Permalänk
Medlem

Datorn kraschar då och då

Hej

Jag har under en längre tid haft ett problem som jag inte tycks kunna lösa
Min dator kraschar av vad jag kan avgöra helt slumpmässigt oavsett hur hård lr lätt belastning den utsätts för.
Under vissa perioder fungerar den utmärkt...andra inte
Nedan följer komponenterna

GPU:MSI R7870 Twin Frozr 2GD5
CPU:intelcore i5 4690K 3.5GHz (nytt)
RAM: Vengence 4gb x2
Moderkort: ASUS Z97A (nytt)
PSU:Corsair CX750M

De enheter jag tillagt "(nytt)" på är inköpta under Feb månad 2015
Ingen del av datorn är mer än 2år gammal förutom RAM, så det är där jag misstänker att felet ligger, dock har jag f.n. inte möjlighet att testa med andra RAM-minnen. Anledning att jag misstänker RAM förutom åldern är att ibland då datorn kraschar har jag ljud kvar fast all bild försvunnit och datorn är i gång fast jag inte kan få bild tillbaka, andra gånger så låter högtalarna som de gör med mobilstörning bara i bas istället för diskant. Typ som en 2takt motor, för de som vet hur dom låter
Kan tilllägga att datorn inte kraschar i vila utan enbart under belastning, dock verkar tyngden av belastning inte spela roll ibland går fläktarna för fullt ibland är alla stilla och ändå kraschar jag. Omstart fungerar alltid.
Jag har uteslutit temp. problem...eftersom den kraschar utan att fläktar jobbar så har temp legat på <60c under vissa av krascharna.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Skrivet av Emesh83:

Hej

Jag har under en längre tid haft ett problem som jag inte tycks kunna lösa
Min dator kraschar av vad jag kan avgöra helt slumpmässigt oavsett hur hård lr lätt belastning den utsätts för.
Under vissa perioder fungerar den utmärkt...andra inte
Nedan följer komponenterna

GPU:MSI R7870 Twin Frozr 2GD5
CPU:intelcore i5 4690K 3.5GHz (nytt)
RAM: Vengence 4gb x2
Moderkort: ASUS Z97A (nytt)
PSU: 850W

Kommer dessvärre inte ihåg tillverkaren av PSUn, de enheter jag tillagt "(nytt)" på är inköpta under Feb månad 2015
Ingen del av datorn är mer än 2år gammal förutom RAM, så det är där jag misstänker att felet ligger, dock har jag f.n. inte möjlighet att testa med andra RAM-minnen. Anledning att jag misstänker RAM förutom åldern är att ibland då datorn kraschar har jag ljud kvar fast all bild försvunnit och datorn är i gång fast jag inte kan få bild tillbaka, andra gånger så låter högtalarna som de gör med mobilstörning bara i bas istället för diskant. Typ som en 2takt motor, för de som vet hur dom låter
Kan tilllägga att datorn inte kraschar i vila utan enbart under belastning, dock verkar tyngden av belastning inte spela roll ibland går fläktarna för fullt ibland är alla stilla och ändå kraschar jag. Omstart fungerar alltid.
Jag har uteslutit temp. problem...eftersom den kraschar utan att fläktar jobbar så har temp legat på <60c under vissa av krascharna.

Tacksam för all hjälp jag kan få

om du öppnar chassit så står det på nätagget både märke & modell.
är det dammigt i datorn ? du har inte råkat rengöra den med dammsugare ? detta kan ju göra massor med märkliga resultat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

PSU: Corsair CX750M så var alltså 750w

Datorn är inte så damig och har inte heller gjort rent den med dammsugare, däremot har jag gjort det med tryckluft.

Permalänk
Skrivet av Emesh83:

PSU: Corsair CW750M så var alltså 750w

Datorn är inte så damig och har inte heller gjort rent den med dammsugare, däremot har jag gjort det med tryckluft.

