Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk

Det känns mer relevant än att lära sig sticka iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jo för man får runt och pratar c# eller Java... Tanken är god men du behöver inte överdriva

Jag säger detsamma till dig. Du behöver ju inte överdriva.

Jag känner ingen som kan ett enda ord tyska, spanska, franska etc, som läste det i högstadiet. Totalt bortkastat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john00133:

jag tycker att programering i skolan kan komma in i årskurs 6 istället för i 1an. programering om jag mins rätt är väl mycket matte och hög engelska/svenska? hur kommer det funka då ska man ha engelska lektioner i 1an då bara för att ungarna ska kunna lära sig programering? jag lärde mig engelska i 2an början till 3an och enda engelskan jag kunde innan de va the end typ efter att ha spenderat otaliga timmar tittandes på tom och jerry. så om man ska införa programering i skolan så lär man behöva bygga om hela skolan och lägga till och dra ifrån vissa delar annars blir det bara kaos och ingenting av det helt enkelt och pengarna kastade i sjön.

Det där beror helt på upplägget surru. Här kan man tänka rätt mycket bredare än att lägga en bok med c++ i knät på sjuåringar ;).
Det kommer troligen handla om koncept och rätt typ av problem som man ska lösa men sjuåringar är mer kapabla än man ibland kan tro!

Ett exempel är att jag lärde mig om vektorer och hur projektilbanor påverkas av konstanter som vind och gravitation redan andra året i lågstadiet. Detta var innan jag kunde dividera 2 med 2. Ja, hur sannolikt låter det här då?
Jo, spelet hette gorillas och kom ut i qbasic 1991. Två gorillor skulle kasta bananer på varandra och för att träffa behövde man med siffror bestämma kastriktning och kraft i förhållande till vinden och eventuella hinder i vägen. Tog inte många dagar innan jag var lika bra på att lista ut rätt vinklar och styrkor som min far var på det här.
Jag kunde visserligen inte skriva ut några snygga formler kring det hela för språket kunde jag inte. Men förståelsen och logiken kring det hela var det inga problem att lära sig på kort tid. Och givetvis berodde inte det här på att jag var någon form av wonder kid (även om min far vid den tiden hade svårt att förstå hur jag kunde förstå vektorer och påverkande konstanter så väl). Det handlade istället om att ungar generellt kan lära sig så jäkla mycket med lätthet om det bara serveras på ett bra sätt.

Boolean algebra är ett annat område man kan börja väldans tidigt med. Givetvis med rätt pedagogik och lek för annars blir det ju trist. Om mia och fia kommer med lila byxor på fredag så blir det lektimma på fredag. Rita upp det med två bilder på fia och mia med en AND-krets emellan och en leksak i ändan.
Om Fia eller Martin har gröna brallor på sig så blir det äppelhalvor till hala klassen. Hurraaa! nu har vi lärt oss om en OR-koppling också!

Den gamla leken "under hökens vingar" är väl en bra lek för logiken för databasutfrågningar ;). Kidens kan det dr med union och join från tidig ålder men de saknar lite i ordförrådet för att få kalla det programmeringskunskaper.

Så jag tror nog att det är högst möjligt att börja så tidigt som i första klass. Sedan kan man ju ställa sig en helt annan fråga. Är det bra att börja med programmering så tidigt? Det kan jag inte svara på däremot. För svårt för min del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

1: Läsa
2: Skriva
3: Matte
4: Gymnastik

När dessa 4 punkter är klara kan man gå över till lite mer avancerade ämnen.
Sedan 10 år tillbaka har vi elever som inte klara av dessa ämnen. Vissa skolor ligger det på över 50% hahaha
Och nu snackas det om programmering?!?! låt mig skratta mer!!
Problemet ligger där men vi skiter i det och åker upp bland rosa molnen och lullar runt lite till

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

I stort sett bra, fast redan i ettan, nja, sen finns det en rätt stor grupp som inte är det minsta intresserad av detta också, och som aldrig då kommer få några godkända betyg i ämnet i och med detta.

Gärna programmering men lägg det som tillval från årskurs 4, och istället för tex slöjd eller tillvalsspråk.

