Köpa microfon, vad tänka på?

Permalänk
Avstängd

Köpa microfon, vad tänka på?

Är totalt grön på detta, men jag funderar om man söker en relativt hyfsad microfon men som känns stadig och robust, tänkte mig att den skall sitta på en stor arm över databordet så det gör inget om den är stor och bulkig, helst med någon snygg och bra upphängning tänkte jag mig.

Troligen blir det en begagnad i så fall.

Vad säger ni som vet?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är totalt grön på detta, men jag funderar om man söker en relativt hyfsad microfon men som känns stadig och robust, tänkte mig att den skall sitta på en stor arm över databordet så det gör inget om den är stor och bulkig, helst med någon snygg och bra upphängning tänkte jag mig.

Troligen blir det en begagnad i så fall.

Vad säger ni som vet?

Kör du med headset?

Skulle i så fall 100/100 rekommendera modmic. Har haft typ 5 olika micar från 100-1000kr och alla har haft stora nackdelar, tills jag hittade modmic. Ruskigt bra ljud, hur enkelt som helst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Snåla inte.

Blue Yeti är ett ganska säkert kort. Vad skall du använda micen till?

Permalänk
Medlem

Har själv en Samson Meteor och är otroligt nöjd med den! Mkt snyggare design än Blue snowball och Yeti imo också ^^

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kör du med headset?

Skulle i så fall 100/100 rekommendera modmic. Har haft typ 5 olika micar från 100-1000kr och alla har haft stora nackdelar, tills jag hittade modmic. Ruskigt bra ljud, hur enkelt som helst.

Modmic är jätteskönt (bortsett från dubbla sladdar från hörlurarna).
Spelar mycket CS med folk och deras Blue mikrofoner (eller motsvarande) tar upp allt ljud i hela huset i princip. Modmicen (med mumble voice activated speech) tar inte ens upp ljudet från mitt mekaniska tangentbord.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd

Mest för tal (tänkte till filmer och annat (samt så klart till spel emellanåt)), och nej jag använder sällan headset (ibland gör jag det men är inte så förtjust i det för dagligt användande).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

mikrofonen har mina åsikter mer eller mindre uttryckts redan i form av stormembranare vilket jag föredrar.

bara hoppar in och säger att analogt istället för digital överföring spelar inte så stor roll sålänge du har bra analog ingång i datorn.

sen angående stativ osv vet jag inte vad du tänkt dig men kan rekommendera denna

http://www.ebay.com/itm/Pro-Broadcast-Microphone-Mic-Suspensi...

om det slutar med en stormembranare som inte levereras med gummibandsupphängning så har han även gummibandsupphängning till denna typ av mic.
http://www.ebay.com/itm/Universal-Anti-Vibration-Shock-Mount-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ja, litet sugen är man ju på en stormembranmick...
Men kan nästan inget om dem.

(modmic verkade intressant, skall kolla upp den, kan nog vara bra med ett komplement när man spelar med headset...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Nån som har sida till modmic?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Nån som har sida till modmic?

http://www.inet.se/produkt/6607403/antlion-modmic-v4

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack.

Pretty pricy imo.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Tack.

Pretty pricy imo.

jo men blir så tyvärr i sverige pga hög moms. kostar ju ca 400:- på deras egen sida + frakt till sverige och 25% moms på det blir ungefär samma pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Tack.

Pretty pricy imo.

Köp från massdrop annars.

https://www.massdrop.com/buy/antlion-modmic-4?s=modmic

Brukar landa på ungefär 300kr istället

Edit: det var iofs förr när dollarn va så låg, men säg 350-400 iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

At2020 är en ganska populär broadcast mikrofon.
Personligen har jag två stycken, en blue yeti pro och en røde ntg-2.
Föredrar ntg-2 då den inte är lika stor och klumpig, dessutom är det en riktad mikrofon som inte tar upp lika mycket bakgrundsljud som yetin gör.
Båda dessa används med en mixer (yeti pro har usb men då kan du lika gärna köpa den billigare blue yeti)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

Jag kör lite webbradio samt gör lite instruktionsfilmer. jag använder http://www.shure.eu/products (SM58) och är grymt nöjd, men de kostar oxå därefter. http://www.shure.eu/products/microphones/finder?environment=s... (här ser du lite rekommendationer.

Permalänk
Avstängd

Skitgammal tråd, men blev aktuellt igen för en annan grej så jag dammade av den,
røde ntg-2 verkade prisvärd tycker jag, dessutom verkar den fungera bra även ute i fält och går att rigga tillfälligt utomhus om man skyddar den (tex om man spelar in filmer ute i skogen eller ute på infarten), vilket för mig skulle vara en stor fördel.

Dock relativt dyr jämfört med billigare mickar, men bara att börja spara.
Skillde ju trots allt inte så hiskeligt mycket mellan den och blue mickarna, typ 500:- eller så så känns som det är värt att spara ihop till mellanskillnaden.

Jag tänkte mig använda micken främst för tal (typ information och kommentarer i filmer och liknande), samt att spela in vissa ljud för filmsekvenser.

Jag har arbetat en del med bild och grafik tidigare, men är tyvärr urdålig på ljud... Pinsamt.
Mycket att läsa in där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number