Permalänk
Skrivet av Alling:

Som sagt: Man bör vara tydlig med vad man menar. Du kan inte förutsätta att skillnaden mellan "upplösningen" och "pixlarna" är solklar; båda begreppen är ambiguösa.

Jag tror att det är skalningen i längdled som avses, det vill säga att 200 % SSAA betyder att upplösningen i både längd- och höjdled fördubblas, vilket innebär att det totala antalet pixlar fyrdubblas. Men jag är inte säker på att det verkligen är så, då jag inte har kunnat hitta någon säker källa för endera alternativet.

EDIT: [H]ard|OCP skriver att det är antalet pixlar som avses, åtminstone i Metro 2033.

Jag tycker att jag var hyfsat tydlig. Sa inte att något var solklart?! Sa snarare tvärtom... jag frågade vilket det var eftersom jag inte hade en blekaste aning.

Jag trodde precis som han hade det i metro, jag trodde det var pixlarna som fördubblades och inte upplösningen eftersom min fps inte sjönk enormt.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tycker att jag var hyfsat tydlig. Sa inte att något var solklart?! Sa snarare tvärtom... jag frågade vilket det var eftersom jag inte hade en blekaste aning.

Jag trodde precis som han hade det i metro, jag trodde det var pixlarna som fördubblades och inte upplösningen eftersom min fps inte sjönk enormt.

Och det är fortfarande inte tydligt vad som är vad av "pixlarna" och "upplösningen". Båda begreppen är ambiguösa. Undvik sådana uttryck; de bäddar för missförstånd. Använd tydliga uttryck som "det totala antalet pixlar" eller "upplösningen i längdled".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Och det är fortfarande inte tydligt vad som är vad av "pixlarna" och "upplösningen". Båda begreppen är ambiguösa. Undvik sådana uttryck; de bäddar för missförstånd. Använd tydliga uttryck som "det totala antalet pixlar" eller "upplösningen i längdled".

Jaha du menar så... ursäkta!

Ska tänka på det. Men vad menar du med längdled? Tänkte googla haha, men fick bara fram denna tråden och lite annan skit så... :S
Menar du upplösningens längd? Asså tex 1920 på en 1920x1080 skärm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Intressant trivia är att utanför skärmar så betyder upplösning mer eller mindre "Förmåga att urskilja detaljer" så i det fallet kan viss AA faktiskt öka "upplösningen". Det är däremot mestadels när man pratar om optik, vilket egentligen är det skärmar är också. Detta är som sagt trivia och när man pratar upplösning på sweclockers menas det nog i 99.9% bildupplösning, även om det inte förtydligas.

Men ja, håller med att tydlighet är väldigt viktigt om någonting ska förmedlas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Jaha du menar så... ursäkta!

Ska tänka på det. Men vad menar du med längdled? Tänkte googla haha, men fick bara fram denna tråden och lite annan skit så... :S

Med längdled menar jag i x- och y-led. (Vi antar att bildförhållandet bibehålls, vilket innebär att en förändring i det ena ledet ger en lika stor förändring i den andra.)

Citat:

Menar du upplösningens längd? Asså tex 1920 på en 1920x1080 skärm?

Nja, med ordet längd avser jag endimensionell sträcka i kontrast till tvådimensionell area. Jag antar som sagt också att proportionen mellan x- och y-led är konstant.

Exempel: 200 % förändring i längdled av 1920x1080 blir 3840x2160.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Med längdled menar jag i x- och y-led. (Vi antar att bildförhållandet bibehålls, vilket innebär att en förändring i det ena ledet ger en lika stor förändring i den andra.)

Nja, med ordet längd avser jag endimensionell sträcka i kontrast till tvådimensionell area. Jag antar som sagt också att proportionen mellan x- och y-led är konstant.

Exempel: 200 % förändring i längdled av 1920x1080 blir 3840x2160.

Ah bra då förstod jag det rätt, trodde du att du kanske menade enbart y-led. Längdled, det lät ungefär som att du enbart menade längden.
Men nu är jag med i svängarna (y)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Ah bra då förstod jag det rätt, trodde du att du kanske menade enbart y-led. Längdled, det lät ungefär som att du enbart menade längden.
Men nu är jag med i svängarna (y)

Ja, det är faktiskt inte helt solklart, nu när du säger det. Längdled betyder ju ofta just i bara en riktning. Får försöka komma på ett bättre uttryck.

Visa signatur