Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Varför starta eget när man ändå vet att 98 % konkar?! Bara simpel fakta, skulle aldrig starta eget i detta land, bara absurt som det ser ut just nu. Säkerligen annorlunda eller detsamma i andra länder

Har man den inställningen så ja, då skal man absolut inte starta eget!

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Avstängd

Jag känner att min livsstil blir begränsad av att vara anställd då är det enda vägen om man inte vill lämna det tekniska bakom sig vilket jag inte vill då jag gillar lite hands on, även om det är mina utvecklare som gör grovjobbet så är det jag som sätter kodstandard och det grundläggande APIet.

Jag har några tusenlappar kvar till 70 tusen sedan tror jag taket är nått som anställd

edit: Att ta ut vinstdelning är inte några kronor btw

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strukt:

Har man den inställningen så ja, då skal man absolut inte starta eget!

Dessutom är det fel, iallafall i Stockholm, vet inte en enda av mina konsultkollegor jag träffat genom åren som är egen där de konkat. Om man inte vill sälja själv kan man använda mäklare, de tar i regel 5-15% vilket är ett helt okej arvode tycker jag. Om man sedan får in foten och lyckas sälja sig själv på nästa projekt så sänkts mäklarens arvode ofta till 2-7% då de enbart blir en ramavtalsägare

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Dessutom är det fel, iallafall i Stockholm, vet inte en enda av mina konsultkollegor jag träffat genom åren som är egen där de konkat. Om man inte vill sälja själv kan man använda mäklare, de tar i regel 5-15% vilket är ett helt okej arvode tycker jag. Om man sedan får in foten och lyckas sälja sig själv på nästa projekt så sänkts mäklarens arvode ofta till 2-7% då de enbart blir en ramavtalsägare

Fast vad är en realistisk genomsnittlig fakturerad inkomst per månad, 200k/månad vid 1000kr/timmen är väldigt optimistiskt om man ska ha någorlunda vettiga arbetstider. Det är rätt normalt att räkna på 150-160 fakturerbara timmar per månad. Heltid i Sverige 1808 timmar i genomsnitt

1808 / 12 = 150 timmar per månad

Så 150 fakturerbara timmar per månad är vid 100.0% beläggning, ungefär samma lön du har idag (om jag utgår från att du har normal semester, normalt pensionsavtal och inga övriga förmåner) fast mer möjligheter till skatteplanering...

Hur viktigt är det med högre lön när man passerat brytpunkten för maximal marginalskatt, man får ju behålla mindre än hälften ovanför den? Finns naturligtvis absolut ingen anledning att tacka nej till rejäl lön om man trivs med sitt arbete, men när man nått nivån "tillräckligt" (som naturligtvis kan variera från person till person) mår man nog bättre av att sätta sina arbetsuppgifter före lön (är lite partisk i detta då jag för tillfället har väldigt hög lön, men framförallt gör jag något där man med glädje kan känna att "nu är det måndag igen!").

Edit: med det vill jag INTE säga att det är fel att köra eget. Vissa älskar själva grejen att vara sin egen och de gillar det arbete som kommer med detta. Då är det ju helt rätt att köra sitt eget race, även om det kanske betyder lite mindre i plånboken!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag tycker man inte ska nöja sig bara för att man gillar sitt jobb, det är två olika saker men lika viktiga. 200k är absolut drömarvoden i dagens IT-sverige (det är i princip samma arvoden idag som för 20 år sedan) . Kanske om du är management-konsult men då jobbar man ju inte tekniskt och det vill man ju!

Jag skulle säga en mer realistikt summa är 850-1000 så låt oss säga 925x168 = 155000. Tar du då ut en bruttolön på 70 tusen kan du lägga undan 155000 - 70x1.3142 = 63000 viket du sedan kan ta vinstdelning på, tjänstebil, pension etc

Edit: 70k är onödigt hög lön för en egenföretagare, jag skulle ta precis vid statlig inkomstskatt och se ta ut vinstdelning, bara man har sparat så man fixar första året med den låga lönen

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Jag tycker man inte ska nöja sig bara för att man gillar sitt jobb, det är två olika saker men lika viktiga. 200k är absolut drömarvoden i dagens IT-sverige (det är i princip samma arvoden idag som för 20 år sedan) . Kanske om du är management-konsult men då jobbar man ju inte tekniskt och det vill man ju!

Jag skulle säga en mer realistikt summa är 850-1000 så låt oss säga 925x168 = 155000. Tar du då ut en bruttolön på 70 tusen kan du lägga undan 155000 - 70x1.3142 = 63000 viket du sedan kan ta vinstdelning på, tjänstebil, pension etc

Edit: 70k är onödigt hög lön för en egenföretagare, jag skulle ta precis vid statlig inkomstskatt och se ta ut vinstdelning, bara man har sparat så man fixar första året med den låga lönen

Dold text

Antar att "vinstdelning" syftar till den del av vinsten man kan plocka ut med endast 20% skatt i fåmansbolag. Tar du ut lön exakt upp till brytpunkten för statlig skatt, 443k, så har du en gräns på ca 230k (ökar ju mer aktiekapital du har) på det du får ta ut i vinst med 20% skatt. Resten måste (om jag inte missförstått reglerna) endera läggas till företaget och då beskattas med bolagsskatt (strax under 30%) eller så får man skatta det som lön, vilket då även ökar den del som får tas ut med 20% något.

