Permalänk

GTA V - PC - Autoaim

Är det bara jag som inte kan aktivera auto-aim? Jag fastnade på uppdraget "Retrieve the yacht", där man ska köra bil och skjuta samtidigt. Är ingen van konsollspelare, tycker det känns helt virrigt - mer som att vinkeln man ser sig själv ändras snarare än siktet... tänkte att auto-aim skulle funka bra där men den funkar inte alls efter att jag har aktiverat det i options.

Såg någon sida där man rekommenderas att ändra inställningen för gamepaden till "classic" men det hittar jag inte i menyn. Anyone?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadrakeRoot:

Är det bara jag som inte kan aktivera auto-aim? Jag fastnade på uppdraget "Retrieve the yacht", där man ska köra bil och skjuta samtidigt. Är ingen van konsollspelare, tycker det känns helt virrigt - mer som att vinkeln man ser sig själv ändras snarare än siktet... tänkte att auto-aim skulle funka bra där men den funkar inte alls efter att jag har aktiverat det i options.

Såg någon sida där man rekommenderas att ändra inställningen för gamepaden till "classic" men det hittar jag inte i menyn. Anyone?!

I bilen så funkar inte auto-aimet...

Permalänk
Skrivet av leoNilsson:

I bilen så funkar inte auto-aimet...

Det funkar inte utanför bilen heller... inte för att man behöver det där när man kör med mus+tbord, verkar ju skumt...

Permalänk

Gäller inte AutoAim endast om du kör med kontroll?

Mus+Tangentbord + AutoAim hade ju varit så sjukt obalanserat och meningslöst imo.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av misguided:

Gäller inte AutoAim endast om du kör med kontroll?

Mus+Tangentbord + AutoAim hade ju varit så sjukt obalanserat och meningslöst imo.

Detta.
Om du kör med mus+tangentbord tvivlar jag på att det fungerar (Och jag menar vem vill ens ha det till mus+tangentbord? ) men för handkontroll ska det ju fungera om du kör med det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadrakeRoot:

Är det bara jag som inte kan aktivera auto-aim? Jag fastnade på uppdraget "Retrieve the yacht", där man ska köra bil och skjuta samtidigt. Är ingen van konsollspelare, tycker det känns helt virrigt - mer som att vinkeln man ser sig själv ändras snarare än siktet... tänkte att auto-aim skulle funka bra där men den funkar inte alls efter att jag har aktiverat det i options.

Såg någon sida där man rekommenderas att ändra inställningen för gamepaden till "classic" men det hittar jag inte i menyn. Anyone?!

Du sitter ju på master race, bara kör uppdraget med mus å tgb? Jag spelar alla delar som involverar skjuta eller precision med mus+tbg.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Det är delvis uppdrag som dessa som gör det så skönt att äntligen få spela med vettiga kontroller. Både GTA4 och GTA5 är fulla med "drive-by"-uppdrag som är skitdryga med gamepad.

Kör du 360-kontroll eller någon annan?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Använder 360-kontroll i fordon & mus/tbord annars... tycker det är svårt som fan å köra/gasa och sikta/skjuta samtidigt. Lyckades lösa uppdraget men det var nog mer rena turen, hamnade långt bakom lastbilen, drog revolvern sköt - headshot. Jaja, ibland ska man ha tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadrakeRoot:

Använder 360-kontroll i fordon & mus/tbord annars... tycker det är svårt som fan å köra/gasa och sikta/skjuta samtidigt. Lyckades lösa uppdraget men det var nog mer rena turen, hamnade långt bakom lastbilen, drog revolvern sköt - headshot. Jaja, ibland ska man ha tur.

Jag kör med både kontroll och tangentbord. Ska jag skjuta hoppar jag till tangentbordet o skjuter hs direkt med musen.
Förstår inte vad du menar faktiskt det är jätte enkelt att träffa.. Byta kamera vinklar eller något?
Något gör du fel.

Permalänk
Skrivet av carll:

Jag kör med både kontroll och tangentbord. Ska jag skjuta hoppar jag till tangentbordet o skjuter hs direkt med musen.
Förstår inte vad du menar faktiskt det är jätte enkelt att träffa.. Byta kamera vinklar eller något?
Något gör du fel.

"Något gör du fel."

Nej, skitsnack. Jag vet att vissa kan sikta på grym nivå med gamepads, men för dom flesta av oss som är mest vana vid PC-kontroller så blir det bara kaos av att försöka styra ett sikte med precision via dom små spakarna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

"Något gör du fel."

Nej, skitsnack. Jag vet att vissa kan sikta på grym nivå med gamepads, men för dom flesta av oss som är mest vana vid PC-kontroller så blir det bara kaos av att försöka styra ett sikte med precision via dom små spakarna.

Yes, jag tillhör nog den kategorin dessvärre. Har haft ett par olika konsoller men alltid undvikt shooterspel som pesten för jag kan inte med att använda gamepad i dem. Däremot har jag inte provat att switcha till mus/tbord när jag ska skjuta från en bil... ska testa o se om det går bättre. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

"Något gör du fel."

Nej, skitsnack. Jag vet att vissa kan sikta på grym nivå med gamepads, men för dom flesta av oss som är mest vana vid PC-kontroller så blir det bara kaos av att försöka styra ett sikte med precision via dom små spakarna.

Jag kan inte skjuta alls med med spakarna. därför använder jag musen. vilket är mycket enkelt för mig. Men det var det inte för trådskaparen.

Permalänk
Skrivet av carll:

Jag kan inte skjuta alls med med spakarna. därför använder jag musen. vilket är mycket enkelt för mig. Men det var det inte för trådskaparen.

Men nu handlar tråden om att sikta med gamepad. Min gamepad har två spakar och ingen mus. Hur ser den ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Kanske skall klargöra detta: Jag har inte problem med att skjuta med M/T. Jag hade problem med att sikta/skjuta samtidigt som jag håller farten/styr med gamepad. Det hade inte ens slagit mig att man kanske skulle byta över till M/T eftersom jag var helt inställd på att köra med gamepaden.

Men jag kan även tillägga detta: auto-aim funkar inte för mig vare jag använder M/T eller gamepad, befinner mig i en bil eller till fots. Ingen aning varum.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Som van användare av gamepads så får jag säga tvärtom... känner mig väldigt handikappad med mus och tangentbord. Speciellt i ett spel som detta då det är anpassat för gamepads.

Hm... analoga tangentbord... finns det?

Fast jag säger ju även att det är tvärtom för er som är vana ;p

För min egna personliga del är gta helt gjort för m/k.
Bilspel i övrigt kör jag gärna med gamepad, men inte gta. Möjligheten att styra kameran med mus väger upp nackdelen med att behöva köra med tangentbordet.

Men ja, analoga tangentbord ja tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*