Permalänk
Medlem

Jobba från laptop mot stationär?

Tjena SweC!
Jag tänkte höra om ni har någon bra lösning åt mitt scenario.
Jag skulle vilja kunna ha mina visual studio (samt diverse andra projekt) projekt på en hårddisk på min stationära dator. Denna hårddisk ska vara delad till min laptop, så att jag vart som helst ifrån kan jobba mot den hårddisken utan att behöva flytta filer och projekt hit och dit. Detta är ju enkelt när man är på LAN, men hur kan man få detta att fungera smidigt över WAN?

EDIT: Jag kör Windows på båda.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har du en NAT hemma (vilket du troligtvis har) måste du portforwarda. Vet du inte hur man gör det kan du googla på din routers namn och portforwarding. Därefter får du ge din dator statisk IP adress, sedan är det bara att forwarda port 3389 till din dator.

Sedan är det bara att köra fjärrskrivbord (remote desktop), så blir det som att sitta vid din stationära dator!

Låter inte det kul kan du köra google drive, dropbox eller onedrive för att flytta dina filer över alla dina maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du en NAT hemma (vilket du troligtvis har) måste du portforwarda. Vet du inte hur man gör det kan du googla på din routers namn och portforwarding. Därefter får du ge din dator statisk IP adress, sedan är det bara att forwarda port 3389 till din dator.

Sedan är det bara att köra fjärrskrivbord (remote desktop), så blir det som att sitta vid din stationära dator!

Låter inte det kul kan du köra google drive, dropbox eller onedrive för att flytta dina filer över alla dina maskiner.

Tack!
Remote desktop? Blir det verkligen bra? Min stationära är en gammal Core 2 Quad dator (förvisso rätt maxad). Kan jag inte bara få upp den delade hårdisken så jag kan navigera i den via min laptop (sätta paths i visual studio osv till den)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

enklast är att använda någon molntjänst, typ onedrive etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tchomaz:

enklast är att använda någon molntjänst, typ onedrive etc

Då måste jag väl hålla på och ladda ner och upp projekten hela tiden? Byter mellan laptop och stationär dagligen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thornblom:

Tack!
Remote desktop? Blir det verkligen bra? Min stationära är en gammal Core 2 Quad dator (förvisso rätt maxad). Kan jag inte bara få upp den delade hårdisken så jag kan navigera i den via min laptop (sätta paths i visual studio osv till den)?

Det blir jättebra. precis som att sitta vid den stationära datorn.

Skrivet av Thornblom:

Då måste jag väl hålla på och ladda ner och upp projekten hela tiden? Byter mellan laptop och stationär dagligen.

Då måste du använda vpn, vilket blir svårt, eller ftp, vilket också kan bli lite krångligt. Projekten synkas ju hela tiden mot molnet så det går ganska fort om du har datorn på och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Tjena SweC!
Jag tänkte höra om ni har någon bra lösning åt mitt scenario.
Jag skulle vilja kunna ha mina visual studio (samt diverse andra projekt) projekt på en hårddisk på min stationära dator. Denna hårddisk ska vara delad till min laptop, så att jag vart som helst ifrån kan jobba mot den hårddisken utan att behöva flytta filer och projekt hit och dit. Detta är ju enkelt när man är på LAN, men hur kan man få detta att fungera smidigt över WAN?

EDIT: Jag kör Windows på båda.

Om det nu i första hand gäller kod skulle jag vilja slå ett slag för versionshantering, t.ex. git (Github, Bitbucket etc.).

Tycker mig dock även minnas att det finns någon slags funktionalitet för att synka mappar mellan Windowsburkar, men det kanske kräver Windows Server (förutsatt att jag inte har fått detta om bakfoten, förstås)?

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det blir jättebra. precis som att sitta vid den stationära datorn.

Då måste du använda vpn, vilket blir svårt, eller ftp, vilket också kan bli lite krångligt. Projekten synkas ju hela tiden mot molnet så det går ganska fort om du har datorn på och så.

