Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intervju med Ericsson, vad ska jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Intervju med Ericsson, vad ska jag tänka på?

Jag studerar data på KTH och har blivit "kallad" (telefonintervju) till intervju angående ansökan om Summer Internship R&D Program. Vad tror ni att jag bör tänka på? Hur kan jag förbereda mig? Har varit på jobbintervju förut, men aldrig inom IT. Detta är ju inte heller någon jobbintervju direkt...
Tacksam för allmänna tips

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var påläst om projektet/jobbet du ska jobba på.
Även om företaget så du har lite insyn i företaget.

Stå gärna upp och prata när du pratar med dom. Gärna i ett tyst rum så du kan vara själv och inte bli stressad.
Var dig själv!

De är vana med telefonintervjuer så de kommer givetvis att styra samtalet så det inte blir konstigt.

Ta det chill helt enkelt så kommer det nog gå bra!

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Entusiast

Kolla runt efter listor med vanliga intervjufrågor och se till att tänka igenom ett svar på dem. Det är stor skillnad mellan olika intervjuer men det är inte ovanligt att ett par av dem dyker upp. En fråga som jag tror att jag fått varenda gång är "berätta lite om dig själv". En annan klassiker är att lista dina bra och dåliga sidor. Ofta är man ju nervös så det räcker och blir över och då är det trevligt att ha tänkt igenom frågorna lite innan så man är beredd när de kommer. För du kan nästan räkna med att en eller ett par dyker upp från de där listorna.

Som SunQ sa, ha lite koll på företaget och tjänsten också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Den typen av frågan som ställt mig på kant är varför borde vi välja dig eller varför är du passande för rollen?

Permalänk
Medlem

Den frågan jag alltid tycker är jobbigast är "Vad är ditt löneanspråk?"
Denna kommer dock oftast inte i första intervjun

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Många intervjuer nu för tiden är situationsbaserade, försök förbereda dig på den typen av frågor. Alltså, har du skrivit att du är effektiv eller liknande så var beredd på att komma med exempel från arbete eller plugget.

Permalänk
Avstängd

Det absolut viktigaste i dessa situationer (för mig i alla fall) är att vara så avslappnad och naturlig som möjligt. Det är svårt att få ett jobb idag nästan oavsett område och alla som har sökt ett tag har läst hur många guider och liknande som helst för att kunna svara på diverse frågor på bästa sätt men det gör en inte bättre på att intervjuas egentligen utan ger mer ett inövat intryck.

För mig så är de intervjuer som går bäst alltid de där jag är så lite desperat som möjligt. Intervjuer för jobb man egentligen inte vill ha går alltid bra exempelvis eftersom man inte bryr sig så mycket och därför tar det lugnt på intervjun osv. Samma om man redan har ett jobb man trivs med. Det är förstås svårt att få till den känslan när det är ett jobb man verkligen vill ha eller verkligen behöver, men försök att vara lite mer laid back så går allt mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Intervjuen gick över förväntan, damen på linjen var lättsam och trevlig. Hon frågade mycket av de ni trodde, samt att hon frågade om jag hade något eget projekt, vilket jag har och hon tyckte det lät väldigt intressant. Nu är det bara avvakta ett par veckor och se vad som händer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle frågat om de varslat klart och hur trygg din eventuella anställning kommer att vara, sist in först ut gäller ju ofta.
Ericsson har ju som bekant lagt ganska kraftiga varsel på ca 2200 i Sverige för 2-3 veckor sedan. I stockholm över 1000 stycken.

Personligen hade jag fortsatt leta parallellt

Edit: Såg att det visst gällde någon slags trainee-program eller dylikt. Ja då är det väl inga problem.