Sedan har du räknat med 100.0% beläggning och ingen semester...

Visst kan man få ut lite mer pengar på detta sätt, säger bara att man ska bara göra detta om man tror/vet att man verkligen gillar det som kommer med "på köpet" med att köra eget. Största ekonomiska vinsten gör man trots allt om man har lite mer normal konsultlön (vilket INTE är 60k, inte ens i Stockholm och inte ens för IT-arkitekter i Stockholm) och i stället kör eget (gäller att man får in uppdrag också, något som är enklare om man jobbat ett tag). Beror ju också på vad man vill göra med sina pengar, lägger själv väldigt stora summor på alpin skidåkning, för hela familjen, varje år och det är lite svårt att köpa in på ett bolag så detta måste täckas av lön

TS bör nog titta lite på lönestatistiken ovan, givet frågan som startade tråden. Här är den för Kronobergs län (om nu TS bor i Växjö). Spannet på lönen för "IT-konsult" skvallrar om att det är ett väldigt brett begrepp men väldigt stort spann kring arbetsuppgifter, om man har lite idealiserad bild kring att lönen i någon mån speglar komplexiteten på arbetsuppgiften.

Menade inte att man ska ignorera sin lön bara för att man är nöjd med jobbet, men om man har "tillräckligt" så anser jag att urvalet för en eventuellt ny tjänst vara att arbetsuppgifterna är roligare/mer utmanade alt. ungefär likvärdig med bättre betalt. Har vänner som tagit ganska stora löneminskningar och i slutändan blivit väldigt nöjda med sitt val då det nya jobbet hade väldigt mycket roligare/mer utvecklande arbetsuppgifter och lönen var fortfarande "tillräcklig" (ex, gått från att jobba med banker och deras betalsystem till att utveckla PC-spel). Hoppas att jag själv har kurage att göra samma val om/när ett sådant val måste göras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Det handlar ju inte bara om kurage utan livsstandard, själv skulle det blir dyrt att gå ner till en spelutevklarens lön så dyrt att jag kanske skulle få flytta till mindre eller alternativt mindre centralt. Däremot håller jag med dig om att det är viktigt att man trivs. Många av de kollegor som passerat i revy har klagat på just det, men jag tycker även man får se till sig själv, visst systemen som sådant kanske inte är så sexigt i enterprisesvängen men man få ju göra det roligt, skriva en grym grundarkitektur eller kanske förnya processen med testdriven utveckling etc.

Angående vinstdelning så gör många så att de angerar sin fru eller sambo i bolaget och kan på så sätt ta ut mer pengar.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Det handlar ju inte bara om kurage utan livsstandard, själv skulle det blir dyrt att gå ner till en spelutevklarens lön så dyrt att jag kanske skulle få flytta till mindre eller alternativt mindre centralt. Däremot håller jag med dig om att det är viktigt att man trivs. Många av de kollegor som passerat i revy har klagat på just det, men jag tycker även man får se till sig själv, visst systemen som sådant kanske inte är så sexigt i enterprisesvängen men man få ju göra det roligt, skriva en grym grundarkitektur eller kanske förnya processen med testdriven utveckling etc.

Visst är det en prioriteringsfråga, men borde man inte ha i bakhuvudet när man resonerar kring detta att man spenderar faktiskt rätt stor andel av sin vakna tid på sitt arbete och det borde vara värt rätt mycket att maximera sin sinnesstämning under denna tid. Själv betalar jag gärna extra för att slippa trängas inne i city, som tur är resonerar väldigt många annorlunda så där finns marginal att lägga på annat

Skrivet av CyberVillain:

Angående vinstdelning så gör många så att de angerar sin fru eller sambo i bolaget och kan på så sätt ta ut mer pengar.

Det är rent tekniskt skattefusk, man får inte betala ut mer i ersättning till någon än vad som kan motiveras som marknadsmässigt för den tjänst som utförts i bolag. Rent praktiskt tror jag det dubblerar beloppet man kan få ut med 20% skatt + det definitivt dubblerar beloppet man kan betala ut som lön utan statlig skatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Så du känner alla som jobbar som konsult inom denna bransch i Stockholm? Högst osannolikt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Typiskt Stockholms hets!

Mvh
Skrattar till banken

Att spara pengar på bank kan nog vara det sämsta som finns ur ekonomisk synvinkel. Hög konsumtion och lite sparande är dessutom bättre för landets ekonomi. Jag har ca en halv årslön på sparkontot resten investerar jag eller konsumerar.

Visa signatur