Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Medlem

Vi kör bara franska bilar, både på företaget och i familjen. Själv kör jag en Peugeot 205 turbo diesel. När du köper 206:a lyssna i framvagn så att inget låter där. Samt bakvagnen på dem bilarna är inte den bästa uppfinningen. Kolla så att bak hjulen står rakt! Men jag rekommenderar Peugeot! Klart kanske inte Volvo v70 bekvämt men lite billigare i drift skulle jag säga. Och rc, som någon nämnde så är det gokart känsla.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Personligen är jag svag för Ford, och i den prisklass som önskas skulle jag nog försöka få tag i en Ford Focus ST, en sen 2004 eller tidig 2005:a, dvs sista årsmodellerna av den gamla Focusen. Rolig att köra, och hyfsat säker.

Om du inte behöver så många hästkrafter så är den vanliga 1,6l bensinaren på 100 hästar förvånansvärt pigg. Jag hade själv en sådan. Bytte den bara för att jag behövde en större bil.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag säger inte saab är skit dom kan vara en helt ok bil men kan bli tråkigt kostsamt ibland är mer den biten som jag känner nej för och är för vanligt för att det ska kännas bra sen på en bil som man oftast inte betalar några jätte summor för ...jag gillar trim delen då man med chip kan få en ganska snabb saab men har sett ganska många rasade och vill man ha skoj får man en s4 2.2t med chip billigt med eller en bmw som är betydligt roligare och tycker inte dom har så mycket som talar för sig

sen tror jag det stämmer med bensinen 325/525/328 är i det stora hela samma motor dom går billigt och är landsvägs misiler och 0.7-0.8 är smärtgränsen och min 0.8 är nog 130kmh+ men kommer man in i städer och mer blandat blir det 0.90 kanske lite mer och snittet på en 316 compact blir mindre i.a.f på dom jag haft men dom är väldigt snåla sexorna samma m3an med men 316 tror jag vinner bensin fighten även om jag med gillar sexorna betydligt mer och sexorna tål enormt med spö "inte 170hk";) och lådorna är grymt bra och ska nog skaffa nån bmw snart igen då dom gör bästa bilarna..i.a.f dom med bästa känslan

Du har ju inte en blekaste aning vad du pratar om.. Min 9-5a har gått 30kmil med över 400Nm och en väldans massa hjulspinn, fortfarande samma olja i lådan sedan den lämnade fabrik och är hur tight som helst inga symptom på ett kommande ras eller liknande.

Felen har kommit senaste månaderna nu, ett par bärarmar, bränslepump (E85 dödar pumpar), avlastningsventil och sen gick turbon förra veckan (30kmil måste vara världsrekord för en Garret GT17?)

Farsan var andra ägaren på bilen och ägt den sedan millennieskiftet, bilen drar f.ö lite drygt 0,7 landsväg och 0,85 blandat (B95) Vill man köra på E85 blir det ungefär samma kostnader i dagsläget med relativt högt E85 pris.

Nästintill alla av mina vänner åker Saab 9000/9-3/9-5, ett par med rejält vässade monster (400hk+) och lådorna håller även då om man kör med huvudet, så länge man ser till att downshifta när man ska göra en fullgas acceleration, inte spinner i kurvor och över brunnslock m.m. Så fungerar dom hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Jag pendlade under 1 ½ års tid i en Saab 9-3 1,9 TiD mellan Eskilstuna - Stockholm (ca. 24 mil om dagen). Det är 150 hk i dem och jag snittade 0.50-0.55L/milen på motorväg. 3000 kr skatt och som alla Saabar väldigt billiga i försäkring.

Saab är mycket bil för pengarna och ofta ganska väl utrustade. Kolla på en Vector-utrustad. Aero behövs inte för en pendlarbil. Dieslarna kommer dessutom med motorvärmare m. tidur som standard vilket är otroligt trevligt på vintern!

Alla Saab:ar är inte billiga att försäkra. Min aero kostar ~11k om året för helförsäkring. Man 31 år, bor relativt centralt i gbg (ingen stadsdel där de eldar bilar ), bilen stående i garage.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Alla Saab:ar är inte billiga att försäkra. Min aero kostar ~11k om året för helförsäkring. Man 31 år, bor relativt centralt i gbg (ingen stadsdel där de eldar bilar ), bilen stående i garage.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat runt bland olika försäkringsbolag? Folksam ville ha drygt 9k för min 9-3:a och Trygg-Hansa under 5k med liknande villkor.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@era909:

Gjorde en ny jämförelse på compricer.se precis. Finns något för mig okänt bolag (Moderna) som tar 9500kr per år. De andra tar 11k och uppåt... Är Göteborg mobbat på något sätt?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

@era909:

Gjorde en ny jämförelse på compricer.se precis. Finns något för mig okänt bolag (Moderna) som tar 9500kr per år. De andra tar 11k och uppåt...

Surt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Ska också köpa ny bil i veckan då jag börjar nytt jobb på måndag som kräver bil, kommer köra 3-4 mil tur/retur om dagarna på 90 väg.

Såg denna på blocket vilket lät intressant
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_1_6_nybes_60690684.htm...

Vill gärna ligga under 20k

Har inget belägg för det, men jag har "hört" att Audi är dyra att reparera och går relativt ofta sönder, jämnfört med andra märken. Stor generalisering kanske men hade varit fint med lite input från andra förare i frågan.

Permalänk
Medlem

Min senaste är en V40 -01 (Fas2). Fantastiska säten, man kan sitta i dem hur länge som helst utan att bli trött. Dock hyfsat törstig i stadstrafik (2,0t) men på motorväg ligger det väl på 0,75-0,8 typ vilket är okej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Kör själv en Saab 9-3 Aero -03, chippad.

Komfortabel och rolig: Ja.
Pendlingsbil: Näää.

Tankar 98 pga chipningen, har 7km till jobbet så motorn hinner precis gå upp till arbetstemperatur när jag är framme. Snittförbrukning ~1,1L/milen. Och med dyr skatt och försäkring är det allt annat än en bra pendlarbil... Men fort till jobbet kommer man

Skickades från m.sweclockers.com

Också ägt en chippad 03:a rolig att köra men dyr, allting gick sönder hela tiden och den drog rätt mycket också. Haft en S40 2004 också, bra drag men mekaniskt ganska usel. betydligt rostigare än min 850 som nu rullat 30 000 mil och är 20 år gammal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Du har ju inte en blekaste aning vad du pratar om.. Min 9-5a har gått 30kmil med över 400Nm och en väldans massa hjulspinn, fortfarande samma olja i lådan sedan den lämnade fabrik och är hur tight som helst inga symptom på ett kommande ras eller liknande.

Felen har kommit senaste månaderna nu, ett par bärarmar, bränslepump (E85 dödar pumpar), avlastningsventil och sen gick turbon förra veckan (30kmil måste vara världsrekord för en Garret GT17?)

Farsan var andra ägaren på bilen och ägt den sedan millennieskiftet, bilen drar f.ö lite drygt 0,7 landsväg och 0,85 blandat (B95) Vill man köra på E85 blir det ungefär samma kostnader i dagsläget med relativt högt E85 pris.

Nästintill alla av mina vänner åker Saab 9000/9-3/9-5, ett par med rejält vässade monster (400hk+) och lådorna håller även då om man kör med huvudet, så länge man ser till att downshifta när man ska göra en fullgas acceleration, inte spinner i kurvor och över brunnslock m.m. Så fungerar dom hur bra som helst.

Jag känner med flera som kört saab aero/9-5/9-3/9000/900 och det har varit lager som gått ..lådor som gått turbo och d.i.v mindre roliga fel på dom flesta.. men slit delar som bärarmar broms o.s.v får man räkna med på alla bilar men lådorna är veka på dom även när dom är orginal och känns som när dom blir trimmade pajar dom snabbt så poängen är förlorad med 400hk om man måste gubbköra för dom ska hålla och blir ifrånkörd av en 300hk m3 alla dagar i veckan ..sen ser jag inte poängen med en saab som busbil ..wow kan spinna rakt fram långt då dom bara spinner pga framhjulsdriften och av närmare 10 kompisar som kört saab är det bara 1 som har sin kvar och den står på gräsmattan med rasad koppling .....nä bmw över saab alla dagar i veckan dom är sjukt mycket roligare/tåligare eller en s4 2.2t chippad där man måste ha lite mer balls om man ska leka och som bruks bil är det för stor risk för dyra fel så skulle skippa dom där med och är inte svårt att se en vinnare när ena gått i KK

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en Ford Focus / Opel Vectra så dyr som du har råd med med nån 1.6L motor båda går snålt och håller bra, bensin då du inte ska köra så långa sträckor och de brukar dra 0,6-0,7!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Gling:

Alla Saab:ar är inte billiga att försäkra. Min aero kostar ~11k om året för helförsäkring. Man 31 år, bor relativt centralt i gbg (ingen stadsdel där de eldar bilar ), bilen stående i garage.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu går vi lite off topic men..

Om du ser till utrustningen du får på en Aero och jämför med valfritt annat märke så kommer Saab ofta ligga bland de lägsta i försäkringskostnad. Jag ägde en Saab 9-3 Turbo-X som 22-åring i Stockholm kommun, 14k i helförsäkring. Året därefter så kunde jag få ned det till ~11k. Hade egen parkering utomhus. Du borde se dig omkring för att se om det inte finns något bättre bolag.

Permalänk

Köp en fin 940...
plentum insug en vass kam och en större turbo, ic och spridare. Helt ett nytt styrsystem, svettsa diff fan...

Sen öp med kopplingen o ligg brett i varje kurva!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Kör en Volvo S60 02 2,4L 170Hk 24 000mil drar ca 0,8l milen och gav 30 000kr för den kört 7000mil på 2år utan problem!

Sån skulle jag kikat på sjukt härlig bil med bra stereo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle satsa på en Ford Focus / Opel Vectra så dyr som du har råd med med nån 1.6L motor båda går snålt och håller bra, bensin då du inte ska köra så långa sträckor och de brukar dra 0,6-0,7!

finns mig veterligen inga vectra med 1,6l motor, minst jag känner till är 1.8l. När jag köpte min vectra C var den absoluta majoriteten av bilarna på blocket 2,2l alt 2.0t

2,2 som jag hade var inte fasligt törstig på landsväg/motorväg men den korta sträcka jag har till jobbet, ca 1 mil blandad körning där drog den ungefär 1 liter milen, dock tyckte jag inköpspris/komfort vägde upp eventuella dyrare driftskostnader som jag hade. Betalade 29.000 för en -03 med 15.000 mil på mätaren och ägde den i ca 4 år / 6000 mil. såld för 15.000 förra året.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker nästan det är viktigare hur man kör än vilken bil man kör på bränsleförbrukning. (i viss utsträckning).

Jag kör min Ford Escort -98 (ja 18år gammal). Jag kommer:
Bästa fall: 73mil på 43liter: Under 0.6l/mil
Sämsta fall: 62mil på 43liter: Under 0.7l/mil

Kör som en gubbe, ge fan i att gasa-bromsa-gasa, rulla hela tiden vid köer istället för att gasa upp och sedan bromsa in om och om igen.
Planera körningen, observera rondellen 50-300m fram, är det troligt att du kommer förbi om du gasar konstant eller ska du sakta in redan nu?

Har du en person upp i rumpan på motorvägen? Låt dem köra förbi och om de håller hastighetsbegränsningarna så är det bara att ligga bakom relativt nära i luftströmmen (håll säkert avstånd). Kör 110km/h om det är 110 km/h som gäller, att öka till 130 km/h kostar inte bara exponentiellt energi i att accelerera upp utan även exponentiellt i luftmotstånd.

Min bil är värderad till under 8 000 kr och klarar dina kriterier, dock knappast någon lek bil med massa pollar under huven. Men det är bara prioritera i Venndiagrammet vad som är viktigt för dig. Att köra vettigt gör nog mer än att satsa på en specifik bil.

Psst, lägre motorvolym ger oftast snålare bil, dock sämre acceleration (Mindre lek, mer planering).

/Fd. Snållänning.

Där tror jag inte jag kan hålla med dig... Jag har en Audi a5 3.0 tdi quattro vilket är en i mitt tycke en stor motor.. den ligger jag på motvägen i 110km/h med och drar ca 0.6-0.65l/mil om jag kör som du beskriver! (Då driver den också alla 4hjul vilket drar lite mer) Medans en liten diesel på 1,4-1,8L brukar dra lika eller ibland mer!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Finns det några som har erfarenhet av Peugeot modeller? Vet att det alltid är lika svårt att veta hållbarheten på bilmärken men tänker ifall det var något extra.

Just 206 har problem med bakaxel (stötdämparn är ihop med den, kommer in smuts i lagret som gör axeln hel stel.) och det kostar 7-8k per sida att byta. Se till att axeln kan röra på sig vid kontroll. 206 RC osv brukar allmänt vara slut ialf samtliga modeller jag har kollat på (gamla modeller upp till 2005:or). Samma gäller Aero, inte kollat på en enda som inte varit halft sönderkörd man får gå upp i prisklass och årsmodell runt 100k+ om man vill ha någon som ej är en pensionerad racing bil.

Permalänk
Medlem

En modell av Toyota corolla som inte nämnts vad jag sett är Corolla Tsport. Trevlig liten bil med ca 192 hk inte så vanlig, ligger lite högre i pris än nämnt. Men det är en japanare den har kamkedja som är att föredra mot kamrem.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

En modell av Toyota corolla som inte nämnts vad jag sett är Corolla Tsport. Trevlig liten bil med ca 192 hk inte så vanlig, ligger lite högre i pris än nämnt. Men det är en japanare den har kamkedja som är att föredra mot kamrem.

Japp det är en bra bruksbil helt klart. Äldre skoda ska man kolla upp kamkedjan på, dessa har lite mjuka kedjor som sträcker sig för mycket som i sin tur medför ett motorras. Kedjor håller normallt sätt längre en rem men är svårare att kontrollera skicket på själv. Att kolla att servicen är gjort med oljebyten är viktigare då kedjan smörjs av motoroljan. Rasslar det så är den slut, testa att varva upp bilen och släpp gasen hastigt och låt någon lyssna efter rassel.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande pendelbil är en Saab 9-3 ss 2.0t -05. Fungerar som en klocka, runt 0,7l snällt körd. Passerat 10000 mil i min ägo och har fortfarande inga problem mer än allmän slitage som däck, olja och bromsar.

Är att rekommendera vid den prisklassen!

Permalänk
Medlem

Ngn nämnde Citroën c1. Vad jag förstått ska ts ha en billig och pålitlig pendlarbil.
Citroën c1, Peugeot 107 och Toyota aygo är samma bil och du får en sådan för under 30k.
De är enkla och billiga att äga. Har kamkedja så ingen rem som ska bytas. Allt är billigt till den bilen, däck, bromsar etc. Bara tuta och köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Gör dig själv en tjänst och skippa franska bilar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Där tror jag inte jag kan hålla med dig... Jag har en Audi a5 3.0 tdi quattro vilket är en i mitt tycke en stor motor.. den ligger jag på motvägen i 110km/h med och drar ca 0.6-0.65l/mil om jag kör som du beskriver! (Då driver den också alla 4hjul vilket drar lite mer) Medans en liten diesel på 1,4-1,8L brukar dra lika eller ibland mer!

Jämför den med en 2.0 TDI Quattro så ser du att din motor drar mer. 0,6-0,65 är definitivt inte momentanförbrukningen i 110 km/h, snarare någonstans mellan 7,5-8,5 beroende på vind och lutning.
Edit: Nu var det ju diesel, sorry.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Har ringt runt till försäkringsbolagen och hört efter på några olika bilar.

Länsförsäkringar var alltid billigast. De andra tog nästan det dubbla för helförsäkringen.

Det är min erfarenhet att dom är billigast tror min 525 kostade 4k min a4 jag har nu runt 2k - 2,5k nått med halv "osäker dras automatiskt" och brorsans supra ligger omkring 12k så en aero måste man kunna få skapligt billig försäkring på där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Peugeot är inte så kul kvalitetsmässigt, varken i kvalitetskänsla eller hållbarhet tyvärr.

20 000 mil, 02'a. Bensin, 1.6L, 307'a. Den startar alltid, även om det tar någon sekund extra när den är kall. Det rasslar, skramlar, hoppar, slamrar och bankar. Mest om bussningarna till krängningshämmaren fram. Drivknutarna är också ganska slut. I bland tjurar den när man vill hoppa över en växel vid växling, och när det är kallt ute går den illa, låter lite som en diesel, tills den börjar få upp värmen. Mellan förra årets, och årets service slickade den i sig lite drygt en liter olja, men det varken luktar eller ryker.
Besiktningsdags i morgon, och där är inga kända fel, som sig bör när det är tid. Får väll se vad det blir av det.

Med ovan sagt. Skitbil. Innerskärmarna fladdrar löst runt om, sätesvärmen suger, AC'n blir bara riktigt kall vid fullgas, trots att systemet är tömt, provtryckt, och påfyllt. Värmen är bättre, även om det inte händer ett skit innan motorns termostat öppnar. Eftersom det är lånad bil, så kör jag glatt, men jag skulle köpa en bara om jag kunde sälja den med en gång, till vinst.
Värst av allt är antagligen att den inte ens är speciellt billig att köra...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Citroen är det inte så stora fel på, däremot Renault och Peugeot har rejäla elfel emellanåt

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ju va rätt konstigt iom att Peugeot och Citroen varit till 90% samma bilar i innnandömmet en bra tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle84:

Vet inte riktigt vilken högerfot du kör med men min 9-3 ligger mellan 0.7-0.85 på 70-90 väg och det är på dom mycket pendlingsovänliga 19". Sen går det givetvis att få den och dra mer. Skatten är för närvarande 2700 på en 9-3 Aero. Säger inte att det inte finns bättre ekonomiska bilar för pengarna men trådskaparen ville ha idéer och det lämnas. Att köpa en något svagare modell ex en 175h 2.0t vector betyder inte alltid att soppa förbrukningen sjunker.

Om du jagar komfort, säkert och en relativt trevlig bil att köra så tycker jag fortfarande om saab, behöver inte nödvändigtvis vara en Aero. Men de modellen har ofta lite mer utr och en turbo som håller, gäller dock främst 9-5

Sett till hur mycket bil du får för pengarna så ligger nog sabbarna hyfsat till på beg markanden. Men smaken är ju som baken

Skickades från m.sweclockers.com

En kompis har en 1.8 turbo, ligger på runt 0.9. Mycket beror ju givetvis på vart man kör. Med min Civic Type R ligger jag på runt 0.5 på landsväg, 0,7-0,8 på motorväg och runt 1.3 inne i stan. Sen ska man verkligen inte lita på färddatorn, den kan visa väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

En kompis har en 1.8 turbo, ligger på runt 0.9. Mycket beror ju givetvis på vart man kör. Med min Civic Type R ligger jag på runt 0.5 på landsväg, 0,7-0,8 på motorväg och runt 1.3 inne i stan. Sen ska man verkligen inte lita på färddatorn, den kan visa väldigt fel.

Som med alla bilar så beror det mycket på hur man kör. Landsvägskörning i 70-90 drar min chippade (235HP, 375NM) 9-3 2.0t runt 0.7-0.85 precis som ovan nämnts, detta med 225 breda 18". 110 på farthållaren runt 0.8. Ökar jag till 130 drar den genast upp mot 0.95.

Har aldrig haft en tankning där den dragit mer än 1 liter i snitt. Vanligast är mellan 0.82-0.87.

Sammanfattningsvis en kul bil med bra utrustningsnivå som standard men halvkass växellåda. Dyrare i drift än en snåldiesel men klart roligare att köra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har en BMW 320D 2010 och en Citroen C1 2009. Älskar C1an, skulle defintivt köpa en av trillingbilarna (c1, aygo, 107) om jag var du. Funkar kanon upp till 110-120 km/h. Pigga, oväntat rymliga (jag är 193 cm). Dessutom kostar de ingenting att äga och tanken verkar aldrig ta slut. Perfekta lilla pendlarbilen och att skrutta runt i staden. Undvik att krocka dock. De tror jag inte skulle vara så trevligt. Gillar den såpass mycket att jag funderar på att köpa en ny i framtiden när min nuvarande har gjort sitt...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6