Sen Thomas Tobés uttalande får man hoppas att ingen tar allvarligt, sjunkande resultat i skolan beror på 10-12 års plågsamma skolförsök, än si och än så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Matte och språk är verkligen inte för alla heller. Alla är vi olika, men vi snackar inte högskolenivå extrem C# programmering här, utan väldigt enkelt 1+1 liknande. Du får enklare jobb idag med programmeringskunskaper än med Spanska/Tyska eller annat. Sen ska man inte glömma att programmering i sig är väldigt lärorikt, då du måste använda lite fantasi och problemlösning för att göra det du vill. Det handlar mer om att lära sig lösa problemet, än att lära sig knappa 10k rader kod.

Skrivet av Sputte:

Att lära ut programmering är ju bra, men redan i ettan tycker jag är lite väl tidigt

Sen håller jag med att från 1:an är lite för tidigt. Men 3-4 när de börjar med engelska och så, bör nog vara en bra gräns. Då får de användning till en del av engelska som många programmeringsspråk har som grund.

Permalänk

Jag anser detta vara ett bra initiativ. Dock kanske lite väl tidigt. Barn i årskurs ett bör fokusera på att lära sig läsa, räkna och sitta still.

Eleverna sitter ju fortfarande och pluggar addition och subtraktion i denna ålder. Om man då blandar in uttryck som: variabel1=variabel1+1, tror jag att detta kan förstöra barns logiska tänkande. Men detta kanske inte är fallet, det Moderaterna kanske vill införa är programmering på en nivå liknande LEGO Mindstorm. Isådanafall är det visserligen roligt men passar sig mera på fritidsgården.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kotz:

1: Läsa
2: Skriva
3: Matte
4: Gymnastik

När dessa 4 punkter är klara kan man gå över till lite mer avancerade ämnen.
Sedan 10 år tillbaka har vi elever som inte klara av dessa ämnen. Vissa skolor ligger det på över 50% hahaha
Och nu snackas det om programmering?!?! låt mig skratta mer!!
Problemet ligger där men vi skiter i det och åker upp bland rosa molnen och lullar runt lite till

Programmering och matte är väldigt tätt kopplade. Det är samma typ av logiskt tänkande du behöver för båda. Det är formell logik i grunden och det kan du sedan applicera på mer generell problemlösning. Programmering passar väldigt bra in i den nya skolplanen som har mer fokus på analytisk förmåga än utantillkunskaper. Matteundervisningen har i mångt och mycket varit aritmetik i många år vilket är dåligt.

Programmering är för övrigt ett effektivt pedagogiskt verktyg. Att lära ut är generellt sätt ett bra sätt att lära sig själv eftersom du själv behöver förstå det du lär ut. En dator är världens mest korkade elev. Du måste bryta ner en problemställning i väldigt små beståndsdelar för att få en dator att lösa det och du måste själv veta hur det fungerar.

Egentligen behöver de inte lära ut en enda rad "riktig" programmering under hela grundskolan för att det ska vara väldigt värdefull kunskap. Det viktiga med programmering är inte att man lär sig ett språk, det är att man lär sig tänka rätt och samma tankesätt är väldigt användbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sen så kan man så klart introducera programmering inom andra lektioner, t.ex. matte

Just matte tror jag blir mest lämpligt. Man kan ju skriva up en hel del saker i MATLAB som kan hjälpa med matematik undervisningen. Just MATLAB (som ett exempel) är ju också en slags "programmering" som används av betydligt fler än bara "vanliga" programmerare. Att lära sig använda det är bra i många fält.

Permalänk
Medlem

Hon är verkligen inte en bra partiledare, det enda hon och Reinfelt har gemensamt är hårfästet.

Ungefär lika logiskt som att alla barn ska lära sig bygga hus för att dom kommer behöva bo i ett..

Permalänk
Medlem

När man ändå är igång och funderar på vilka ämnen som platsar i skolan känns det som hög tid att stryka religion från schemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

När man ändå är igång och funderar på vilka ämnen som platsar i skolan känns det som hög tid att stryka religion från schemat.

Visserligen tyckte jag religion var skolans tråkigaste ämne men tycker ändå att det är nyttig kunskap för att förstå hur kulturen skiljer sig åt.

Permalänk
Inaktiv

Bra intiativ!

