Alla mina foton är offentliga på Google

Permalänk
Avstängd

Alla mina foton är offentliga på Google

Fick bort det fär något år sedan man nu har Goggle ändrat igen. Alla kan se mina kort jag har på google. Kan inte gå in och försöka slå av delning på 700 kort. Även varit inne på https://www.google.com/settings/dashboard?hl=sv och försökt stänga av så mycket som möjligt. Börjar så smått tycka att Google är Huna Hinde.

Blir snart att jag tömmer hela biblioteket och bara använde Google till You Tube och e-post. Har ju One Drive som kanske är mer privat?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Hm, ser ut att lyckats något då länkar till korten ger: 404. That’s an error. Men kommer ta bort allt från Google, för säkerhets skull, utom de tjänster jag nämnde i förra inlägget. Är väll bara att radera allt material på Picasa och Google Drive?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hur menar du, är dom med om man gör bildsökningar på sökmotorn, fast dom ska vara privata ??

Det känns lite som lägger man ut något på nätet får man nästan räkna med att det finns allmänt tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hur menar du, är dom med om man gör bildsökningar på sökmotorn, fast dom ska vara privata ??

Det känns lite som lägger man ut något på nätet får man nästan räkna med att det finns allmänt tillgängligt.

En molntjänst är inte något socialt medium och det borde vara en självklarhet att det ska vara för privat bruk och inte något offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hur menar du, är dom med om man gör bildsökningar på sökmotorn, fast dom ska vara privata ??

Det känns lite som lägger man ut något på nätet får man nästan räkna med att det finns allmänt tillgängligt.

Det ska man väl inte behöva räkna med speciellt inte om man har ställt in att dom ska vara privata. Är ju sånt snack om att allt ska lagras i moln tjänster nu för tiden för att det ska vara säkert, eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En molntjänst är inte något socialt medium och det borde vara en självklarhet att det ska vara för privat bruk och inte något offentligt.

Ugh buzzword bonanza.. moln = server/online
Nej med tanke på privata nakenbilder och annat som har spridits från såna tjänster så kan man nog inte räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh buzzword bonanza.. moln = server/online
Nej med tanke på privata nakenbilder och annat som har spridits från såna tjänster så kan man nog inte räkna med det.

Ska dom inte delas offentligt så ska dom ju inte delas offentligt, sen om det kommer något retard till hacker och lyckas komma åt sakerna efter en massa grävande så får det väl vara så men det är ju knappast så man ska behöva känna oro över om sina privata bilder är privata eller inte

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Fick bort det fär något år sedan man nu har Goggle ändrat igen. Alla kan se mina kort jag har på google. Kan inte gå in och försöka slå av delning på 700 kort. Även varit inne på https://www.google.com/settings/dashboard?hl=sv och försökt stänga av så mycket som möjligt. Börjar så smått tycka att Google är Huna Hinde.

Blir snart att jag tömmer hela biblioteket och bara använde Google till You Tube och e-post. Har ju One Drive som kanske är mer privat?

Med tanke på att du är väldigt hemlig av dig om vart du menar att Google visar alla dina bilder som du har på ditt Google Drive-konto, så antar jag att du menar Google+. Där kan man se alla sina privata bilder som man inte har delat ut. Saken är den att dessa bilder är privata. De finns där för att det är du som äger dom bilderna, och då ser du dessa. Google skulle aldrig visa ens egna privata bilder på Google Bilder. Då skulle de bryta mot en hel del lagar, och även mot deras regler/villkor. Skulle ett av världens största IT-företag verkligen bryta lagarna och reglerna/villkoren, och riskera förlora miljontals kunder och därav eventuellt gå i konkurs? Neeee...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Låter som att TS skulle behöva ownCloud. Se min signatur.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh buzzword bonanza.. moln = server/online
Nej med tanke på privata nakenbilder och annat som har spridits från såna tjänster så kan man nog inte räkna med det.

Det är skillnad på att ett privatkonto blivit "hackat" och att man lägger upp bilder på Facebook exempelvis. Sedan är ju kändisar större måltavlor och borde därför inte använda internettjänster för att lagra privat data på då dom riskerar att bli attackerade av hackers osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Med tanke på att du är väldigt hemlig av dig om vart du menar att Google visar alla dina bilder som du har på ditt Google Drive-konto, så antar jag att du menar Google+. Där kan man se alla sina privata bilder som man inte har delat ut. Saken är den att dessa bilder är privata. De finns där för att det är du som äger dom bilderna, och då ser du dessa. Google skulle aldrig visa ens egna privata bilder på Google Bilder. Då skulle de bryta mot en hel del lagar, och även mot deras regler/villkor. Skulle ett av världens största IT-företag verkligen bryta lagarna och reglerna/villkoren, och riskera förlora miljontals kunder och därav eventuellt gå i konkurs? Neeee...

Kan säga att jag plötsligt fick kommentarer från okända på Google+ på bilder jag inte delar. Eller rättare sagt, jag delar inga bilder. Kanske tycker man att ens bilder inte är så mycket att dölja men vänner och bekanta är ju med och de kanske inte tycker samma. Tyvärr för de som gillar gotta sig så närmaste naket är nog bilder från sköna stranden, fast personerna hade badkläder på sig. Måtte de bli en go sommar i år också

Nu har jag fått bort alla bilder på Picasa och Google+
Kör inte Android så sparar allt på OneDrive och JottaCloud.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Fick erbjudande av snäll person här på Swec. Men jag har ju lyckats ta bort alla foton och fört över dem till OneDrive och JottaCloud så har inget behov av hjälp just nu. Är enormt nöjd med OneDrive som har ett enklare upplägg än så länge innan något snille kommer på att folk ska använda massa futures få orkar sätta sig in i.

Men stort tack för erbjudandet om hjälp!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Lite mer Google problem. Jag har råkat slå på någon avisering så nu bombarderas jag av e-post så snart jag loggas in från en enhet eller dator. Känns nästan som spam. Hittar dock inte vart man stänger av det.

En liten länk vore jag tacksam för. Denna går det inte ändra i: https://security.google.com/settings/security/alerts Har letat länge nu. Enda stället jag lyckats komma till är enheter som synkroniseras.

Jag har dock ingen Nexus och lurigt att en Nexus från Göteborg även synkroniseras efter att jag bytt lösenord. Tror det är min Windows mobile för ip-numret kommer från Telenor som jag har på den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Lite mer Google problem. Jag har råkat slå på någon avisering så nu bombarderas jag av e-post så snart jag loggas in från en enhet eller dator. Känns nästan som spam. Hittar dock inte vart man stänger av det.

En liten länk vore jag tacksam för. Denna går det inte ändra i: https://security.google.com/settings/security/alerts Har letat länge nu. Enda stället jag lyckats komma till är enheter som synkroniseras.
http://s26.postimg.org/9irc4adad/root.jpg
Jag har dock ingen Nexus och lurigt att en Nexus från Göteborg även synkroniseras efter att jag bytt lösenord. Tror det är min Windows mobile för ip-numret kommer från Telenor som jag har på den.

Aktivera tvåstegsverifiering och byt ut lösenordet mot något svårt. Du kan följa mina steg om just detta, i en annan tråd. Du når tvåstegsverifieringen på Google, genom Kontoinställningar > Tvåstegsverifiering under "Inloggning". Om problemet kvarstår, så kan du felsöka lite mer, genom att kolla när den misstänksamma enheten skedde senast. Även jag har lite misstänksamma aktiviteter för min mobila enhet, men jag testade en VPN-tjänst för ett tag sedan, så det är ju därför. För att vara på den säkra sidan, gå igenom de olika stegen på "Skydda kontot"-sidan. Se till att vara så säker som möjligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Har börjat använda Google igen nu när Microsoft sänker utrymmet på OneDrive för de med Windows Phone från 15 GB till 5 GB.

Köpte en billig Android mobil från Kina men kameran är rätt usel så fortsätter ta bilder med min Lumia 1520. Blir att dra över de synkade bilderna från One Drive mappen till G-Drive mappen. Vet inte om de räcker att krympa bilderna till under 2048x2048 eller om man måste föra över dem till Android mobilen och ladda upp dem den vägen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Har börjat använda Google igen nu när Microsoft sänker utrymmet på OneDrive för de med Windows Phone från 15 GB till 5 GB.

Köpte en billig Android mobil från Kina men kameran är rätt usel så fortsätter ta bilder med min Lumia 1520. Blir att dra över de synkade bilderna från One Drive mappen till G-Drive mappen. Vet inte om de räcker att krympa bilderna till under 2048x2048 eller om man måste föra över dem till Android mobilen och ladda upp dem den vägen.

Är det inte enklare att bara lägga in dom på Google Drive via utforskaren i Windows du har ju 15 GB gratis där. Eller har du tänkt att utnyttja deras Google photo tjänst?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd

@PeterMagnuss0n: Har faktiskt ett gammal 30 GB abonnemang för 50 kr/år men jo, jag hade tänkt använda Google Foto. Undrade om man kunde lägga in bilderna direkt i fotomappen på Gdrive-mappen i datorn och få obegränsat utrymme för bilder under en viss storlek?

De man vill ha fullstora lägger man i en annan mapp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense
Du kan få 1 TB helt gratis på Google Drive, om du blir en lokal guide på Google Maps och gör så att du tjänar 200 poäng (level 4, kort sagt).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.