Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Permalänk

Med Maxwell tog nVidia ett stort kliv framåt i teknisk utveckling. Gör inte AMD det samma snart så nog AMD i nuvarande form ett minne blott.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Textrutorna visar vilka kort som var aktuella i precis den tidpunkten som pilen pekar på, inte vilka kort varje tillverkare hade då. Jag antar att det inte fick plats annars.

Mjo, jag antar det.
Ser lite konstigt ut när boxarna har linjer dragna ut till AMD respektive Nvidia grafen dock, som om boxen gällde grafen de "pekar" på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Det är väl snarare så att många köper Nvidia bara för att det är Nvidia även om AMD har kort med bättre prestanda/krona ute. Nu har däremot AMD inte släppt något på länge och de nya Maxwell korten från Nvidia är ett steg framåt jämfört med tidigare kort så det kan vara därför AMD tappat så mycket som dom gjort.

Bara hoppas att Radeon 300 serien blir bra så vi får tillbaka konkurrensen igen!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Jag gillar amd mest för att det behövs konkurrens! Köpte i julas deras R9 285 vilket jag säkerligen skulle blivit avrådd ifrån av alla här men jag är helnöjd med det. Det är verkligen inte bra om Nvidia och Intel skulle bli ensamma på marknaden så amd måste hitta på något. 390/390X verkar dock väldigt lovande!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l be quiet PURE POWER 12M 850W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gigabyte RTX 3090 Ti GAMING OC 24G l Kingston A400 240GB M.2 SSD l PNY CS900 SATA 2TB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Toshiba 70" TV l

Permalänk
Medlem

Nvidia har överlägsen marknadsföring på alla sätt och vis, det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

R9-290/X med en rejäl kylare har ju varit prisvärda ett tag, köpte ett 290 Tri-X åt grabben för drygt ett år sen och det spelar ju alla de senaste spelen i 1440p på hans 144Hz Freesync-skärm alldeles utmärkt. Mitt dubbelt så dyra GTX980 har givetvis högre fps i samtliga spel, men inte så att det påverkar spelupplevelsen nämnvärt båda ser bra ut. Jag kör också 1440P men på en vanlig IPS/S-PLS skärm.

Det har dock varit en del fippel med hans drivrutiner, jag minns en beta-drivrutin som krävdes för ett visst spel som inte var signerad, man var tvungen att hacka Windows för att installera den. Och Freesync fungerade ju tillfredsställande först med absolut senaste betan, nu törs han inte installera den senaste skarpa eftersom risken finns att Freesync ballar ur(ja, så tänker man med AMD drivrutiner). Men mycket bang for the buck.

Nvidia är bara att tuta och köra, fungerar klockrent med Linux också(viktigt för mig), dock säger många att Nvidia har problem med laptop-drivisar men om ändå de flesta attraktiva laptops har Nvidia-grafik så är det inte precis så att det går att välja AMD i det fallet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Förbättrade lanseringar och ett bättre förstahandsintryck hade gjort mycket för AMD. Deras produkter är mycket konkurrenskraftiga men tidiga misstag, som t.ex. med kylaren på R9, kastar skuggor över det positiva.

Sen tror jag också folk överlag är lite fåfänga och vill ha saker som glänser eller kostar lite extra utan nån speciell anledning. Det lär väl inte försvinna, så kanske kan AMD profitera på sånt... också.

Annars tycker jag AMD hänger med bra. Tahiti och Hawaii är överlägsna mot motsvarande från nVidia. Hur bra hänger ett 680/770 med idag mot 7970ghz/280x eller 780 mot 290/x?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

köper gärna amd

Det är väldigt viktigt att AMD fortsätter att vara en stark konkurrent till Nvidia och Intel.
Man ska som konsument stödja AMD om inte skillnaden är alltför markant. Jag har t.ex. köpt AMD CPU(2x) till min nya server.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Woods:

Förbättrade lanseringar och ett bättre förstahandsintryck hade gjort mycket för AMD. Deras produkter är mycket konkurrenskraftiga men tidiga misstag, som t.ex. med kylaren på R9, kastar skuggor över det positiva.