Permalänk
Medlem

I årskurs 1 räknar man matte med talföljder, räkna antalet äpplen, i stort sätt + och - med en abstraktion mot verkliga objekt: t ex hur många päron har Kalle? Hur många har han kvar om ett försvinner? Vilket tal är störst av 50 och 76?

Programmering kräver en god grundförståelse för ovanstående. Årskurs 2 kanske man kan börja titta lite på det... men t ex att skriva funktioner tror jag kräver en kunskap på minst Årskurs 3 (om vi snackar medelkunskap, det finns givetvis undantag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl precis som Finland och storbritannien?

Rätt bra initiativ tycker jag.

Hm vi har val här om en två veckor typ, och om jag inte har fel så går det största antalet röster till Perussuomalaiset partiet som är ett ny-nazist parti, så ja folket var jag bor tror jag inte riktigt tänker i dom här banorna.

Men jag är ingen expert samt håller jag mig bort från politik etc.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och bild/idrott/musik är inte det? Tillåt mig att skratta
Visst, man kan väl tycka att idrott är någorlunda grundläggande för fysisk hälsa men å andra sidan tror jag inte man måste spendera över 100 timmar för att lära sig att springa och helt enkelt ta tag i mer avancerade metoder om man så vill längre fram i livet.

Jag vet inte vad jag ska tycka om programmering i skolan egentligen då det ju faktiskt är ett lite nischat ämne precis som de andra 3 jag radade upp men jag skulle nog gärna se att man kunde välja själv bland dessa nischade ämnen.

Jag har dock inte sagt att jag tycker alla ämnen är rätt i skolan idag, tvärtom tycker en del onödigt eller bör vara valbart, alternativt begränsas.

Idrott, som du säger är för hälsan och det är rätt givet i vårt stillasittande samhälle, det har alla nytta av oavsett.
Dock tycker jag det bör vara valfritt vad man vill göra på lektionerna för det mesta eller att man tex kan få hemläxor genom valfri aktivitet på fritiden.

Vet inte om jag hade dessa ämnen i ettan? Kom inte ihåg, troligen var det för det mesta fritt och kul grej.
Musik är knappast ingående utan bara en fingervisning hur man kan uttrycka sig med ljud.
Bild är lite samma sak som musik, man får känna på vad man har inom sig. Dessa ämnen vet alla från början vad det är, hur det fungerar mer eller mindre.
Dessa ämnen är väl snarare ett "uppfriskande" från andra vanliga tragglande ämnen.

Permalänk

Kändes tidigt att börja redan i ettan.
Men ändå ett bra förslag dock!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Moderaterna slår till igen, vänder på sina fotknölar så fort de har chansen och bryr sig inget alls om sina egna kontroverser. Skulle inte förvåna mig om ifall regeringen går efter deras initiativ att Moderaterna skulle anklaga dem för plagieri.

De såg till att det är bättre att ha skoldatorer istället för penna och papper! De hade TVÅ mandatperioder, och det tillförde att över 13 000 lärare miste sina jobb, när vi redan då hade brist på lärare (http://www.dn.se/debatt/i-alliansens-skola-har-12-600-larare-...) .

Så vad innebär problemet med att införa programmering i skolan?
Ja för det första finns det en ännu högre brist på matematik och naturkunskaps lärare. Ska de också nu även få skyldigheten att lära ut programmering?

Politik idag = Bäst floskel vinner! Det spelar ingen roll om det är genomförbart, bara att det låter bra, progressivt och nytänkande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

När man ändå är igång och funderar på vilka ämnen som platsar i skolan känns det som hög tid att stryka religion från schemat.

Låter som en extremt dålig idé att stryka religionskunskap eftersom det är så viktigt för det har format vår kultur så mycket. Utan religionskunskap blir det svårt med historia till exempel. Även mycket i modern tid utgår från religion. Se dig även om i media och liknande och fundera på hur mycket olika myter har format litteraturen och filmen genom tiderna. Med den växande problematiken kring främlingsfientlighet så vore det tämligen korkat att stryka religionskunskapen för det bygger ännu större klyftor mellan människor. Religionskunskap och att tro på en religion är helt olika saker och du blir inte av med troende bara för att du tar bort religionskunskapen i skolan. Det kan snarare få omvänd effekt om all information om religioner och sekter kommer direkt från religionerna och sekterna själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Alla som ifrågasätter varför man ska lära sig programmera redan i årskurs 1, tror ni verkligen eller har ni några belägg för att det är programspråk som C som ska läras ut? Jag håller med om att man måste vara korkad om man tror att man ska kunna lära ut C-programmering till förstaklassare.

