ZFS Raidz1 pool, åsikter?

Permalänk
Medlem

ZFS Raidz1 pool, åsikter?

Är helt ny på ZFS så tänkte höra om åsikter ang. ZFS raidz1 pool i följande uppsättning:

ZFS Pool
- Raidz1
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
- Raidz1
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red

Tänkte senare lägga till en till likadan raidz1 i samma pool.

Är detta en ok uppsättning? Vet att raidz2 är säkrare men om jag ska skapa en raidz2 istället så har jag inte plats nog att tillfälligt lagra mina filer medans jag skapar poolen, därför tänkte jag att detta kan vara en lösning.

Målet är att göra datan lite säkrare då det i dagsläget är flera diskar utan varken backup eller mirror/raid (det blir för mkt pengar att ha backup på så mycket data och ja jag vet raid är ingen riktig backup men det är iaf bättre än inget).

Räcker 64GB ECC RAM till detta?

Detta kommer köras via NAS4Free under ESXi, åsikter?

Permalänk
Medlem

Så länge du kör passthrough för kontrollern diskarna sitter på lär det inte vara något problem. 64GB räcker gott, lär inte behöva så mycket egentligen, 10Gbit?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köra alla 6 diskar i en RAID-Z2-pool istället? För om en disk går sönder i en Z1-pool har du ju ett visst säkerhetsproblem om en annan disk går sönder under resyncningen av poolen. Det är dumt att kompromissa vid skapningen av en pool, om det är data du tänkt använda länge.

Kom också ihåg att RAID är aldrig backup.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

64GB borde räcka utan problem.

Om du kör med dedup på och har väldigt mycket deduplicering av data så kan man springa på problem, men om du kör "vanligt" och inte använder massa fancy funktioner så borde du klara dig på 32GB RAM.

Har för mig att rekomendationen är 2GB RAM per TB men absolut inte något krav.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Hur mycket data behöver du tillfälligt lagra?

Ett sätt jag gjort någon gång är att jag skapat en raidz2 där en disk är en virtuell disk med overprovision (alltså något som ser ut som 4 TB men bara tar den plats som fyllts upp), sedan satt den virtuella disken offline innan jag börjar fylla på data. Då har jag en disk över som kan användas för mellanlagring av data. Sedan när datan är påfylld kan man ersätta offlinedisken med en riktig disk.

Dåligt förklarat kanske men principen är alltså att använda en "låtsasdisk" som man genast sätter offline efter att poolen skapats, fylla på data och sedan ersätta låtsasdisken som är offline med en riktig disk. Då sker resilver och data fylls på i den riktiga disken så redundansen återställs till raidz2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Så länge du kör passthrough för kontrollern diskarna sitter på lär det inte vara något problem. 64GB räcker gott, lär inte behöva så mycket egentligen, 10Gbit?

Jag har ett par flashade LSI 9240-8i som kommer köras i passthrough till NAS4Free.

1Gbit, 10 kostar för mycket.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Vet någon ungefärlig rebuild time på raidz1 med 3st 4TB WD Red ifall en disk fallerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

64GB borde räcka utan problem.

Om du kör med dedup på och har väldigt mycket deduplicering av data så kan man springa på problem, men om du kör "vanligt" och inte använder massa fancy funktioner så borde du klara dig på 32GB RAM.

Har för mig att rekomendationen är 2GB RAM per TB men absolut inte något krav.

1 GB/1 TB är normal tumregeln 2-4/1 TB vid dedup. TB räknas på rå disk inte användbar disk. Detta är främst en tumregel för enterprisedrift.

Permalänk
Medlem

RAM-rekommendationen är som nämnt tidigare en tumregel vid enterprisedrift och du har massor med användare. En NAS för hemmabehovet spelar mindre roll.

Kör 24TB på 8GB RAM i freeNAS och har inga prestandaproblem, maxar nånstans 7-800MB/s. Bygger en 2TB disk på ca 8 timmar. Jag använder inte dedup.

Bygg inte två raidz1 utan en raidz2. Har haft 3 diskar som rasat, som tur är en och en, i mina raidz1or. Man svettas lagom varje rebuild. Skulle jag få göra om något idag så hade jag byggt en enda raidz2 direkt.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Mitt råd är att vänta, spara pengar så du kan göra allt på en gång, då hinner du tänka igenom hur du ska göra får att få ett så bra system som möjligt. Gör du en provisorisk lösning nu för att komma igång kommer du ångra dig senare. Framför allt om du hoppar över steget med backup.

Kör raidz2, det är inget att diskutera, framför allt när du kör så stora diskar. När du återskapar en raid, ersätter en trasig hårddisk, så belastar du raiden väldigt mycket, har en disk gått sönder kan en disk till gå sönder när du återskapar raiden och då är du körd.

/Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Mitt råd är att vänta, spara pengar så du kan göra allt på en gång, då hinner du tänka igenom hur du ska göra får att få ett så bra system som möjligt. Gör du en provisorisk lösning nu för att komma igång kommer du ångra dig senare. Framför allt om du hoppar över steget med backup.

Kör raidz2, det är inget att diskutera, framför allt när du kör så stora diskar. När du återskapar en raid, ersätter en trasig hårddisk, så belastar du raiden väldigt mycket, har en disk gått sönder kan en disk till gå sönder när du återskapar raiden och då är du körd.

/Patrik

Det får bli raidz2, lyckas precis lappa ihop med gamla diverse diskar för att tillfälligt lagra datan medan poolen skapas.

Blir helt klart bäst så, tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Är helt ny på ZFS så tänkte höra om åsikter ang. ZFS raidz1 pool i följande uppsättning:

ZFS Pool
- Raidz1
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
- Raidz1
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red
-- 4TB WD Red

Tänkte senare lägga till en till likadan raidz1 i samma pool.

Är detta en ok uppsättning? Vet att raidz2 är säkrare men om jag ska skapa en raidz2 istället så har jag inte plats nog att tillfälligt lagra mina filer medans jag skapar poolen, därför tänkte jag att detta kan vara en lösning.

Målet är att göra datan lite säkrare då det i dagsläget är flera diskar utan varken backup eller mirror/raid (det blir för mkt pengar att ha backup på så mycket data och ja jag vet raid är ingen riktig backup men det är iaf bättre än inget).

Räcker 64GB ECC RAM till detta?

Detta kommer köras via NAS4Free under ESXi, åsikter?

Jag tycker att din ursprungliga tanke är klart bättre än förslagen som kommit, fördelen med 2st RAIDz1 VDEVs är att du fortfarande har möjligheten att förlora 2 diskar (men bara 1 ur varje VDEV!), nackdelen med RAIDz2/3 är att det ger dig fortfarande bara random I/O som en enskild disk och att vid en resilver så tar det längre tid (mer data som ska läsas från flera diskar).

Så, 2xVDEV á RAIDz1 baserat på 3x4TB hade gett dig bättre prestanda och (mer eller mindre) samma säkerhet som RAIDz2.
RAIDz2 med eller 2xRAIDz1 innebär ett "bortfall" på 2 diskar i utrymme, oavsett antal diskar, för paritetsdata.
Om du förväntar dig belasta diskarna så pass att diskarna kan komma att krascha så är 3st mirrored VDEVs att föredra då du kan förlora upp till 3 diskar (dock bara 1 ur varje VDEV) och fördelen är en väldigt mycket högre prestanda, nackdelen är att du då förlorar 3x4TB i användbart utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

1 GB/1 TB är normal tumregeln 2-4/1 TB vid dedup. TB räknas på rå disk inte användbar disk. Detta är främst en tumregel för enterprisedrift.

RAM-rekommendationerna bygger oftast på usable space ( framför allt med dedup).

Visa signatur

En server här, några servrar där.