Permalänk
Medlem

Köpa ut Macbook Air

Hej kära medlemmar!

Jag har nu under tre år lånat en Macbook Air genom gymnasiet. Macen i fråga är av 2011 års modell med 128gb SSD och 4gb RAM. Jag har nu fått reda på att vi har möjlighet att köpa ut våra datorer till ett pris av 4000 kr. Det inkluderar datorn, office 2011 samt ett fodral. Värt att tillägga är att batteriet nyligen är bytt genom garantin. Till hösten bär det av till högskolan där jag med största sannolikhet kommer ha användning för en dator av denna typen. Det leder mig till min fråga. Ska jag köpa ut min 3 år gamla lånedator eller investera i en ny mac till hösten. Tacksam för alla råd och åsikter.

/ Axel

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag att det är för mycket pengar för en fyra år gammal modell.

Permalänk
Medlem

Om du personligen tycker det är värt det så är det väl värt det för dig.

Jag, personligen, skulle aldrig någonsin göra det. Man får en ny för cirka 7500kr med bättre energieffektivitet, det vill säga lägre värmeutveckling och längre batteritid samt snabbare processor.

Men har du inte några negativa åsikter om datorns snabbhet, värmehantering eller batteritid, så kan du väl köpa ut den. Ett råd är väl att undersöka på blocket vad du kan hitta en 2011-års macbook air för.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Sitter i samma situation som Axel här fast har en mid 2012 års modell. Velar lite fram och tillbaka men tänker att om jag endast har 4000:- så finns det väl inte mycket bättre att köpa?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt ut den! Misstänker att den duger fint för studier och för 4.000 får du svårt att hitta en dator med samma byggkvalitet, visst du kan få mer prestanda om du köper en PC. Dessutom är det nog inga problem att få ut 4-5.000 om du säljer den beg. då en ny macbook air kostar från 9.995 för 11" och 10.995 för 13".

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Sitter i samma situation som Axel här fast har en mid 2012 års modell. Velar lite fram och tillbaka men tänker att om jag endast har 4000:- så finns det väl inte mycket bättre att köpa?

Så är det ju. Alla pratar alltid om vad man kan få om man bara lägger X tusen till. Men se det såhär istället. Har man 4000 och vill köpa en dator, hur ser marknaden ut? Kanske är en 2011 MBA bättre än en 2015 skitdator.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

4000 är ungefär vad den är värd, du kan troligen hitta en billigare på blocket om du letar noggrant.
Det känns som en ganska rutten deal att inte få rabatt när du köper ut en leasing dator.

Jag hade inte nappat av princip, men har du känslomässiga band till datorn så kanske det är mer värt?

edit: Mitt resonemang är att datorn har ett bokfört värde av 0 kr för skolan och därför blir det en vinst när de säljer datorn till dig.

Permalänk
Medlem

Du får se till din ekonomiska situation - utköp av begagnade prylar är sällan fördelaktigt dock - men om du inte har råd att köpa en ny och denna fungerar fortfarande så kanske det kan vara värt det? Men finns det garantier etc kvar? Risken är ju att en gammal dator havererar och du inte har en garanti och behöver hosta upp pengar till en ny.

Personligen skulle jag nog haft is i magen och kollat vad det blir för studier till hösten och vad som används och rekommenderas för högskolan du skall till. Förhoppningsvis spelar platformen ingen betydelse men ibland kan det ju vara viss program man använder sig av som bara fungerar i vissa miljöer etc... En ny dator har ju garantier och är - just ny....

Lycka till med studierna!

Permalänk

Intressanta argument

Det tråkiga är ju det att garantin går ut i sommar detta året men Apple har ju bra service på sina saker men det kostar

Det är inte skolan som tjänar pengar i detta fallet för vi köper ut den från leasingföretaget så skolan har aldrig ägt dem eller liknande.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Hjälpsam

Har en 2010 MBA 11" som jag fortsatt använder som resekompis, underbar liten maskin. Tycker 4K för 2011 låter som en OK deal, inte fantastisk men inte kass heller.

Lite lustigt då den borde vara avskriven av skolan vid det här laget?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Har en 2010 MBA 11" som jag fortsatt använder som resekompis, underbar liten maskin. Tycker 4K för 2011 låter som en OK deal, inte fantastisk men inte kass heller.

Lite lustigt då den borde vara avskriven av skolan vid det här laget?

Den är avskriven men, den har ju ett marknads värde och det är det som räknas, även för en kommun. Jobbar för staten och stalig egendom får man inte sälja eller ge bort.

Permalänk
Medlem

Om 4GB ram räcker och du inte behöver USB3 är det inte så stor skillnad mot en ny MBA.
Och du klarar dig på batteritiden, den är ju klart bättre på de nyare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag har inte koll på Mac och priser men en fördel med att köpa ut den är ju att du vet vad du får när du själv har använt den.