Varför ha en surfplatta? Vad använder ni den till?

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag. Tanken har funnits på surfplatta tidigare men inte riktigt varit aktuellt förrän priset jag fick nu. Att köra emulator låter roligt, kanske skaffar sådant skydd med stativ liknande vad jag har till min telefon idag. Många skriver böcker, vart köper ni e böcker? Är det dyrt? Ett problem som arbetande icke studerande så tycker jag ofta "internet" är tråkigt, man läser alla uppdateringar på diverse sidor ex Sweclockers men sen är man uppdaterad. Är det lätt att styra datorn via plattan? Tänkte för alla lagrade filmer och bilder man bara kan ta fram trådlöst överallt i världen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser film, använder Tune In och när det beger sig så spelar jag också playstation spel.

Permalänk
Medlem

Brukar använda den för att kolla upp saker när datorn är upptagen (dvs. när jag spelar på datorn), tex vart man hittar en specifik bil i GTA V eller liknande.
Annars är det väl för att kolla lite på reddit/9gag när man lagt sig i sängen på kvällen eller på morgonen därpå.
Kolla recept medans man lagar mat fungerar den bra till också.

EDIT: läsa e-böcker också såklart. det är den helt underbar till, om man bortser från att batteritiden är värdelös jämfört med en enhet med e-paper.
Jag har en nexus 7 2013.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag läser tidningar (Aftonbladet och veckotidningar) i originalutseende via bl a. Tittar på TV i sängen. Läser mail. Twitter, Instagram och Facebook. Kollar på TV tablån. Surfa runt i reklampauserna när man kollar på TV. Allmänt surfande.
Till skillnad mot många andra så går det dagar mellan tillfällena jag använder datorn hemma numera.
På dagarna när jag jobbar använder jag min Androidtelefon och datorn på jobbet men hemma använder jag uteslutande min iPad numera.

Permalänk
Medlem

Fått en iPad via jobbet, den används som en dyr Spotify- & Youtube-spelare i vardagsrummet.
Men jag tror nog att den ligger oanvänd just för att det är en iPad, eller jag som inte vet bara vad man egentligen ska göra med den?
Undra ifall en Android-platta hade använts mer... Då jag gillar att leka runt med olika roms och mods med min nuvarande Android telefon.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Paper replacement. Papper är så himla drygt.

Man skaffar sig en fin Adonit Jot Pro v2 eller Jot Script 2 om man nu vill ha BT support. Sen fixar man sig en bra app som Penultimate och så använder man sig utav sin iPad under studier. Allt syncas av sig själv direkt till Evernote vilket leder till att man har sina papper och anteckningar överallt.

Sedan kan man fixa fram kurslitteratur till sin iPad också vilket leder till att du inte behöver bära på den tjockaste boken i universum hela tiden.

På fritiden läser man böcker på den fantastiska retina skärmen i Air / Air 2. Medan man läser använder man sig utav en app med support för Spritz. http://www.spritzinc.com/ Att läsa en bok på 500 sidor på 3 timmar och minnas nästintill allt är väldigt tillfredsställande. Sen läser man ju också självklart en del serier som de nya canon Star Wars serietidningarna.

Det enda som saknas, vilket är så himla drygt att det inte finns support för än, vilket gör att vissa ser iPad som en stor iPhone (vilket det i nuläget är) är multiwindow multitasking. Touchwiz har ju support för det på tablets (Android generellt?). Bör dock komma till iOS med iPad Plus/Pro om den nu släpps.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Märkt att många med större telefoner (ungefär 5 tum och uppåt) som har plattor knappt använder dom utan sitter med luren, bättre med en stor lur kanske

Permalänk
Medlem

Hearthstone, ersätter alla jäkla tunga böcker och det är mycket lättare att läsa på en surfplatta än på en laptop då en surfplatta tillåter alla möjliga sittpositioner medan laptopen måste du in pricing ha på magen eller knä. Att läsa nyheter på väntrummet och annat möjligt, den är ju självklart flera gånger mer mobil än en laptop.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Märkt att många med större telefoner (ungefär 5 tum och uppåt) som har plattor knappt använder dom utan sitter med luren, bättre med en stor lur kanske

Absolut du kommer långt med 5". Mycket smidigare läsa böcker på en 5" 1080p amoled än på en 1440p 10.1 surfplatta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Min orsak är att min platta är så seg att det inte går att surfa vettigt med den ens. Så fort det är en tyngre sida blir den fort seg. Mobilen är betydligt snabbare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För läsning är det läsplatta som gäller.
Exempelvis en sådan här: https://www.kobo.com/koboglo#overview

Nu har den där visserligen bakgrundsbelysning om man råkar sitta i dåligt ljus men vanligtvis läser man den som en vanlig bok, med läslampa eller vanligt dagsljus. Man slipper det jobbiga för ögonen med att titta på en lysande skärm. Har själv en gammal iriver HD som funkar utmärkt att läsa PDF-filer och diverse andra format för e-böcker. Köpte också en Kobo Glo men såg ingen större fördel med den (förutom att den var snabbare att bläddra med) så min dotter får den att läsa med.

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag verkligen inte varför surfplattor ens existerar. Allt som nämns i tråden gör jag lättare eller bättre på telefonen (OnePlus One, stor skärm) eller laptop/desktop dator. Surfplatta känns mycket överflödigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

skaffa en phablet istället

Permalänk
Medlem

Spelar mest Hearthstone på min platta, men den känns lite för seg. Har svårt att motivera en uppgradering också eftersom jag trots allt inte använder den såå mycket.

En 8.4" Tab Pro från Samsung skulle vara perfekt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Absolut du kommer långt med 5". Mycket smidigare läsa böcker på en 5" 1080p amoled än på en 1440p 10.1 surfplatta

Vet inte om du var seriös där men tycker absolut en större platta är skönare att läsa på men det är väldigt onödigt att ha både-ock tycker i alla fall jag. Klagar inte när jag läser på min HTC One M7 i alla fall, riktigt fin skärm på den

Skrivet av Broken-arrow:

Min orsak är att min platta är så seg att det inte går att surfa vettigt med den ens. Så fort det är en tyngre sida blir den fort seg. Mobilen är betydligt snabbare.

Jo, mobiler är väl mer för pengarna när det gäller prestanda i alla fall. Om jag skulle haft en surfplatta så skulle det nog varit en Surface med riktigt Windows samt ett tangentbord så man kan använda det som en laptop också, blir bra förbannad när man ska skriva mycket på en touch-skärm hehe

Permalänk
Medlem

har mestadels använt min ipad när jag arbetat som ljus/ljudtekniker, spela upp melodier ifrån eller anteckna eller styra saker.

i dagsläget ligger den mest och kör spotify till min musikanläggning via Blåtand och ibland händer det väl att man slösurfar när man itne orkar leta upp laptopen.

Permalänk
Medlem

Har en Xperia Z3 Compact, använder den mest till Hearthstone. Utöver det blir det en del att läsa artiklar och nyheter från diverse spel/tekniksidor, som många har sagt tidigare så blir det ofta i sängen innan man ska sova att man använder den. Kan bli Youtube och Twitch en del med. Testade även Playstation Remote från PS4an och det fungerade väl helt okej måste jag säga.

//Rappen

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Använder den till allt möjligt.
Extremt bekvämt att slippa ha en dator i knät när man skiter t.ex.
Använder den även ofta innan jag går och lägger mig.
Läser nyheter, mailar, kollar Facebook, spelar några sköna spel som t.ex. Hearthstone.
Samt, så streamar jag väldigt mycket fotboll, speciellt när tjejen är grinig och vill kolla på sina ruttna serier.
Surfplattan har förenklat mitt liv enormt, dock så ångar jag att jag inte köpte en med SIM-korts plats. Mest för att kunna använda den där det inte finns Wifi och man inte vill dela sin internetuppkoppling via luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tack för alla förslag. Tanken har funnits på surfplatta tidigare men inte riktigt varit aktuellt förrän priset jag fick nu. Att köra emulator låter roligt, kanske skaffar sådant skydd med stativ liknande vad jag har till min telefon idag. Många skriver böcker, vart köper ni e böcker? Är det dyrt? Ett problem som arbetande icke studerande så tycker jag ofta "internet" är tråkigt, man läser alla uppdateringar på diverse sidor ex Sweclockers men sen är man uppdaterad. Är det lätt att styra datorn via plattan? Tänkte för alla lagrade filmer och bilder man bara kan ta fram trådlöst överallt i världen?

