Router(med fiberkonverterare) och kompatibel trådlös AP

Permalänk
Medlem

Router(med fiberkonverterare) och kompatibel trådlös AP

Hej!

Behöver tips på en router med Wifi och en kompatibel trådlös AP. Det är konsumentprodukter jag är ute efter.

Dessutom undrar jag om det finns en router som har en inbyggd fiberkonverterare, tänkte att jag skulle slippa att ha två enheter vid fiberuttaget,

Min tanke är att ha Routern och fiberkonverteraren i ena änden av huset och en AP i andra änden, förbundna med TP-kabel.

Tack på förhand!

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen speciell AP för att expandera ditt trådlösa nät.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du behöver ingen speciell AP för att expandera ditt trådlösa nät.

Och hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och hur vet du det?

Vad menar du?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ska AP:ns IP-adress vara inom eller utanför det område som huvudrouterns DHCP delar ut?

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är svårt att hitta en router med inbyggd fiberkonverterare. Det finns många L3-switchar som säkerligen skulle fungera, men då brukar det vara den mindre anslutningen (LC), till skillnad från en fiberkonverter som brukar ha det större fyrkantiga formatet (SC). Det beror helt och hållet på hur du får in fibern. Sitter den fast monterad i en ODF så kan du köpa en switch/router med SFP och en fiberpatch (en kort kabel) med sc-lc anslutning.

Sedan kanske du någon gång vill ha IP tv, tele eller liknande vilket sannolikt ställer krav på routern att stödja VLAN.

Kort sagt. För att ha en aning så behöver vi veta hur fibern lämnas av...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nauleem:

Ska AP:ns IP-adress vara inom eller utanför det område som huvudrouterns DHCP delar ut?

Om du ska kunna logga in i den bör den ha ett statiskt ip inom samma nät, jag brukar ställa in så att dhcpservern inte delar ut alla adresser i nätet, tex att den börjar dela ut över 64, sedan placerar man enheter som inte är portabla på statiska ip mellan .02 och .63 i samma nät (eftersom man troligen redan har .01 som default gateway om man inte ändrar det också) då kan man nå alla apparaters admingränssnitt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Misstänker att det är svårt att hitta en router med inbyggd fiberkonverterare. Det finns många L3-switchar som säkerligen skulle fungera, men då brukar det vara den mindre anslutningen (LC), till skillnad från en fiberkonverter som brukar ha det större fyrkantiga formatet (SC). Det beror helt och hållet på hur du får in fibern. Sitter den fast monterad i en ODF så kan du köpa en switch/router med SFP och en fiberpatch (en kort kabel) med sc-lc anslutning.

Sedan kanske du någon gång vill ha IP tv, tele eller liknande vilket sannolikt ställer krav på routern att stödja VLAN.

Kort sagt. För att ha en aning så behöver vi veta hur fibern lämnas av...

Ok, då tror jag att jag får stå ut med att ha en separat fiberkonverterare. Tack för hjälpen.

Visa signatur

...nauleem