Permalänk
Medlem

VPN och tunna klienter?

ifall man vill koppla ihop 2 nät med tunna klienter med vpn, hur gör man då teoretiskt?

mitt 'förslag':

nät1 har en router genom vilken dom kopplar upp sig mot en huvudserver. genom servern kan dom sedan komma åt internet etc...
nät 2 gör samma sak.

Men, skall varje nät ha en 'server' som sköter själva 'processandet'? det måste dom nästan ha va?
vad skall vara 'innerst' dvs närmast klienterna,
server eller router?

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Medlem

hum så här tror jag skulle bli bäst

-------switch--router(helst med VPN osv) >> andra nät med samma conf.
Server-|||
nc-------||
nc--------|

På detta vis kan alla nc´s "snacka" snabbt internt och skicka data mellan datorerna snabbt och framförallt till servern vilket allt hänger på.
Sen all trafik som ska gå mellan nätverken tar routern/vpn/fierwall/internet saken hand dom och detta är då kanske bara lite dokument surf m.m. vilket inte allstrar så mycket data.
Notera att det tar enormt med bandbred att boota nc stations så ett bra bakplan till detta är att föredra.

Permalänk
Medlem

Varför ska du både ha en server för VPN och en router med VPN?
Servern lägger ju paketen i VPN-paket och sedan går det som vanlig ip-trafik, eller har jag fel?

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

swapper -> tror vi menar samma sak...

jag har inte riktigt fått grepp om det här med tunna klienter, när jag först hörde det tänkte jag typ på en server med en massa mindre terminaler dvs med bara tangentbord, mus och skärm... dock måste man ju koppla dessa någonstans så vad jag förstår det så är det/kan vara en låda utan hårddisk och kanske andra delar... men har den tunna kllienten en egen processor och sköter sitt eget 'processande'(distrubuerat processande) eller sker allt i servern? dvs centraliserat processande eller vad man brukar kalla det...

vilka delar finns i en tunn klient och vilka saknar den? jag förstår att det kan variera från fall till fall... men ändå.. någon?

ifall den tunna klienten har nätverkskort vilket den borde ha ifall den skall kunna kopla upp sig mot en server, borde den kunna köra utan nånting nästan i sig, och köra allting på servern tom få bilden från servern.... någon som kan upplysa mig eller ge mig lite mer fakta om det? för jag kan itne ett dugg om detta...

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?