Resolution scale, SSAO, MSAA etc

Permalänk

Resolution scale, SSAO, MSAA etc

Tjenare, har lite funderar kring lite "hjälpmedel" i spel, vet inte riktigt vad man ska kalla det...
Har lite kompisar som funderar kring saker i BF4 och i andra spel, jag själv är inte säker men har lite gissningar. Är det någon som vet exakt vad allt står för osv så jag inte skulle säga fel till någon?

Jag själv körde lite BF4 innan på en operation locker och hade ca 100-150fps så tänkte öka lite settings, och kom då att tänka på detta.

Resolution Scale:

Om vi börjar med resolution scale, vad gör det egentligen? Jag har för mig att det då "spelade" spelet i en högre upplösning men sedan skalade ner det till upplösningen på skärmen. Så om jag skulle spela på en 1920x1080p skärm och har resolution scale på 150% så blir det 1920x1080 x1,5 = 2880x1620?
och om man kör i 200% så blir det 1920x1080 x2 = 3840x2160 (4K) ?

Men hur fungerar detta? Om jag bara har 1920x1080 pixlar vad hjälper det att då köra i tex 2880x1620? Pixlarna kan ju inte bli tätare eftersom skärmen inte stödjer mer eller?

SSAO (Screen Space Ambient Occlusion) :

Det ända jag har hört om ssao är typ att någon snubbe i Crytek gjorde det och det användes första gången 2007 i Crysis 1? Vad gör detta egentligen?

MSAA etc:

Vad är och hur fungerar mfaa,smaa,txaa,fxaa,msaa,csaa och vad är skillnaden?

Har kollat lite på videos osv men får inte dom "rätta" svaren, tex denna (https://www.youtube.com/watch?v=b4y7IMla6NU).
Om man har msaa på x2 blir det så då? Blir det ytterligare med x4? Vad är max och varför finns det inte "mer". Blir tokig... ursäkta min okunnighet...

Svaren kanske redan finns på sweclockers, kollade runt lite och hittade inte så mycket, bara enstaka saker men kände inte att jag förstod allt riktigt. Skulle vara grymt schysst om någon kunde förklara lite noggrannare! Kollade lite på google också, men inte jätte mycket där som förklarar så extremt mycket.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Ska försöka svara på det jag kan lite grann om

Skrivet av Rasmusen98:

Resolution Scale:

Om vi börjar med resolution scale, vad gör det egentligen? Jag har för mig att det då "spelade" spelet i en högre upplösning men sedan skalade ner det till upplösningen på skärmen. Så om jag skulle spela på en 1920x1080p skärm och har resolution scale på 150% så blir det 1920x1080 x1,5 = 2880x1620?
och om man kör i 200% så blir det 1920x1080 x2 = 3840x2160 (4K) ?

Men hur fungerar detta? Om jag bara har 1920x1080 pixlar vad hjälper det att då köra i tex 2880x1620? Pixlarna kan ju inte bli tätare eftersom skärmen inte stödjer mer eller?

Har du testat att köra med resolution scale? Jag kan inte riktigt förklara så bra, men denna jämförelsebild säger en del. Man kan se det som en avancerad och väldigt krävande kantutjämningsteknik, men man får även med fler detaljer.

Skrivet av Rasmusen98:

MSAA etc:

Vad är och hur fungerar mfaa,smaa,txaa,fxaa,msaa,csaa och vad är skillnaden?

Har kollat lite på videos osv men får inte dom "rätta" svaren, tex denna (https://www.youtube.com/watch?v=b4y7IMla6NU).
Om man har msaa på x2 blir det så då? Blir det ytterligare med x4? Vad är max och varför finns det inte "mer". Blir tokig... ursäkta min okunnighet...

Detta kan man skiva en uppsats om nästan, eftersom det finns så många olika tekniker. Bäst är om du söker själv faktiskt, men det kanske finns någon medlem här som kan förklara allting på ett bra sätt.

Video från Linus om ämnet:

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Tjenare.....

Den här tråden kan nog vara intressant att läsa igenom tror jag. Där står det mesta förklarat.

Sen måste jag även påpeka, besserwisser som jag är:
1920x1080=2,07M
3840x2160=8,29M
8,29M ≠ 2x 2,07M
D.v.s. 4k är 400% mer pixlar än 1080p.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tråd jag skapade där du ser vad folk tycker:
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1366718-super-resol...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Ska försöka svara på det jag kan lite grann om

Har du testat att köra med resolution scale? Jag kan inte riktigt förklara så bra, men denna jämförelsebild säger en del. Man kan se det som en avancerad och väldigt krävande kantutjämningsteknik, men man får även med fler detaljer.

https://www.youtube.com/watch?t=60&v=rSUSYaa6C9s

Detta kan man skiva en uppsats om nästan, eftersom det finns så många olika tekniker. Bäst är om du söker själv faktiskt, men det kanske finns någon medlem här som kan förklara allting på ett bra sätt.

Video från Linus om ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=NDo5TKr6pyc

Dold text

Tack så mycket! Testade som sagt resolution scale och det sååå mkt finare ut speciellt i BF4 (inte testat annat än, verkar inte finnas ingame i så många spel).
Den första videon du länkade har jag faktiskt sett för några år sedan tror jag, men hade glömt typ allt. Men det ser satans mycket finare ut!

