pfSense 2.2.2 och NetXtreme I Quad (BCM5719)?

Permalänk
Medlem

pfSense 2.2.2 och NetXtreme I Quad (BCM5719)?

Hejsan alla nätverksexperter!

Efter många om och men har jag äntligen lyckats få både resurser och tid för att börja bygga min egen brandvägg.
Jag har ett m-ITX-kort med två Intel NICar och vill ha så många portar i bygget som möjligt.
Har googlat lite för att se om pfSense 2.2.2/FreeBSD 10.1 har stöd för för NetXtreme I Quad-kort.
Dessa är "gamla" och har BCM5719 som chipset.
Tyvärr blir jag inte klok på om det stöds eller inte.

Är det någon i forat som kör pfSense med BCM5719?

Tack!

Permalänk
Medlem

Bge4 som finns i pfsense 2.2.2 skall ha stöd för det men kör det inte själv så jag kan inte säga huruvida stödet är bra.

Dock så är det inte intel-nicar utan broadcom men du kanske menar att du skall sätta i ett ytterligare kort med detta chipset.

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas support för det Nicet tyvär i Freebsd 10.1
https://www.freebsd.org/releases/10.1R/hardware.html

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Verkar inte finnas support för det Nicet tyvär i Freebsd 10.1
https://www.freebsd.org/releases/10.1R/hardware.html

Läs om och läs mansidorna för drivern.

Permalänk
Medlem

Hejsan aluser,

Skrivet av aluser:

Bge4 som finns i pfsense 2.2.2 skall ha stöd för det men kör det inte själv så jag kan inte säga huruvida stödet är bra.

Dock så är det inte intel-nicar utan broadcom men du kanske menar att du skall sätta i ett ytterligare kort med detta chipset.

Tack för snabbt och positivt svar!
Helt korrekt antaget, moderkortet har en PICe slot och där har jag tänk stoppa mitt NetXtreme kort, för att på så vis få en WAN port och 5 LAN portar.
Nu vet jag vad jag kommer att göra under Kristi-flygare-ledigheten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Läs om och läs mansidorna för drivern.

Istället för att låta spydig kan du väl hjälpa TS?

I bge4 så ska det finnas support för ditt NIC TS.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har ett m-ITX-kort med två Intel NICar och vill ha så många portar i bygget som möjligt.

Förklara för mig, som om jag är stendum? pfsense gör om jag minns rätt precis som Smoothwall, och delar upp de olika portarna i olika subnät.
jag kör Röd/Grön/Orange/Lila för Wan/LAN/demilitarized zone/WiFi, så, 4'a portar är meningsfullt, men sen vet jag inte?
Mest nyfiken.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

pfSense fungerar inte som Smoothwall

Permalänk
Medlem

@upl8447: Vilket jag hade gjort i inlägget innan dig där jag pekade på rätt drivare vilken har stödet medans du sa att systemet inte stödde kortet vilket var felaktigt.