Super resolution VS anti-aliasing

Permalänk
Medlem

Super resolution VS anti-aliasing

Hej

Jag är nyfiken på vad folks åsikt är rörande super upplösning gentemot anti-aliasing. Funderar på att själv gå över till super resolution med eller utan AA över det beroende på hur krävande spelet i fråga är. Skriv av er vad ni har upplevt med det och rösta gärna vad ni föredrar! Lämnar start upplägget neutralt avsiktligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Super resolution är grymt nice, men det är mycket mer krävande än anti-aliasing. Om jag hade oändligt med prestanda hade jag såklart valt det, men eftersom jag måste förhålla mig till min hårdvara så väljer jag alltid anti-aliasing.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har hög fps som prio så då försvinner super resolution.

Har i BF4 och GTAV dessutom skippat AA och kör med FXAA. (Men det måste vara inställt på low i BF4.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har hög fps som prio så då försvinner super resolution.

Har i BF4 och GTAV dessutom skippat AA och kör med FXAA. (Men det måste vara inställt på low i BF4.)

Nu vet jag inte vilket grafikkort du har, men om du har ett från Nvidia i 900-serien, testa att använda MFAA.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nu vet jag inte vilket grafikkort du har, men om du har ett från Nvidia i 900-serien, testa att använda MFAA.

780Ti så det där är inget alternativ. Tack ändå

Permalänk
Medlem

En liten fråga då, ungefär hur mycket förbättrar Super Resolution faktiskt bilden gentemot AA? Jag kan ju testa med några titlar men svårt att säga utan side-by-side jämförelse vid exakt samma scen.

Frågar alltså efter upplevd skillnad, hitta screenshots är någonting google är bra på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

En liten fråga då, ungefär hur mycket förbättrar Super Resolution faktiskt bilden gentemot AA? Jag kan ju testa med några titlar men svårt att säga utan side-by-side jämförelse vid exakt samma scen.

Förbättrar ganska mycket, då SR gör att behovet av AA blir mycket mindre eller 0, men SR är väldigt tungt att driva runt så man kör med AA istället.

Utgår från att med SP menar virtuell upplösning som sen skalas ner till skärmens upplösning, eller faktisk upplösning runt 4K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förbättrar ganska mycket, då SR gör att behovet av AA blir mycket mindre eller 0, men SR är väldigt tungt att driva runt så man kör med AA istället.

Utgår från att med SP menar virtuell upplösning som sen skalas ner till skärmens upplösning, eller faktisk upplösning runt 4K

Menar downsampling ja. Låter iaf som super resolution är någonting jag bör testa och använda mer då jag definitivt har hästarna för att driva det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen

SSAA (Super-Sampling AA; DSR, downsampling eller vad man vill kalla det) är att föredra framför MSAA (Multi-Sampling AA) och synnerligen överlägset FXAA (Fast approXimate AA), TXAA (Temporal AA) och andra fake-AA. SSAA är dock naturligtvis mycket tungdrivet, då 2X SSAA är fyra gånger så GPU-tungt som ingen AA (pga fyra gånger så många pixlar).

Både MSAA och SSAA känns spontant som overkill, rent visuellt, samtidigt som det blir än mer GPU-krävande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sedan ska väl tilläggas att hela bilden blir skarpare med nedskalning av upplösningen jämfört med användningen av AA, så en till anledning att använda nedskalning över AA om man har tillräckligt med kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Både MSAA och SSAA känns spontant som overkill, rent visuellt, samtidigt som det blir än mer GPU-krävande.

+1, dock är ändå MSAA rätt trevligt, men kostar som sagt mer än det smakar. Själv är jag inte speciellt känslig mot aliasing, så det brukar vara den sista inställningen som går igång om det finns prestanda över, och isf är det 2/4xMSAA som gäller. Vilket är tur för mig, för i 1080p utan AA drar man runt i princip alla spel i 60+ med mellanklasskort även med resten av inställningarna i taket, billigt å bra.

Har förövrigt svårt att se scenarion där man har så mycket prestanda över att man kan köra SSAA, tex ifall jag skulle sitta med grafikkort för 10k så sitter jag ju knappast å kör SSAA på 1080p60, utan kör 4k eller 1440p144hz vilket till och med är svårt nog att driva utan AA. Supersampling lär väl ändå vara den inställningen som ger minst visuellt förhållande till hur mycket prestanda det kräver i grafikmenyn, så har svårt att se folk som prioriterar det före texturer, skuggor, partikel effekter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har förövrigt svårt att se scenarion där man har så mycket prestanda över att man kan köra SSAA, tex ifall jag skulle sitta med grafikkort för 10k så sitter jag ju knappast å kör SSAA på 1080p60, utan kör 4k eller 1440p144hz vilket till och med är svårt nog att driva utan AA. Supersampling lär väl ändå vara den inställningen som ger minst visuellt förhållande till hur mycket prestanda det kräver i grafikmenyn, så har svårt att se folk som prioriterar det före texturer, skuggor, partikel effekter etc.

Känner mig lite träffad där Driver alla spel jag testat i max utan minsta problem trots det sitter jag på en 1920x1080p@60Hz och en 1920x1200p@60hz. (Använder bara en utav dem i spel.) Har däremot funderat på en UHD skärm men dem enda intressanta är ännu i så högt pris, har några krav trots allt. Hade varit väldigt trevligt med pixelutrymmet i skrivbords läget där jag hittils har kompenserat med fler skärmar. Har egentligen 3 skärmar men en är inkompitabel som jag inte orkar bry mig om.
Köpte däremot mitt kort för mer än spel så inte det att jag investerat som en idiot. Sitter just nu och väntar på antingen någon trevlig UHD freesync skärm släpps eller VR headset. Men i nuläget är jag lite frustrerad hur många hästar som bara ligger ner och sover så var lite intresserad i att pressa inställningarna på min 1080p skärm innan jag skaffade en ny. Därav kom jag och tänka på Super Resolution och undrade om det var något att ha, därav tråden. Håller med dig att den verkar gå bland dem sista i prestanda rang (AA ersätter den ju typ) bara det att allting jag har är redan maximalt inställt.

Kortfattat, jag bör köpa en ny skärm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har man kraft över så är ju super resolution "the shit". (Även om det kändes lite buggigt (implementeringen) sist jag testade)
Det vanliga är förstås att man har en tight budget, och då går kraften till grejer som ger mer i förhållande till prestandan dom käkar upp.

Permalänk
Hjälpsam

Tryckte fel (super resolution), trodde TS menade hög upplösning, mitt val blir då AA eftersom det optimerar bilden där det bäst behövs.
Verkar inte kunna ändra min röst dock.
Så dra av en röst för super resolution och öka en för AA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
SpelClockers

Super sampling/super resolution verkar vara bättre i spel där det finns mycket små/tunna objekt i distans som i normal resolution inte ens kommer med medans i super resolution så syns det klart .
Super resolution är bättre men det är krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tryckte fel (super resolution), trodde TS menade hög upplösning, mitt val blir då AA eftersom det optimerar bilden där det bäst behövs.
Verkar inte kunna ändra min röst dock.
Så dra av en röst för super resolution och öka en för AA.

Kanske var jag som benämnde dem otydligt. För mig betyder Super över, alltså som i över upplösningen skärmen har. Super menade jag inte "hög", vilket är vad det egentligen också har som betydelse.
Dumma homonymer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Drog upp resolution scale i topp i BF 4 på min 1440p skärm och det blev ju väldans snyggt! FPSen var inte lika skoj.

Är lite som om man kollar på 4K film istället för 1440p på YouTube, det blir snyggare (även om YouTube håller på med komprimering också).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

Har hög fps som prio så då försvinner super resolution.

Har i BF4 och GTAV dessutom skippat AA och kör med FXAA. (Men det måste vara inställt på low i BF4.)

FXAA är ganska vidrigt, bara haft dåliga upplevelser med det. Att jämna ut kanter genom att "blurra" bilden är inte okej. Då kör jag hellre helt utan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Drog upp resolution scale i topp i BF 4 på min 1440p skärm och det blev ju väldans snyggt! FPSen var inte lika skoj.

Är lite som om man kollar på 4K film istället för 1440p på YouTube, det blir snyggare (även om YouTube håller på med komprimering också).

Fast det har snarare med YouTube's bitrate att göra, den är högre på 4K videos än något annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Kanske var jag som benämnde dem otydligt. För mig betyder Super över, alltså som i över upplösningen skärmen har. Super menade jag inte "hög", vilket är vad det egentligen också har som betydelse.
Dumma homonymer.

Var nog jag som läste slarvigt, man brukar ju prata om ultra HD eller något liknande.
Nu har jag också fått lära mig ett nytt ord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu har jag också fått lära mig ett nytt ord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym

Nya ord är alltid trevliga

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lite knepig fråga att ta ställning till. Jag kan inte föreställa mig att värst många föredrar AA framför "Super Resolution" i en situation där kraften räcker och blir över.
Folk väljer AA för att det är billigare, eller så är inte Super Resolution implementerat. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Folk väljer AA för att det är billigare, eller så är inte Super Resolution implementerat. Eller?

Du kan i dagsläget aktivera Super Resolution i drivrutinerna så i praktiken alla spel har stöd för det, bara UI'n som kan få problem.

EDIT: Så länge inte någon lirar på intel's integrerade grafikkort. Då hoppas jag däremot ingen tar Super Resolution ändå

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

jag fläskar på med så mycket MSAA som grafikkortet klarar av (spelar i 1440p). jag tycker att aliasing är fruktansvärt fult och det händer därför att jag väljer att ställa ner andra grafikinställningar för att kunna klara av tillräckligt med MSAA. i 1440p tycker jag att 4x msaa är perfekt men 2x fungerar också bra. SSAA går bort då det är löjligt tungt jämfört med vad man får, MSAA är mycket mer effektivt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av versions:

jag fläskar på med så mycket MSAA som grafikkortet klarar av (spelar i 1440p). jag tycker att aliasing är fruktansvärt fult och det händer därför att jag väljer att ställa ner andra grafikinställningar för att kunna klara av tillräckligt med MSAA. i 1440p tycker jag att 4x msaa är perfekt men 2x fungerar också bra. SSAA går bort då det är löjligt tungt jämfört med vad man får, MSAA är mycket mer effektivt.

Har du testat anpassad multisampling något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |