Dokumentären om Copyswede blir verklighet

Permalänk
Melding Plague

Dokumentären om Copyswede blir verklighet

Det blir en dokumentär om upphovsrättsorganisationen Copyswede sedan filmaren Daniel Bramme passerat målet på 280 000 kronor i gräsrotsfinansiering via Kickstarter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt roligt att se!

Permalänk
Medlem

Vid filmproduktion gör varenda krona skillnad för slutresultatet.

Så har ni en krona över...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att den blir av!

Permalänk
Medlem

Hoppas på det bästa men ser framför mig hur slutresultatet saknar intervjuer med de på copyswede då de helt enkelt inte vill berätta vad som händer med cashen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hoppas på det bästa men ser framför mig hur slutresultatet saknar intervjuer med de på copyswede då de helt enkelt inte vill berätta vad som händer med cashen...

I så fall vore det en tydlig indikation på att Copyswede inte har rent mjöl i påsen (dvs, folk i allmänhet skulle tolka det på det sättet), så det spelar egentligen ingen roll.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

hoppas detta leder till nått bra, för denna copyswede-soppa e fan inte klok.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Med det facit på hand (alltså, uteblivna intervjuer) så blir allting svart- på vitt att någonting är fel. Oavsett vad kommer den här dokumentären att bringa ljus över en till synes märklig aktör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer inte hände något
Hur ska annars politikerna ha råd med sina nya lägenheter och bilar?
Då måste de hitta mutor från andra organisationer! Det är jo jobbigt förstår ni väl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Det är nog inga större problem. Det finns en hel del material på copyswede hemsida sedan många år hur pengarna fördelas och används. Så det finns det redan rätt bra svar på.

En svårare fråga (kan jag tycka iaf) är till våra politiker. Nu har man i lagen givit befogenheter till en organisation att hämta in avgifter som liknar beskattning väldigt mycket. Vem kontrollerar att de befogenheterna tillämpas på ett rimligt sätt ocj inte missbrukas? Svaret är givet här.
Copyswedes val av var de får lägga avgifter och storlek på beloppen ska inte fastslås i domstol men så går det ju till idag. Mycket märkligt...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

fan va bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det sjukaste är ju att dom tar en stor del för sig själva vilket dom verkligen inte borde få, bättre om det sköts av staten så inte någon girig VD ska ta en stor del av kakan osv. Sen borde detta inte finnas alls IMO. Varför betala extra för att kopiera för eget bruk? Det är bara galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det sjukaste är ju att dom tar en stor del för sig själva vilket dom verkligen inte borde få, bättre om det sköts av staten så inte någon girig VD ska ta en stor del av kakan osv. Sen borde detta inte finnas alls IMO. Varför betala extra för att kopiera för eget bruk? Det är bara galet.

Det är en gammal lag som ligger kvar från när alla spelade in musik från radion på kassettband, eller nåt.

Permalänk
Medlem

Copyswede borde väl kunna läggas ned rakt av och lagen skrotas. Privatkopiering förekommer ju i princip inte längre. Varför ska någon få ersättning utöver vad de själva lyckas sälja för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Som privat organisation får de göra hur de vill med sina pengar (inom lagens gränser givetvis). De kan vara tokigt ineffektiva på att förmedla pengarna vidare. Huruvida de är effektiva nog eller ej är snarare en fråga för de som ska få pengarna. Det behöver inte vi slåss om ;).
Problemet är snarare att de fått utökade befogenheter att plocka in något som liknar skatt. Detta utan någon som helst kontroll på vad som är rimligt. Så länge avgiften som konsumenter får betala är rimlig så ser jag inga problem med hur de fördelar sina slantar. Men kravet på avgiften är i dagsläget inte rimlig i min mening.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Friterad:

Varför betala extra för att kopiera för eget bruk? Det är bara galet.

Om du köper en skiva så har du laglig rätt i Sverige att kopiera den eller delar av den till ett mixband att ha i bilen eller att ge till närmaste familjen. Utan Privatkopieringslagen hade du inte fått lov att göra en kopia av den musik eller film du redan äger för eget bruk.

För att migrera de försluter skriv och filmbolagen har av att du har laglig rätt att köpa en skiva och kopiera till bilen istället för att köpa två skivor om du vill ha den på två olika ställen tas det ut en privatkopieringsavgift även kallad "kassettavgift".

Då vi alla köper mängder med skivor och lagrar på våra hårddiskar, telefoner, spelkonsoler och USB-minnen skal även dessa omfattas av den avgift som ursprungligen gällde tomma kassetter och VHS-band (notera en smula sarkasm här).

