kollat temperaturen på cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av aleves:

Låter som något med temperaturen att göra eller något liknande med att den inte pallar belastning bara.

Då du capa CSGO till 145 från 300 så drar du ju ner belastningen ganska rejält till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört strestester på CPUn och den har aldrig startat om automatiskt. Jag kan alltså köra Diablo 3 i 10 timmar utan problem men när när jag startar Cities Skyline startar den om efter 10 minuter och då är int ens datorn i närheten av lika varm.
Men jag ska självklart försöka kolla värmen
Vilket program är bäst för att logga temperaturen? Datorn startar ju om sig så behöver slå på en logg.

Skrivet av Ajin:

Temp på grafikkortet?

Får logga, vilket program för CPU och Grafikkort bör jag köra? Kanske är olika?

Skrivet av ksw:

Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det?

Jag tror det är detta jag har. Och det är kanske 3 år gammalt. Tror jag köpte det samtidigt som jag köpte mitt GTX580 och det köpte jag ganska billigt vilket betyder att jag inte köpte det när det var helt nytt.
http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-...

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner kan se både CPU och grafikkort, samt ha text i hörnet på skärmen under spel som visar aktuella värden.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Testat köra memtest? Låter ju helt klart som hårdvarustrul och om CPUn håller decent temperatur måste man anta att det är nätagg eller RAM minne. Eftersom vissa spel kan köras hur länge som helst och andra dödar direkt gissar jag på RAM minnet, det är i alla fall värt att testa.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Testat köra memtest? Låter ju helt klart som hårdvarustrul och om CPUn håller decent temperatur måste man anta att det är nätagg eller RAM minne. Eftersom vissa spel kan köras hur länge som helst och andra dödar direkt gissar jag på RAM minnet, det är i alla fall värt att testa.

Nej det har jag inte kört, jag testar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Jag har kört strestester på CPUn och den har aldrig startat om automatiskt. Jag kan alltså köra Diablo 3 i 10 timmar utan problem men när när jag startar Cities Skyline startar den om efter 10 minuter och då är int ens datorn i närheten av lika varm.
Men jag ska självklart försöka kolla värmen
Vilket program är bäst för att logga temperaturen? Datorn startar ju om sig så behöver slå på en logg.

Får logga, vilket program för CPU och Grafikkort bör jag köra? Kanske är olika?

Jag tror det är detta jag har. Och det är kanske 3 år gammalt. Tror jag köpte det samtidigt som jag köpte mitt GTX580 och det köpte jag ganska billigt vilket betyder att jag inte köpte det när det var helt nytt.
http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-...

Diablo 3 får inte mitt grafikkort över 60C. stäng av frame limitern(foreground + background) i det så ska du få se på belastning i typ en GRIFT40 med high density och ett 4pers party. tjohejj vad det varvar upp fläktarna då!

i övrigt, försök hitta ett annat nätagg och prova, du kan ha dåligt exemplar som säckar under hög belastning och datorn rebootar pga voltfall.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Då skall vi se, nu har jag testat en del

Skrivet av rustax:

Har du kollat temperaturen på cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av aleves:

Låter som något med temperaturen att göra eller något liknande med att den inte pallar belastning bara.

Då du capa CSGO till 145 från 300 så drar du ju ner belastningen ganska rejält till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ajin:

Temp på grafikkortet?

Angående temperaturen så är den hög. Men innan jag skriver hur hög den är och ni skriver att det är anledningen vill jag redovisa för mina tester. För även om temperaturen är för hög, speciellt på CPU, tror jag inte det har med det att göra.
I programmet Speedfan kan man för övrigt slå på en logg vilket var bra för mig när jag testade eftersom datorn riskerade att stängas av.

Test 1, följande gjorde jag samtidigt i en timma utan att datorn startade om:

  • Körde Prime95
    Streamade film till annan dator
    Hade en CS:GO match på i bakgrunden
    Spelade Diablo 3
    Spelade musik i Spotify

Kommentar: Temperaturerna var som sagt ganska höga men ingen omstart eller antydan till att något inte stog rätt till.

Test 2, följande gjorde jag i 15 minuter tills datorn startade om:

  • Spelade Cities: Skyline
    Spelade musik i Spotify

Kommentar: CPU temperaturerna var betydligt lägre, ca 20 grader lägre än i Test 1. GPU temperaturen var ca 5 grader lägre än i Test 1

Min slutsats av detta kan bara vara att det inte har med värmen att göra. Då borde väl datorn startat om under Test 1 då jag hade betydligt högre belastning under längre period och högre temperaturer? Vad tror ni?

Skrivet av Tobberoth:

Testat köra memtest? Låter ju helt klart som hårdvarustrul och om CPUn håller decent temperatur måste man anta att det är nätagg eller RAM minne. Eftersom vissa spel kan köras hur länge som helst och andra dödar direkt gissar jag på RAM minnet, det är i alla fall värt att testa.

Jag körde memtest i ca 2 timmar 30 minuter. Antar att man kan köra det för evigt men jag fick inget error och den gick igenom hela testet en gång. Kan jag utgår från att minnet är okej eller behöver jag köra längre test?

Skrivet av ksw:

Diablo 3 får inte mitt grafikkort över 60C. stäng av frame limitern(foreground + background) i det så ska du få se på belastning i typ en GRIFT40 med high density och ett 4pers party. tjohejj vad det varvar upp fläktarna då!

i övrigt, försök hitta ett annat nätagg och prova, du kan ha dåligt exemplar som säckar under hög belastning och datorn rebootar pga voltfall.

Jag har läst lite mer om just Corsairs nätaggregat och dom äldre (som jag har) verkade inte ha då bra verkningsgrad och mitt har max brons certifiering. Men det känns fortfarande väldigt knepigt att just specifika spel (eller specifika kartor i spel) skulle vara orsaken.
Hur som helst köpte jag ett nytt nätagg som jag inte packat upp och monterat än.
Vill gärna testa lite andra saker först så jag inte slänger pengar i sjön men det kanske är värt att testa?

Feedback please, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat nätagg om du har.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080