Steam Workshop överger betalmoddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Alltså, varför denna hyllningskör? Valve har ju betett sig riktigt jädra ruttet, se några minuter här ni som orkar:

https://youtu.be/gV1MwHg_aDI?t=3277

Och sedan kommentar som "Valve imponerar!", wait what?

Skrivet av jonasies:

Varför hyllar ni valve för att dom tar bort skiten? Dom borde aldrig ens genomfört det från första början. Förövrigt så försvarade Gabe idéen i sin post på reddit.

Tydligen så gav han med sig tillslut, blev för mycket ilska och dom ville förmodligen inte förlora för många potentiella kunder till andra sidor/tjänster.

För att Valve lyssnar på communityn och anpassar sig därefter, något inget annat spelföretag har gjort eller gör?

Idén i sig är inte så dum, och det kan rimligen ingen tycka. Moddare borde kunna få ta betalt för sina moddar, om de vill.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Visste att det skulle komma kommentarer om att det minsann är enkelt med nexus modmanager. Jaaa, det är det säkert. Men det är jätteenkelt att laga mat hemma också. Ändå beställer folk hem pizza.

Det är helt irellevant att det inte är så svårt att dra in en extern modlösning per spel man vill modda. Finns det en färdigbyggd lösning i steam så är denna enklare även om den har nackdelar.

Extern och extern, det är ju Nexus egna. Den är väldigt välintegrerad i sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Varför i hela friden låser folk upp sig på vilken andel Steam tar beslag på innan summas splittas upp mellan partnerna?
Det påverkar ju inte konsumenterna. Vilket är hela problemet med systemet Valve föreslagit - där lekmän ska kunna få sälja produkter helt utan ansvar, krav eller granskning.

Att modskapare får en så liten andel av förtjänsten är ju rätt givet. Modskaparen använder två två fria tjänster och resurser som en annan utgivare har tillverkat och gjort tillgängliga - för icke-kommersiellt bruk. Allting blir mer komplicerat när du säljer varor som använder resurser säljaren själv inte har skapat. Säljaren går in helt utan risk för att sälja en produkt som tagits fram med verktyg personen aldrig köpt rättigheter att använda i kommersiellt syfte.

Det enda Bethesda borde ta betalt är sitt Creation kit om det nu är så att de vill ha pengar för det de gjort tillgänglit. Sen får väl Bethesda baka in Valves krav i priset i så fall om Valve vill ha betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att Valve lyssnar på communityn och anpassar sig därefter, något inget annat spelföretag har gjort eller gör?

Idén i sig är inte så dum, och det kan rimligen ingen tycka. Moddare borde kunna få ta betalt för sina moddar, om de vill.

Så när bolag gör riktigt usla saker och senare en pudel på det, då skall det hyllas till höger och vänster som om dom aldrig gjort fel från första början?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att moddare skall ges en möjlighet att kunna få ersättning/betalt för sitt arbete.
Vad jag ogillade var:
- Fördelniningen av intäkterna mellan Valve, Spelproducenten och moddaren. Bättre med att identifiera hur många parter som är inblandande och ge moddaren två parter. För en Skyrimmod blir det fyra parter (Valve+Bethesda+moddare+moddare), moddaren räknas två ggr. Alltså får moddaren 2/4, Bethesda får 1/4 och Valve 1/4
- Hela iden var otillräckligt genomtänkt, hur hantera IP? Tex om jag gör en "Sagan om Ringen"-mod bör väl även de som äger IPn för det få sin del?
- Hur supporta? I och med att man betalar tycker jag att man berättigas någon form av support och garanti

Så...jag tror inte att det håller. Det är för komplext, företagen blir för giriga etc.
Bättre då att införa en möjlighet till donation.

Permalänk
Medlem

Synd. Frivilliga donationer är fint på pappret men i praktiken är det väldigt få som betalar för sig, även om de gillar något. Helt rimligt att Valve och spelutvecklarna får sin del av kakan då de bidrar med en försäljningsplats och ett spel att modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att bli upprörd på Steam/Valve för att försöka introducera funktionen är ju rätt löjligt. De har alldeles säkert haft en längre dialog med olika parter som i sig varit drivande i frågan - både aktieägare, utgivare och större enskilda moddare.

Jag vet att väldigt många amerikaner tycks ha uppfattningen att allting ska gå att sälja och allting man gör ska gå att få betalt för - annars är det bortslösad tid. Inte att glömma den naiva idén om hur pengar alltid höjer incitamentet till att skapa varor av högre kvalitet. Så det har säkert ventilerats många drivande och positiva bud under utvecklingsskedet av tjänsten. Inte bara för att fylla sina egna fickor utan även kanske någon romantisk tanke om hur ett ökat pengaflöde kan höja den generella kvaliteten.

Däremot kommer ju verkligheten ikapp. Förslaget om betal-moddar är groteskt anti-konsument, speciellt när det sker utan garantier, utan vidare granskning eller krav på säljaren och utgivaren. Det skapar också incitament till att stycka upp befintliga moddar och sälja dem i bitar hellre än att leverera en mer färdig (och gratis) produkt. Ska vi någonsin se betal-moddar så ska det ske i direkt samarbete med utgivaren för att garantera stöd, men då har vi plötsligt gått från Workshop-mod till direkt DLC.

Utgivaren av Workshop-moddar bör inte ens ges möjligheten att ta betalt. Ge istället möjligheten att donera pengar eller Steam-föremål, skapa överskådliga Workshop-portfolion och utvecklingsjournaler - samt ha tydliga länkar till Paypal, Patreon eller dylikt. Om man nu har anledning att ge moddare möjlighet att få betalt för sitt arbete på frivillig basis.

Skrivet av AndraBullar:

Synd. Frivilliga donationer är fint på pappret men i praktiken är det väldigt få som betalar för sig, även om de gillar något. Helt rimligt att Valve och spelutvecklarna får sin del av kakan då de bidrar med en försäljningsplats och ett spel att modda.

Alternativet är väl snarare att inte tillåta donationer heller så utgivaren inte får några pengar alls.
Att lägga fokus på att tjäna pengar i allting man gör förvillar bara. Se bara på hur vidrigt Youtube blivit sedan Youtube Partnerskapen delats ut till alla som kan stava sitt namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Varför hyllar ni valve för att dom tar bort skiten? Dom borde aldrig ens genomfört det från första början. Förövrigt så försvarade Gabe idéen i sin post på reddit.

Tydligen så gav han med sig tillslut, blev för mycket ilska och dom ville förmodligen inte förlora för många potentiella kunder till andra sidor/tjänster.

Nu hyllar jag aldrig Valve men att de förmodligen för första gången backar på något pga påtryckningar är bra. Förhoppningsvis kanske detta är början på att göra Steam till en bättre tjänst. Förbättringar av speciellt greenlight vore nog behövligt (något många klagar på iallafall) och jag hade gärna sett att Valve tvingas se till att spel de säljer faktiskt fungerar. Produkter som inte fungerar vid leverans borde rimligtvis vara förbjudna att säljas.

Sedan hade jag gärna sett en möjlighet att låsa upp spel kopplade till ens konto för att sälja i market eller ge bort/byta med andra. Lär aldrig hända på Steam dock.

Med tanke på formuleringen så lär betalda moddar bara ha dragits tillbaks för Skyrim, andra/nya spel lär få dessa i någon form. Valve älskar att få betalt utan att arbeta så detta konceptet kommer de försöka mygla in igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Valve ville skapa ett incitament för att pusha mods från något man gjorde som en hobby till mer eller mindre ett arbete, i det sammanhanget så fungerar inte donationer, man kan inte överleva på donationer.

Beror ju på vad man förväntar sig. Du kan inte leva på donationer på något som du spenderat några timmar på att göra för att förändra ett spel, utan att lämna garanti på ditt jobb, fortsatt service och uppdatering. Varför ska du dock kunna sälja halvfärdiga saker???

Poängen med donationer (säger det som en som ofta donerar för bra mods till spel), är ju att du testat varan. Är du imponerad och den gör riktig nytta (och de fortsätter jobba vidare) så kan du donera om och om igen om du så vill.