Nja inte riktigt, det är en mycket märkbar delay alla typer av remote desktop (som jag har prövat allafall). Vilket rent generellt kanske inte är något större problem, men det är verkligen inte i närheten av att "precis som att sitta vid den". Även om jag kör det lokalt.
Är man på annan plats så är det verkligen inte roligt att jobba över remote desktop.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Sätt upp en VPN, enklast och smidigast.
http://www.pcworld.com/article/210562/how_set_up_vpn_in_windo...

Remote Desktop, TeamViewer men även VPN är till viss del beroende av bandbredden i nätverket. Jag kör gärna Remote Desktop i hemmet och märker egentligen inte av någon direkt skillnad, däremot när jag är utanför mitt nätverk och ansluter med 4G eller annat externt nätverk då är det inte så häftigt kanske.

Ett alternativ är som nämnts Onedrive som synkas i molnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Nja inte riktigt, det är en mycket märkbar delay alla typer av remote desktop (som jag har prövat allafall). Vilket rent generellt kanske inte är något större problem, men det är verkligen inte i närheten av att "precis som att sitta vid den". Även om jag kör det lokalt.
Är man på annan plats så är det verkligen inte roligt att jobba över remote desktop.

Jag har absolut inga problem med delay eller dylikt, jag använder vanliga remote desktop.

Visst, det går inte att titta på film eller spela spel men utveckling, skriva text eller annat har jag inga som helst problem med. Jag kör det dagligen och jobbar ofta med virtuella maskiner så jag kanske är van, men det är inte många millisekunder mellan knapptryckningar och att det faktiskt händer på skärmen.

Permalänk
Medlem

Testa Teamveiwer om du gillar det. Samma funktion som Remote Desktop, men du behöver inte konfigurera speciellt mycket. Skapa konton och installera på två datorer, sen är det bara att fjärrstyra din dator där hemma.
De har också lite bättre komprimering samt att du kan "optimera för bästa hastighet" m.m.

Gillar du det så kan du köpa annars är det gratis för "privat användning".

https://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Medlem

Antar att du inte utvecklar som yrke utan är student/ på skoj. Då kan du ju bara lägga ditt workspace på Dropbox eller liknande och synkronisera på det sättet. Annars kör med en versionshanterare vilket är ett krav och standard i branschen.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Tack för svar, kanske ger remote desktop en chans!

Skrivet av senog05:

Antar att du inte utvecklar som yrke utan är student/ på skoj. Då kan du ju bara lägga ditt workspace på Dropbox eller liknande och synkronisera på det sättet. Annars kör med en versionshanterare vilket är ett krav och standard i branschen.

Precis, jag studerar datateknik och har diverse personliga projekt. Känns kanske som det lättaste valet trotts allt.. Kanske en ftp på stationära?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Tack för svar, kanske ger remote desktop en chans!

Precis, jag studerar datateknik och har diverse personliga projekt. Känns kanske som det lättaste valet trotts allt.. Kanske en ftp på stationära?

Jag brukar bara köra enligt:

Detta förutsätter dock att du arbetar på något som inte går under NDA. Annars kan du börja med git. Du lär ändå bli tvungen att lära dig det så lika bra att köra med git så du får in den vanan.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Jag brukar bara köra enligt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16670644/top.PNG

Detta förutsätter dock att du arbetar på något som inte går under NDA. Annars kan du börja med git. Du lär ändå bli tvungen att lära dig det så lika bra att köra med git så du får in den vanan.

Jamen det är lite det där jag är ute efter! Dum som jag är visste jag inte att dropbox kunde läggas som en mapp i explorer...
Ska kolla in git, har tillgång via kth.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jamen det är lite det där jag är ute efter! Dum som jag är visste jag inte att dropbox kunde läggas som en mapp i explorer...
Ska kolla in git, har tillgång via kth.

Bitbucket är ett alternativ annars. Låter dig ha privata repository vilket github inte tillåter såvida man inte har tillgång till det via skolan dvs.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Bitbucket är ett alternativ annars. Låter dig ha privata repository vilket github inte tillåter såvida man inte har tillgång till det via skolan dvs.

Tack, ska kolla upp. Dropbox fungerade bra, testade med Orwell Dev-C++, supersmidigt!

Visa signatur