Är det någon som känner till exempelvis LEGO Mindstorms och den programmeringsmodell som används? Du skriver inget, utan bygger programmen med hjälp av block som placeras ut och kopplas ihop i ett grafiskt användargränssnitt. Detta är också ett sätt att programmera, om än inte i professionell bemärkelse, och betydligt mer barnvänligt. Poängen är att det finns olika tillvägagångssätt och svårighetsgrader av programmering.

Med tanke på hur många 90- och 00-talister som är tekniskt handikappade och snarare är slavar under, istället för härskare över, sina mobiltelefoner, så tror jag att detta är en bra idé. Hjärngymnastik är alltid bra.

Liknande typ av programmering finns inom en del elyrken, att programmera i ett grafiskt program alltså och inte skriva all kod för hand

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Liknande typ av programmering finns inom en del elyrken, att programmera i ett grafiskt program alltså och inte skriva all kod för hand

Labview och Simulink är väldigt populära inom forskning och reglerteknik och de är också grafiska. Lägg ut lådor, dra linjer mellan lådorna och ge lådorna egenskaper.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde det var en aprilskämt.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Visst är det tragiskt att man vill satsa på utbildning? Bättre att låta "samhället" ta hand om alla som inte orkat plugga och har kass utbildning. Softa på a-kassa 4lyfe! Onödigt med utbildning! Varför ska en regering vilja ha välutbildade människor i sitt samhälle? Bättre om alla jobbade på donken eller städade toaletter, jämställdhet!

Det är tragiskt om man är så korkad att man lägger prioritering på programmering så tidigt då man mer är i en ålder för läsa skriva räkna som är grunden för framtida inlärning och finns bättre saker att lägga pengarna på i den åldern men när man kommit till 4an - 6an nånstans och är mer mottaglig för programmering hade det varit vettigt och det handlar om att prioritera och göra det rätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Labview och Simulink är väldigt populära inom forskning och reglerteknik och de är också grafiska. Lägg ut lådor, dra linjer mellan lådorna och ge lådorna egenskaper.

Precis. Blev änna förvånad över det första gången i ettan på gymnasiet när jag hörde att vi skulle programmera och fick sedan se att det handlade om ett grafiskt sätt. Enklare men inte lika intressant så valde en webbutvecklingskurs som jag har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Programmering och matte är väldigt tätt kopplade. Det är samma typ av logiskt tänkande du behöver för båda. Det är formell logik i grunden och det kan du sedan applicera på mer generell problemlösning.

Nnrrr, jag programmerar en del och har högst rudimentära matematikkunskaper. Rekursion är en hel del enklare att förstå än induktionsbevis. Tror inte de är siamesiska tvillingar. Kunde lika gärna säga att musik och matematik är samma sak. Dock tror jag ofta matematik och procedurell programmeringslogik finns i samma människa. Samma människor som kanske inte är bäst på musik och om de ska hitta på nåt nytt namn på en tillfällig variabel tänker i fem minuter och sedan för sig själva säger '.....Vi säger ..."test"'.

F.ö tycker jag fyran verkar tidigt nog. Ettan..tja, kunna räkna och läsa är nog förkunskapskrav, som folk redan sagt. Men höja bensin och dieselskatten och införa programmering i livmodern är väl vad man kan förvänta sig av en regering som består av nästan alla partier. Lapskojs, helt enkelt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ett (M)ycket bra förlsag!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Jag säger detsamma till dig. Du behöver ju inte överdriva.