Det där med msaa osv förstår jag fortfarande inte riktigt :S Kan man göra med alla olika saker eller bara en utav dom?
4:18 på linustechtips videon så är det ju skit stor skillnad iaf, SSAA 16x ser grymt ut!!
Har sett den videon förr också, men förstår som sagt inte jätte mycket. Förstår vad han säger, men tycker inte han förklarar exakta skillnaderna osv, eller så är jag bara trögfattad och trött

Skrivet av Casgar:

Den här tråden kan nog vara intressant att läsa igenom tror jag. Där står det mesta förklarat.

Sen måste jag även påpeka, besserwisser som jag är:
1920x1080=2,07M
3840x2160=8,29M
8,29M ≠ 2x 2,07M
D.v.s. 4k är 400% mer pixlar än 1080p.

Tack! Ska läsa igenom allt någon dag framöver!
Ah justfan tänkte lite fel :S
Men är det upplösningen x200% osv eller är det pixlarna dom menar?
Så 2880x1620 är 200%? Ändå satans stor skillnad :3

Skrivet av philipborg:

Tack så mycket! Ska läsa igenom alla kommentarer osv någon dag också!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Tack! Ska läsa igenom allt någon dag framöver!
Ah justfan tänkte lite fel :S
Men är det upplösningen x200% osv eller är det pixlarna dom menar?
Så 2880x1620 är 200%? Ändå satans stor skillnad :3

Upplösningen är en definition av antalet pixlar. Därför kan det inte vara det ena eller det andra eftersom det egentligen är samma sak. Exakt hur Resolution Scale räknar vet jag dock inte, annat än att 200% rent logiskt borde betyda 200% upplösning/pixlar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Upplösningen är en definition av antalet pixlar. Därför kan det inte vara det ena eller det andra eftersom det egentligen är samma sak. Exakt hur Resolution Scale räknar vet jag dock inte, annat än att 200% borde rent logiskt borde betyda 200% upplösning/pixlar.

Jo det är sant iförsig, är lite seg nu på natten har haft fullt upp tidigare idag. Men 200% = 2x? 1920x2 = 3840, 1080x2 = 2160 så 1920x1080*2 = 4K? :S
Men om vi räknar pixlar asså 1920x1080=2073600 (2,07m. 2073600*2=4147200 vilket motsvarar 2880x1620?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Tack så mycket! Testade som sagt resolution scale och det sååå mkt finare ut speciellt i BF4 (inte testat annat än, verkar inte finnas ingame i så många spel).
Den första videon du länkade har jag faktiskt sett för några år sedan tror jag, men hade glömt typ allt. Men det ser satans mycket finare ut!

Det där med msaa osv förstår jag fortfarande inte riktigt :S Kan man göra med alla olika saker eller bara en utav dom?
4:18 på linustechtips videon så är det ju skit stor skillnad iaf, SSAA 16x ser grymt ut!!
Har sett den videon förr också, men förstår som sagt inte jätte mycket. Förstår vad han säger, men tycker inte han förklarar exakta skillnaderna osv, eller så är jag bara trögfattad och trött

Jag bidrog egentligen inte med så mycket information för jag vet inte alls hur allt detta fungerar Därför det blev massa länkningar. Jag brukar nöja mig med att veta vad de olika sakerna gör, men hur det fungerar... det överlåter jag till någon annan

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag bidrog egentligen inte med så mycket information för jag vet inte alls hur allt detta fungerar Därför det blev massa länkningar. Jag brukar nöja mig med att veta vad de olika sakerna gör, men hur det fungerar... det överlåter jag till någon annan

Nja kanske inte jätte mycket men det hjälpte en del iaf!
Tacksam för all hjälp

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

DSR går ju att tillämpa i de flesta spel numer, men här är några jämförelsebilder mellan 1080p och "4K" med downsampling

1080p

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/f12-copkiller.pn...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/enzo_standard.pn...

"4K"

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/enzo_rr2.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/mclarenp1.png

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nice!

Hur då? I drivrutinerna osv eller ingame? Kör typ bara GTA V, BF4, Bf3, Crysis 3 etc :S
Nice bilder! Den bästa bilden är ju nästan den första i 1080p haha. Skulle vart lite "lättare" att se skillnad om du hade samma bil och försökte ställa dig på samma ställe, eller typ stängde av och på det och tog screenshot osv innan och efter. Svårare att se skillnad på helt olika bilder imo. Men tack ändå!
Vad är det för spel btw?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Nice!

Hur då? I drivrutinerna osv eller ingame? Kör typ bara GTA V, BF4, Bf3, Crysis 3 etc :S
Nice bilder! Den bästa bilden är ju nästan den första i 1080p haha. Skulle vart lite "lättare" att se skillnad om du hade samma bil och försökte ställa dig på samma ställe, eller typ stängde av och på det och tog screenshot osv innan och efter. Svårare att se skillnad på helt olika bilder imo. Men tack ändå!
Vad är det för spel btw?

Just det här var in-game eftersom det är Frostbite-motorn så ordnades via command line. Men har du ett Geforce-kort kan du bara slå på DSR via nvidia's kontrollpanel under 3d-inställningar. Lirar Diablo 3 i nedsamplat 4K och 144Hz Spelet är Need for Speed Rivals fö. Jo, det är väl kanske en lite taskig jämförelse men klickar man upp bilderna så kan man se det väldigt tydligt på asfalten åtminstone

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Resolution Scale är bara ett annat namn på Super-Sampling Anti-Aliasing (SSAA), den kvalitetsmässigt bästa typ av AA vi har. 2X SSAA innebär att man dubblerar antalet pixlar i längdled och alltså får fyra gånger så många pixlar. Dessa skalas sedan ner så att varje "slutgiltig" pixel består av medelvärdet av fyra renderade pixlar.

