Permalänk
Medlem

3-way power cable + strömbrytare

Varför finns inte den här produkten på marknaden?

OBS! Detta kan innebära livsfara om man inte vet vad man håller på med, eftersom starkström är inblandad. Om du känner dig det minsta osäker, avstå!!

Jag insåg att det blir rätt drygt i längden att stänga av/slå på skärmarna var för sig varje gång man sätter sig vid/går ifrån datorn. Så jag kom på idén att helt enkel bryta strömmen till alla tre på samma gång!

Nästa revision skulle jag nog ha gjort skarvningen lite snyggare och med säkrare isolering mellan ledarna. Eventuellt skulle man rent av kunna bygga vidare med en Arduino och rörelsevakt som istället sköter det hela automatiskt

Vad som behövs är:
3st strömkablar
1st Strömbrytare avsedd för minst 220V
1st Lödpenna/lödstation
Lödtenn
Krympslang i olika storlekar
Eventuellt eltejp
Lämpliga skruvmejslar för strömbrytaren (I detta fallet 1st stor stjärnmejsel samt 1st liten radiomejsel)
...och viktigast av allt - allmän elkunskap!

3-way power cable + strömbrytare

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort! Däremot har jag aldrig fått för mig att stänga av skärmen manuellt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, sparar på onödiga kablar också

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tysonayt:

Snyggt gjort! Däremot har jag aldrig fått för mig att stänga av skärmen manuellt.

Har man 3 skärmar eller fler så kan det bli ganska jobbigt - ofta rör man ju lite på skärmen om man bara använder 1 hand också - jag kan t ex inte stänga av skärmen jag har på vänster sida utan att använda 2 händer, eller på något sätt ändra vinkeln den står i ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Snyggt jobbat, sparar på onödiga kablar också

Tack!
Ja exakt, och det går inte åt lika många eluttag. Jag har redan alldeles för många grendosor där alla uttag är upptagna. Nu frigjorde jag två uttag

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Varför inte göra så här? Och sedan ställa skärmarna att gå ner i strömsparläge direkt.

Alternativt använda en grendosa med ett masteruttag och resten slaveuttag. Anslut första skärmen till master och andra och tredje till slave, så stängs alla av när du stänger av masterskärmen. Exempelvis denna grendosa