Jag känner ingen som kan ett enda ord tyska, spanska, franska etc, som läste det i högstadiet. Totalt bortkastat.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är dem du känner antigen dumma eller ointresserade

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Precis. Blev änna förvånad över det första gången i ettan på gymnasiet när jag hörde att vi skulle programmera och fick sedan se att det handlade om ett grafiskt sätt. Enklare men inte lika intressant så valde en webbutvecklingskurs som jag har nu

Det var väldigt mycket Matlab och Simulink på Chalmers. Jag använde inte just Simulink så mycket för att det är mer mot el och regler det är populärt men det går att göra väldigt avancerade saker i det så man ska inte luras av det enklare utseendet. Jag har till exempel lekt med modeller av bilar i Simulink. Det är enklare att komma igång med den typen av programmering och det är enklare att få en överblick över komplicerade modeller. För man kan göra varje enskild del hur avancerad som helst men det göms sedan i en svart låda vilket är smidigt. Så när man simulerar en elbil kan man ta en låda som är elmotorn, en som är batteriet och en som är bensinmotorn och plugga in det i en standard testcykel och få ut massa värden. Det blir också väldigt enkelt att extrahera mätvärden på vägen då man bara drar ett streck till en output. Har även sett väldigt roliga modeller av vindkraftverk där man matade in faktisk vinddata som man plockat från olika ställen och sedan kan man enkelt simulera olika typer av kraftverk och storlekar för att se vad som funkar. Sjukt smidigt i labbmiljö. Sen passar det så klart inte för alla typer av uppgifter. Just simulink är designat för signalbehandling av olika slag.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Nnrrr, jag programmerar en del och har högst rudimentära matematikkunskaper. Rekursion är en hel del enklare att förstå än induktionsbevis. Tror inte de är siamesiska tvillingar. Kunde lika gärna säga att musik och matematik är samma sak. Dock tror jag ofta matematik och procedurell programmeringslogik finns i samma människa. Samma människor som kanske inte är bäst på musik och om de ska hitta på nåt nytt namn på en tillfällig variabel tänker i fem minuter och sedan för sig själva säger '.....Vi säger ..."test"'.

F.ö tycker jag fyran verkar tidigt nog. Ettan..tja, kunna räkna och läsa är nog förkunskapskrav, som folk redan sagt. Men höja bensin och dieselskatten och införa programmering i livmodern är väl vad man kan förvänta sig av en regering som består av nästan alla partier. Lapskojs, helt enkelt.

Rekursion är ett matematiskt begrepp som till exempel kan användas för att definiera mängder. Ett enkelt exempel är:
0 är i N
om n är i N så är även n+1 i N
Alla n som uppfyller de två egenskaperna är naturliga tal. Så där har vi en rekursiv definition av de naturliga talen. Fibonaccitalen är en rekursiv talserie. Induktionsbevis och rekursiva bevis är inte motsatser utan bara olika typer av bevis. Det finns fler sätt att konstruera bevis. En personlig favorit är motsägelsebevis och det mest klassiska exemplet är ett bevis på att roten ur två är irrationellt.

Vi antar först att roten ur 2 är ett rationellt tal, alltså måste det finnas heltal a och b så att a/b = sqrt(2), där a och b saknar gemensamma faktorer. Det är ju definitionen av ett rationellt tal.
kvadrera båda sidor så får vi: a^2/b^2 = 2 => a^2 = 2b^2
Därav följer att a är jämt och eftersom a och då blir b udda enligt tidigare antaganden. Då kan vi skriva a = 2k vilket ger 4k^2 = 2b^2 => 2k^2 = b^2. Fast då är b jämt och vi kom nyss fram till att det måste vara udda alltså stämmer inte första antagandet att roten ur två är rationellt. Då måste det vara irrationellt.

Du får skilja på att mekaniskt skriva kod och att tänka som en programmerare. Tankesätten har mycket gemensamt då det går ut på att bryta ner komplicerade saker i små beståndsdelar som kan lösas med ett sett av enkla och strikt logiska regler. Programmering och matte har mycket mer gemensamt än musik och matte även om nu Pytagoras råkade vara musiker och har en skala uppkallad efter sig. Musik har vissa ytliga samband med matte om man tittar på västerländsk musik. Vi delar upp musik i takter om tre eller fyra slag så tonlängden blir bråk. Det är lite matte och fysik bakom hur toner dyker upp i en skala men mycket av det är kulturellt. Långt ifrån alla delar in en oktav i tolv halva tonsteg. Det är till och med rätt problematiskt att göra så för om man staplar kvinter på varandra så hamnar man helt plötsligt ett halvt tonsteg fel. Det märker man om man försöker stämma en gitarr med kvinter. Pianon är inte helt rena utan alla toner ligger lite lite fel. Andra kulturer delar upp musiken i andra beståndsdelar och andra skalor efter andra regler. Många av de strikta reglerna som kan se ut som matte är ett västerländskt påfund som cementerades under klassicismen.