Men köper jag något, kommer jag ställa krav på det. Inga undantag.
Kräver du pengar av mig för en sak, så kräver jag kvalitet också... (och det varierar kraftigt ska jag säga)

Skrivet av ante9224:

Problemet var la att steam tog 75%? Av vinsten samt att betala för mods som inte kommer fungera garanterat med andra mods skulle få användare att känna sig lurad om jag minns rätt.

Min åsikt också. Varför ge 100kr, när i slutet moddaren som faktiskt gjort jobbet, det jag faktiskt betalar för, bara får 25kr. Då kan jag hellre donera 50kr till moddaren, så får han mer och jag kan ge de 50kr över till någon annan istället.

Skrivet av Mr.Borka:

Varför i hela friden låser folk upp sig på vilken andel Steam tar beslag på innan summas splittas upp mellan partnerna?
Det påverkar ju inte konsumenterna. Vilket är hela problemet med systemet Valve föreslagit - där lekmän ska kunna få sälja produkter helt utan ansvar, krav eller granskning.

Att modskapare får en så liten andel av förtjänsten är ju rätt givet. Modskaparen använder två två fria tjänster och resurser som en annan utgivare har tillverkat och gjort tillgängliga - för icke-kommersiellt bruk. Allting blir mer komplicerat när du säljer varor som använder resurser säljaren själv inte har skapat. Säljaren går in helt utan risk för att sälja en produkt som tagits fram med verktyg personen aldrig köpt rättigheter att använda i kommersiellt syfte.

Just poängen att Valve säljer saker "utan krav" är stora felet i din tanke. Detta leder till problem, som ingen tar ansvaret för.
Så om jag köper en modd, valve tar 75%, och modden inte fungerar... vem ska fixa det? Jag själv?
Mods har varit gratis just pga detta. Att det är "take it or leave it", utan krav på kvalitet. Om det inte fungerar så har du inte betalt och troligen inte donerat något heller.

Ang vavle och deras tjänster... det är ju en del av spelet de säljer. Om spelet säljer med modd-store så får valve betalt vid varje spelförtjänst, för något de bara tillhandahåller (sega) servrar och grund för. Varför i tusan ska de ha extra betalt?!?! Oavsett om där är 1 mod eller 1 miljon mods så är det spelets utvecklare som gjort grunden för det stödet, och moddarna som gör det. Valve gör bara en enda sak... distribuerar det, mot att man har spelet via Steam och då måste köpa spelet via Steam.

Om nu hela poängen med denna satsning var att moddare skulle kunna "leva på" detta, eller främja utvecklingen av det, så ska banne mig inte valve vara den som tjänar mest på det. Det är bullshit så det stinker om det.

Skrivet av Konabu:

Enligt egen erfarenhet så skulle något sånt inte fungera, det är inte många som är villiga att betala för något dom kan få gratis.
Speciellt inte i åldersgrupperna vi talar om.

Även om jag håller med att jag troligen är "unik" som donator, så är det lite knäppt att anta att man ska leva på att göra en förändring av ett spel, som de vill ta mer betalt för än spelet de modifierar (som har kostat 1000-tals timmar att utveckla).
Är lite därför alla spelutvecklare nu mera börja med micro transaktioner. För spelet i sig vill ingen betala, men för en digital vara i ett spel kan tydligen folk lägga 1000-tals kronor på om de "vinner" spelet.

Tycker denna trenden är lite koko. Men visst, jag gör samma sak, då donationer och digital-köp troligen har kostat mig betydligt mer än spelen jag köpt på senaste tiden. Därför är det kul när man läser att tex GTA V är "dyyyrt". Men samtidigt förväntas de själva få en förmögenhet som moddare till ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Tycker han med rätta kan försvara sin idé. Hans idé var att folk skulle kunna tjäna pengar på det arbete de lägger ner, för att skapa ännu bättre moddar. Det är väl ingen dum idé?

Dock fungerar inte det här sättet. Folk började direkt sno varandras moddar och försöka sälja dem, jag tror mer på donationer. Många är väldigt generösa och för t ex Minecraft är det donationer som gäller - någon som klagar på för lite/för dåliga moddar där?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Bra att de vågade komma till sans, det fanns många brister i genomförandet och funktionaliteten med det här.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Valve ville skapa ett incitament för att pusha mods från något man gjorde som en hobby till mer eller mindre ett arbete, i det sammanhanget så fungerar inte donationer, man kan inte överleva på donationer.

Patreon fungerar att leva på (spelmoddare vet jag inget om). Det skulle vara ett alternativ, eller kanske t.o.m. ha ett eget "Patreon" inbyggt i STEAM. Det verkar i alla fall fungera bättre en simpel donationknapp.

Permalänk
Entusiast

Håller med om att det var en sällsynt dålig idé att börja med Skyrim. Hur hade de tänkt sig att få in ett sådant koncept när folk redan var vana vid att få moddarna gratis? De borde introducerat det med ett nytt spel istället och de borde varit lite tydligare med hur det fungerade. Verkar till exempel som att Valve fick väldigt mycket skit för att moddarna bara skulle få 25 % när det var Bethesda som satte den andelen. Men Bestesda får man ju inte gnälla på. Lite tråkigt att de skrotar det helt nu. De kunde väl lagt ner det för Skyrim och istället infört det tillsammans med något av de nya spelen som är på gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just poängen att Valve säljer saker "utan krav" är stora felet i din tanke. Detta leder till problem, som ingen tar ansvaret för.
Så om jag köper en modd, valve tar 75%, och modden inte fungerar... vem ska fixa det? Jag själv?
Mods har varit gratis just pga detta. Att det är "take it or leave it", utan krav på kvalitet. Om det inte fungerar så har du inte betalt och troligen inte donerat något heller.

Ang vavle och deras tjänster... det är ju en del av spelet de säljer. Om spelet säljer med modd-store så får valve betalt vid varje spelförtjänst, för något de bara tillhandahåller (sega) servrar och grund för. Varför i tusan ska de ha extra betalt?!?! Oavsett om där är 1 mod eller 1 miljon mods så är det spelets utvecklare som gjort grunden för det stödet, och moddarna som gör det. Valve gör bara en enda sak... distribuerar det, mot att man har spelet via Steam och då måste köpa spelet via Steam.

Om nu hela poängen med denna satsning var att moddare skulle kunna "leva på" detta, eller främja utvecklingen av det, så ska banne mig inte valve vara den som tjänar mest på det. Det är bullshit så det stinker om det.

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Du skriver först att jag har ett stort fel i min tanke, men sedan håller du med mig...

Att Valve tar 75% av förtjänsten vid försäljning för att sedan dela ut till inblandade parter är inte mer än rimligt. Säljaren använder ju inga egentliga egna resurser och går in i försäljning helt utan risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Tycker han med rätta kan försvara sin idé. Hans idé var att folk skulle kunna tjäna pengar på det arbete de lägger ner, för att skapa ännu bättre moddar. Det är väl ingen dum idé?

Dock fungerar inte det här sättet. Folk började direkt sno varandras moddar och försöka sälja dem, jag tror mer på donationer. Många är väldigt generösa och för t ex Minecraft är det donationer som gäller - någon som klagar på för lite/för dåliga moddar där?

Det blir ju en direkt inverkan på kvaliteten hos moddarna när det helt plötsligt går att tjäna pengar på dom. Kvantitet > kvalitet. Ingen kommet ägna flera hundra timmar på att göra galet seriösa moddar för dom kommer aldrig få igen pengarna. Många anser att moddar blir bäst när det är en kul hobby, tom dom som gör moddarna själva anser detta. Det är oftast inte heller bara en person som ligger bakom en bra mod utan en mängd personer som hjälper till. Donationer är på så vis bättre för där värderar folk kvalité.

Valve sa i sitt meddelande att dom kommer banga mods för skyrim men troligtvis kommer införa i andra nya spel (mer eller mindre). Det blir ju också ett problem när moddar låses in i steams workshop då valve således får ett monopol. Dessutom är det fortfarande ett problem med att det inte är modtillverkaren som får den största kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det här är väl ganska givet men jag kan försöka svara ändå.

Jag har köpt Skyrim 2 ggr (xbox och pc) samt all dlc på pc. Om någon sitter hemma och snickrar ihop en mod har jag inget problem alls att betala den personen för sitt arbete, men inte fan ska jag betala Bethesda en tredje, fjärde femte och så vidare, gång.

Sen att andelen är så stor är så klart även väldigt irriterande då det driver upp priserna på moddar. En top hat och monokel till alla krabbor, a va fan det är säkert värt 15 spänn, men så ska Valve och bethesda in på kakan och modden kostar helt plötsligt 60 spänn.

.....

Men det största problemet med den här skiten är att vi kontinuerligt fortsätter i en bana där spel och alla annan skit vi köper digitalt är en tjänst istället för en produkt. Man kan säga massa saker om hur det är bra att betala moddarna och att det fortfarande går att göra gratis grejer. Men så fort pengar kommer in så ändras klimatet, det spelar ingen roll om du inte tar betalt för din mod. Men så fort folk börjar ta betalt för moddarn som t.ex. inkränker på trademarks så kommer det slå hårt även på de som inte gör det.

Valve lyssnade på folket i den mån att de fattade att pengarna de kan tjäna på det här inte motsvarade mängden av bad will det skapade. Det här kommer komma tillbaka i någon annan form. Det är verkligen på tiden att folk, jag själv inkluderat, som sedan half-life och cs har älskat Valve börjar vakna upp lite och sluta med thx gaben skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Kan säga det samma i Space Engineers, där är otroligt med mods och många som kan förändra hela spelets karaktär. Bara dagar efter en ny funktion kommit ut så har moddare redan tweakat och förbättrat dessa.

Tror jag säkert har lagt bra över 1000kr bara detta året till moddarei div spel, då de gör att man kan ha otroligt kul med dessa spel, som annars inte är möjligt. Men jag gör bara detta till de moddare som faktiskt lägger ner det lilla extra. De som gör både snygga delar, fortsätter utveckla det och verkligen bygger saker man inte kan lösa själv. De som gör ett 5-min mod som man själv kunde gjort bättre ska inte ha betalt för detta, anser jag.

Bara tanken att i tex Space Engineers kunna ha fungerande Stargates, mina naquadah för dessa, ha sköldar som håller syresatta hangarer (som skepp kan flyga genom), enorma portar och vapen som är enormt coola (och mer jag kunde fyllt en sidan med här), anser jag vara värt att "betala för". De gör det möjligt att spela spelet på helt annat sätt.

Men hans ide faller på att de kan ta betalt även för usla mods, och du måste betala först, sen upptäcka vilket det är. Med donationer så är det verkligen ett incitament för att göra bra mods, då de som gör bra, de får donationer också.
Problemet med att kopiera och stjäla andras idéer finns alltid, och därför är just fortsatt utveckling av en modd viktigt. För endast originalet fortsätter utvecklas. Ska Valve börja ta betalt, måste de hantera ägarrättigheter också.

Permalänk
Medlem

Ser ingen problematik i att folk som lagt ned sin egna tid ska kunna ta betalt för sitt arbete. Dock så finns många eventuella problem med det, sen att valve tog 75% av intäkterna är ju lite löjligt. Rekommenderar att ni kollar på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=oGKOiQGeO-k

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tycker att moddare skall ges en möjlighet att kunna få ersättning/betalt för sitt arbete.
Vad jag ogillade var:
- Fördelniningen av intäkterna mellan Valve, Spelproducenten och moddaren. Bättre med att identifiera hur många parter som är inblandande och ge moddaren två parter. För en Skyrimmod blir det fyra parter (Valve+Bethesda+moddare+moddare), moddaren räknas två ggr. Alltså får moddaren 2/4, Bethesda får 1/4 och Valve 1/4
- Hela iden var otillräckligt genomtänkt, hur hantera IP? Tex om jag gör en "Sagan om Ringen"-mod bör väl även de som äger IPn för det få sin del?
- Hur supporta? I och med att man betalar tycker jag att man berättigas någon form av support och garanti

Så...jag tror inte att det håller. Det är för komplext, företagen blir för giriga etc.
Bättre då att införa en möjlighet till donation.

Moddare lever ju i en gråzon när de gör moddar som baseras på t.ex. Lord of the Rings, Game of Thrones och World of Warcraft eftersom de egentligen gör intrång på deras rättigheter då minst 999/1000 inte ber om lov eller dyl. innan de gör moddar med inspiration från dem. Just på grund av att de inte tar betalt utan endast genom donationer tjänar de inte pengar på andras intellektuella egendom, men så fort de börjar ta betalt för sina mods kan dessa större aktörer utan problem dra dem till domstol och vinna, vilket gör dem tvungna att betala astronomiska belopp jämfört med vad de tjänar på sina skapelser.

Jag är inte emot idén moddare ska få betalt för det de gör, helst ska en stor majoritet av pengarna gå till just moddaren, men då får de börja med att faktiskt skaffa rättigheterna att göra de moddar som faktiskt görs.

Skrivet av thorsama:

Ser ingen problematik i att folk som lagt ned sin egna tid ska kunna ta betalt för sitt arbete. Dock så finns många eventuella problem med det, sen att valve tog 75% av intäkterna är ju lite löjligt. Rekommenderar att ni kollar på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=oGKOiQGeO-k

Valve tar inte 75 %, Valve tar runt 30 % och Bethseda 45 %.

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut. Spelbranchen svämmar redan över av folk som är giriga. Det behövs inte ett system som rent av fostrar folk att vara giriga. Däremot borde de satsat på ett system med donationer så att man uppmuntras att betala, istället för att behöva känna att det förväntas av en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Du skriver först att jag har ett stort fel i min tanke, men sedan håller du med mig...

Att Valve tar 75% av förtjänsten vid försäljning för att sedan dela ut till inblandade parter är inte mer än rimligt. Säljaren använder ju inga egentliga egna resurser och går in i försäljning helt utan risk.

Och just detta ska inte få lov att ske. Se det ur köparens syn.
Jag tänker inte betala Valve 75% för att få ingenting... absolut ingenting extra.
Inga garantier, inga skyldigheter från utvecklaren och jag ska bara "betala"...???

Är det dummaste skit jag har hört någon stöda. Nej, jag håller inte med dig (om jag inte missuppfattat dig grovt). Det blir ju moddaren som måste ansvara för sina skapelser. De måste i så fall fortsätta utveckla dem, och fixa ev fel och problem. Vem ska annars göra det? Valve? Du? Jag?

Hela grundtanken är fel. Köp = Garantier och krav. Donation = Belöning för bra jobb.
Valve ville ju göra bättre mods, men då måste de ställa krav och garantier på varorna, hur i tusan ska det annars bli bättre???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Det här är väl ganska givet men jag kan försöka svara ändå.

Jag har köpt Skyrim 2 ggr (xbox och pc) samt all dlc på pc. Om någon sitter hemma och snickrar ihop en mod har jag inget problem alls att betala den personen för sitt arbete, men inte fan ska jag betala Bethesda en tredje, fjärde femte och så vidare, gång.

Sen att andelen är så stor är så klart även väldigt irriterande då det driver upp priserna på moddar. En top hat och monokel till alla krabbor, a va fan det är säkert värt 15 spänn, men så ska Valve och bethesda in på kakan och modden kostar helt plötsligt 60 spänn.

Det du talar emot är inte försäljning av Workshop-moddar utan försäljning av moddar över huvud taget.
Hur ser användaravtalet ut för programvaran moddare använder för att skapa moddar? Antagligen talar användaravtalet om att programvaran är för icke-kommersiellt bruk och vem som äger rättigheterna till programvaran och dess innehåll.

Går då en person ut och säljer material som är tillverkat genom icke-kommersiell programvaran och använder ett annat företags resurser så kommer detta självklart skapa en hel del lagliga problem. Vare sig det sker i EU eller USA.

Så att låta en person använda ett annat företags resurser och sälja produkten genom en distributionsplattform utan insats eller risk och få 25% av förtjänsten till godo är inte så dåligt, i ett större perspektiv i den riktiga världen.

Det du talar för är snarare donationer. Där du kan ge pengar till en skapare av en mod utan att någon, utöver banken eller betaltjänsten, tar och norpar pengarna på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt rätt beslut. Spelbranchen svämmar redan över av folk som är giriga. Det behövs inte ett system som rent av fostrar folk att vara giriga. Däremot borde de satsat på ett system med donationer så att man uppmuntras att betala, istället för att behöva känna att det förväntas av en.

Tyvärr kommer det nog inte att hända just på grund av att Valve inte tjänar pengar på det.

Permalänk
Inaktiv

Till skillnad från övr. företag väljer Valve att lyssna på sina kunders feedback och erkänna sina misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Moddare lever ju i en gråzon när de gör moddar som baseras på t.ex. Lord of the Rings, Game of Thrones och World of Warcraft eftersom de egentligen gör intrång på deras rättigheter då minst 999/1000 inte ber om lov eller dyl. innan de gör moddar med inspiration från dem. Just på grund av att de inte tar betalt utan endast genom donationer tjänar de inte pengar på andras intellektuella egendom, men så fort de börjar ta betalt för sina mods kan dessa större aktörer utan problem dra dem till domstol och vinna, vilket gör dem tvungna att betala astronomiska belopp jämfört med vad de tjänar på sina skapelser.

Valve tar inte 75 %, Valve tar runt 30 % och Bethseda 45 %.

är väldigt osäker på vad du vill ha sagt. Ingen teoretisk moddare som hade sålt något via Steams workshop hade blivit dragen till domstol. Det är just därför som jag säger att det egentligen inte alls är en dum idé från Valve. Som du själv skriver så får redan ägaren av den intellektuella egendomen 45%.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och just detta ska inte få lov att ske. Se det ur köparens syn.
Jag tänker inte betala Valve 75% för att få ingenting... absolut ingenting extra.
Inga garantier, inga skyldigheter från utvecklaren och jag ska bara "betala"...???

Är det dummaste skit jag har hört någon stöda. Nej, jag håller inte med dig (om jag inte missuppfattat dig grovt). Det blir ju moddaren som måste ansvara för sina skapelser. De måste i så fall fortsätta utveckla dem, och fixa ev fel och problem. Vem ska annars göra det? Valve? Du? Jag?

Hela grundtanken är fel. Köp = Garantier och krav. Donation = Belöning för bra jobb.
Valve ville ju göra bättre mods, men då måste de ställa krav och garantier på varorna, hur i tusan ska det annars bli bättre???

Jag har sett detta från konsumentens perspektiv från första början. Andelen som delas upp mellan parterna är inte ett konsumentproblem. På samma sätt som du antagligen inte går och känner dig besviken på ICA som säljer mjölk för ~8:-/litern och mjölkbonden ändå inte ens i de bästa av avtal får hälften, om ens en tredjedel, av förtjänsten vid försäljning. Samtidigt som mjölkbonden har nästan hela livet och alla tillgångar investerade i sin egen produktion.

Du skulle betala Valve 75% av förtjänsten vid försäljning så de kan sprida ut andelarna avtalsenligt mellan parterna inblandade i tillhandahållandet av tjänsterna som tillåter dig att köpa modden från första början. Så att säga att du betalar "för ingenting" är ju löjligt. Du betalar ju för möjligheten att köpa produkten. Skulle du sätta högre krav på utgivarna för stöd av moddarna som säljs då skulle priserna skjuta i höjden och de inblandade parterna skulle behöva säkra upp försäljningen. Och du har plötsligt gått från betal-moddar till regelrätt DLC.

Vilket är en av anledningarna till varför jag inte vill ha betal-mods.

Permalänk
Medlem

Varför tycker ni att detta är så bra av Valve? Det var ju inte idén många hade ett problem med. Det var faktum att Valve (Förmodligen + Bethesda) ville ha 75%. Det leder ju till att moddaren får väldigt lite vilket leder till att moddaren känner att h*n måste höja priset för sitt arbete.

Om moddaren hade fått 50% och Valve+Bethesda hade tagit 50% (Eller ännu bättre, 30%) hade jag varit helt för det. Det är snarare väldigt lågt av Valve att hellre överge idén än att sänka deras cut.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag har sett detta från konsumentens perspektiv från första början. Andelen som delas upp mellan parterna är inte ett konsumentproblem. På samma sätt som du antagligen inte går och känner dig besviken på ICA som säljer mjölk för ~8:-/litern och mjölkbonden ändå inte ens i de bästa av avtal får hälften, om ens en tredjedel, av förtjänsten vid försäljning. Samtidigt som mjölkbonden har nästan hela livet och alla tillgångar investerade i sin egen produktion.

Du skulle betala Valve 75% av förtjänsten vid försäljning så de kan sprida ut andelarna avtalsenligt mellan parterna inblandade i tillhandahållandet av tjänsterna som tillåter dig att köpa modden från första början. Så att säga att du betalar "för ingenting" är ju löjligt. Du betalar ju för möjligheten att köpa produkten. Skulle du sätta högre krav på utgivarna för stöd av moddarna som säljs då skulle priserna skjuta i höjden och de inblandade parterna skulle behöva säkra upp försäljningen. Och du har plötsligt gått från betal-moddar till regelrätt DLC.

Vilket är en av anledningarna till varför jag inte vill ha betal-mods

Dold text

.

När skaparen endast får 25% lär skaparen förmodligen sätta prislappen högre än vad h*n hade satt den om h*an fått 50-75%.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

- Valve hade en ide som var både affärsmässig samt gynnade "indieliknande verksamhet". Den iden höll inte i praktiken samt att de fick kraftig kritik (folk tog betalt för andras moddar etc.) så de drog tillbaka det.

- 75% säger ingenting så länge man inte vet vad det förväntas innehålla (support/legal stuff/server/licenses etc.).

- Det fanns/finns fortfarande andra plattformar för den som ville lägga upp eller tanka ner gratis om man inte gillar konceptet.

Valve är varken skurkar eller helgon så vad är problemet? Att Valve inte är en ideel organisation eller att gratis är i riskzonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Varför tycker ni att detta är så bra av Valve? Det var ju inte idén många hade ett problem med. Det var faktum att Valve (Förmodligen + Bethesda) ville ha 75%. Det leder ju till att moddaren får väldigt lite vilket leder till att moddaren känner att h*n måste höja priset för sitt arbete.

Om moddaren hade fått 50% och Valve+Bethesda hade tagit 50% (Eller ännu bättre, 30%) hade jag varit helt för det. Det är snarare väldigt lågt av Valve att hellre överge idén än att sänka deras cut.

När skaparen endast får 25% lär skaparen förmodligen sätta prislappen högre än vad h*n hade satt den om h*an fått 50-75%.

Det har varit flertal fall med t.ex. Civ V och Skyrim där mods tagits bort p.g.a. intrång.

Vilket katastrofdåligt resonemang.
Varför skulle modskapare behöva höja priserna för att få in mer pengar? Du tänker ju redan in fem år in i framtiden när system för betalda Workshop-mods existerar och är allmän praxis. Just nu är marknadspriset på en mod effektivt noll (0) kronor. Med en arbetskostnad på noll (0) kronor [eller kostnaden av spelet, om du vill vara bråkig]. Om du går in i ett projekt med en insats på noll kronor och börjar sälja en produkt som kostat noll kronor i arbetskostnad som säljs över en plattform som inte kräver någon insats eller risk alls - vad finns det då för upplevt tryck på utgivaren av modden att höja priserna för att personen inte tjänar tillräckligt?

Jag begriper mig inte varför folk bråkar om andelarna som delas ut vid försäljning. Snacka om att stirra sig blind på icke-problemet i situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

är väldigt osäker på vad du vill ha sagt. Ingen teoretisk moddare som hade sålt något via Steams workshop hade blivit dragen till domstol. Det är just därför som jag säger att det egentligen inte alls är en dum idé från Valve. Som du själv skriver så får redan ägaren av den intellektuella egendomen 45%.

Inte genom Steam, nej, men det finns många som tycker att moddare ska få betalt men ratar Steams system. Skulle de t.ex. införa betalning via Nexusmods (osannolikt, men teoretiskt senario) skulle väldigt många moddare hamna i problem. Det är inte så enkelt för moddare att ta betalt som somliga tror.