Dell avtäcker P2416D – 24-tumsskärm med WQHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Dell avtäcker P2416D – 24-tumsskärm med WQHD-upplösning

Upplösningen WQHD är inte längre reserverad bildskärmar 27 tum eller mer. Nu sluter Dell upp med P2416D, som tar upplösningen till 24 tum med IPS-panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Fler mindre 22-24 skärmar med IPS och QHD upplösning.

Gärna med hög uppdateringsfrekvens också!

Permalänk
Medlem

snälla Eizo CG248, 23,8" 3840x2160p IPS bara 24k kr, men det är den värd

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Entusiast

Tro om man behöver använda skalning för att 2560x1440 ska bli bekvämt på 24''.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

123 PPI... Utvecklingen för desktop skärmar går inte snabbt iallafall.

Permalänk
Avstängd

USB 2?
Verkar som dom glömt USB 3.
Tråkigt.

Dags att dom ditchar USB 2 och VGA.
Istället satsar på USB 3.1, HDMI 2.0 och DisplayPort 1.3.

Tråkigt med ny cool WQHD skärm när den har massa gammal legacyteknik och saknar FreeSync.

Permalänk
Medlem

Undra hur denna är jämfört med Dell UltraSharp U2515H? Fast denna verkar inte vara Ultrasharp så då har jag "svarat" på min fråga att den antagligen inte är lika bra :)?

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonssown:

Tro om man behöver använda skalning för att 2560x1440 ska bli bekvämt på 24''.

Nej, det behövs knappast! Man får zooma på vissa webbsidor bara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, det behövs knappast! Man får zooma på vissa webbsidor bara.

Förmodligen rätt många då jag redan sitter och zoomar på så gott som alla webbsidor på mina 27" 2560x1440-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Undra hur denna är jämfört med Dell UltraSharp U2515H? Fast denna verkar inte vara Ultrasharp så då har jag "svarat" på min fråga att den antagligen inte är lika bra :)?

Intressant dock att de förväntar sig att folk ska betala tusen kronor med än för U2515H, ett prispåslag på 33% för en minskning av skärmytan enbart? Eller har de bytt paneltyp till någon mer fancy?

EDIT: Glömde förstås att man här får USB2 istället för USB3 också..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Det här är väl ändå en QHD skärm och inte WQHD?
WQHD är 3440 x 1440 med aspect ratio 21:9
QHD är 2560 x 1440 med aspect ratio 16:9

Jag menar HD (720p) heter väl inte WHD, FHD heter väl inte WFHD, likaså UHD heter inte WUHD. Alla dessa är 16:9.
21:9 - 3440 x 1440 är väldigt vidd, därmed monikern Wide.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

123 PPI... Utvecklingen för desktop skärmar går inte snabbt iallafall.

Jo för ppi är ju det enda kriteriet om en skärm är bra eller ej.....eller vänta lite, så var det ju inte. Det är väl ganska naturligt att man inte tokhöjt ppi på desktopsidan. De blir dyra och svårdrivna i spel. Två faktorer som drar ned antalet sålda skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo för ppi är ju det enda kriteriet om en skärm är bra eller ej.....eller vänta lite, så var det ju inte. Det är väl ganska naturligt att man inte tokhöjt ppi på desktopsidan. De blir dyra och svårdrivna i spel. Två faktorer som drar ned antalet sålda skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag påstått det?
Sen finns det dom som inte spelar datorspel, dom tex tex jobbar på sin dator. Då får gärna PPI vara så hög som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaiDozo:

Det här är väl ändå en QHD skärm och inte WQHD?
WQHD är 3440 x 1440 med aspect ratio 21:9
QHD är 2560 x 1440 med aspect ratio 16:9

Jag menar HD (720p) heter väl inte WHD, FHD heter väl inte WFHD, likaså UHD heter inte WUHD. Alla dessa är 16:9.
21:9 - 3440 x 1440 är väldigt vidd, därmed monikern Wide.

