Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garanti på grafikkort som man säljer vidare?

Permalänk
Medlem

Garanti på grafikkort som man säljer vidare?

Hallå!

Vad är det som gäller rent generellt gällande garanti på ett grafikkort som man säljer vidare till en privatperson?

Grafikkortet har ej köpts separat utan den har suttit i en komplett färdig gamingdator.

Jag pratade med inet.se, där datorn är köpt och de påstår att det är ett "OEM" kort som tillhör datorn och att garantin inte gäller om man plockar bort den. Men man tycker att tillverkaren borde fortfarande stå för någon garanti, eller?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Antielefant

Nej, garantier och reklamationsrätt gäller för den vara du köper, vilket i det här fallet är en dator och inte ett grafikkort.
Grafikkortet har alltså ingen giltig garanti och kan inte reklameras separat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MaDMaXz:

Hallå!

Vad är det som gäller rent generellt gällande garanti på ett grafikkort som man säljer vidare till en privatperson?

Grafikkortet har ej köpts separat utan den har suttit i en komplett färdig gamingdator.

Jag pratade med inet.se, där datorn är köpt och de påstår att det är ett "OEM" kort som tillhör datorn och att garantin inte gäller om man plockar bort den. Men man tycker att tillverkaren borde fortfarande stå för någon garanti, eller?

Det Inet påstår är nog tyvärr sant. Det är lite som att du skulle plocka isär en telefon och sedan begära garanti på en enskild komponent.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Hallå!

Vad är det som gäller rent generellt gällande garanti på ett grafikkort som man säljer vidare till en privatperson?

Grafikkortet har ej köpts separat utan den har suttit i en komplett färdig gamingdator.

Jag pratade med inet.se, där datorn är köpt och de påstår att det är ett "OEM" kort som tillhör datorn och att garantin inte gäller om man plockar bort den. Men man tycker att tillverkaren borde fortfarande stå för någon garanti, eller?

Garanti gäller bara första personen som köper inte den du säljer vidare till men många tillverkare och butiker är snälla och tar saker på garanti ändå.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Men kan tillverkaren fortfarande erbjuda något? I de här fallet MSI då det är ett sådan kort som sitter i.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MaDMaXz:

Hallå!

Vad är det som gäller rent generellt gällande garanti på ett grafikkort som man säljer vidare till en privatperson?

Grafikkortet har ej köpts separat utan den har suttit i en komplett färdig gamingdator.

Jag pratade med inet.se, där datorn är köpt och de påstår att det är ett "OEM" kort som tillhör datorn och att garantin inte gäller om man plockar bort den. Men man tycker att tillverkaren borde fortfarande stå för någon garanti, eller?

Skrivet av MaDMaXz:

Tack för alla svar! Men kan tillverkaren fortfarande erbjuda något? I de här fallet MSI då det är ett sådan kort som sitter i.

Nej de kommer se att det är ett OEM kort och säga åt kund då att kontakta butiken där man köpte datorn. Beror på om det är ett OEM kort och skiljer sig från tillverkare till tillverkare men enligt lag så gäller ej garanti.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 8 Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

*Inlägg raderat i enlighet med §8 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MaDMaXz:

Tack för alla svar! Men kan tillverkaren fortfarande erbjuda något? I de här fallet MSI då det är ett sådan kort som sitter i.

MSI brukar alltid hänvisa till återförsäljaren då de inte har några egna garantirutiner mot slutkund. Mig veterligen är det bara EVGA som har det, och då endast mot att man laddar upp ett proof of purchase (kvitto på specifikt inköp) vilket du saknar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, garantier och reklamationsrätt gäller för den vara du köper, vilket i det här fallet är en dator och inte ett grafikkort.
Grafikkortet har alltså ingen giltig garanti och kan inte reklameras separat.

Stämmer inte, iaf inte om man går efter ARN. Om ett grafikkortet pajar i en dator som du har köpt, så går det alldeles utmärkt att bara reklamera grafikkortet.
I just mitt fall, där jag köpt en hel dator av Inet, så påstod dom att grafikkortet var värt under 1000 kr så ARN tog inte fallet vidare. ARN räkna inte med att hela datorn var köpt för över 12000 kronor och att en dator inte kan fungera utan grafikkortet.
Det såg alltså grafikkortet som en enskild produkt. Så självklart har du garanti och reklamationsrätt på grafikkortet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

MSI brukar alltid hänvisa till återförsäljaren då de inte har några egna garantirutiner mot slutkund. Mig veterligen är det bara EVGA som har det, och då endast mot att man laddar upp ett proof of purchase (kvitto på specifikt inköp) vilket du saknar.

Finns många fler grafikkortstillverkare som har egna garantirutiner, bland annat XFX, Sapphire. Där det går alldeles utmärkt att använda sig av dom, om återförsäljaren vägrar hjälpa eller i vissa fall där det saknas kvitto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nu har det varit olika åsikter kring detta. Jag kollade med MSI angående detta och fick följande svar:

Dear Max

The warranty will still be valid for the card

However it will be limited to start from production date, rather than the actual invoice date

Thank you

Met vriendelijke groet,
---------------------------------
Ursprungsmejl:

Customer's issue

Hi!

I bought a gaming computer from inet.se with MSI GTX 970 Gaming 4GB TwinFrozr V installed inside and wondering if the warranty still cover the product if I sell the card to a private person?

The card is not registrated on the website yet, could he do it for warrany purposes?

Regards,
Max
---------------------------------

Nu erbjuder MSI detta, vet inte hur övriga tillverkare är.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]