Permalänk
Testpilot

Har RAM:et gått sönder?

Jag hade beställt 256MB extra ddr-ram till min dator för att få totalt 512MB. När jag först stoppade in den så stod det fortfarande det gamla 256MB och så testade jag att ta ut minnet och sätta in det igen men nu så funkar inget av minnena, inte ens det som jag hade i från början. När man startar datorn så tjuter den bara med en lång signal sen tystnad och så tjuter den igen.
Jag hittade i nån bok att ett tjut betyder att det är fel med ddr-minnet och att man ska ta bort dom och sätta dit dom igen.

Jag vet inte riktigt vad för fel jag har gjort, jag kan ha vänt minnet åt fel håll eller nått annat. Jag vet inte om jag ska beställa nya minnen eller om det finns nåt knep för att sätta dit dom ordentligt. Mitt moderkort är ett Chaintech ct-7vjda

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Minne kan vara tröga att klämma in ibland. Se till att de båda "hasparna" går in i minnenas spår så ska det vara ok. Minnesmodulerna har dessutom utfräsningar på underkanten som svarar mot plastkanter i minnessloten, detta gör att du inte kan sätta dom åt fel håll.

Har du problem så testa ett minne åt gången. När du sedan fått det att funka så kläm in det andra. Funkar inte detta så byt plats på dom. Börja sätt minne i 1:a minnessloten sedan 2:a osv..... (se instruktionsbok).

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Testpilot

Det sitter en "plupp" på mitt moderkort men den är så liten så jag fick in minnet åt båda hållen. Jag har testat med båda minnena, ett åt gången men inget funkar. Hasparna har jag fått i fast dom går väldigt trögt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]