Wikipedia säger:

Skrivet av Wikipedia:

QHD (Quad HD), also sometimes advertised as WQHD[29] due to its widescreen shape, or 1440p,[30] is a display resolution of 2560x1440 pixels in a 16:9 aspect ratio.

Även om det du säger är logiskt så hittar jag inga påståenden om att WQHD skulle motsvara 3440 x 1440 i 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Intressant dock att de förväntar sig att folk ska betala tusen kronor med än för U2515H, ett prispåslag på 33% för en minskning av skärmytan enbart? Eller har de bytt paneltyp till någon mer fancy?

EDIT: Glömde förstås att man här får USB2 istället för USB3 också..

Jag förstår verkligen inte prissättningen på denna skärm. Det måste vara något som har missats från specsen för den är ju verkligen sämre än U2515 på pappret (och även designen), det enda den vinner på att den har VGA?

Edit: Eller är P serien över Ultrasharp(?).. trodde Ultrasharp var proffs men det är bara "highend"?

Citat:

Since it is a P ( "Professional" ) Series monitor, it has less features than the high-end Ultrasharp series monitor U2515H, and it is slightly cheaper than that.

Citat från http://linustechtips.com/main/topic/338588-dell-p2416d-dells-...

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Wikipedia säger:

Även om det du säger är logiskt så hittar jag inga påståenden om att WQHD skulle motsvara 3440 x 1440 i 21:9.

Hmm du har rätt. Men Wikipedia säger faktiskt att 2560 x 1440 heter QHD, vilket är mitt huvud argument.
Det verkar som det är en del flum med upplösningar. Dåligt. Borde vara mer spikat tycker jag
Jag kommer nog fortsätta kalla 1440p för QHD och 3440 x 1440 för WQHD, åtminstone tills någon kommer med en mer logisk förklaring.

Permalänk
Medlem

Optimal upplösning för den skärmstorleken. Allting skalar bra i olika versioner av windows, spel är spelbara på singel-gpuer och skärpan är i stort sett perfekt på ett normalt tittavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaiDozo:

Hmm du har rätt. Men Wikipedia säger faktiskt att 2560 x 1440 heter QHD, vilket är mitt huvud argument.
Det verkar som det är en del flum med upplösningar. Dåligt. Borde vara mer spikat tycker jag
Jag kommer nog fortsätta kalla 1440p för QHD och 3440 x 1440 för WQHD, åtminstone tills någon kommer med en mer logisk förklaring.

Sen är väl wikipedia inte en speciellt säker källa, då den skrivs av "användarna", enligt mig i alla fall. Har under åren stött på många "fakta" som är motsägelsefulla om man jämför med andra källor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Förmodligen rätt många då jag redan sitter och zoomar på så gott som alla webbsidor på mina 27" 2560x1440-skärmar

Har också 27″ 1440p. Den enda sajten jag zoomar på är Flashback, eftersom den har så liten text.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vad är det som är intressant med detta? Vi har ju 2560*1440 på 5" numera.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Vad är det som är intressant med detta? Vi har ju 2560*1440 på 5" numera.

Saken är ju den att det börjar trilla in allt fler normalstora skärmar för pc med höga upplösningar. Det har varit dåligt på den fronten då tillverkarna bara har släppt 27" eller större med högre upplösning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Har jag påstått det?
Sen finns det dom som inte spelar datorspel, dom tex tex jobbar på sin dator. Då får gärna PPI vara så hög som det bara går.

Det verkar ju vara tillräckligt viktigt för att vara ditt kriterium för att bedöma utveckling på desktopsidan i alla fall. Hög ppi är väl trevligt på en jobbskärm, men det finns ju fler faktorer som är viktigare. Betraktningsvinklar, färgäkthet, antireflexfilter, bagrundsbelysningens jämnhet, antalet äkta färger osv
Sedan har ju hög ppi på desktopsidan dröjt mycket pga att yielden inte varit särskilt bra på de högupplösta stora panelerna, vilket resulterat i snordyra skärmar, vilja inte många köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tro om man behöver använda skalning för att 2560x1440 ska bli bekvämt på 24''.

Jag har 140 ppi på min laptop och det är inga problem tycker jag.