Grundtanken är god, men utförandet de senare åren är under all frågeställning då distribution och lagring av musik och film är radikalt ändrat mot streaming. De fysiska skivor som faktiskt säljs har ofta DRM som hindrar laglig privatkopiering.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stais:

Copyswede borde väl kunna läggas ned rakt av och lagen skrotas. Privatkopiering förekommer ju i princip inte längre. Varför ska någon få ersättning utöver vad de själva lyckas sälja för?

För att vi har ett EUdirektiv som säger att om man tillåter privatkopiering i landet så måste man också ha en lagstiftning som gör det möjligt att plocka in ersättningsavgifter för privatkopiering.
Vill vi ta bort den här lagen så måste vi antingen förbjuda privatkopiering (och en sådan diskussion finns inte i dagsläget bland partierna som sitter/har suttit vid makten) eller så behöver vi gå i strid med EU om att få ett undantagstillstånd vilket är ett högst osannolikt scenario. Stor strid för en ganska marginell fråga. Lagen må sticka i ögonen för en del, men det är inte en stor fråga i EUsammanhang. Dessutom skulle det troligen bryta mot en del andra handelsavtal som vi har med många västländer.

Så därför kan vi inte bara ta bort lagen. Det är tyvärr både invecklat och tungrott. Dessutom är det inte så många i landet som känner till frågan alls. Förhoppningsvis kan dokumentären åtminstone väcka frågan eller iaf medvetandet kring copyswede till en lite bredare publik så att politikerna har något att vinna på att engagera sig i frågan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är en gammal lag som ligger kvar från när alla spelade in musik från radion på kassettband, eller nåt.

Jo det känner jag till, många gamla lagar som inte passar in längre.

Skrivet av Söderbäck:

Som privat organisation får de göra hur de vill med sina pengar (inom lagens gränser givetvis). De kan vara tokigt ineffektiva på att förmedla pengarna vidare. Huruvida de är effektiva nog eller ej är snarare en fråga för de som ska få pengarna. Det behöver inte vi slåss om ;).
Problemet är snarare att de fått utökade befogenheter att plocka in något som liknar skatt. Detta utan någon som helst kontroll på vad som är rimligt. Så länge avgiften som konsumenter får betala är rimlig så ser jag inga problem med hur de fördelar sina slantar. Men kravet på avgiften är i dagsläget inte rimlig i min mening.

Just därför ska detta inte heller skötas utav ett privat företag/organisation. Jag bryr mig faktiskt var mina pengar går, ska jag betala extra så ska det gå till dom som skapat musik och film osv som verkligen behöver det och inte några giriga stollar som torkar sig i arslet med tusenlappar.

Skrivet av Fluf:

Om du köper en skiva så har du laglig rätt i Sverige att kopiera den eller delar av den till ett mixband att ha i bilen eller att ge till närmaste familjen. Utan Privatkopieringslagen hade du inte fått lov att göra en kopia av den musik eller film du redan äger för eget bruk.

För att migrera de försluter skriv och filmbolagen har av att du har laglig rätt att köpa en skiva och kopiera till bilen istället för att köpa två skivor om du vill ha den på två olika ställen tas det ut en privatkopieringsavgift även kallad "kassettavgift".

Då vi alla köper mängder med skivor och lagrar på våra hårddiskar, telefoner, spelkonsoler och USB-minnen skal även dessa omfattas av den avgift som ursprungligen gällde tomma kassetter och VHS-band (notera en smula sarkasm här).

Grundtanken är god, men utförandet de senare åren är under all frågeställning då distribution och lagring av musik och film är radikalt ändrat mot streaming. De fysiska skivor som faktiskt säljs har ofta DRM som hindrar laglig privatkopiering.

Precis, själva idén funkar inte längre med internet och allt sådant. Därför borde denna lagen ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är nog inga större problem. Det finns en hel del material på copyswede hemsida sedan många år hur pengarna fördelas och används. Så det finns det redan rätt bra svar på.

En svårare fråga (kan jag tycka iaf) är till våra politiker. Nu har man i lagen givit befogenheter till en organisation att hämta in avgifter som liknar beskattning väldigt mycket. Vem kontrollerar att de befogenheterna tillämpas på ett rimligt sätt ocj inte missbrukas? Svaret är givet här.
Copyswedes val av var de får lägga avgifter och storlek på beloppen ska inte fastslås i domstol men så går det ju till idag. Mycket märkligt...

Nu har jag inte läst in mig på detta på senaste men innan pratades det mycket om att det var 5%? av deras intäkter som var presenterade vart de pengarna gick, resten var ett mysterium.
Jag vet inte om detta stämmer eller var en myt, men det känns som att behovet av en dokumentär som denna vore rätt litet om de faktiskt var öppna med vart cashen gick?

Och jag håller med dig om att problemet inte är att avgiften finns, utan hur den ser ut, vad som är avgiftsbelagt och hur detta beslutas samt vad pengarna verkligen går till.
Var nått exempel för en månad sen eller så angående 1TB HDDs där 25% av slutpriset för konsumenten bestod av copyswedes avgift vilket bara är vansinne då det är större del av vinstkakan än någon annan part i tillverkning och försäljning lär få..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi har ett EUdirektiv som säger att om man tillåter privatkopiering i landet så måste man också ha en lagstiftning som gör det möjligt att plocka in ersättningsavgifter för privatkopiering.
Vill vi ta bort den här lagen så måste vi antingen förbjuda privatkopiering (och en sådan diskussion finns inte i dagsläget bland partierna som sitter/har suttit vid makten) eller så behöver vi gå i strid med EU om att få ett undantagstillstånd vilket är ett högst osannolikt scenario. Stor strid för en ganska marginell fråga. Lagen må sticka i ögonen för en del, men det är inte en stor fråga i EUsammanhang. Dessutom skulle det troligen bryta mot en del andra handelsavtal som vi har med många västländer.

Så därför kan vi inte bara ta bort lagen. Det är tyvärr både invecklat och tungrott. Dessutom är det inte så många i landet som känner till frågan alls. Förhoppningsvis kan dokumentären åtminstone väcka frågan eller iaf medvetandet kring copyswede till en lite bredare publik så att politikerna har något att vinna på att engagera sig i frågan.

Sverige bryter redan från flertalet EU-direktiv så skulle inte vara något nytt om gick emot även här.

Ang ersättningar som är rimliga, ja absolut men som det ser ut idag är det rena rånet!
Att en telefon med 128 GB lagring ska kosta närmare 500:- till Copyswede är helt sjukt. Varför är ersättningen 350% högre för just mobiltelefoner än mp3 spelare?

Sen är privatkopieringen näst intill utdöd. Med all OD och stora mobila datapaket känner jag inte någon som privatkopierat de senaste 5 åren utan man streamar allt mha Netflix, Youtube, Spotify eller liknande tjänster. Dags att låta den gamla lagen dö

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dom som ska göra den här dokumentären är tillräckligt kompetenta och gör ett proffsigt jobb. Alltid osäkert hur resultatet blir av sådana här kickstarter projekt.

Hoppas att dom får till tillräckligt med kvalitativt material för att kunna påvisa hur onödig och gammalmodig denna privatkopieringslagen är och således copyswede.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Just därför ska detta inte heller skötas utav ett privat företag/organisation. Jag bryr mig faktiskt var mina pengar går, ska jag betala extra så ska det gå till dom som skapat musik och film osv som verkligen behöver det och inte några giriga stollar som torkar sig i arslet med tusenlappar.

Man kan givetvis ha olika åsikter om vem som ska sköta indrivningen av slantarna. Själv tycker jag inte att det är statens uppdrag att drifta betalningssätt för medieindustrin så jag skulle verkligen inte vilja att det här blev statligt. Aja, vi är väl alla olika ;).

Skrivet av lanbonden:

Nu har jag inte läst in mig på detta på senaste men innan pratades det mycket om att det var 5%? av deras intäkter som var presenterade vart de pengarna gick, resten var ett mysterium.
Jag vet inte om detta stämmer eller var en myt, men det känns som att behovet av en dokumentär som denna vore rätt litet om de faktiskt var öppna med vart cashen gick?

Ta dig en titt på copyswedes hemsida. De har faktiskt mer info om hur de använder pengarna än de ofta får "cred" för.

Skrivet av lanbonden:

Och jag håller med dig om att problemet inte är att avgiften finns, utan hur den ser ut, vad som är avgiftsbelagt och hur detta beslutas samt vad pengarna verkligen går till.
Var nått exempel för en månad sen eller så angående 1TB HDDs där 25% av slutpriset för konsumenten bestod av copyswedes avgift vilket bara är vansinne då det är större del av vinstkakan än någon annan part i tillverkning och försäljning lär få..

Ja det här är beklämmande alltså. Jag är väldans positiv till den här dokumentären! Kanske gör den inte så mycket skillnad, men här händer någonting någonstans och fler kan kanske få reda på att copyswede ens existerar. Mer än så vågar jag inte hoppas på ännu. Men något händer iaf. Bra grej!

Skrivet av flukke:

Sverige bryter redan från flertalet EU-direktiv så skulle inte vara något nytt om gick emot även här.

Ja tror du att vi har kvar copyswedes lagstöd av andra grunder så får du gärna presentera dem. Jag står fast vid att jag tror att frågan om privatkopiering inte är stor nog i förhållande till vad det kostar att tjafsa mot EU och andra handelsavtal.

Skrivet av flukke:

Ang ersättningar som är rimliga, ja absolut men som det ser ut idag är det rena rånet!
Att en telefon med 128 GB lagring ska kosta närmare 500:- till Copyswede är helt sjukt. Varför är ersättningen 350% högre för just mobiltelefoner än mp3 spelare?

Det är just för att mobilen räknas som en musikspelare som gör det dyrare (320:-). mp3spelarna har samma avgiftstak på 320 spänn. Men visst är det orimligt i förhållande till hur enheterna faktiskt används generellt...

Skrivet av flukke:

Sen är privatkopieringen näst intill utdöd. Med all OD och stora mobila datapaket känner jag inte någon som privatkopierat de senaste 5 åren utan man streamar allt mha Netflix, Youtube, Spotify eller liknande tjänster. Dags att låta den gamla lagen dö

Agreed.
Vi får se hur långt en dokumentär når. Jag är som sagt väldigt full av förhoppningar, men det behövs nog ett gäng olika events och mediadrev på detta för att något faktiskt ska hända. I den bästa av världar kan det här lyftas i EU. En del av våra EUpolitiker har redan den här frågan på agendan och kaaanske får de vind i seglen om det börjar koka lite mer under ytan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att en betydande andel av filmen kommer gå åt at förklara skillnaden på privatkopiering och piratkopiering

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig ett exempel på det ni privatkopierar till er iphone?

Permalänk
Medlem

Bra kanske kan öka medvetenheten om CS och deras maffimetoder, tycker man direkt kan jämföra CS med maffian och dess "beskyddarverksamhet" som var så vanlig i USA förr.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låter dock som en jävligt låg budget. Crew får dela på 60000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Låter dock som en jävligt låg budget. Crew får dela på 60000kr

Jupp, men dom säger även detta i FAQen.

Citat:

Vi brinner för frågor kring Copyswede, Copyright och privatkopieringsersättningen, därför arbetar vi ideellt med det här projektet för att få till en dokumentär om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan givetvis ha olika åsikter om vem som ska sköta indrivningen av slantarna. Själv tycker jag inte att det är statens uppdrag att drifta betalningssätt för medieindustrin så jag skulle verkligen inte vilja att det här blev statligt. Aja, vi är väl alla olika ;).

Kanske inte är deras jobb egentligen men man kan lita mer på att man inte tar pengarna själva där. Alltså pengarna är ju tänkta att gå till dom som skapar musik och annat liknande då ska ju dom få största delen av kakan och inte bara en smula vilket det verkar som är just vad dom får nu, en smula

Permalänk
Skrivet av Fluf:

<nitpick>Det finns inget som heter privatkopieringslagen. § 12 i upphovsrättslagen ger en rätten att kopiera för privat bruk.</nitpick>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Kanske inte är deras jobb egentligen men man kan lita mer på att man inte tar pengarna själva där.

Ja, samma sak gäller alla mellanhänder. Det kostar alltid pengar och ibland tjänar man även en del extra på att vara mellanhand. Exempelvis steam som håvar in en och annan krona. För att inte tala om marginalerna på jeansen i våra klädbutiker. Kan vara flera tusen procent påslag på slutpriset! Trots faktumet att det går att göra vinst som mellanhand så kan jag faktiskt inte motivera att staten ska gå in och förhindra vinster för mellanhänder. Det gäller alla betalningsmetoder för privat verksamhet.

Skrivet av Friterad:

Alltså pengarna är ju tänkta att gå till dom som skapar musik och annat liknande då ska ju dom få största delen av kakan och inte bara en smula vilket det verkar som är just vad dom får nu, en smula

Det blir lätt snårigt om man ska ta spjärn mot "vad lagen var tänkt för".
Den här lagen uppstod givetvis inte ur "intet" utan det var medieindustrins lobbyverksamhet som såg till att få till en sådan lagstiftning. Det var ingalunda artisterna själva. Inte konstigt om företrädare för medieindustrin då också skördar frukterna från lagstiftningen och delar av denna lobby är ju just copyswede ;).
Så var pengarna "är tänkta att gå" är inte så självklart.

Sedan kan man fråga sig vilken fördelningsandel du hade varit nöjd med och hur du kommit fram till att just den procentsatsen är rimlig. Hur stor andel för de vidare i dagsläget?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck