Teknisk lösning: Bild från flera enheter till en mottagande "streamdator"

Permalänk
Medlem

Teknisk lösning: Bild från flera enheter till en mottagande "streamdator"

(hade svårt att välja rätt plats för frågan, admin får väl flytta till ett mer passande forum om det skulle vara helt fel här)

Vi är en grupp klappträn som försöker sätta ihop en egen stream där man på en och samma dator (i exempelvis OBS eller Wirecast) kan se:

*Game capture/skärmbild från spelare 1
*Game capture/skärmbild från spelare 2
*En eller flera kameror

Hur kan man skicka ut video från en dator till en annan på bästa sätt? Vi har en 4-kanalig hårdvarubildmixer som vi testade att koppla in datorerna i via HDMI. Men mixern suger tyvärr kvalitetsmässigt (upplösningen ger total ångest, det fungerar bra till kamerabilder dock), och man kan bara skicka en kanal åt gången till den mottagande datorn.

Vi vet att man kan köra spectator-mode i vissa spel, och då kan man ju spectatea på samma dator man streamar från, men vi vill kunna ha en split-screen av spelarnas egna skärmar.

Alla idéer och hjälp uppskattas!

Om något är oklart eller helt luddigt kan jag ändra inlägget utefter era frågor.

Tack!

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra, men borde det inte gå att använda samma streamnyckel och bara se till att t.ex. lager 1 är din dator och lager 2 är din väns dator? Har inte testat det själv men borde väl fungera. Annars, gissar på capture card(s). T.ex. stora streams för cs exempelvis använder ofta två datorer för att få PoV hur det ser ut i t.ex. en 1v1 situation

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

För att lösa flera game capture så skulle jag lösa det genom att varje dator streamar till något ställe (ex streaming datorn) så får streaming datorn ta emot dessa med OBS, sätta ihop dem och streama dem på önskat vis.

Permalänk
Medlem

Sitter ni i samma rum?
Ha en dedikerad stream pc med 2 capture cards, koppla in varje dator i ett kort.

Sitter ni på olika platser?
kolla på RTMP, lättast är om båda kör RTMP till en stream dator men det funkar även med 2 datorer (den ena spelar och skickar RTMP till den som spelar och streamar).
https://obsproject.com/forum/resources/how-to-set-up-your-own...

Efter det är det bara klistra ihop en schysst layout
Tänk på aspect ratios, ändra inte den om det absolut inte är nödvändigt ( Det här är INTE okej)

Edit:
Vad är det ni ska spela?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Vi har tydligen tillgång till en Hauppauge HD PVR 2 Gaming Edition. Den kan alltså användas för att ta emot bilden från i alla fall en (1) dator?

(https://www.dustinhome.se/product/5010649438/hd-pvr-2-gaming-...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Edit:
Vad är det ni ska spela?

Det är tänkt lite olika, men bl.a. Hearthstone och CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Det är tänkt lite olika, men bl.a. Hearthstone och CS:GO.

Då skulle jag rekommendera PEXHDCAP (1080p@30fps)
eller SC-512N1 (1080p@60fps)

ni skulle även kunna använda er av USB capture cards men jag kan inte rekommendera det med gott samvete.

Vill ni få bra capture så går det inte att snåla med pengarna, billigare kort ger sämre capture.

Edit:
Båda klarar av 720p@60fps vilket jag tycker är den bättre upplösningen för streaming.
Ser inte så mycket sämre ut än 1080p men man kan sänka bitraten en hel del vilket gynnar tittare med sämre uppkoppling

Edit 2:

Skrivet av Kittay:

Vi har tydligen tillgång till en Hauppauge HD PVR 2 Gaming Edition. Den kan alltså användas för att ta emot bilden från i alla fall en (1) dator?

(https://www.dustinhome.se/product/5010649438/hd-pvr-2-gaming-...)

ni skulle kunna använda er av en sådan och ett av korten jag länkade, tänk bara på att USB capture cards har rätt stor delay (upp till 10 sekunder) medans PCI kort generellt sett har under 0.5s delay (oftast bara ett par millisekunder).
Det bästa är om ni använder er av två kort med samma delay

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

ni skulle kunna använda er av en sådan och ett av korten jag länkade, tänk bara på att USB capture cards har rätt stor delay (upp till 10 sekunder) medans PCI kort generellt sett har under 0.5s delay (oftast bara ett par millisekunder).
Det bästa är om ni använder er av två kort med samma delay

Okej! Stöder flesta programvarorna såna här enheter/komponenter? Vi är rätt inriktade på att köra med Wirecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Okej! Stöder flesta programvarorna såna här enheter/komponenter? Vi är rätt inriktade på att köra med Wirecast.

Borde fungera, kan inte verifiera det dock.
Kan prova med sc-512 senare när jag är hemma.
Glömde nämna en sak angående pexhd, den tar inte emot composite eller S-Video. Inget problem sålänge ni inte kör retro.
RGB fungerar däremot utmärkt.
SC-512 tar emot allt från 240p till 4k och har stöd för alla ingångar

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Wirecast hittar mitt capture card och visar bild.
Får jag fråga varför du tänkt använda wirecast?
Såg att det kostar $495, OBS som är gratis gör ett utmärkt jobb.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Wirecast hittar mitt capture card och visar bild.
Får jag fråga varför du tänkt använda wirecast?
Såg att det kostar $495, OBS som är gratis gör ett utmärkt jobb.

Det är redan bestämt att det ska köpas in en licens till föreningen, så vi vill utnyttja den möjligheten!

Tack så mycket för svaren!

Permalänk

Jag har för mig att det funkar med att man sätter upp en streamserver på datorn och så strömmar klienterna till den. OBS plockar upp det och brodcastar ut det till internet. Jag har en länk men den ligger på datorn.

MVH Sebastian

Visa signatur

Citera för svar!