Folk som kör "exklusivt" Apple produkter men köper router av annat märke. Hur tänker dom?

Permalänk
Medlem

Folk som kör "exklusivt" Apple produkter men köper router av annat märke. Hur tänker dom?

Jag jobbade som First Line support för ett nätverksföretag och ganska ofta fick man samtal av folk som hade exklusivt Apple produkter.

Man ägde en Macbook, iPad och iPhone .

Fanns också några "extrema" tillfällen där man tex hade grävt ner fiber till huset, beställt minst 100/100 bredband, köpt Macbooks till alla i familjen, köpt en iMac som jobb dator, och en Apple TV till vardagsrummet allt i samma veva.

Men sedan så köper dom en router av vårat märke?

Självklart fick man inte fråga dom varför dom hade brutit mönstret och inte fortsatt med Apple produkter rakt igenom men nu när man tänker efter så hade man ju kunnat säga något i stil med "Vad kul att du köpte XYZ5000, Vad fick dig att välja den routern?", men men... nu är det försent att fråga.

Är väldigt nyfiken på varför folk väljer att göra sådär. Jag tror inte att det är för att dom tyckte just att våran router är bättre. Dels då dom flesta som ringer in för hjälp inte är väldigt tekniska av sig och behöver hjälp med att koppla in den och dels för att dom oftast satt med våra billigaste budget modeller som inte är lika bra som apples routrar.

Jag tror heller inte det har varit någon säljare inblandad då det oftast var routrar för ca 300-500kr det handlade om och vilken säljare snackar på någon det billigaste dom har? Sedan om dom hade snackat med en säljare så hade dom förmodligen nämnt att dom enbart har apple produkter och då hade säljaren nog hänvisat dom till en Apple router.

Jag har svårt att se att dom tycker Apples routrar är fördyra om dom kan köpa telefoner för ca 7k och laptops för 15k. Eller är det så enkelt att folk inte känner till att Apple gör routrar också?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
99:e percentilen

Måste faktiskt säga att det är en befogad fråga. Grannen släpper inte in en elektronikpryl utan fruktsymbol i huset (som är fullkomligen invaderat av iMac, MacBook, iPhone, iPad, Apple TV och det ena med det andra) och har både router och två AP:er från Apple. Jag kan aldrig tänka mig att han ens skulle överväga en router från något annat företag. Den grupp konsumenter du beskriver känns alltså tämligen osannolik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade inte ens en aning om att Apple gjorde routrar...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har bilden av att deras routrar inte är speciellt bra, men kanske har fått helt fel för mig?
Fungerar en Apple router bra med android telefoner och PC-datorer om man får vända frågan lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte en router från något annat företag fungera? Det enda den gör är att kommunicera mot internet?

Kör själv blandat med Apple, iPads, iPhones, Win-PC:s/laptops och egenbyggda datorer.
Inget problem med internet på någon av dem, med internetleverantörens router.

Vill man ha bättre router köper man väl oftast det i efterhand ändå.. inte genom internetleverantören, som oftast bara har sitt egna märke.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med. Det värsta är när någon har 10 Apple produkter och en router från [insert företagsnamn] och dem är inte kompatibla (tappar nätverk trådlöst eller hastighetsproblem). Eller när man ska be dem prova med en sladd och ingen av datorerna har ett nätverksuttag (RJ45) eftersom något snille tyckte det var jättebra att köra utan det.
Jag bryr mig inte vilka enheter personer har egentligen men ibland går det överstyr och jag skriver texter som denna.

//inte anti-Apple

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För att en router installerar man och sedan "glömmer" man bort den, så märke spelar inte så stor roll.

Såvida man inte vill köra ddwrt

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att många förknippar Apple med routrar, och därför skaffar de något helt annat.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Sen när gör Apple routrar? Hade inte blekaste aning om det...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Sen när gör Apple routrar? Hade inte blekaste aning om det...

Sedan juli 1999

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Till skillnad från populär tro på swec så behöver inte folk som köper apple produkter vara hjärntvättade. En router är inte riktigt en del i ekosystemet som andra appleprodukter. Finns mycket mindre anledning att köpa en apple router.-

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Eller är det så enkelt att folk inte känner till att Apple gör routrar också?

Där har du nog svaret hos gemene svensson. Danderyd, medelålders par med 3 döttrar

Permalänk
Medlem

Apple är prestige produkter, har alltid varit så. Deras koncept var formgivning, design och att kunder skall köpa en fin dator eller enhet. Den största anledningen idag är egentligen ipod, iphone, ipad... Steve Jobs innan han gick bort räddade företaget och Apple produkter har blivit hushålls namn igen och folk köper bara för det är Apple.

Men när det gäller just routrar eller liknande så är det ingenting som kanske de flesta pratar om.. typ vad de har för router hemma. Men i vanlig diskussion på typ arbetet så kan de glänsa med sin iPhone eller iPad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Hade inte ens en aning om att Apple gjorde routrar...

Faktum är att efter en sisådär 20 olika routers av olika märke och prislappar är Apples prylar otroligt stabila. Jag har haft min Time Capsule 3TB nu i snart två år och har aldrig haft ett avbrott, någonsin. Den tar hand om 2 mindre (av märket Apple) extenders, 2 iPad, en iMac, en Lenovo bärbar, en vanlig stationär och en server och tre Apple TV. Kvittar om allt är igång samtidigt, det flyter på oavsett tryck på linan.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar alldeles ypperligt.

Skrivet av thexps:

Jag har bilden av att deras routrar inte är speciellt bra, men kanske har fått helt fel för mig?
Fungerar en Apple router bra med android telefoner och PC-datorer om man får vända frågan lite?

Permalänk
Medlem

@Kujo: 1. Folk köper äppelsaker.

2. Folket kommer på att de behöver internet till äppelsakerna.

3. Folket åker till MediagigantenOnNet och säger att de behöver internet.

4. Säljare säger att eran router är Guds gåva till internetanvändare för att det är den de har högst marginaler på.

Antagligen vet de inte att det finns routrar med äpplen på.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Faktum är att efter en sisådär 20 olika routers av olika märke och prislappar är Apples prylar otroligt stabila. Jag har haft min Time Capsule 3TB nu i snart två år och har aldrig haft ett avbrott, någonsin. Den tar hand om 2 mindre (av märket Apple) extenders, 2 iPad, en iMac, en Lenovo bärbar, en vanlig stationär och en server och tre Apple TV. Kvittar om allt är igång samtidigt, det flyter på oavsett tryck på linan.

Inte för att det är dåligt... men går man upp i den prisklassen som Apples routrar verkar kosta så är de flesta andra routrar i prisklassen precis lika stabila. Så varken bu eller bä från min sida, bara ett mediokert meh.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag. Hade inte en aning om att Apple gör routrar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag köpte 2 kilo Äpplen på Lidl för 12,50 idag, de ska jag skiva och lägga i frukostgröten

Jag tycker Apple marknadsför sig lite otydligt när det kommer till nätverksprylar, jag tror inte att alla "normala" vet att Airport är en router eftersom de blandar in så mycket andra funktioner, tex är det en mediaspelare eller en backupenhet är kanske det många frågar sig innan de uppfattear den som en hemmarouter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Håller helt och hållet med. Det värsta är när någon har 10 Apple produkter och en router från [insert företagsnamn] och dem är inte kompatibla (tappar nätverk trådlöst eller hastighetsproblem)...

Nu är Wi-fi standardiserat, annars skulle man inte kunna använda sin Apple utanför hemmet. Övriga problem kan bero på defekter i utrustningen som har lite med kompatibilitet att göra. De flesta problem jag stött på har faktisk berott på OSX som uppgraderats i omgångar till dagens Yosemite, och jag är långt ifrån ensam. Ja, det finns fix nu men det tog ett tag innan Apple fattade galoppen själva.

Skrivet av Marinlik:

En router är inte riktigt en del i ekosystemet som andra Apple-produkter. Finns mycket mindre anledning att köpa en apple router.-

I Apples fall vill jag nog påstå att så faktisk är fallet - om man vill. AirPort Express har både AirPlay och AirPrint som använder sig av Apples egna protokoll. AirPlay kan förvandla hemmastereon till ett Sonos-nätverk...typ, vilket gör den en del av ett ekosystem
Nu väntar vi bara på att Apple släpper en skrivare igen.... med AirPlay!

Skrivet av Segas:

Faktum är att efter en sisådär 20 olika routers av olika märke och prislappar är Apples prylar otroligt stabila.

Inte riktigt min erfarenhet. AirPort är inte dåliga men de är inte övermänskligt stabila (om en maskin nu kan vara det). Har tvingats starta om mina AirPort flera gånger bara under samma relativt korta tidsrymd som min Clavister snurrat felfritt - och fortfarande gör. Men så är det skillnad på prislapp också

AirPort är snygga, enkla i både utförande och administration och - i mitt tycke - faktisk prisvärda så varför inte...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är Wi-fi standardiserat, annars skulle man inte kunna använda sin Apple utanför hemmet.

Well, nu är det ju standardiserat att man får använda 40 MHz kanaler - varför envisas Apple med 20 MHz? https://support.apple.com/en-gb/HT202068

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Well, nu är det ju standardiserat att man får använda 40 MHz kanaler - varför envisas Apple med 20 MHz? https://support.apple.com/en-gb/HT202068

Förstår inte relevansen med mitt inlägg eller det jag svarar på? Kan dock nämna att stöd för 40MHz finns, så är min Extreme inställd i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är Wi-fi standardiserat, annars skulle man inte kunna använda sin Apple utanför hemmet. Övriga problem kan bero på defekter i utrustningen som har lite med kompatibilitet att göra. De flesta problem jag stött på har faktisk berott på OSX som uppgraderats i omgångar till dagens Yosemite, och jag är långt ifrån ensam. Ja, det finns fix nu men det tog ett tag innan Apple fattade galoppen själva.

I Apples fall vill jag nog påstå att så faktisk är fallet - om man vill. AirPort Express har både AirPlay och AirPrint som använder sig av Apples egna protokoll. AirPlay kan förvandla hemmastereon till ett Sonos-nätverk...typ, vilket gör den en del av ett ekosystem
Nu väntar vi bara på att Apple släpper en skrivare igen.... med AirPlay!

Inte riktigt min erfarenhet. AirPort är inte dåliga men de är inte övermänskligt stabila (om en maskin nu kan vara det). Har tvingats starta om mina AirPort flera gånger bara under samma relativt korta tidsrymd som min Clavister snurrat felfritt - och fortfarande gör. Men så är det skillnad på prislapp också

AirPort är snygga, enkla i både utförande och administration och - i mitt tycke - faktisk prisvärda så varför inte...?

Det är oftast synergin som talar när det gäller Apple's produkter. Deras NAT-PNP fungerar ypperligt, i förhållande till uPnP som brukar sluta med att man måste forward'a portar manuellt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår inte relevansen med mitt inlägg eller det jag svarar på?

Apple gör bra och genomtänkta (nästan alla iaf) prylar. Det jag reagerade på när jag läste det där (efter att ha felsökt ett av ABF's trådlösa N-nät genom jobbet) att "Vafan, fixar inte deras prylar 40 Mhz på 802.11n år 2015. Tydligen gör inte iOS det tillförlitligt på 2.4 GHz.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är en Apple-router en statussymbol på samma sätt som en Apple-telefon eller Apple-laptop?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Inte för att det är dåligt... men går man upp i den prisklassen som Apples routrar verkar kosta så är de flesta andra routrar i prisklassen precis lika stabila. Så varken bu eller bä från min sida, bara ett mediokert meh.

Tyvärr verkar många exklusiva routrar till slut kräva ddwrt (Asus, Cisco) och bara det är bevis på att mjukvaran i sig är ganska värdelös direkt från fabrik.

Permalänk
Medlem

Varför ska man bara hålla sig till ett enda märke, Apple, Asus,Microsoft osv,osv??

Är det inte bättre att kombinera olika märken, och på så vis få bästa möjliga?

Själv har jag iphone, ipad, Apple Tv, dessa fruktenheter fungerar utmärkt i mitt nätverk, tillsammans med div Windows och Linuxburkar. Även smart tv, blu-ray spelare ,chromecast och hemmabioförstärkaren är inkopplad på samma nätverk.
Routern är en hemmabyggd pfsense dator.
Så varför ska man bara hålle sig till ett märke för ???

Permalänk
Avstängd

Som många redan sagt så är en router inte riktigt en statuspryl för de flesta, och för de grupper där den är det så står nog inte Apple så högt i kurs liksom. Detta tillsammans med att många (inte alla dock) köper Apple främst på grund av att det är en statuspryl gör att deras routrar inte är så populära jämfört med deras övriga produkter.

För typ tio-femton år sedan så såg det rätt annorlunda ut dock, de som hade Mac då körde väldigt ofta Airport och trådlöst nät i allmänhet var nästan en statuspryl då det var dyrt och fungerade sådär. Kanske beror det på att Mac då var mer av en nischad produkt, man köpte den oftast i speciella butiker och de lär förstås ha pushat för Airport exempelvis, men kanske också för att datorkunskaperna hos användarna i allmänhet låg lite högre. Man gick inte till Siba och köpte den snyggaste datorn och de billigaste tillbehören liksom utan man funderade på sina valmöjligheter innan man fattade köpbeslutet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Apple är prestige produkter, har alltid varit så.

Inte längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

På vilket sätt är en Apple-router en statussymbol på samma sätt som en Apple-telefon eller Apple-laptop?

På vilket sätt är telefoner och hemelektronik för de struntsummorna statussymboler?