Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Skrivet av RawHead:

Någon som kör med handkontroll? Jag hade tänkt köra både M+K (till fots, strid) och handkontroll (köra bil) men verkar inte som att GTA V hittar min kontroll.

Kör en DS3 som spoofas till en XBOX-kontroll (med Motioninjoy / better DS3) vilket funkar bra i andra spel men inte i GTA V. Känns lite klumpigt att köra bil med wasd...

Skumt, jag kör också med DS3 och mitt funkar perfekt, behövde inte göra ett smack i gta.
Bara som vanligt första gången "load drivers" ok sen klicka "enable" och sen starta gta och allt funka fint fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Jag hade själv samma problem.
Försökte nog fem gånger innan jag gav upp och försökte hitta någon väg runt det.

Jag kikade då i loggarna som finns i 'My Documents/Rockstar Games/GTA V' och såg att den försöker installera patchen ifrån %AppData%/Local/Temp/ (har jag för mig att det var).
När jag kikade i %AppData%/Local/Temp/ så låg uppdateringen där i prima .exe-format. Bara till att dubbelklicka på och köra igenom.
Därefter kunde jag äntligen lira!

Hände mig en gång, valde Retry & då gick den igenom.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matenrou:

Jaha, dom kunde ju satt releasen till helgen. Nu sitter man på jobbet utan att kunna spela

OM man ändå satt på jobbet. Sitter hemma, med datorn fullt fungerande och spelet klart men med en flickvän som blir helt tokig ifall jag skulle sätta mig nu..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Så har jämfört nu, Online och Story Mode i grafik/fps samt jämfört FXAA med MSAA. Online och Story får jag typ samma fps-rate, kör spelet med alla settings på högsta i 1080p fast med FXAA ist för MSAA, får snitt 70-80fps, ännu mer om det inte händer mycket i spelet. Såg faktiskt ingen skillnad alls mellan MSAA och FXAA, inte ens om jag satte på 2X MSAA vs 4X osv, så antingen är det faktiskt ingen skillnad eller så är det något fel i spelet.

PS: FXAA kräver inte ens i närheten av så mycket som MSAA, även om du kör 2X MSAA så kräver det galet mycket videominne i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Skumt, jag kör också med DS3 och mitt funkar perfekt, behövde inte göra ett smack i gta.
Bara som vanligt första gången "load drivers" ok sen klicka "enable" och sen starta gta och allt funka fint fint!

Hmm, får kika ikväll igen. Tror inte att jag missat något iaf och testen på paddan ger ju utslag på alla knappar mm.

EDIT*
Verkar som att även andra har samma problem..

Rockstar support

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så har jämfört nu, Online och Story Mode i grafik/fps samt jämfört FXAA med MSAA. Online och Story får jag typ samma fps-rate, kör spelet med alla settings på högsta i 1080p fast med FXAA ist för MSAA, får snitt 70-80fps, ännu mer om det inte händer mycket i spelet. Såg faktiskt ingen skillnad alls mellan MSAA och FXAA, inte ens om jag satte på 2X MSAA vs 4X osv, så antingen är det faktiskt ingen skillnad eller så är det något fel i spelet.

PS: FXAA kräver inte ens i närheten av så mycket som MSAA, även om du kör 2X MSAA så kräver det galet mycket videominne i jämförelse

FXAA blurrar bara bilden. MSA:a gör den skarpare. Spelar med MSAA x2 och skulle aldrig välja FXAA istället...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

FXAA blurrar bara bilden. MSA:a gör den skarpare. Spelar med MSAA x2 och skulle aldrig välja FXAA istället...

Fast det blir ingen skillnad alls, kan se en liten skillnad i en del andra spel som t.ex BF, men i GTA V så är det ingen skillnad överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Finns det fler här med problemet att spelet hänger när det laddar? I spelet då och inte i RGSC launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast det blir ingen skillnad alls, kan se en liten skillnad i en del andra spel som t.ex BF, men i GTA V så är det ingen skillnad överhuvudtaget

Fast jo, jag spelar själv spelet och använder MSAA eftersom FXAA bara blurrade bilden.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk

Har längtat efter spelet sanslöst, men efter har sett alla problem så undrar jag om man vågar köpa det. Är det alltid så här mycket problem vid ett spelsläpp ?

Permalänk
Medlem

Körde 3 timmar igår kväll och tycker spelet verkar riktigt skoj. Dock är jag inte supernöjd med hur datorn klarar av att driva spelet just för att det inte känns som att det flyter trots att jag ligger runt 70-90 fps när jag är ute och kör mitt i stan.