Sen tror jag också folk överlag är lite fåfänga och vill ha saker som glänser eller kostar lite extra utan nån speciell anledning. Det lär väl inte försvinna, så kanske kan AMD profitera på sånt... också.

Annars tycker jag AMD hänger med bra. Tahiti och Hawaii är överlägsna mot motsvarande från nVidia. Hur bra hänger ett 680/770 med idag mot 7970ghz/280x eller 780 mot 290/x?

Eller hur står sig ett GTX560Ti mot ett HD6950 och ett GTX570 mot ett HD6970 i dag?
När någon gick och funderade på ett köp, översvämmades denne med rådet att köpa Nvidia, jag vet fortfarande inte varför.
Undrar ibland om Nvidia fortfarande använder sig av Viral Marketing, kanske även här på Sweclockers?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna stödja AMD så jag skäms lite över att mina senaste två kort (ett av dem är passivt kylt för min HTPC) är från Nvidia. Men jag fick mitt 780 till ett bra pris och ville ha en tyst dator och där spelar ju värmeutvecklingen roll så AMD fick stryka på foten. Grafikkortet jag hade innan Nvidia var dock ett 4870, och när mamma ville ha en surfdator så fick det bli en AMD propp med integrerad grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Oj det var väldigt vad AMD tappat på sistone, känns märkligt med tanke på de höga priserna på 970/980.
Men det är klart alla lågsegment och mellansegment bör var med i de siffrorna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klumpeduns:

Jag vill gärna stödja AMD så jag skäms lite över att mina senaste två kort (ett av dem är passivt kylt för min HTPC) är från Nvidia. Men jag fick mitt 780 till ett bra pris och ville ha en tyst dator och där spelar ju värmeutvecklingen roll så AMD fick stryka på foten. Grafikkortet jag hade innan Nvidia var dock ett 4870, och när mamma ville ha en surfdator så fick det bli en AMD propp med integrerad grafik.

Skiljer bara 40W i medel och ingenting i Idle mellan GTX780 och R9 290, din Klumpeduns.
Skämt och sido var priset bra kan jag förstå dig.
Hoppas din mamma trivs med datorn, ett tips är att den bör fixa lite enklare spel också, mamma var förtjust i pusselspel innan cancern tog henne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Problemet med AMD är och har alltid varit deras drivrutiner. Med Nvidia är det bara att tuta och köra medans det (iaf historiskt sett) har varit mer problematiskt med AMD's diton. Nya spel har ofta krävt uppdaterade drivrutiner från AMD för att alls fungera, medan Nvidia historiskt sett "alltid" fungerar även med gamla drivrutiner.

Samt det faktum att Nvidia's marknadsföring är mycket mer genomtänkt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Woods:

?
Motsvarande idag är ju de produkter som finns på hyllan från respektive företag, när i tiden respektive produkt lanserades är ju totalt irrelevant. Så jämförelsen ska idag vara mellan AMDs 200-serie och Nvidias 900-serie.

Angående denna jämförelse (fantastiskt väl utförd BTW). Exakt vad är det man jämför när man beräknar marknadsandel? Får känslan att det handlar om antal GPU-kretsar respektive tillverkare säljer, att Nvidia då leder stort är kanske inte så konstigt om man tänker på var volymer finns idag nämligen bärbara. AMD har överhuvudtaget inget som kan konkurrera med Nvidia vad det gäller dGPU för bärbara (och totalt sett är Intel klart störst i antal).

Om det är antal kan det ju vara betydligt mycket jämnare i segmentet många på SweC håller sig inom. Om det är på det viset är det positiva för AMD att marginalerna är typiskt högst för high-end, även om kretsar för mobila enheter som laptops också tenderar att ha rätt bra marginaler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

?
Motsvarande idag är ju de produkter som finns på hyllan från respektive företag, när i tiden respektive produkt lanserades är ju totalt irrelevant. Så jämförelsen ska idag vara mellan AMDs 200-serie och Nvidias 900-serie.

