Ratt och Pedaler 1000kr, vad skall man ha?

Permalänk
Medlem

Ratt och Pedaler 1000kr, vad skall man ha?

Jag är sugen på att börja köra lite racing igen efter ett längre uppehåll. Och det visar sig att min gamla ratt inte längre ville vara med, så det är dags att investera nytt! Ratten och pedalerna skall främst användas till Dirt Rally och Project Cars.

Vad jag har förstått så är det Logitech G27 och de dyrare Thrustmaster som är riktigt bra. Problemet är att de kostar 2000-3000 kronor, och jag är inte riktigt säker på om jag vill lägga de pengarna utan att veta om jag helst fastnar i racing igen. Jag är på jakt efter ett kit som går på ca 1000 kr istället, och jag har ett par alternativ.

Logitech Driving Force GT - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293146

Thrustmaster T100 Force Feedback Racing Wheel - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2358481

Thrustmaster Ferrari 458 Italia - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988734

Någon som kan rekommendera någon av dessa eller har andra förslag? Thrustmaster har ett par modeller kring 800kr, svårt att veta vad som skiljer dess åt mer än utseendet.

Permalänk
Avstängd

Thrustmaster t100 utav dom. Hoppar du upp ett snäpp så är nog Logitech g27 för 2k lite bättre men sombsagt utanför budget

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Försök att få tag i en begagnad G27 eller så istället, det går att få tag i runt 1000kr, problemet är ju att om du gillar det, så kommer du ändå vilja uppgradera ratten sen, och då har du lagt 1000kr i onödan och måste lägga ännu mer.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Försök att få tag i en begagnad G27 eller så istället, det går att få tag i runt 1000kr, problemet är ju att om du gillar det, så kommer du ändå vilja uppgradera ratten sen, och då har du lagt 1000kr i onödan och måste lägga ännu mer.

+1 på din kommentar.

Köpte en Driving Force GT ratt - känns plastig och mer som en barn leksak. Går i tankarna på att uppgradera till en G27. Den känns otroligt gedigen <3

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag har inget annat att jämföra med, men har varit otroligt nöjd med min Driving Force GT i flera år nu. Riktigt bra för det priset, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du kan hitta G27 för ~1300kr begagnat på diverse ställen.

Kan vara värt att kolla runt lite, kanske hittar något intressant.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Tror att del ligger typ två G27 ute på marknaden just nu, kolla det.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också en begagnad G27 istället för en ny billigare ratt.

Permalänk
Medlem

Alltså det beror ju på hur mycket du spelar, spelar du mycket/kan lägga lite pengar på den, är det Beg G27:a som gäller!
Har du lite mindre behov av ratten rekommenderar jag Driving Forcen, jag köpte min begagnad för 500, nya kostar bara 1100!
Jag skulle undvika Thrustmastrarna då dom är överprissatta i min mening.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad g27 och playseat för typ 3000k för ett par år sedan. Det var mer eller mindre nyskick. Folk brukar använda det mycket typ 2-3 månader och sedan orkar man inte koppla ihop det. Om du kör mycket online är det lika bra att lägga på lite mer för en kombination med playseat. G27an fungerar inte med ps4.
Jag har haft billigare ratt tidigare och fick så mycket mer med G27an. Jag tror att även en g25a borde funka lika bra om du hittar det billigt, det skiljer inte mycket till uppföljaren G27. Ska du ha bättre är det 4k som gäller för thrusmaster T500.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att leta efter beg. Fanatec ratt + pedaler. Inte direkt vanligt men definitivt bättre än Logitech G27. Du kanske inte får tag i grejer för 1000:- men för 1500:- är det inte omöjligt att hitta något.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Det var många förespråkare av begagnat ser jag. Om man skall ge sig in på den marknaden finns något speciellt att tänka på? Jag antar att de dyrare pjäserna håller rätt bra kvalite, och det är ganska säkert att köpa något som har ett par år på nacken? Är det något man skall kika på mer än uppenbart ytligt slitage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Tack för alla svar.

Det var många förespråkare av begagnat ser jag. Om man skall ge sig in på den marknaden finns något speciellt att tänka på? Jag antar att de dyrare pjäserna håller rätt bra kvalite, och det är ganska säkert att köpa något som har ett par år på nacken? Är det något man skall kika på mer än uppenbart ytligt slitage?

Fördelen med att köpa t.ex en ratt begagnat är att det ofta är en "niche pryl", dvs något som ofta inte används mer än någon timma åt gången eller speciellt regelbundet. Så en begagnad ratt med några år på nacken kan ha ett relativt gott skick beroende på hur ofta användaren har... använt den.

Ytligt skick ska du naturligtvis kolla lite på, men inte snöa in på det alltför mycket. Lite dyrare produkter tar folk ofta hand om lite mer än något som kostade dem ett par hundralappar, det finns naturligtvis undantag för detta. Det viktigaste skulle jag påstå är nog känslan i ratten, känns den sliten, är det något som glappar när du vrider ratten? Tryck på knapparna, pedalerna och känn efter ordentligt. En t.ex G27, som många rekommenderar är kugg-driven så du bör känna direkt om något är fel invändigt.

Det bästa vore naturligtvis att få testa produkten, antingen i ett racing-spel eller i ett kalibrerings läge för att fastställa om alla signaler kommer fram ordentligt. Men det är ju svårt att göra i förhand om du köper produkten t.ex via postorder.

I slutändan så är det som vanligt när man köper begagnat; det är lite utav en chansning. Förhoppningsvis så kommer du i kontakt med en säljare som är ärlig och öppen angående rattens skick.

Lycka till!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Finns ju även G25 som är nästan lika bra som G27 fast lite äldre. Då kan du nog spara ett par hundra med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har haft drivingforce gt,logitec g27 samt thrustmaster t500.
Logitecs rattar känns som leksaker om man jämför dom,men om du bara har 1000 spänn så hade jag nog kört på drivingforce gt och uppgraderat pedalerna senare.