Det var samma sak med FC4 dvs det känns som att det "stuttrar" när jag vrider kameran men verkar okej när jag bara förflyttar mig rakt fram. Sen får jag fps drops ibland dock långt ifrån lika ofta som i Watch Dogs.

Någon annan med 970SLI som känner av samma sak? Jag kör på de rekommenderade inställningarna som verkar vara en mix av Very High och High samt FXAA i 1440p. Gjorde en benchmark men fick aldrig något resultat som jag kunde jämföra med SweCs grafiktest.

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Körde 3 timmar igår kväll och tycker spelet verkar riktigt skoj. Dock är jag inte supernöjd med hur datorn klarar av att driva spelet just för att det inte känns som att det flyter trots att jag ligger runt 70-90 fps när jag är ute och kör mitt i stan.

Det var samma sak med FC4 dvs det känns som att det "stuttrar" när jag vrider kameran men verkar okej när jag bara förflyttar mig rakt fram. Sen får jag fps drops ibland dock långt ifrån lika ofta som i Watch Dogs.

Någon annan med 970SLI som känner av samma sak? Jag kör på de rekommenderade inställningarna som verkar vara en mix av Very High och High samt FXAA i 1440p. Gjorde en benchmark men fick aldrig något resultat som jag kunde jämföra med SweCs grafiktest.

Tack på förhand.

Jag har med 970 sli. Men kör 1080p. Helt värdelöst stutter fick jag. Fast jag hade 130 får så var de ändå helt ospelbart. När jag satte på vsync så blev de bättre men de hakade upp sig ibland som man blir irriterad över. Jag har texturer på medium. Står att mitt totala vram är 8gb så förstår inte hur den räknar. Valde medium för o få ner till 2.8gb vram av 8gb men de hände ä då med stutter.
Aldrig upplevt de i något annat spel heller.

Skulle de hjälpa med gsync i ett sådant här fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur visade man sin fps nu igen? Jag läste det någonstans i tråden, men hittar det inte nu...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Har själv problem med random crashes i GTA V men endast i story mode. GTA Online funkar fin fint, inga krasher överhuvudtaget, men i story mode hinner jag knappt slutföra ett mission innan spelet krashar, vare sig jag springer, kör bil osv.

Har sökt runt lite på google men det finns ingen "fix" för det ännu, någon som kanske fixat det här på Sweclockers?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av teliapappi:

Har längtat efter spelet sanslöst, men efter har sett alla problem så undrar jag om man vågar köpa det. Är det alltid så här mycket problem vid ett spelsläpp ?

Nej, men ofta vid såhär stora spelsläpp.
GTA V är ju trots allt det snabbast säljande spelet någonsin.

Sen tycker jag att det verkar fungera bra för de flesta när man väl installerat det men det är väl just det som är det svåra, alla slåss om Rockstars bandbredd
Sen ska man alltid komma ihåg att det är den missnöjda minoriteten som är högljudd, jag har 4 kompisar med varierande hårdvara som spelar spelet utan problem på något sätt.
Det enda problemet för ett par var just tiden för nedladdningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur visade man sin fps nu igen? Jag läste det någonstans i tråden, men hittar det inte nu...

Om du menar genom steam så är det: Steam/Settings/In-Game/In-Game FPS counter

Permalänk
Medlem

Spelade litegrann igår med några vänner online, riktigt roligt måste jag säga! Springa runt och yra och göra missions då och då, sjukt kul kommer man ha.
Trodde min setup skulle göra de tråkigt och inte klara av att köra spelet, men det klarade det utan något problem alls!

Sitter på följande just nu:
GPU: GTX 670 2GB
CPU: i5 4690K
8GB Ram
SSD 256GB som jag la GTA på.

Inte kollat så noga vad FPS:en ligger på men tror den ligger runt 60, får kolla ikv!
KÖPKÖPKÖP!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Går det att bli av med den störande långa intro skiten när man startar spelet?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

OM man ändå satt på jobbet. Sitter hemma, med datorn fullt fungerande och spelet klart men med en flickvän som blir helt tokig ifall jag skulle sätta mig nu..

Ledig tills nästa vecka. Beställde gta 5 i lördags siba lovade spelet den 14 o jag tog express frakt men inget spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Jag har med 970 sli. Men kör 1080p. Helt värdelöst stutter fick jag. Fast jag hade 130 får så var de ändå helt ospelbart. När jag satte på vsync så blev de bättre men de hakade upp sig ibland som man blir irriterad över. Jag har texturer på medium. Står att mitt totala vram är 8gb så förstår inte hur den räknar. Valde medium för o få ner till 2.8gb vram av 8gb men de hände ä då med stutter.
Aldrig upplevt de i något annat spel heller.

Skulle de hjälpa med gsync i ett sådant här fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också haft ordentliga FPS drops men de är så få att jag inte tänkt på det så mycket. Lustigt att den säger 8GB när du bara har texturer på Medium.

Tycker inte G-sync hjälper mig iaf, det känns inte så mjukt som det borde göra och som det gör med andra spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Sirme:

är det bara jag som uppfattar det som att flygplanen är mycket mer sårbara nu än tidigare?:P krävs inte många skott från polisen nu innan motorn säger nej:P

Vet inte om det är annorlunda från förut, men jo, de är väldigt ömtåliga, förvånande hur jetplanen inte ens har skottsäkert glas, och är flera gånger när man ska sticka iväg med jetplanet som en militärjeep lite mjuk pekar till nosen på planet varpå det sprängs direkt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

OK, tack blev lite rädd
Då ska jag nog ta och uppgradera min dator ändå och köpa spelet sen efter det.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Så har jämfört nu, Online och Story Mode i grafik/fps samt jämfört FXAA med MSAA. Online och Story får jag typ samma fps-rate, kör spelet med alla settings på högsta i 1080p fast med FXAA ist för MSAA, får snitt 70-80fps, ännu mer om det inte händer mycket i spelet. Såg faktiskt ingen skillnad alls mellan MSAA och FXAA, inte ens om jag satte på 2X MSAA vs 4X osv, så antingen är det faktiskt ingen skillnad eller så är det något fel i spelet.

PS: FXAA kräver inte ens i närheten av så mycket som MSAA, även om du kör 2X MSAA så kräver det galet mycket videominne i jämförelse

Säker på att du har allt på högsta? 70-80 låter mycket ))

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nej, men ofta vid såhär stora spelsläpp.
GTA V är ju trots allt det snabbast säljande spelet någonsin.

Sen tycker jag att det verkar fungera bra för de flesta när man väl installerat det men det är väl just det som är det svåra, alla slåss om Rockstars bandbredd
Sen ska man alltid komma ihåg att det är den missnöjda minoriteten som är högljudd, jag har 4 kompisar med varierande hårdvara som spelar spelet utan problem på något sätt.
Det enda problemet för ett par var just tiden för nedladdningen.

OK, tack blev lite rädd
Då ska jag nog ta och uppgradera min dator ändå och köpa spelet sen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har också haft ordentliga FPS drops men de är så få att jag inte tänkt på det så mycket. Lustigt att den säger 8GB när du bara har texturer på Medium.

Tycker inte G-sync hjälper mig iaf, det känns inte så mjukt som det borde göra och som det gör med andra spel.

Varför stänger ni inte av SLI i så fall? Spelar med ett ensamt 970 och får god fps på en blandning mellan very high och ultra i 1080p med 2x msaa

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Tänkte regga mig på social club men det går inte :/ får bara

---------------------------------------
Access Not Permitted

We're sorry. Based on the information you have submitted to us, you are not eligible to access this part of the site. Please see our Privacy Policy.

If you feel that this is an error, you can contact Rockstar Games Support

Fixat.. provade igen med tömd casch...

Permalänk
Medlem

Flyter på riktigt med min rigg, kör på high/very high

i7 2700k 4,0Ghz
780 3GB
8GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa GTA till PC, men jag blir lite avskräckt efter att jag har läst om folk som har problem. Tror ni att min dator kommer att klara spelet någorlunda på dem lägsta inställningarna?

AMD Radeon HD 6850
AMD Phenom X4 955 3,2GHz
8GB RAM

Har någon här köpt spelet från g2a? Jag har aldrig handlat där, men har hört att de ska vara bra. Vill inte ha en massa skivor som jag ska hålla reda på, så download är ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Säker på att du har allt på högsta? 70-80 låter mycket ))

Högsta på allt jag kan hitta (förutom MSAA, som sagt är den på FXAA) men jag kan ha missat någon detalj som kanske kräver lite kraft

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

Tänkte regga mig på social club men det går inte :/ får bara

---------------------------------------
Access Not Permitted

We're sorry. Based on the information you have submitted to us, you are not eligible to access this part of the site. Please see our Privacy Policy.

If you feel that this is an error, you can contact Rockstar Games Support

Som de säger, du har uppgett någon information som de inte gillar, förmodligen åldern.