CS750M / CX750M corsair gör ingen CW..
jag har aldrig varit ett fan av CX/CS just pga alla trådar med dött nätagg, om nu kvalitén är lika bra som andra nätagg så ska väl det återspeglas i Procentuellt lika mycket med Be-Quiet, coolermaster, FSP, osv.

har du inte dammsugit den så återstår temperaturer, hdd, minnen och nätagget. för att först utesluta nätagget som är problemet är det nästan enklast byta den direkt så slipper du tro det är hårddisken för att inte nätagget pallar.

750W säger vad det ska klarar av du kan fortfarande få ett måndagsex

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

CS750M / CX750M corsair gör ingen CW..
jag har aldrig varit ett fan av CX/CS just pga alla trådar med dött nätagg, om nu kvalitén är lika bra som andra nätagg så ska väl det återspeglas i Procentuellt lika mycket med Be-Quiet, coolermaster, FSP, osv.

har du inte dammsugit den så återstår temperaturer, hdd, minnen och nätagget. för att först utesluta nätagget som är problemet är det nästan enklast byta den direkt så slipper du tro det är hårddisken för att inte nätagget pallar.

750W säger vad det ska klarar av du kan fortfarande få ett måndagsex

Hoppsan CX ska det vara...korrigerade det.
Tror inte det är Nätagg lr temp, eftersom den kraschar även då man kör exempelvis WoW med min. grafik.
SKa dock testa att byta det och övriga enheter nämnda.
Kommer troligtvis dock ta ett tag eftersom jag inte har reserver av alla dessa enheter.

Permalänk
Skrivet av Emesh83:

Hoppsan CX ska det vara...korrigerade det.
Tror inte det är Nätagg lr temp, eftersom den kraschar även då man kör exempelvis WoW med min. grafik.
SKa dock testa att byta det och övriga enheter nämnda.
Kommer troligtvis dock ta ett tag eftersom jag inte har reserver av alla dessa enheter.

du trodde ju att det var minnen har du ingen kompis där du kan testa dina minnen i dennes dator ?
samma sak med alla delar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kör memtest på minnena o kolla. E det memtest 86 det heter? Du skapar bootbar usb o kör vid start. Låt det köra igenom ett par ggr.

Aktiverat XMP profil lr vad det heter på minnen i bios på nya mobot så den ställer in hastighet och spänning enligt XMP profilen?

Stresstesta cpun med låg ramanvändning o se om det är ngt där.

Kör du senaste bios? Resettat bios?

Kört in ljudkortsdrivrutiner och nätverk från mobo tillverkarens hemsida?

Senaste chipset från intel?

Testat ram i olika portar? En sticka i taget?

Installerat om win efter du bytte mobo?

Gissar det är realtekt skitchip på mobot? Vet förr realtek kraschade vissa spel, t.ex. bf spelen med loopande ljud som följd.
När du langat in drivrutinerna från mobo tillverkaren och om det fortf kraschar så avaktivera ljudkortet i bios och testa.
Eller om du har lr kan låna usb ljudkort och testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kör memtest på minnena o kolla. E det memtest 86 det heter? Du skapar bootbar usb o kör vid start. Låt det köra igenom ett par ggr.

Aktiverat XMP profil lr vad det heter på minnen i bios på nya mobot så den ställer in hastighet och spänning enligt XMP profilen?

Stresstesta cpun med låg ramanvändning o se om det är ngt där.

Kör du senaste bios? Resettat bios? Ja/Nej

Kört in ljudkortsdrivrutiner och nätverk från mobo tillverkarens hemsida? Ja

Senaste chipset från intel? Ja

Testat ram i olika portar? En sticka i taget? Ja/Ja

Installerat om win efter du bytte mobo? Ja

Gissar det är realtekt skitchip på mobot? Vet förr realtek kraschade vissa spel, t.ex. bf spelen med loopande ljud som följd.
När du langat in drivrutinerna från mobo tillverkaren och om det fortf kraschar så avaktivera ljudkortet i bios och testa.
Eller om du har lr kan låna usb ljudkort och testa.

Svarde på frågorna i själva citatet

Ska testa de andra tipsen du föreslog.