Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de blev så här för dig!
Dock så tycker jag allt att inställningen eller argumentet "När man hittar en bil på Blocket antar man att den ska funka om inte annat angivits" det gäller inte bara bilar utan verkar bli vanligare vid köp från privat personer i allmänhet.

Privatpersoner ser jag som mer eller mindre glada amatörer. De kan inte allt och har många gånger troligtvis inte gått igenom det dom ska sälja utan beskriver istället de egen skaper och utrustning bilen har utifrån vad dom vet och från förra besiktningen. Därav vikten att grundligt kontrollera allt själv.
Och här blir jag lite tveksam till om jag kan hålla med om att pappren i handskfacket skulle vara dålda. Kontrollerade du att instruktionsbok och service bok var med och isåfall hur fick du dessa?
För om du såg att dom låg i handskfacket så tycker jag allt att du borde sett kvittot där du senare läst om felet.
Bilar som ska säljas brukar ju trots allt vara urstädade från allt som inte har med bilen att göra. Och då blir det bra svårt att missa papper i hanskfacket om man tar ut instruktions böckerna därifrån.
Däremot om säljaren hade dom framme alternativt att de låg på något av sätena.

Du skrev att du enbart läste det som var bytt men inte det som stod ovan för. När var detta egenteligen före eller efter köpet? Skulle det vara före köpet så tycker jag att det då blir helt ditt fel. Du har ju isåfall uppenbarligen inte läst vad som stått på ett kvitto från en verkstad och ska då inte påpeka saker som nämns på sagt kvitto efteråt. Är det efter köpet så är vi trots tillbaka till hur grundlig kontroll som gjordes.
Kan ha nämnts högre upp i tråden men då har jag missat det ursäktar isåfall.
Dock så hade jag själv kollat i alla vrår osv om inte annat så för att kontrollera att allt va helt. Nu har jag alltid fullt med bra att ha saker i bilen så kan vara en skada därifrån behöver kunna få ner bra me skit i hanskfacket utöver instruktionsböcker osv.

Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig!
Priser på delar brukar man kunna hitta rätt skäliga men kostnaden för arbetet brukar alltid vara hemsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Då får man köpa nytt men inte kul när bilen pajar som tex VAG koncernen när motorn brakar och tillverkaren nekar garanti blir riktigt dyr läxa typ 100000-120000. Gäller att ligga före inte efter

Därför ska man ha vagnskada på försäkringen.
Är en skröna att man som förare drabbas av 6 siffriga kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Säljaren har ingen upplysningsplikt. Det är köparen som har en undersökningsplikt. Köparen ska undersöka allt såvida inte säljaren intygar att exempelvis att "däcker är nya och har 12mm mönsterdjup" då behöver inte köparen undersöka denna punkt själv, men allt annat måste undersökas. Eftersom att säljaren aldrig hävdat att alla delar, del för del, vart helt klockren så kan du inte sedan komma och försöka hävda din rätt eftersom att du enligt lag inte har någon rätt. Att gamla bilar är behäftade med fel är knappast en nyhet.

Att säljaren vet med sig att något är felaktigt eller dåligt spelar ingen roll. Köparen har ändå sin undersökningsplikt och säljaren har ingen upplysningsplikt. Endast i extrema undantagsfall, exempelvis om en helt ny bil skulle säljas utan motor, eller andra sådana väsentligt förhållande, så är säljaren eventuellt skyldigt att påpeka detta.

Detta framgår främst i köplagens paragraf 19 och 20, vilket kan rekommenderas att läsa:

https://lagen.nu/1990:931#R17

Sedan är tyvärr juridiken tämligen krånglig och svår för icke jurister, varför man kan gå och tro något som tyvärr inte visar sig stämma.
Det motormännen säger känns tyvärr som något inte helt korrekt, eller åtminstone väldigt vinklat. Jag som nästan färdigutbildad jurist har svårt att tro att deras argument skulle hålla i en rättegång, även om jag såklart förstår att de som representant för konsumenten alltid tar dennes ståndpunkt.

Intressant. §19 https://lagen.nu/1990:931#P19S1

"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om..
säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.."

Nog måste köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om detta väsentliga förhållande, som säljaren dessutom bevisligen kände till.

https://lagen.nu/dom/nja/1996s598
"En köpare har inte enligt köplagen någon allmän skyldighet att undersöka den köpta varan med avseende på eventuella fel. Har köparen faktiskt undersökt varan, får han däremot enligt 20 § 2 st köplagen inte som fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen. Bedömningen av vad köparen enligt detta lagrum borde ha märkt måste göras med beaktande av hur omfattande undersökningen varit och vilka praktiska möjligheter köparen med hänsyn till sina kunskaper och erfarenheter haft att vid sin undersökning upptäcka felet i fråga."
Som det resoneras i det fallet så verkar det inte vara avgörande att köparens undersökning kunde varit mer omfattande. Säljaren behöver inte heller medvetet undanhållit information för att köparen ska ha rätt att åberopa felet.

Så; säljaren kände till felet, och köparen kan inte (right?) förväntats ha upptäckt felet vid den undersökning som gjordes.

Kommentar till detta? Jag är inte jurist, om det skulle vara oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Säljaren har ingen upplysningsplikt. Det är köparen som har en undersökningsplikt. Köparen ska undersöka allt såvida inte säljaren intygar att exempelvis att "däcker är nya och har 12mm mönsterdjup" då behöver inte köparen undersöka denna punkt själv, men allt annat måste undersökas. Eftersom att säljaren aldrig hävdat att alla delar, del för del, vart helt klockren så kan du inte sedan komma och försöka hävda din rätt eftersom att du enligt lag inte har någon rätt. Att gamla bilar är behäftade med fel är knappast en nyhet.

Att säljaren vet med sig att något är felaktigt eller dåligt spelar ingen roll. Köparen har ändå sin undersökningsplikt och säljaren har ingen upplysningsplikt. Endast i extrema undantagsfall, exempelvis om en helt ny bil skulle säljas utan motor, eller andra sådana väsentligt förhållande, så är säljaren eventuellt skyldigt att påpeka detta.

Detta framgår främst i köplagens paragraf 19 och 20, vilket kan rekommenderas att läsa:

https://lagen.nu/1990:931#R17

Sedan är tyvärr juridiken tämligen krånglig och svår för icke jurister, varför man kan gå och tro något som tyvärr inte visar sig stämma.
Det motormännen säger känns tyvärr som något inte helt korrekt, eller åtminstone väldigt vinklat. Jag som nästan färdigutbildad jurist har svårt att tro att deras argument skulle hålla i en rättegång, även om jag såklart förstår att de som representant för konsumenten alltid tar dennes ståndpunkt.

Upplysningsplikten kan härledas ur 19 §. Förvisso är den inte överdrivet omfattande, relativt otydlig samtidigt som den måste förstås i relation till undersökningsplikten men att det inte alls finns en är felaktigt. Detta innebär att det visst kan spela roll om säljaren känner till fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Intressant. §19 https://lagen.nu/1990:931#P19S1

"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om..
säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.."

Nog måste köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om detta väsentliga förhållande, som säljaren dessutom bevisligen kände till.

https://lagen.nu/dom/nja/1996s598
"En köpare har inte enligt köplagen någon allmän skyldighet att undersöka den köpta varan med avseende på eventuella fel. Har köparen faktiskt undersökt varan, får han däremot enligt 20 § 2 st köplagen inte som fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen. Bedömningen av vad köparen enligt detta lagrum borde ha märkt måste göras med beaktande av hur omfattande undersökningen varit och vilka praktiska möjligheter köparen med hänsyn till sina kunskaper och erfarenheter haft att vid sin undersökning upptäcka felet i fråga."
Som det resoneras i det fallet så verkar det inte vara avgörande att köparens undersökning kunde varit mer omfattande. Säljaren behöver inte heller medvetet undanhållit information för att köparen ska ha rätt att åberopa felet.

Så; säljaren kände till felet, och köparen kan inte (right?) förväntats ha upptäckt felet vid den undersökning som gjordes.

Kommentar till detta? Jag är inte jurist, om det skulle vara oklart.

Hej, jag skulle tro att det viktiga blir huruvida detta rör ett sådant "väsentligt förhållande" rörande varans egenskap eller eller användning vilket jag har svårt att tro. Om köparen hade köpt en ny eller nästan ny bil och den exempelvis saknat motor (stor dyr komponent, som är av allra högsta vikt) så hade det absolut blivit tillämpligt då existensen av en en motor i en bil tänkt till vanligt användande är ettväsentligt förhållande. Men att en liten del på en gammal bil inte är i absolut toppskick är inte ett väsentligt förhållande, åtminstone har jag svårt att tro det (även om det relevanta iofs är vad domstolen anser och inte vad jag tror).

Men precis som allt annat i juridiken rör det sig om en bra argumentering och tolkning av lagen, där det såklart finns visst utrymme för olika åsikter och där också bevisning är av högsta vikt. Skulle trådskaparen dvs köparen, stämma säljaren i domstol blir det trådskaparen som får bevisbördan att påvisa hur omständigheterna faktiskt sett ut. Detta kan vara svårt då ord står mot ord utan speciellt mycket annan bevisning, domstolen kommer då välja att inte utge skadestånd eller kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hej, jag skulle tro att det viktiga blir huruvida detta rör ett sådant "väsentligt förhållande" rörande varans egenskap eller eller användning vilket jag har svårt att tro. Om köparen hade köpt en ny eller nästan ny bil och den exempelvis saknat motor (stor dyr komponent, som är av allra högsta vikt) så hade det absolut blivit tillämpligt då existensen av en en motor i en bil tänkt till vanligt användande är ettväsentligt förhållande. Men att en liten del på en gammal bil inte är i absolut toppskick är inte ett väsentligt förhållande, åtminstone har jag svårt att tro det (även om det relevanta iofs är vad domstolen anser och inte vad jag tror).

Men precis som allt annat i juridiken rör det sig om en bra argumentering och tolkning av lagen, där det såklart finns visst utrymme för olika åsikter och där också bevisning är av högsta vikt. Skulle trådskaparen dvs köparen, stämma säljaren i domstol blir det trådskaparen som får bevisbördan att påvisa hur omständigheterna faktiskt sett ut. Detta kan vara svårt då ord står mot ord utan speciellt mycket annan bevisning, domstolen kommer då välja att inte utge skadestånd eller kompensation.

Jo. Baserat på en läsning av domen jag citerade, och köplagen, så var det vad jag tänkte också.
Det kanske värderas annorlunda när det är så tydligt, som i det här fallet, att säljaren kände till felet.
Det är ju tydligt att hur vanligt/väntat ett fel är har betydelse. I exemplet konstateras att fuktskador är att vänta, men att dom i det aktuella fallet var så omfattande att det gick utöver det vanliga (och därmed gjorde priset orimligt).
Kanske förhållandet mellan priset och kostnaden för åtgärdande av felet blir viktigt.

Permalänk
Avstängd

Tror med som sebastian383 säger att det kan gå om säljaren medvetet sålt den defekt och är värt ett försök att få till en delning eller lösning för det kan bli en dyr histora och om inte jag minns fel är det vanligt fel på saab 9-3 disel där kopplingen i sig kan gå på minst 6000kr d.i.y och på riktig verkastad säkert tredubbla med reparation är min gissning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Det ända han behöver skriva i sin annons om det skulle vara fel på tex broms men om det är små fel som inte utgör något hot på säkerheten så behöver han inte säga det.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Därför ska man ha vagnskada på försäkringen.
Är en skröna att man som förare drabbas av 6 siffriga kostnader.

Haha ja med den inställningen kan du köpa en Audi R8 eller något liknande idag

Försäkringar täcker inte allt här i världen, det fin stilta som gäller. Vad tillverkaren tycker är upp till dem att avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tror med som sebastian383 säger att det kan gå om säljaren medvetet sålt den defekt och är värt ett försök att få till en delning eller lösning för det kan bli en dyr histora och om inte jag minns fel är det vanligt fel på saab 9-3 disel där kopplingen i sig kan gå på minst 6000kr d.i.y och på riktig verkastad säkert tredubbla med reparation är min gissning

Byte koppling på min bil likadan modell som han men annorlunda motor för under 5000.

Permalänk
Medlem

tar man alla delar kopplingssats svänghjul slavcylinder nya bultar på 1.9d 05-07 kostar delar 8636kr
på mekonommen + arb så bör man hamna på ca 12822 beroende på vad verkstaden har för timpenning

glömmer stava
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske sen till "festen" men det finns en anledning till att bilprovningar samt motormännen har begagnat test för en liten slant man kan göra som konsument.

Välkommen till Saab träsket btw
Tråkig start men oftast mycket bil för pengarna om man köper från en seriös!
Vet inte om man får nämna andra forum här.. Men ehrmmm Saab Turbo Club Sweden har ett om du inte hört talas om det redan.

Permalänk
Medlem

Det är jättetråkigt att sånt här händer men.

Som flera andra påpekat, fanns informationen tillgänglig i samband med köpet så har köparen svårt att hävda något eller föra någon talan mot säljaren.

I det här fallet fanns informationen tillgänglig i handskfacket och då är den, i vilket fall i mina ögon, tillgänglig för köparen.

/Erik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Tror med som sebastian383 säger att det kan gå om säljaren medvetet sålt den defekt och är värt ett försök att få till en delning eller lösning för det kan bli en dyr histora och om inte jag minns fel är det vanligt fel på saab 9-3 disel där kopplingen i sig kan gå på minst 6000kr d.i.y och på riktig verkastad säkert tredubbla med reparation är min gissning

Tänkte byta koppling samtidigt när han ändå byter svänghjul men kopplingen såg bra ut så de blir bara byte av svänghjul, lager samt slavcylindern.
Hittade en kille som byter allt för 6300 inkl grejerna så de var inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Tänkte byta koppling samtidigt när han ändå byter svänghjul men kopplingen såg bra ut så de blir bara byte av svänghjul, lager samt slavcylindern.
Hittade en kille som byter allt för 6300 inkl grejerna så de var inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att det ordnade sig, du köpte en bra bil trots detta fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zfrigg:

tar man alla delar kopplingssats svänghjul slavcylinder nya bultar på 1.9d 05-07 kostar delar 8636kr
på mekonommen + arb så bör man hamna på ca 12822 beroende på vad verkstaden har för timpenning

Tycker du det är en rimlig summa när man köper en bil för 41000kr och man antar att det är inga fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Haha ja med den inställningen kan du köpa en Audi R8 eller något liknande idag

Försäkringar täcker inte allt här i världen, det fin stilta som gäller. Vad tillverkaren tycker är upp till dem att avgöra.

Man köper den bilen man har råd med.
Och vagnskadeförsäkring täcker i allt som inte omfattas av garantier. Dessutom har bilar nyare än 3 år vagnskadegaranti.
Man får betala självrisk men jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad ersättning vid skador som inte täcks av garanti.
Orkar du ge mig exempel på saker som inte täcks av vagnskada?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Byte koppling på min bil likadan modell som han men annorlunda motor för under 5000.

Priset Beror oftast på om det är dubbelmasse eller inte då dom brukar vara dyrare och sitter på många saab disel tror även passat har det på en del modeller och kan bli riktigt dyrt allrahelst på märkes verkstad och dom flesta andra med

Skrivet av baxee:

Tänkte byta koppling samtidigt när han ändå byter svänghjul men kopplingen såg bra ut så de blir bara byte av svänghjul, lager samt slavcylindern.
Hittade en kille som byter allt för 6300 inkl grejerna så de var inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok ja det var inget att bråka om och är normalt vad prylarna går på annars på "vanliga" ställen men går att komma undan billigare beg, biltema, ebay t.ex

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om man bortser från vem som har rätt eller fel, vilket i detta fallet verkar lite luddigt då det beror på flera faktorer, så kan man ju istället kika på vad man som köpare som anser sig ha blivit lurad har för möjligheter, vilket ofta brukar göra situationen enklare att förstå.
Det finns inget sätt att automatiskt få ersättning bara för att man råkar ha rätt, utan det man får göra är att försöka kräva in ersättning från säljaren på privat väg. Att polisanmäla någon för en sån här sak är verkningslöst då polisen skiter i det och lägger ner fallet. De kan egentligen inte göra nåt så det är ganska förståeligt att de gör så.
Man får då kräva in pengarna för en eventuell reparation från säljaren. Då behöver man ett kostnadsförslag från en verkstad, det kostar mellan 3-500 som regel. Man får sen försöka driva in pengarna via inkasso eller fogde vilket inte kostar något initialt. Om motparten motsätter sig skulden får man stämma denne i domstol och det kostar mellan 600-2500. OM man vinner målet(det är inte solklart) och motparten fortfarande inte vill betala så kan kronofogden driva in skulden, det kostar 600:-/år.
Man har alltså inget att förlora på att låta kronofogden skicka ut ett krav men efter det blir det helt plötsligt dyrt.

Visst är det trist när man råkar ut för sådana här grejer och det känns som onödiga pengar. Jag brukar dock tycka att jag får skylla mig själv när jag gör ett dåligt köp och sen är det inte mer med det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Priset Beror oftast på om det är dubbelmasse eller inte då dom brukar vara dyrare och sitter på många saab disel tror även passat har det på en del modeller och kan bli riktigt dyrt allrahelst på märkes verkstad och dom flesta andra med
Ok ja det var inget att bråka om och är normalt vad prylarna går på annars på "vanliga" ställen men går att komma undan billigare beg, biltema, ebay t.ex

Tror inte man rullar in på märkesversktad med en gammal bil, inte direkt värt det

Kopplingen eller vad du nämner behöver inte vara split ny, viktigast är dess skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om man bortser från vem som har rätt eller fel, vilket i detta fallet verkar lite luddigt då det beror på flera faktorer, så kan man ju istället kika på vad man som köpare som anser sig ha blivit lurad har för möjligheter, vilket ofta brukar göra situationen enklare att förstå.
Det finns inget sätt att automatiskt få ersättning bara för att man råkar ha rätt, utan det man får göra är att försöka kräva in ersättning från säljaren på privat väg. Att polisanmäla någon för en sån här sak är verkningslöst då polisen skiter i det och lägger ner fallet. De kan egentligen inte göra nåt så det är ganska förståeligt att de gör så.
Man får då kräva in pengarna för en eventuell reparation från säljaren. Då behöver man ett kostnadsförslag från en verkstad, det kostar mellan 3-500 som regel. Man får sen försöka driva in pengarna via inkasso eller fogde vilket inte kostar något initialt. Om motparten motsätter sig skulden får man stämma denne i domstol och det kostar mellan 600-2500. OM man vinner målet(det är inte solklart) och motparten fortfarande inte vill betala så kan kronofogden driva in skulden, det kostar 600:-/år.
Man har alltså inget att förlora på att låta kronofogden skicka ut ett krav men efter det blir det helt plötsligt dyrt.

Visst är det trist när man råkar ut för sådana här grejer och det känns som onödiga pengar. Jag brukar dock tycka att jag får skylla mig själv när jag gör ett dåligt köp och sen är det inte mer med det.

Visst kan man göra så men med tiden du lägger ner på saken så borde du lätt att tjäna in den kostnaden via inkomst men allt är relativt och upp till en själv. Vad är viktigast, att ha rätt eller ta lärdom och gåvidare? : /

Permalänk
Antielefant
Skrivet av baxee:

Tycker du det är en rimlig summa när man köper en bil för 41000kr och man antar att det är inga fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja... köper du en ny bil kan du utgå ifrån att den är felfri. Är det en 9-3 och den kostade 41' så lär det vara en 10-12 år gammal bil, och man kan aldrig utgå ifrån att en 10-12 år gammal bil är felfri. Är den nyare än 10 år och kostar 41' lär man till och med utgå från att den är trasig.

Just svänghjulet är ju ett väldigt vanligt problem på 9-3, jag hittar det på en gång när jag googlar på "vanliga fel saab 9-3", vilket innebär att det ligger i ditt ansvar som köpare att kontrollera (då det är ett tämligen välkänt problem på den modellen). På samma sätt som framvagnsbussningar på VW, synkningarna på Volvo eller växellådorna på Opel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja... köper du en ny bil kan du utgå ifrån att den är felfri. Är det en 9-3 och den kostade 41' så lär det vara en 10-12 år gammal bil, och man kan aldrig utgå ifrån att en 10-12 år gammal bil är felfri. Är den nyare än 10 år och kostar 41' lär man till och med utgå från att den är trasig.

Just svänghjulet är ju ett väldigt vanligt problem på 9-3, jag hittar det på en gång när jag googlar på "vanliga fel saab 9-3", vilket innebär att det ligger i ditt ansvar som köpare att kontrollera (då det är ett tämligen välkänt problem på den modellen). På samma sätt som framvagnsbussningar på VW, synkningarna på Volvo eller växellådorna på Opel.

Vet att nya bilar INTE är felfria som allt annat inget nytt.

Permalänk

Finns tyvärr inte mycket att göra, enl vad du skrivit så har all info funnits vid köpet(om det låg i handskfacket)

Innan man köper en beg bil skall man alltid läsa om själva modellen på nätet med den specifika motorn.

Bilsport brukar göra köpguider som innehåller väldigt mycket mat nyttigt när man skall köpa bil.

Och som andra redan skrivit så är det upp till en själv att kolla upp så bilen fungerar. Det kan vara rätt jobbigt men ett gott tips är att är att varmköra bilen. är bilen kall när dom kommer dit och han inte vill att du kör den så länge så är det ett stort varnings tecken.

Men men, du får bita i det sura äpplet. Det har jag och många andra fått göra då man inte kollat upp allt ordentligt eller tagit säljarens ord på att något är OK.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Tror inte man rullar in på märkesversktad med en gammal bil, inte direkt värt det

Kopplingen eller vad du nämner behöver inte vara split ny, viktigast är dess skick.

Nä det måste man inte men räknar man på verkstad över huvudtaget byter dom hela skiten och det blir dyrt och är tidskrävande och räkna på att nån gör det svart är väll kanske inte den vanliga standarden och personligen hade jag svängt förbi bildelsdatabasen och plockat ett beg som verkar bra 1000-1500kr eller skrot billigare ändå om dom har dom löst.. hämtat en kompis som jag mutat med subwaymacka och ett par bärs och fixat det överdagen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä det måste man inte men räknar man på verkstad över huvudtaget byter dom hela skiten och det blir dyrt och är tidskrävande och räkna på att nån gör det svart är väll kanske inte den vanliga standarden och personligen hade jag svängt förbi bildelsdatabasen och plockat ett beg som verkar bra 1000-1500kr eller skrot billigare ändå om dom har dom löst.. hämtat en kompis som jag mutat med subwaymacka och ett par bärs och fixat det överdagen

Jag vågar påstå att det är mycket få som har kompisar som byter svänghjul på en SAAB 9-3 för en subwaymacka med tanke på den tid, arbete och utrustning det kräver. Hittar du bara på, eller vet du verkligen hur mycket jobb det är?

Hittade detta på ett forum om samma typ av bil: "Min var en 2007:a som rullat 8000 mil när den rasade svänghjulet

Dom fick riva halva bilen fram, ut med hjulupphängningarna, stödramen under motor/växellåda, ner med motor/låda i vinkel och sen ut med lådan för att komma åt att byta svänghjulet. Koppling och slavcylinder byttes samtidigt aftersom atbetskostnaden ändå var betald"

Stämmer det förvånar det inte. Det brukar vara mycket trångt på moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor och att byta svänghjul innebär garanterat betydligt mer jobb än bara lamell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag vågar påstå att det är mycket få som har kompisar som byter svänghjul på en SAAB 9-3 för en subwaymacka med tanke på den tid, arbete och utrustning det kräver. Hittar du bara på, eller vet du verkligen hur mycket jobb det är?

Hittade detta på ett forum om samma typ av bil: "Min var en 2007:a som rullat 8000 mil när den rasade svänghjulet

Dom fick riva halva bilen fram, ut med hjulupphängningarna, stödramen under motor/växellåda, ner med motor/låda i vinkel och sen ut med lådan för att komma åt att byta svänghjulet. Koppling och slavcylinder byttes samtidigt aftersom atbetskostnaden ändå var betald"

Stämmer det förvånar det inte. Det brukar vara mycket trångt på moderna framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor och att byta svänghjul innebär garanterat betydligt mer jobb än bara lamell.

Stämmer nog bra och jag hade räknat med en heldag att göra det på 2 man och var därför jag räknade på minst 6000 delar och tredubbla med jobbet på verkstad då det är ett skitgöra och mycket som måste rivas ..sen känner jag många som mekar och är mekaniker och har även en bror som skulle kunna hjälpa till och är inte helt handikappad själv ..men kommer aldrig behöva det då jag inte skulle köpa en saab disel pga jag vet om det problemet ..skulle inte köpa en saab över huvudtaget då många modeller har kostsamma jobbiga problem sen avskyr jag att ratten sitter konstigt i dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Vad förklarar det? Att jag skulle kört sönder dom? Är tvärtom har byggt och meckat med bilar i över 30 år.

Skrivet av RepZi:

Förklarar till antalet bilar

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

...tror även passat har det på en del modeller och kan bli riktigt dyrt allrahelst på märkes verkstad och dom flesta andra med...

Jag skulle vilja påstå att alla dieslar i VAG-koncernen från slutet på 90-talet har dubbelmassesvänghjul, de som trimmar hårt bruka byta till eftermarknads enkelmassesvänghjul eller tar från ett original från en äldre motor.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foppson:

Jag skulle vilja påstå att alla dieslar i VAG-koncernen från slutet på 90-talet har dubbelmassesvänghjul, de som trimmar hårt bruka byta till eftermarknads enkelmassesvänghjul eller tar från ett original från en äldre motor.

Stämmer nog har dålig koll på VAG modellerna med disel men har hört passat och dom verkar ofta ha samma delar i många modeller men vet inte hur vanligt problemet är på dom även fast jag själv kör a4 men vet att saab brukar ha mycket problem med dubbelmassesvänghjul

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w