Vinn nätagg från Seasonic

AMD Radeon "Fiji" röjs av DICE-utvecklare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

http://videocardz.com/55566/nvidia-geforce-gtx-980-ti-perform...

Ja, herre min skapare. Nästan som finalen OS 2006 i ishockey...

Fyfan de där ser bra ut. Man kanske skulle kört på ett 980Ti och en XB270HU-skärm och sitta inne hela sommaren? Sugen som fan om där blir ett bra pris på 980Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Läckert! Hoppas bara på att den släpps med 8GB VRAM nu istället för 4GB.

Skulle tro att det blir 4GB till att börja med tills de får upp produktionen för HBM1. Nästa generation HBM2 så har nog tillverkningen börjat bli nog bra. Då kommer ju även nVidia hoppa på HBM-tåget. Om jag inte minns helt fel?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har AMD lyckats hypa upp detta något enormt jämfört med andra releases där dom misslyckats totalt??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Ja asså singelslot kort med vattenblock = 150 % win

Finns adapter så vad ska jag med DVI till när DP finns.

Så jävla sant!
(980 KPE <3)

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Vad ska du med det till? Är inget som använder det

Ingen använder 4GB heller. Det räcker med 3.5GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Är det bara jag eller har AMD lyckats hypa upp detta något enormt jämfört med andra releases där dom misslyckats totalt??

AMD har ju inte hypat alls. De har ju bara nämnt kortet själva någon enstaka gång. Det har väl snarare blivit lite omtalat eftersom det spekulerats i forum och nyhetsartiklar om kylning, HBM och värmeutveckling. Det ligger inte AMD bakom. Det är ju knappast någon hype heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Sen brukar det väl inte vara så mycket folk som lägger mycket pengar på ett eller flera grafikkort och kör på en gammal skärm?
Känns lite som att uppgradera datorn men köra på gammalt nätagg 😂

Jag kör på en 120 hzare som jag haft sedan 2012, den verkar ha en dp kontakt iaf, version 1.2.

Men nätagg är ju helt onödigt att köpa nytt hela tiden, köp ett gediget från början så slipper du byta det.
Jag har kört på samma nätägg i 7-8 år nu.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ingen DVI. Vad dåligt

Ingen SCART. Vad dåligt

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk

Spännande! Ser snyggt ut! Får se om det kan rå på Titan X i prestanda.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har ju inte hypat alls. De har ju bara nämnt kortet själva någon enstaka gång. Det har väl snarare blivit lite omtalat eftersom det spekulerats i forum och nyhetsartiklar om kylning, HBM och värmeutveckling. Det ligger inte AMD bakom. Det är ju knappast någon hype heller.

Blir väl automatiskt extra stora förväntningar när det är så långt mellan förra riktiga grafikkortslanseringarna för AMD skulle jag tror.

Permalänk
Medlem

Det var mycket diskussion om DP, men åtminstone alla mina skärmar har bara DVI samt VGA, är DP verkligen så populärt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger så här, fan VA SKÖNT ingen DVI !

#Framtiden 1-slot kort härnäst? Hade suttit rejält bra, oavsett formfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag var nyfiken på varför folk ogillade DVI, det verkar vara på grund av att det ska skruvas. Är väl lika mycket rörelse som att surfa runt i 3 olika trådar på Sweclockers. Lathet.

Nackdelar med DVI:
-Det är stort och klumpigt
-Skruvas fast
-Lite för ömtåliga pins som sticker ut och kan gå sönder
-Skruvarna fastnar i alla andra sladdar om man försöker skilja sladden från resterande delar av ormboet. Oerhört drygt när det sitter i kabelrännor och liknande
-Går bara att koppla in åt ett håll

Nackdelar med Displayport:

Nackdelar med HDMI:
-Royalties

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Det var mycket diskussion om DP, men åtminstone alla mina skärmar har bara DVI samt VGA, är DP verkligen så populärt?

Vet inte hur vanligt det är men min skärm har en hel del år på nacken och har DP. Men nu när du erkänt att du inte har det kommer nog folk skriva något roligt att det är dags för dig att byta ut tjock-tvn eller något.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

På vilket sätt hade det skadat dig om det fanns DVI?

DVI-kontakterna tar upp så mycket plats att det blir 2-slotskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du är lite korkad du.

Många skärmar använder sig inte utav Displayport, bara senare skärmar.
Och det finns inte riktigt några Adapters som är dual link.

Varför kalla någon korkad över ett skämt, det var ju uppenbarligen ironi..

"Ingen SCART. Vad dåligt"

Jag skrattade då iaf så åtminstone någon fann det hela rätt roligt men så igen min humor är tvärsjuk ibland så vad kan jag säga?

Super längtar efter recensionen av detta kort, har säkert inte råd själv men man vet aldrig överträffar det mina förväntningar (som är rimliga för tillfället och inte alltför uppblåsta) så ska jag iaf rekommendera besten åt andra när man bygger år dom så som tex vänner, släkt/familj osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nackdelar med DVI:
-Skruvas fast
-Skruvarna fastnar i alla andra sladdar om man försöker skilja sladden från resterande delar av ormboet. Oerhört drygt när det sitter i kabelrännor och liknande

Nackdelar med HDMI:
-Royalties

Men varför inte bara skita i om det finns DVI på kortet och använda sig utav DP och HDMI? Det jag tycker är märkligt är hur någon kan tycka det är skönt att slippa ett uttag på grafikkortet.

Skrivet av cardeci:

DVI-kontakterna tar upp så mycket plats att det blir 2-slotskort.

Om det är anledningen så förstår jag. Men tycker ändå det kan finnas olika modeller i så fall, och det kanske det kommer göra?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Hm. Jag kollade just på ett urval av 10 skärmar (dell, hp, samsung, säg 3-4 år gamla i genomsnitt) jag har runt mig här på jobbet, och 2 saknar DP, alla har HDMI, 3 saknar DVI och fyra saknar VGA.

De nyaste är de utan DVI och VGA, så det verkar ju gå åt DP. Så det är ju lite rimligt att ett helt nytt grafikkort kommer utan DVI.

Mina dell ultrasharp jag har stående hemma har ungefär alla kontakter som finns in (inklusive svideo...)

I vilket fall så är det ju rätt mycket upp för korttillverkaren vilka kontakter de stoppar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nackdelar med DVI:
-Skruvas fast

Nackdelar med HDMI:
-Royalties

Varför nämner du inte att skärmarna kopplas bort helt och hållet när man stänger av dom om man kör DP? Riktigt stor nackdel

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att det inte finns något DVI-uttag, ingen av mina skärmar har HDMI eller DP. :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Varför nämner du inte att skärmarna kopplas bort helt och hållet när man stänger av dom om man kör DP? Riktigt stor nackdel

Det har inget med DP i sig att göra. Det är en en rätt windows-specifik feature, min linuxdesktop på jobbet har inga problem alls med att man stänger av en eller båda DP-skärmarna (de listas som inkopplade).

Det gäller väl f.ö. HDMI också?

När jag stänger av förstärkaren hemma hoppar min desktop runt (jag har den inkopplad för bara ljud, men jag har inte lyckats få det att fungera utan att även ha en 320x240 stor extra 'skärm').

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nackdelar med HDMI:
-Royalties

en annan nackdel med HDMI, eller iaf de datorbildskärmarna som har använt HDMI som jag stött på i fältet.

Galenskapen med overscan och underscan.
Vad i helvete? jag vill att den visar 1920x1080 över hela skärmen, vad är det för jävla påhitt att behöva ställa in skala?

Enligt mig/min erfarenhet så är HDMI helt idiotiskt på en datorbildskärm.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Har väl för i helvete aldrig sagt att jag hade haft något problem med VGA uttag på kortet, så mig är fel person att fråga det där. Ta det med någon som drar upp VGA istället.

Jag var nyfiken på varför folk ogillade DVI, det verkar vara på grund av att det ska skruvas. Är väl lika mycket rörelse som att surfa runt i 3 olika trådar på Sweclockers. Lathet.

Ursäkta råkade citera fel person. Har feber så är ej 100% skulle citera honom som klagade att den ej hade det. Sen tar dvi så mycket plats att du kan få in fler portar med dp då dom tar mindre.

Permalänk
Hjälpsam

Varför finns höljet inte i kork? kork är ett betydligt mer naturnära material än plast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vad innebär kylningsmekanismen? Är det nåt slags intern vattenkylning så man inte behöver ansluta det till ett redan befintligt system med radiator? Var sker avkylningen då? Mina kunskaper om vattenkylning är mycket få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vet inte hur vanligt det är men min skärm har en hel del år på nacken och har DP. Men nu när du erkänt att du inte har det kommer nog folk skriva något roligt att det är dags för dig att byta ut tjock-tvn eller något.

Skrivet av cardeci:

Hm. Jag kollade just på ett urval av 10 skärmar (dell, hp, samsung, säg 3-4 år gamla i genomsnitt) jag har runt mig här på jobbet, och 2 saknar DP, alla har HDMI, 3 saknar DVI och fyra saknar VGA.

De nyaste är de utan DVI och VGA, så det verkar ju gå åt DP. Så det är ju lite rimligt att ett helt nytt grafikkort kommer utan DVI.

Mina dell ultrasharp jag har stående hemma har ungefär alla kontakter som finns in (inklusive svideo...)

I vilket fall så är det ju rätt mycket upp för korttillverkaren vilka kontakter de stoppar på.

Kanske är som så att jag bara har lite för gamla skärmar, tror ena är från 2007 och andra 2010. Blev bara så förvånad när alla hatade på DVI, trodde det var störst och bäst

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nackdelar med DVI:
-Skruvas fast

Nackdelar med HDMI:
-Royalties

Jag kan fylla på.

DVI:
Sitter fast på riktigt.
Du måste förstå hur man öppnar och stänger en skruv.

DP:
Ömtålig kontakt.
Dum fastsättning.

HDMI:
Ömtålig kontakt.
Lossnar av sig själv.
Usel standard.
Overscan
Ofta strul med "udda" upplösningar
60hz...

Permalänk

Fan jag har bara antennuttag på min tjock tv.☺

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Ursäkta råkade citera fel person. Har feber så är ej 100% skulle citera honom som klagade att den ej hade det. Sen tar dvi så mycket plats att du kan få in fler portar med dp då dom tar mindre.

Har du också åkt på denna förbannade förkylningen? Då sitter vi i samma båt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Vad innebär kylningsmekanismen? Är det nåt slags intern vattenkylning så man inte behöver ansluta det till ett redan befintligt system med radiator? Var sker avkylningen då? Mina kunskaper om vattenkylning är mycket få.

Ingen som kan svara. Det är därför denna "läckta" bild definitivt är AMD sanktionerad. Notera hur han tagit bilden, den visar bara en teaser av undersidan på kortet. Vi får inte se översidan där förmodligen en vanlig skrålande radial fläkt sitter - det lär vara för mycket att hoppas på 2st vanliga tysta fläktar i referens designen .

Vattenkylare på dom lär var super mega OC deluxe varianten för 15,000kr+