Angående åldern så finns det verktyg för att lära barn programmera redan på dagis. Här har du ett som är från fyra år: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lightbot.li...
Ofta är det olika versioner av att få robotar och liknande att röra sig i förutbestämda mönster. Då lär man sig att ge instruktioner av typen gå tre steg fram, vrid dig åt vänster, gå två steg rakt fram, vrid åt höger, gå fyra steg rakt fram. Problemet att flytta roboten från punkt A till punk B har då monterats ner till en serie delsteg som man får utföra. Jag har en programmeringsbar robot i en låda någonstans där man matade in fram, bak, vrid, vänd och en tid i sekunder för varje kommando. Lite krånglig att använda eftersom det bara var en knappsats på huvudet och ingen display plus att den inte riktigt vred sig 90 grader så den hamnade rätt lätt ur kurs men den var rolig. Den typen av uppgifter ska även förstaklassare klara. Sen kan man bygga vidare med successivt mer och mer komplicerade saker efter det men det är ju bra att lägga grunden redan i ettan. Scratch är ju till exempel designat för 8 år och uppåt och där börjar det dyka upp saker som loopar, if-satser och variabler fast de är gömda bakom färgglada block som man drar runt istället för bara text.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Låter som en extremt dålig idé att stryka religionskunskap eftersom det är så viktigt för det har format vår kultur så mycket. Utan religionskunskap blir det svårt med historia till exempel. Även mycket i modern tid utgår från religion. Se dig även om i media och liknande och fundera på hur mycket olika myter har format litteraturen och filmen genom tiderna. Med den växande problematiken kring främlingsfientlighet så vore det tämligen korkat att stryka religionskunskapen för det bygger ännu större klyftor mellan människor. Religionskunskap och att tro på en religion är helt olika saker och du blir inte av med troende bara för att du tar bort religionskunskapen i skolan. Det kan snarare få omvänd effekt om all information om religioner och sekter kommer direkt från religionerna och sekterna själva.

Jag håller med om att vi måste prata om religion, eftersom det fenomenet format mycket av den värld vi lever i och fortfarande påverkar samhällens utveckling i hög grad.
Enligt samma logik måste vi också prata om exempelvis droger (från ayahuasca till koffein, från heroin till läkemedel), eftersom det är en del av verkligheten som får stora konsekvenser.
Jag tycker dock att religion skulle kunna falla under historia och samhällskunskap. Jag tycker inte att vi behöver införa "Narkotika" som ett eget ämne, utan det kan behandlas under samhällskunskap och biologi.
(När jag läste religionskunskap saknades analys, så det kändes inte så värdefullt.)

Jag tror att mer "seriös" (eller vad man ska kalla det) datoranvändning i skolan vore bra. Datorn ska inte bara vara en facebookmaskin och något man skriver uppsatser på. Eleverna borde lära sig mer avancerad datoranvändning och programmering borde vara en del av det. Kanske borde matematiken beröra logik mer än idag (knappt alls va?). Jag tror ändå att första klass är lite tidigt för programmering, även i den enklare bemärkelsen. Men det skulle jag nog lämna till en pedagog att avgöra.

Jag skulle också vilja se lite vetenskapsteori och annan (grundläggande) filosofi i den obligatoriska undervisningen. Oklart var man skulle peta in det.

Avslutningsvis vill jag påpeka (sådär apropå) att obligatoriskt gymnasium är en helt vansinnig idé. Någon måste jobba på McDonalds, och den som vill det ska inte tvingas till gymnasiekompetens.

Permalänk
Medlem

Moderaterna har verkligen tappat det sen Reinfeldt och gänget tackade för sig, nu jobbar jag visserligen som programmerare men jag skulle aldrig vilja tvinga på min dotter att lära sig programmera, alla är olika och det gäller att hitta sin egen väg. Att sen göra det i första klass är ju helt efterblivet då barnen inte ens har lärt sig läsa och skriva!