Den näst bästa är Multi-Sampling Anti-Aliasing (MSAA), som innebär att man samplar flera gånger i varje pixel för att avgöra vilken färg den ska få.

Ingen MSAA vs. 4X MSAA. De svarta prickarna är samples; kvadraten är en pixel.

Sedan har du en massa olika typer av fejk-AA, exempelvis FXAA, som bara smetar ut den renderade bilden. Det är mycket lättdrivet, men gör som sagt bara en aliasad bild suddigare i ett försök att dölja aliasingen.

Dessa bilder visar tydligt hur överlägset MSAA är FXAA:

Särskilt när vi kollar på masterna i bakgrunden:

Du ser också att FXAA smetar ut texturen på betongen närmast kameran, för det smetar ut hela den renderade bilden.

Skrivet av Casgar:

Sen måste jag även påpeka, besserwisser som jag är:
1920x1080=2,07M
3840x2160=8,29M
8,29M ≠ 2x 2,07M
D.v.s. 4k är 400% mer pixlar än 1080p.

2X (200 %) SSAA innebär två gånger så mycket i längdled, såvitt jag vet. Så 1920x1080 med 2X SSAA blir 3840x2160 (som skalas ner till 1920x1080). 1920x1080 med 4X (400 %) SSAA blir 7680x4320.

Har jag fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jo det är sant iförsig, är lite seg nu på natten har haft fullt upp tidigare idag. Men 200% = 2x? 1920x2 = 3840, 1080x2 = 2160 så 1920x1080*2 = 4K? :S
Men om vi räknar pixlar asså 1920x1080=2073600 (2,07m. 2073600*2=4147200 vilket motsvarar 2880x1620?

1920x1080*2 =/= 4k

1920x1080*2 = 1920x2160 = 3840x1080. För 4k blir det 2*1920x2*1080 = 1920x1080*2*2 = 1920x1080*4 = 3840*2160

4k har dubbla bredden och dubbla höjden hos en 1080-skärm.

Om resolution scale 200% innebär dubblering av höjd och bredd vet jag ej

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: Asus Tuf RX 9070 XT MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Logitech Superlight 2, MSI 321URX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Nice!

Hur då? I drivrutinerna osv eller ingame? Kör typ bara GTA V, BF4, Bf3, Crysis 3 etc :S

Vet inte hur man gör på AMD-kort men de har en motsvarande funktion. För Nvidia (DSR) så öppnar du Nvidias kontrollpanel -> Manage 3D Settings -> Under "Global Settings" så väljer du "DSR Factor" och helt enkelt kryssar i de upplösningar du vill använda.
Alla upplösningarna kommer dyka upp i dina spels inställningar (samt om du högerklickar på skrivbordet och ändrar upplösning).
Bästa exemplet för ökningen av bildkvalité med hjälp av "downsampling" (DSR) är nog viden från alex5555 exempel.

MSAA, etc... vill minnas att de olika kantutjämningsmetoderna var något av följande:

(Gissar på att du vet vad kantutjämning redan är )
http://i.stack.imgur.com/pA7uy.png

SSAA:
"Herren på täppan" av kantutjämning. Detta är i princip downsampling (DSR och liknande). 2x SSAA ritar upp en dubbelt så stor bild, sen downsamplar den och på så vis motverkar alla kanter utan att sudda bilden.

MSAA:
"Letar upp" kanterna och suddar dom. MSAA har mycket bättre prestanda än SSAA, men sämre kvalité då bilden blir lite suddigare.

MFAA:
Aktivera detta i Nvidias kontrollpanel under 3D global settings, eller individuellt per spel du vill ska utnyttja det.
MFAA aktivt = 2x MSAA blir som 4x MSAA men utan prestandaförlusten som att köra riktig 4x MSAA (dock pyttelite sämre kvalité än "äkta" 4x).
4x = 8x
etc
MFAA kan endast sättas som "On" i Nvidias kontrollpanel eftersom det endast är ett "tillägg" till MSAA och det funkar bara med MSAA.

TXAA:
Ungefär som MFAA men sämre kvalité men bättre prestanda än MFAA.

SMAA / FXAA:
"Billig" kantutjämning. Oftast utan någon större prestandaförlust och de hjälper mot kanter, men de suddar också HELA bilden, dock väldigt lite. FXAA och SMAA kan funka riktigt bra ihop med DSR dock, eftersom nerskalningen av bilden motverkar den suddiga bilden FXAA/SMAA skapar. SMAA Ska ha lite bättre kvalité än FXAA.

CSAA:
Knappt något tycks utnyttja detta så jag har väldigt lite koll. Enligt Nvidias hemsida så låter det som något liknande av MFAA och TXAA.
"In summary, CSAA produces antialiased images that rival the quality of 8x or 16x MSAA, while introducing only a minimal performance hit over standard (typically 4x) MSAA".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jo det är sant iförsig, är lite seg nu på natten har haft fullt upp tidigare idag. Men 200% = 2x? 1920x2 = 3840, 1080x2 = 2160 så 1920x1080*2 = 4K? :S
Men om vi räknar pixlar asså 1920x1080=2073600 (2,07m. 2073600*2=4147200 vilket motsvarar 2880x1620?

Om du ökar en rektangels längd och bredd med det dubbla så får du en area som är 4 gånger större än ursprungsarean.