Får jag fråga vad du har fått för bra deal? Är själv sugen på Z4 Tablet och kan jag någonstans spara pengar så hade det varit nice.
Jag hade en nexus 7 som jag sålde till en arbetskamrat och jag trodde inte att jag skulle sakna den som jag gör. Sjukt smidigt att ta fram när man ligger i soffan. Surfa, kolla IMDB, FB och spel är väl huvudsysslan. Men om jag inte är helt fel på det så finns det word och excel på Z4:an? Pillar mycket med excel både privat och i jobbet. Kan tänka mig att jag spenderat lite tid med excel om så är fallet.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Friterad;15382588"]Vet inte om du var seriös där men tycker absolut en större platta är skönare att läsa på men det är väldigt onödigt att ha både-ock tycker i alla fall jag. Klagar inte när jag läser på min HTC One M7 i alla fall, riktigt fin skärm på den

Jo jag är seriös. Det är inte bekvämt hålla en 10.1 surfplatta i luften inte i 16:9 format i alla fall och den har svårt få plats bredvid kudden. Det går smidigare att bläddra med mindre platta också så njae 10.1 är för bulkigt helt enkelt. Rymmer lite mer text men det är ju bara mer läsbart med kortare radavstånd huvudsaken är att texten är skarp och tydlig och inte för liten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Får jag fråga vad du har fått för bra deal? Är själv sugen på Z4 Tablet och kan jag någonstans spara pengar så hade det varit nice.
Jag hade en nexus 7 som jag sålde till en arbetskamrat och jag trodde inte att jag skulle sakna den som jag gör. Sjukt smidigt att ta fram när man ligger i soffan. Surfa, kolla IMDB, FB och spel är väl huvudsysslan. Men om jag inte är helt fel på det så finns det word och excel på Z4:an? Pillar mycket med excel både privat och i jobbet. Kan tänka mig att jag spenderat lite tid med excel om så är fallet.

via Tre 199kr månaden 15gb 4g surf ingår. deras orginalpris ligger på 349kr månaden. Fick erbjudandet ganska personligen då dels jag varit kund i sju år sen har jag betalt mer än vad jag borde tack vare ett gammalt sekundärt abonnemang jag inte använt och glömt bort.

Permalänk
Medlem

Väldigt shysst deal får jag säga. Hade jag varit dig hade jag nog hoppat på.

Permalänk
Snusfri

Min Nook HD+ används till att läsa pdf'er, kolla på film vid resande och spela musik/musik-videos när man har fester i sommarstugan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

youtube på toan...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

youtube på toan...

Haha, japp.
Det har aldrig varit så avslappnande att bajsa sedan jag köpte min surfplatta.

I övrigt använder jag den för att läsa olika tidningar, både typ aftonbladet.se och Ztory, kolla Netflix och annat streamat när jag är i sängen eller så.
Jag brukar även använda den i soffan och sådär när jag är med familjen. Är mer tillgänglig och öppen än med en laptop i knät t.ex.
Spelar lite spel osv.

Jag betalade 1500 spänn för en Lenovo Yoga och tycker absolut att det är värt det. När jag är ensam hemma, vilket är för det mesta, så använder jag den inte så mycket. Blir mest mobil eller dator för "datagrejer" och TVn med HTPC för "videogrejer".
Men det är ett mellanting som jag tycker kommer till sin rätt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de vanliga iPadsen är för stora. Själv har jag en iPad mini. Perfekt storlek. Använder mycket på resande fot eller varje dag innan jag ska sova i sängen, surfar runt, läser nyheter eller spelar lite spel Annars i vardagen inte så mycket, möjligtvis för netflix och sånt till TV'n.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Fick en surfplatta av min gamla chef. Använde den när jag var på semester. Utöver det vet jag inte riktigt meningen med den. Laptop är nästan alltid mer bekvämt.

Permalänk
Medlem

Har man redan en liten smidig laptop och en smartphone kanske inte en surfplatta tillför så jättemycket. Personligen använder jag min surfplatta ett par timmar om dagen, den ger perfekt underhållning när jag inte orkar sitta framför datorn utan vill slappa i soffan eller sängen. Kolla Youtube, läsa, reddit, sweclockers, nyheter osv. Använder den också för att styra både datorn och TV:n vilket är smidigt som fään

Generellt ser jag surfplattan som ett sätt att få den underhållning jag annars får via datorn (förutom spel), fast överallt - soffan, sängen, bussen osv.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Kollar eller lyssnar på YT klipp före man ska somna. Dock kommer jag sällan speciellt långt... Får börja om nästa kväll igen.

Permalänk
Medlem

Det är en bra fråga det. Oftast står den på skrivbordet och används som en spegel...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+