Men kom igen Yoshman, du fattar väl att Woods menade hur bra korten står sig mot varandra idag sett från 4 personers ögon varav två äger GTX 680/780 och de andra två HD 7970/R9 290?
Inte vilket som är det bästa köpet i nuläget

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Hur har NVIDIA kunnat ta marknadsandelar så snabbt på sistonde? AMD har presterat ganska så bra i mina ögon. Vad har hänt?

Är det möjligtvis energieffektiviteten som gett dem fördelar i laptop markanden?

Misstänker personligen att det är snöbollseffekten det handlar om. Många köpte Geforce-kort, resulterar i att ännu fler gör det och så vidare.

Permalänk
Entusiast

Finns det några siffror på hur mycket just dedikerade grafikkort står för i de där procenten?
Om någon kan hitta gammal så som ny statistik så tar jag den gärna, är nyfiken!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

TLDR; AMD gör bra kort men har kass support och släpper nya och bra optimerade drivutiner alldeles för sällan medans nvidia är bra på alla fronter och kan rättfärdiga deras, ibland, absurda priser.

Jag har aldrig haft bra erfarenheter av AMD. Jag satt och tryckte på ett Zotac GTX 670 och väntade på lanseringen av R9 290x. När korten väl hade premiär visade det sig att AMD's referenskylare var helt värdelösa så valde jag att vänta på eftermarknadskylning från andra företag. Även fast jag var extremt kritisk till AMD eftersom _ALLA_ mina gamla AMD kort jag haft havererat så valde jag att ge AMD en sista chans så därför köpte jag två Sapphire R9 290x Tri-X och det enda jag kan säga är att jag saknar support. AMD's jävla support suger verkligen. När jag hade 670'n så gick jag in minst en gång i veckan och titta efter nya drivrutiner och jag överdriver inte när jag säger att dom släppte en ny WHQL minst en gång i månaden.

Tittar man på AMD så är det en gång i halvåret. DÄR kan jag säga att jag är otroligt besviken för det känns lite som bortkastade pengar när man köpte två r9 290x än att jag skulle kört SLI på 770, 780 eller 780 Ti. Att sitta och vänta på en ny drivrutin med Crossfire profiler till spel i över flera månader efter nya spel släppts som man vill avnjuta från dag 1 är inte direkt roligt. Så man är ju efter alla med nvidia kort när det kommer till spelupplevelse då drivrutinerna OFTA är kasst optimerade, men detta beror ju även på att många spelutvecklare arbetar med nvidia. För som det ser ut nu lär jag ju byta tillbaks till nvidia om en eller två generationer.

Support -> Prestanda -> Garanti -> Pris är det jag tycker är viktigast sen skiter jag fullständigt i vad det är för varumärke.

Nu blev det lite så här Pris -> Prestanda -> Garanti -> Support

Men men, satsar dom mer pengar på support för deras produkter tror jag att dom gör en helomvändning för där har AMD extrema brister och det faller dom på hos slutkunder för deras kort är verkligen bra och prisvärda så länge dom lägger ned resurser på att utveckla drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående denna jämförelse (fantastiskt väl utförd BTW). Exakt vad är det man jämför när man beräknar marknadsandel? Får känslan att det handlar om antal GPU-kretsar respektive tillverkare säljer, att Nvidia då leder stort är kanske inte så konstigt om man tänker på var volymer finns idag nämligen bärbara. AMD har överhuvudtaget inget som kan konkurrera med Nvidia vad det gäller dGPU för bärbara (och totalt sett är Intel klart störst i antal).

Detta är väl(?) "antal", men man kan ju mäta marknadsandel i andel av "total revenue" för marknaden med (mer vanligt skulle jag nästan säga).

Permalänk
Medlem

För laptops tycker jag intelgrafik är överlägset bäst. De har bra drivers till linux också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Misstänker personligen att det är snöbollseffekten det handlar om. Många köpte Geforce-kort, resulterar i att ännu fler gör det och så vidare.