Skrivet av Alling:

2X (200 %) SSAA innebär två gånger så mycket i längdled, såvitt jag vet. Så 1920x1080 med 2X SSAA blir 3840x2160 (som skalas ner till 1920x1080). 1920x1080 med 4X (400 %) SSAA blir 7680x4320.

Har jag fel?

Om nu 200% motsvarar en fyrdubbling av antalet pixlar, vilket du menar, då borde även FPSen bara bli ca en 1/4 av ursprungs-FPSen när resolution scale är satt på 100%?

Själv så har jag egentligen ingen aning om hur resolution scale räknar, men tycker det känns konstigt om 200% motsvarar en fyrdubbling. Om det nu endast syftar på bredden eller höjden så förstår jag siffran, men tycker den istället är missvisande.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Om nu 200% motsvarar en fyrdubbling av antalet pixlar, vilket du menar, då borde även FPSen bara bli ca en 1/4 av ursprungs-FPSen när resolution scale är satt på 100%?

Fast nu är det andra saker än bara antalet pixlar som påverkar FPS:en, så det går inte att räkna så.

Permalänk

Kul att det drog igång lite nu, fattar inte jätte mycket hehe men en del! (y)

Skrivet av trickysaer:

Just det här var in-game eftersom det är Frostbite-motorn så ordnades via command line. Men har du ett Geforce-kort kan du bara slå på DSR via nvidia's kontrollpanel under 3d-inställningar. Lirar Diablo 3 i nedsamplat 4K och 144Hz Spelet är Need for Speed Rivals fö. Jo, det är väl kanske en lite taskig jämförelse men klickar man upp bilderna så kan man se det väldigt tydligt på asfalten åtminstone

Jaha okej, har tyvärr AMD just nu, men blir ett 980ti sen oavsett pris. (älskar nvidia)
Hur funkar det att köra tex Diablo 3 i 4K fast nedsamplat osv, blir det då 4gånger så krävande eller? :S

Skrivet av Alling:

Resolution Scale är bara ett annat namn på Super-Sampling Anti-Aliasing (SSAA), den kvalitetsmässigt bästa typ av AA vi har. 2X SSAA innebär att man dubblerar antalet pixlar i längdled och alltså får fyra gånger så många pixlar. Dessa skalas sedan ner så att varje "slutgiltig" pixel består av medelvärdet av fyra renderade pixlar.

Den näst bästa är Multi-Sampling Anti-Aliasing (MSAA), som innebär att man samplar flera gånger i varje pixel för att avgöra vilken färg den ska få.

https://mynameismjp.files.wordpress.com/2012/10/msaa_partial_...

Ingen MSAA vs. 4X MSAA. De svarta prickarna är samples; kvadraten är en pixel.

Sedan har du en massa olika typer av fejk-AA, exempelvis FXAA, som bara smetar ut den renderade bilden. Det är mycket lättdrivet, men gör som sagt bara en aliasad bild suddigare i ett försök att dölja aliasingen.

Dessa bilder visar tydligt hur överlägset MSAA är FXAA:

http://i.imgur.com/yboGr8b.png

Särskilt när vi kollar på masterna i bakgrunden:

http://i.imgur.com/vJwrDn2.png

Du ser också att FXAA smetar ut texturen på betongen närmast kameran, för det smetar ut hela den renderade bilden.

2X (200 %) SSAA innebär två gånger så mycket i längdled, såvitt jag vet. Så 1920x1080 med 2X SSAA blir 3840x2160 (som skalas ner till 1920x1080). 1920x1080 med 4X (400 %) SSAA blir 7680x4320.

Har jag fel?

Dold text

Jaha, tack så mycket! Förstår lite mer nu :3
Så 2x SSAA är 4K då? Om man kör i 1920x1080 tx?
Men detta är ju inte lika krävande som att köra i den "rätta" upplösningen direkt eller? Om nu 1920x1080 med 2x SSAA är 4gånger så mycket vilket borde vara 4K så borde det vara mindre krävande än att köra i 4K utan SSAA på en 4K skärm eller?

Aha okej, då hade jag inte helt fel om MSAA iaf, ungefär det jag har fattat. Så det "bästa" vore att köra tx 2x SSAA och 4x MSAA? :3
Men SSAA och Ress scale är inte riktigt samma sak som jag har fattat det? Eller så blandade jag ihop något... tack ändå!

Skrivet av Zaic:

1920x1080*2 =/= 4k

1920x1080*2 = 1920x2160 = 3840x1080. För 4k blir det 2*1920x2*1080 = 1920x1080*2*2 = 1920x1080*4 = 3840*2160

4k har dubbla bredden och dubbla höjden hos en 1080-skärm.

Om resolution scale 200% innebär dubblering av höjd och bredd vet jag ej

Ursäkta, förstår hur du menar. Men om vi tar pixlarna *2 vs upplösningen *2 så blir det ju olika? 2,07m*2 = 4,14 medans 1920*2x1080*2=3840x2160 eller är jag ute på djupt vatten?
Jag vet att 4K har dubbla bredden och dubbla höjden Men jag skrev lite fel innan.

Skrivet av Majora:

Vet inte hur man gör på AMD-kort men de har en motsvarande funktion. För Nvidia (DSR) så öppnar du Nvidias kontrollpanel -> Manage 3D Settings -> Under "Global Settings" så väljer du "DSR Factor" och helt enkelt kryssar i de upplösningar du vill använda.
Alla upplösningarna kommer dyka upp i dina spels inställningar (samt om du högerklickar på skrivbordet och ändrar upplösning).
Bästa exemplet för ökningen av bildkvalité med hjälp av "downsampling" (DSR) är nog viden från alex5555 exempel.