Det förutsätter ju att kunderna är nöjda med korten och köper från tillverkaren vid nästa köptillfälle också samt tipsar omgivningen om det.
Liksom marginella prisskillnader eller prestandaskillnader kommer knappast ändra kunder som sitter på konkurrenten och är nöjd med deras produkt.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju knappt nån kamp längre...

AMDs väntade papperslansering av 300 serien med ryktena om att de värsta top end korten kommer långt tidigare än mainstream korten är inte direkt lovande. Kan bara betyda att deras yeilds suger eller att korten själva suger och inte matchar GTX970/980, så dom måste bara "lägga sista handen" på dom (dvs klocka till max och hoppas att dom inte brinner upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Textrutorna visar vilka kort som var aktuella i precis den tidpunkten som pilen pekar på, inte vilka kort varje tillverkare hade då. Jag antar att det inte fick plats annars.

Det hade varit bättre att ha två x-axlar och antingen dra linjen från en textruta till den närmaste x-axeln, alternativt ha dessa linjer heldragna mellan x-axlarna, men bakom nvidia och amd linjerna.

--------------

Gällande frågan, föredrar AMD både för GPU och CPU, men pga av läget så kommer det att bli Intel CPU och med all säkerhet en NVIDIA GPU nästa gång.

Permalänk
Medlem

Man ser tydligt att det inte spelar roll hur bra produkter AMD har. 5000-serien var länge ensam herre på täppan mot den skitvarma och långsammare 200-serien från nVidia. AMD hade bra priser med mycket bättre prestanda per krona samtidigt. Ändå sålde nVidia mest. Samma sak med 4000-serien, man fick 4850 för 1500:- på lanseringsdagen. 4870 som trots golden spot strategin ändå var rätt nära GTX 280 i prestanda kostade inte mycket mer än 2000:-. Ändå sålde nVidia bättre med äldre och sämre G8x och G9x kretsar. Ingen har någonsin brytt sig om att AMD länge gjort svalare och strömsnålare kort, ända tills 7970 drog mer än GTX 680, helt plötsligt så är värmeutveckling allt. I princip har AMD bara haft två kretsar som varit varmare än nVidias motsvarande i flera generationer nu, Tahiti och Hawaii, och just då bryr sig folk jättemycket, även om det inte skiljer mycket mellan 290X och 780Ti så är det plötsligt extremt viktigt. Sedan det där med drivrutiner, i mitt hushåll körs både nVidia och AMD, min flickvän har GTX 660 och jag har 7970, ingen skillnad i strul med drivrutiner, enda hon har haft problem med är flimmer i vissa spel, som typ Sims och någon enstaka krasch, jag har aldrig haft problem alls. Men när det är nVida eller Intel som kraschar eller strular då är det normalt eller spelet det är fel på, när det är AMD hårdvara då är det för att det är AMD. Det är gammalt och sitter i sedan länge, det för att de alltid är alternativläget och nVidia eller Intel anses vara ursprungsläget. Man ser det överallt på forumet, varje gång någon nybörjare frågar om grafikkort så förutsätter de att det är nVidia man köper. GeForce är synonymt med grafikkort. På samma sätt som iPod var synonymt med MP3-spelare eller iPhone med smartphone i gamlingars eller teknikanalfabeters ögon.

Skrivet av Pan.Pan:

Så länge det inte kommer en tredje part som konkurrerar ut AMD så kommer AMD att finnas kvar. Det finns många problem med att ha ett monopol och det hade inte varit första gången som nvidia hjälper amd att hålla sig flytande.

Jag tror att det största problemet AMD har är att deras kretsar ofta känns som utdaterade och överklockade till bristningsgränsen. Visst, dem är billiga och väldigt bra för pengen, men det räcker inte alltid.

I kontrast till Nvidias dyra produkter som inte riktigt presterar så bra som de kan (dålig stock kylare tex och fulknep med minneshantering).

Jag är ett Nvidia fanboy, men det betyder inte att jag skulle säga nej till ett AMD kort om det är bättre än ett lika dyrt Nvidia kort.
Bara för att man gillar ett märke så ska man inte låsa sig till att allt dem gör är gudasänt.

Hoppas att AMD får lite flyt med nya kretsar och banbrytande innovationer!

Men vad är det för skitsnack? Hur har nVidia hjälpt AMD? De kör precis så fult som lagen tillåter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sisyfos:

Finns det några siffror på hur mycket just dedikerade grafikkort står för i de där procenten?
Om någon kan hitta gammal så som ny statistik så tar jag den gärna, är nyfiken!

Det är bara "dedikerade" grafikkort, dvs faktiska lösa kort, som räknas i den här tabellen. Inkluderar du integrerade kretsar (APUer) så jämnar det ut sig ganska mycket eftersom Nvidia inte tillverkar sådana, men då måste du förstås även räkna in Intel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har man spel som drar nytta av PhysX finns det ju bara Nvidia att välja på. Annars hade jag nog valt AMD. Tycker att de ofta ger mer per pris. Har idag ett MSI 770 Kort med 4GB. Tyst och fint. MSI har också ett litet program som ändrar farten på kortet men här har de gjort helt fel tycker jag. Oftast använder jag datorn utan att spela och då kan grafikkortet gå så långsamt som möjligt. Så MSI borde fixa så att det går att ställa in så att kortet alltid startar i långsammaste läget eller vad man nu kan vilja.
Tänk om de kunde fixa till så att det i CPU:n integrerade grafiken kunde köras vid låg belastning och vid hög belastning tog det andra grafikkortet över. Som det är nu har man ju en stor del av CPU:n till ingen som helst nytta. Hur stor del av ett i7 4790K är egentligen en CPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Det är bara "dedikerade" grafikkort, dvs faktiska lösa kort, som räknas i den här tabellen. Inkluderar du integrerade kretsar (APUer) så jämnar det ut sig ganska mycket eftersom Nvidia inte tillverkar sådana, men då måste du förstås även räkna in Intel.

Aj då, läste inte så noga och bara hoppade till kommentarerna där folk skrev om mobila GPU'er etc och antog direkt att de togs med i beräkningen
I så fall går det verkligen käpprätt åt helvete för AMD för mobilt har de ju inte mycket att erbjuda i nuläget heller...

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Aleshi:

Man ser tydligt att det inte spelar roll hur bra produkter AMD har. 5000-serien var länge ensam herre på täppan mot den skitvarma och långsammare 200-serien från nVidia. AMD hade bra priser med mycket bättre prestanda per krona samtidigt. Ändå sålde nVidia mest.

Mja, det är både sant och falskt. Du räknar bara det absoluta toppsegmentet och det är inte där varken pengarna eller volymerna finns, de finns i mellansegmenten och på OEM-marknaden.

Rent praktiskt har AMD delvis grävt gropen de ramlat ner i alldeles själva genom dåligt genomtänkt marknadsföring. AMD har ofta haft bra produkter, men de har aldrig lyckats med sin PR och de har kapitalt misslyckats att profilera sig som ett premiummärke. Tvärt om har de ofta kört vad som i staterna kallas "Walmartstrategin", dvs att attackera det andra märket för att vara för dyrt. Man kan vinna marknadsandelar på det, men det skadar också ens eget varumärke eftersom man profilerar sig som ett budgetalternativ. Det betyder att folk helt krasst inte är villiga att betala samma pengar för en AMD-lösning som de är för en Intel/Nvidia-lösning. På samma sätt som folk inte är villiga att betala lika mycket för ett par McGordonjeans som de är för ett par Levis.

Nvidia pumpar in enorma pengar i marknadsföring. De har massor av direktreklam, de har TWIMTBP-programmen, de har täta samarbeten med väldigt många stora spelstudior där de bokstavligen skänker bort konsulttid mot att deras produkter ska profileras, men glöm för den delen inte att de också gör massor av smygreklam för sig själva inom företagsmarknaden. Tittar man på enterprise/workstation så har Intel och Nvidia nära nog monopolstatus och där har AMD inget att ens komma med. Det är något som färgar av sig när den arbetaren sedan ska köpa grejor till hemmadatorn (eller oftare, en komplett hemmadator).

Det här betyder förstås att så länge pris/prestanda är nära nog mellan AMD och Nvidia så kommer den stora massan att köpa Nvidia, helt enkelt därför att det är ett väldigt mycket starkare varumärke. Folk vet att om det står Nvidia Geforce och Intel Core på datorn så är det bra grejor, och det spelar ingen roll om de hade kunnat göra ett bättre köp för mindre pengar, för det är bra nog och de känner sig säkra i de två varumärkena. Det är absolut inget konstigt i det och varenda premiummärke lever högt på att deras varumärke är och förblir starkare än budgetalternativens. Det är för den delen inte bara Intel eller Nvidia som lever extremt högt på sitt varumärke. Apple är väl det mest extrema exemplet i teknikvärlden.

Det är extremt synd att det ser ut på det här sättet, men rent praktiskt är det inte särskilt långsökt att jämföra AMD och Nvidia med Skôda och Audi. Man får mer bil för pengarna om man köper en Skôda Superb, men man vill hellre köpa Audi A4:an trots att man vet att det är så det ser ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Man ser tydligt att det inte spelar roll hur bra produkter AMD har.
...
Sedan det där med drivrutiner, i mitt hushåll körs både nVidia och AMD, min flickvän har GTX 660 och jag har 7970, ingen skillnad i strul med drivrutiner, enda hon har haft problem med är flimmer i vissa spel, som typ Sims och någon enstaka krasch, jag har aldrig haft problem alls. Men när det är nVida eller Intel som kraschar eller strular då är det normalt eller spelet det är fel på, när det är AMD hårdvara då är det för att det är AMD. Det är gammalt och sitter i sedan länge, det för att de alltid är alternativläget och nVidia eller Intel anses vara ursprungsläget. Man ser det överallt på forumet, varje gång någon nybörjare frågar om grafikkort så förutsätter de att det är nVidia man köper. GeForce är synonymt med grafikkort. På samma sätt som iPod var synonymt med MP3-spelare eller iPhone med smartphone i gamlingars eller teknikanalfabeters ögon.

En GPU är rätt värdelös utan tillhörande programvara och sett över tid går det inte att säg annat än att Nvidia har betydligt högre lägsta nivå än AMD. Nvidia har fler ingenjörer som jobbar med programvara kring grafikkorten än de har ingenjörer som jobbar med att designa själva GPUn. Att AMD nu börjar få ordning på sina drivers är nog tyvärr mer en effekt av att man inte lyckats få ut något nytt än att man skulle dedikerad fler ingenjörer till programvara, som redan nämnts i tråden så har jobbet på drivare visat att AMDs kort presterar inte alls nära sin potential vid lansering.

AMD har ett liknande problem på CPU-sidan, Intel investerar långt mer än jag tror många kan föreställa sig i programvara. T.ex. så finns stöd för alla nya finesser jag känner till i Skylake redan på plats i Linux-kärnan (samma sak gällde Haswell som var förra uppdateringen av mikroarkitektur).

Att Intel lyckats så bra med Xeon Phi mot Nvidias Tesla (som i rå beräkningskraft är snabbare än Xeon Phi både i absoluta tal och i FLOPS/W) är att många upplever programvaran kring Xeon Phi enklare att jobba med än CUDA baserade verktyg, något som gör att man i praktiken når bättre prestanda med Xeon Phi. AMDs FirePro kort har inga problem att hävda sig rent HW-mässigt men dessa kort existerar inte bland top500 för superdatorer, något som garanterat beror på att AMD överhuvudtaget inte erbjuder några verktyg utöver drivare för OpenCL.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, det är både sant och falskt. Du räknar bara det absoluta toppsegmentet och det är inte där varken pengarna eller volymerna finns, de finns i mellansegmenten och på OEM-marknaden.

Nej, inte alls. Det är främst i mellansegmenten som AMD är som starkast, även idag. Jämför vad du får från AMD för priset av ett 750Ti eller 960. Men på den tiden hade vi 5770, 1600:-, rena budgetkortet som stod sig riktigt bra mot nVidias övre segment med GTX 270 och ibland till och med GTX 285 i högre upplösningar. Totalt hjärnsläpp att köpa nVidia då om man inte hade väldigt specifika skäl till det, typ krav på PhysX.

Skrivet av Zcenicx:

Rent praktiskt har AMD delvis grävt gropen de ramlat ner i alldeles själva genom dåligt genomtänkt marknadsföring. AMD har ofta haft bra produkter, men de har aldrig lyckats med sin PR och de har kapitalt misslyckats att profilera sig som ett premiummärke. Tvärt om har de ofta kört vad som i staterna kallas "Walmartstrategin", dvs att attackera det andra märket för att vara för dyrt. Man kan vinna marknadsandelar på det, men det skadar också ens eget varumärke eftersom man profilerar sig som ett budgetalternativ. Det betyder att folk helt krasst inte är villiga att betala samma pengar för en AMD-lösning som de är för en Intel/Nvidia-lösning. På samma sätt som folk inte är villiga att betala lika mycket för ett par McGordonjeans som de är för ett par Levis.

Nvidia pumpar in enorma pengar i marknadsföring. De har massor av direktreklam, de har TWIMTBP-programmen, de har täta samarbeten med väldigt många stora spelstudior där de bokstavligen skänker bort konsulttid mot att deras produkter ska profileras, men glöm för den delen inte att de också gör massor av smygreklam för sig själva inom företagsmarknaden. Tittar man på enterprise/workstation så har Intel och Nvidia nära nog monopolstatus och där har AMD inget att ens komma med. Det är något som färgar av sig när den arbetaren sedan ska köpa grejor till hemmadatorn (eller oftare, en komplett hemmadator).

Det här betyder förstås att så länge pris/prestanda är nära nog mellan AMD och Nvidia så kommer den stora massan att köpa Nvidia, helt enkelt därför att det är ett väldigt mycket starkare varumärke. Folk vet att om det står Nvidia Geforce och Intel Core på datorn så är det bra grejor, och det spelar ingen roll om de hade kunnat göra ett bättre köp för mindre pengar, för det är bra nog och de känner sig säkra i de två varumärkena. Det är absolut inget konstigt i det och varenda premiummärke lever högt på att deras varumärke är och förblir starkare än budgetalternativens. Det är för den delen inte bara Intel eller Nvidia som lever extremt högt på sitt varumärke. Apple är väl det mest extrema exemplet i teknikvärlden.

Det är extremt synd att det ser ut på det här sättet, men rent praktiskt är det inte särskilt långsökt att jämföra AMD och Nvidia med Skôda och Audi. Man får mer bil för pengarna om man köper en Skôda Superb, men man vill hellre köpa Audi A4:an trots att man vet att det är så det ser ut.

Ja självklart är det marknadsföring också. Men mycket av den "marknadsföringen" det handlar om är utanför AMDs kontroll, det är den som folk själva gör omedvetet eller medvetet på forum och i samtal. Det krävs väldigt mycket marknadsföring för att ändra på sådant, och AMD arbetar alltid i motvind på den punkten. Som någon sa innan, ibland får man intrycket att nVidia fortfarande kör med viral marketing. De behöver inte lyfta ett finger med officiell marknadsföring för att ändå framstå som utgångsläget och AMD som något udda alternativ bland mindre insatta.

Och liknelsen Skôda-Audi eller McGordon-Levi's haltar. Det är rätt stor skillnad på en Skôda och en Audi, och McGordon är skräp. Men AMD-nVidia är det inte någon kvalitetsskillnad och prestandakrona pendlar fram och tillbaka över generationerna.