MSAA, etc... vill minnas att de olika kantutjämningsmetoderna var något av följande:

(Gissar på att du vet vad kantutjämning redan är )
http://i.stack.imgur.com/pA7uy.png

SSAA:
"Herren på täppan" av kantutjämning. Detta är i princip downsampling (DSR och liknande). 2x SSAA ritar upp en dubbelt så stor bild, sen downsamplar den och på så vis motverkar alla kanter utan att sudda bilden.

MSAA:
"Letar upp" kanterna och suddar dom. MSAA har mycket bättre prestanda än SSAA, men sämre kvalité då bilden blir lite suddigare.

MFAA:
Aktivera detta i Nvidias kontrollpanel under 3D global settings, eller individuellt per spel du vill ska utnyttja det.
MFAA aktivt = 2x MSAA blir som 4x MSAA men utan prestandaförlusten som att köra riktig 4x MSAA (dock pyttelite sämre kvalité än "äkta" 4x).
4x = 8x
etc
MFAA kan endast sättas som "On" i Nvidias kontrollpanel eftersom det endast är ett "tillägg" till MSAA och det funkar bara med MSAA.

TXAA:
Ungefär som MFAA men sämre kvalité men bättre prestanda än MFAA.

SMAA / FXAA:
"Billig" kantutjämning. Oftast utan någon större prestandaförlust och de hjälper mot kanter, men de suddar också HELA bilden, dock väldigt lite. FXAA och SMAA kan funka riktigt bra ihop med DSR dock, eftersom nerskalningen av bilden motverkar den suddiga bilden FXAA/SMAA skapar. SMAA Ska ha lite bättre kvalité än FXAA.

CSAA:
Knappt något tycks utnyttja detta så jag har väldigt lite koll. Enligt Nvidias hemsida så låter det som något liknande av MFAA och TXAA.
"In summary, CSAA produces antialiased images that rival the quality of 8x or 16x MSAA, while introducing only a minimal performance hit over standard (typically 4x) MSAA".

Dold text

Ahaa, tack så mycket det klargjorde alla olika "metoder" väldigt bra! Innan blandade jag liksom ihop dom lite och visst inte om det var den eller den som gjorde si eller så. Men nu vet jag lite mer, thx!

Ska nog enbart köra typ DSR etc, har själv testat det och det blir så grymt smexigt jämfört med tex MSAA och SMAA/FXAA.
Dock så funkar det ju kanske bra att ha lite SMAA etc på om man kör DSR också som du skrev :S

MEN... förstod inte exakt det där med MFAA /:
Hur kan 2x MSAA bli som 4x MSAA förstår inte ett skit, skulle vara schysst om du kunde förklara det på något annat sätt

Skrivet av Casgar:

Om du ökar en rektangels längd och bredd med det dubbla så får du en area som är 4 gånger större än ursprungsarean.

Om nu 200% motsvarar en fyrdubbling av antalet pixlar, vilket du menar, då borde även FPSen bara bli ca en 1/4 av ursprungs-FPSen när resolution scale är satt på 100%?

Själv så har jag egentligen ingen aning om hur resolution scale räknar, men tycker det känns konstigt om 200% motsvarar en fyrdubbling. Om det nu endast syftar på bredden eller höjden så förstår jag siffran, men tycker den istället är missvisande.

Jo det vet jag också, men är det så dom menar? Som jag skrev lite längre upp till en annan, är det 200% utav pixlarna eller upplösningen, asså 2,07m pixlar gånger 2 = 4,14m? Medans 1920x1080 den upplösningen gånger 2 = 4K 3840x2160? Jag kan mycket väl fatta helt fel... Men skulle vara bra om du förklarade det isf hehe.

Är 100% 100% utav 1920x1080 eller är det 100% utav alla 2073600 pixlar?
För 1920x1080 = 2073600p
200% pixlar borde vara 4147200p
Men 200% av 1920x1080 = 4K / 3820x2160 vilket är 8294400 pixlar eller har jag fel? Tack för svaret ändå! (y)

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nackskägg:

Fast nu är det andra saker än bara antalet pixlar som påverkar FPS:en, så det går inte att räkna så.

Sant. Det var en grov uppskattning. En fyrdubbling av antalet pixlar som ska beräknas lär ju dock knappast bara ha en marginell förändring av FPSen. T.ex. så skulle man kunna mäta FPS med en riktig 4k-skärm jämfört mot en 1080p-skärm med resolution scale på 200%. Är FPSen relativt nära varandra så bör 200% betyda en fördubbling av längd och höjd, inte en fördubbling av antalet pixlar.

Skrivet av Rasmusen98:

Jo det vet jag också, men är det så dom menar? Som jag skrev lite längre upp till en annan, är det 200% utav pixlarna eller upplösningen, asså 2,07m pixlar gånger 2 = 4,14m? Medans 1920x1080 den upplösningen gånger 2 = 4K 3840x2160? Jag kan mycket väl fatta helt fel... Men skulle vara bra om du förklarade det isf hehe.

Är 100% 100% utav 1920x1080 eller är det 100% utav alla 2073600 pixlar?
För 1920x1080 = 2073600p
200% pixlar borde vara 4147200p
Men 200% av 1920x1080 = 4K / 3820x2160 vilket är 8294400 pixlar eller har jag fel? Tack för svaret ändå! (y)

Jag tror det hela är en definitionsfråga. Om någon säger "200% högre upplösning" så tolkar jag det som en fördubbling av den totala antalet pixlar, inte en fördubbling av längd och höjd. Rent matematiskt så är 1920 x 1080 x 200% = 4147200, men det skulle ju inte vara första gånget en siffra är lite diffust uträknad. Står det inte i klartext någonstans hur Resolution Scale beräknas så skulle nog enda sättet att få något slutgiltigt svar vara att jämföra FPS mellan olika inställningar och försöka dra några logiska slutsatser från resultaten.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

MEN... förstod inte exakt det där med MFAA /:
Hur kan 2x MSAA bli som 4x MSAA förstår inte ett skit, skulle vara schysst om du kunde förklara det på något annat sätt

Måste erkänna att jag inte har superbra koll
Jag vill minnas att med MFAA igång så får man som en kombo med MSAA (som letar upp kanter för att jämna ut) och ett AA-filter som liknar FXAA/SMAA (som mest bara smetar/suddar ut bilden för att ta bort kanter).
Eftersom FXAA, SMAA och liknande drar så lite prestanda så blir det bättre kvalité av att ha 2xMSAA + ett till av dessa AA-filter som knappt drar nån prestanda, än "äkta" 4x MSAA.
MFAA är som ett mellanting mellan 2xMSAA och 4xMSAA / 4xMSAA och 8xMSAA etc.
4xMSAA-liknande kvalité med nära 2xMSAA-krävande prestanda. Hoppas du förstår

MFAA måste du aktivera i Nvidias kontrollpanel (vill minnas att det är Nvidia-exklusivt, men lär nog finnas en motsvarighet från AMD).
När du aktiverat det så kommer alla spel som har 2xMSAA likna spel med 4xMSAA etc, men du förlorar inte lika mycket FPS som med äkta 4x.

MFAA igång = MSAA blir nästan dubbelt så snyggt, men det kräver inte lika mycket som om att du öker +1 steg i MSAA på riktigt.

MSAA verkar också den mest vanligaste kantutjämningsmetoden i spel.

PS: Blanda inte ihop MSAA och SMAA

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Casgar:

Om nu 200% motsvarar en fyrdubbling av antalet pixlar, vilket du menar, då borde även FPSen bara bli ca en 1/4 av ursprungs-FPSen när resolution scale är satt på 100%?

"FPSen" och "FPSen". Det bör bli fyra gånger så tungt för GPU att driva runt, så om vi antar att ingen annan flaskhals existerar i något scenario så ja, då bör det bli fyra gånger så hög framerate utan SSAA som med 2x SSAA.

Skrivet av Rasmusen98:

Jaha okej, har tyvärr AMD just nu, men blir ett 980ti sen oavsett pris. (älskar nvidia)

Wow. Synd att det även går ut över alla som inte resonerar så.

För övrigt: Ponera 50 000:- för ett 980 Ti – köper du?

Citat:

Så 2x SSAA är 4K då? Om man kör i 1920x1080 tx?
Men detta är ju inte lika krävande som att köra i den "rätta" upplösningen direkt eller? Om nu 1920x1080 med 2x SSAA är 4gånger så mycket vilket borde vara 4K så borde det vara mindre krävande än att köra i 4K utan SSAA på en 4K skärm eller?

Varför skulle det vara det? Det är ju samma antal pixlar som ska renderas. Om något borde det bli något mer krävande att köra 1920x1080 med 2x SSAA än 3840x2160 utan SSAA, då det förstnämnda kräver nedskalning (vilket inte är särskilt dyrt i sammanhanget).

Citat:

Aha okej, då hade jag inte helt fel om MSAA iaf, ungefär det jag har fattat. Så det "bästa" vore att köra tx 2x SSAA och 4x MSAA? :3
Men SSAA och Ress scale är inte riktigt samma sak som jag har fattat det? Eller så blandade jag ihop något... tack ändå!

Nja, det är ingen direkt idé att köra med MSAA för att sedan skala ner med SSAA. Du lär inte se skillnad samtidigt som det blir fullständigt omöjligt att driva runt.

Citat:

Ursäkta, förstår hur du menar. Men om vi tar pixlarna *2 vs upplösningen *2 så blir det ju olika? 2,07m*2 = 4,14 medans 1920*2x1080*2=3840x2160 eller är jag ute på djupt vatten?
Jag vet att 4K har dubbla bredden och dubbla höjden Men jag skrev lite fel innan.

Väldigt mycket diffust snack om att vi ska "ta" saker "*2" så "blir" det nånting i denna tråd. Man bör istället vara tydlig med vad man menar. Matematiken är enkel:

En kvadrat med sidan a har arean a². Om dess sida fördubblas till 2a får den nu arean 2a × 2a = 2 × 2 × a × a = 4a², vilket är 4 gånger så mycket som dess ursprungliga area.

Om samma kvadrats area istället fördubblas från a² till 2a² kommer den nu ha sidan √(2a²) = √2 × √(a²) = √2 × a, vilket innebär att dess sida nu är √2 gånger så lång som den var från början.

Citat:

MEN... förstod inte exakt det där med MFAA /:
Hur kan 2x MSAA bli som 4x MSAA förstår inte ett skit, skulle vara schysst om du kunde förklara det på något annat sätt

Det kan det inte. 2x MSAA innebär två samples per pixel; 4x MSAA fyra samples per pixel (snyggare, men tyngre).

Nvidia förklarar i sin (ej att betrakta som opartiska) video hur MFAA "fuskar" fram MSAA genom att ta olika samples för varje frame. Alltså ett slags "temporal MSAA".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag tror det hela är en definitionsfråga. Om någon säger "200% högre upplösning" så tolkar jag det som en fördubbling av den totala antalet pixlar, inte en fördubbling av längd och höjd. Rent matematiskt så är 1920 x 1080 x 200% = 4147200, men det skulle ju inte vara första gånget en siffra är lite diffust uträknad. Står det inte i klartext någonstans hur Resolution Scale beräknas så skulle nog enda sättet att få något slutgiltigt svar vara att jämföra FPS mellan olika inställningar och försöka dra några logiska slutsatser från resultaten.

Mhm, ja det var så jag också tolkade det. Men någon annan sa att det då blev 4K osv, men med tanke på fps:en jag fick så tror jag inte det. Men man vet aldrig...

4147200 pixlar är ju "bara" hälften utav 4K:s pixlar. Det var så jag trodde det va, men blev väldigt förvirrad och är fortfarande det för alla tror eller säger olika. Dock så kör jag 2560x1440 och har 125% ress scale i bf4 för att fortfarande få ok fps, dock så kör jag utan antialiasing deferred, antialiasing post på medium och ambient occlusion HBAO. Så jag borde downsampla 3686400 pixlar till 2073600.

Vad är skillnaden på Antialiasing deferred (står 2x MSAA 4x MSAA etc) och Antialiasing post?
Vad står Ambiet occlusion för? HBAO och SSAO :S

Skrivet av Majora:

Måste erkänna att jag inte har superbra koll
Jag vill minnas att med MFAA igång så får man som en kombo med MSAA (som letar upp kanter för att jämna ut) och ett AA-filter som liknar FXAA/SMAA (som mest bara smetar/suddar ut bilden för att ta bort kanter).
Eftersom FXAA, SMAA och liknande drar så lite prestanda så blir det bättre kvalité av att ha 2xMSAA + ett till av dessa AA-filter som knappt drar nån prestanda, än "äkta" 4x MSAA.
MFAA är som ett mellanting mellan 2xMSAA och 4xMSAA / 4xMSAA och 8xMSAA etc.
4xMSAA-liknande kvalité med nära 2xMSAA-krävande prestanda. Hoppas du förstår

MFAA måste du aktivera i Nvidias kontrollpanel (vill minnas att det är Nvidia-exklusivt, men lär nog finnas en motsvarighet från AMD).
När du aktiverat det så kommer alla spel som har 2xMSAA likna spel med 4xMSAA etc, men du förlorar inte lika mycket FPS som med äkta 4x.

MFAA igång = MSAA blir nästan dubbelt så snyggt, men det kräver inte lika mycket som om att du öker +1 steg i MSAA på riktigt.

MSAA verkar också den mest vanligaste kantutjämningsmetoden i spel.

PS: Blanda inte ihop MSAA och SMAA

Ehm okej, snurrar lite haha. Får kolla på lite bilder på internet jämföra lite osv, får se vad jag tycker känns skönast och finast o ändå få hyfsad fps. Tack så mycket! Kör dock i 1440p och har resolution scale på 125%.
Men vad är Antialiasing deferred, Antialiasing post och ambient occlusion??
Deferred verkar ju vara 2x MSAA 4x MSAA etc.. men dom andra?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Kul att det drog igång lite nu, fattar inte jätte mycket hehe men en del! (y)

Jaha okej, har tyvärr AMD just nu, men blir ett 980ti sen oavsett pris. (älskar nvidia)
Hur funkar det att köra tex Diablo 3 i 4K fast nedsamplat osv, blir det då 4gånger så krävande eller? :S

Njae, dubbelt så tungdrivet kanske men 4ggr är det inte. Ligger på runt 109-130fps så det är helt klart trevligt, plus att man ser så pass mycket längre vilket är en klar fördel Segt med AMD-kort men det lutar åt ett 980Ti här med!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Alling:

Wow. Synd att det även går ut över alla som inte resonerar så.

För övrigt: Ponera 50 000:- för ett 980 Ti – köper du?

Vad menar du med går ut över andra? Känner bara att jag gillar nvidia mer, har aldrig haft problem med dom, älskar deras drivrutiner etc, dom är ofta före med väldigt mycket saker, är sugen på PhysX också. Kommer nog inte köpa ett 980ti för 50 000:- men det trodde jag du förstod, men ett "rimligt" pris, det kommer inte kosta mer än TitanX, men kan kanske betala max 11k beroende på hur det presterar.

Citat:

Varför skulle det vara det? Det är ju samma antal pixlar som ska renderas. Om något borde det bli något mer krävande att köra 1920x1080 med 2x SSAA än 3840x2160 utan SSAA, då det förstnämnda kräver nedskalning (vilket inte är särskilt dyrt i sammanhanget).

Ne precis, tänkte också så först. MEN eftersom jag får den fpsen jag får och eftersom det drar så "lite" vram så känns det inte alls så...

Citat:

Nja, det är ingen direkt idé att köra med MSAA för att sedan skala ner med SSAA. Du lär inte se skillnad samtidigt som det blir fullständigt omöjligt att driva runt.

Okej, som sagt kan ju inte så mycket om det där. Tänkte sätta mig o pilla lite o testa någon kväll. Beror ju på upplösning osv också?

Citat:

Väldigt mycket diffust snack om att vi ska "ta" saker "*2" så "blir" det nånting i denna tråd. Man bör istället vara tydlig med vad man menar. Matematiken är enkel:

En kvadrat med sidan a har arean a². Om dess sida fördubblas till 2a får den nu arean 2a × 2a = 2 × 2 × a × a = 4a², vilket är 4 gånger så mycket som dess ursprungliga area.

Om samma kvadrats area istället fördubblas från a² till 2a² kommer den nu ha sidan √(2a²) = √2 × √(a²) = √2 × a, vilket innebär att dess sida nu är √2 gånger så lång som den var från början.

Jo det är sant, jag vet att det fungerar sådär. MEN är det pixlar eller upplösningen man skalar??
Om vi snackar upplösning osv så är det ju simpelt men är det pixlarna vi skalar? Det blir inte samma sak och alla säger olika.

Citat:

Det kan det inte. 2x MSAA innebär två samples per pixel; 4x MSAA fyra samples per pixel (snyggare, men tyngre).

Nvidia förklarar i sin (ej att betrakta som opartiska) video hur MFAA "fuskar" fram MSAA genom att ta olika samples för varje frame. Alltså ett slags "temporal MSAA".

Vadå kan inte? Någon annan skrev precis det ju, vad ska man tro?
Har sett den där videon men tycker inte den talar jätte mycket. Men det blir ju ungefär så som den andra sa? Ursäkta min okunnighet.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Njae, dubbelt så tungdrivet kanske men 4ggr är det inte. Ligger på runt 109-130fps så det är helt klart trevligt, plus att man ser så pass mycket längre vilket är en klar fördel Segt med AMD-kort men det lutar åt ett 980Ti här med!

Jasså, det låter trevligt! Måste testa detta i en massa spel nu ju
Ah kanon, hoppas det presterar bra och hoppas det tar 390x :3

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Men vad är Antialiasing deferred, Antialiasing post och ambient occlusion??
Deferred verkar ju vara 2x MSAA 4x MSAA etc.. men dom andra?

Kan bara svara för Ambient Occlusion.

Ambient Occlusion (AO) ger lite extra skuggeffekter.
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

HDAO vill jag minnas är bäst för AMD-kort. HBAO är bäst för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jasså, det låter trevligt! Måste testa detta i en massa spel nu ju
Ah kanon, hoppas det presterar bra och hoppas det tar 390x :3

Well, det är ju en fullskalig GM200-krets så inte en nedbantad version som med 780Ti. Den ska väl i princip prestera identiskt med TitanX men ha 6GB grafikminne istället för 12GB men med högre basklockfrekvens dock. Helt klart antagligen ett trevligt kort, hoppas dock på 390X annars lär 980Ti kosta nära åtta lax skulle jag tippa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Majora:

Kan bara svara för Ambient Occlusion.

Ambient Occlusion (AO) ger lite extra skuggeffekter.
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

HDAO vill jag minnas är bäst för AMD-kort. HBAO är bäst för Nvidia.

Tack så mycket! Bra sida också, väldigt lätt att se skillnad där jämfört med att testa ingame.
Mhm, Mycket möjligt. Dock så är HBAO det högsta i BF4 och jag kör på det också, HDAO finns inte iaf inte ingame. Men tack ändå!

Skrivet av trickysaer:

Well, det är ju en fullskalig GM200-krets så inte en nedbantad version som med 780Ti. Den ska väl i princip prestera identiskt med TitanX men ha 6GB grafikminne istället för 12GB men med högre basklockfrekvens dock. Helt klart antagligen ett trevligt kort, hoppas dock på 390X annars lär 980Ti kosta nära åtta lax skulle jag tippa.

Jajamensan, 780Ti var inte heller "jätte" nedbantad egentligen, den slog Titan i många spel typ alla om jag inte mins fel.
Trodde det skulle bli så nu också och det verkar det bli, men när jag sa vad jag trodde för några månader sedan tyckte många att jag var dumma, speciellt dom som redan hade köpt sig ett TitanX hehe
6Gb borde räcka till det mesta iaf, har ju bara 3gb nu ju. 390X kommer förmodligen bli ett fint kort, men va inte jätte nyfiken osv på dom nya vattenkylarna dom va inte i min smak, rätt stilrena osv men lite tråkiga på något sätt. Förmodligen kommer det kosta åtta laxar, men man vet ju aldrig

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

Här fans rätt bra jämförelser etc också
http://www.geforce.com/whats-new/guides/watch-dogs-graphics-p...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rasmusen98:

Jo det är sant, jag vet att det fungerar sådär. MEN är det pixlar eller upplösningen man skalar??
Om vi snackar upplösning osv så är det ju simpelt men är det pixlarna vi skalar? Det blir inte samma sak och alla säger olika.

Som sagt: Man bör vara tydlig med vad man menar. Du kan inte förutsätta att skillnaden mellan "upplösningen" och "pixlarna" är solklar; båda begreppen är ambiguösa.

Jag tror att det är skalningen i längdled som avses, det vill säga att 200 % SSAA betyder att upplösningen i både längd- och höjdled fördubblas, vilket innebär att det totala antalet pixlar fyrdubblas. Men jag är inte säker på att det verkligen är så, då jag inte har kunnat hitta någon säker källa för endera alternativet.

EDIT: [H]ard|OCP skriver att det är antalet pixlar som avses, åtminstone i Metro 2033.

Citat:

Vadå kan inte? Någon annan skrev precis det ju, vad ska man tro?
Har sett den där videon men tycker inte den talar jätte mycket. Men det blir ju ungefär så som den andra sa? Ursäkta min okunnighet.

Det blir sämre kvalitet, frågan är bara hur mycket det märks. Om man inte kan se skillnaden är det ju nice.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers