Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Medlem

Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Tjena!

Under sommaren kommer jag nu börja jobba allt mer och kommer då inte längre kunna använda familjebilen, jag behöver alltså en egen pendlings bil. Kommer pendla om dagen 4 mil. Inte mycket stads körning, mest 90-100 väg.

Har inte så mycket kunskap om bilar och jag vet då därför inte om någon speciell jag letar efter.
De jag har kollat på hittills är Peugot 206 RC/CC.

Det jag söker mest i en bil är att den ska dra relativt lite bensin men fortfarande okej med hästkrafter i den, så kanske 0.7 L milen?
Priset ska helst inte överstiga 30k men kan hända att jag kan göra ett undantag.
Framförallt så ska den såklart se okej ut.

Har ni några idéer? Säg de gärna, dock helst inte den klassiska Volvon som alla ungdomar har..lite trött på att se den bilen överallt. Den håller säkert jättebra men det borde finnas någon annan rolig bil som håller bra också, angående rost, bromsar, växellådan osv.

OBS: Ny budget: 80K
Hej igen! Använder samma tråd så det inte blir för mycket.

Jag har funderat på att byta upp mig och jag har en tråd som jag skapade några veckor tillbaka om Peugeot 207 cc, men det blir nog inte den längre. Jag har sakta gått ifrån lusten för just Peugeot och också att ha en cab. Jag har därför hittat denna bilen som fått bra betyg på nästan alla punkter när det kommer till komfort, hållbarhet, köregenskap osv.

Bil: Mazda 6 MPS (Mazdaspeed)

Undrar då ifall någon har några synpunkter på denna vad man bör tänka på. Just nu finns det inte många ute på blocket så därför vet jag inte om jag borde vänta eller ifall dom som är ute är en bra deal. De jag blivit sugen på är dessa två:

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_2_3_MPS_Nyservad_2....

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_6_MPS_2_3__260_HKR__4WD....

Jag har en budget på omkring 80.000:-. Hoppas att jag får runt 40.000 för min nuvarande Peugeot 206 cc. Vad tror ni om dessa bilar jag länkade och specifikt just bilen?

Ny info /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

En lite äldre BMW modell kanske skulle vara något? Har själv en E36 compact och den är riktigt schysst drar 0,7 L milen och ungefär 100 hk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Skulle nog försöka hitta en Saab 9-3 Aero från 2003 och framåt mellan 15-20k mil. Några mindre barnsjukdommar på - 03 men annars jäkligt pålitliga bilar med hyfsade ägande kostnader. Haft ett par som pendlar kärror. Går förvånansvärt bra. Pendlar med en - 04 idag, medans frugan får köra fin bilen Pendlar ca 10-20 mil om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en Volvo S60 02 2,4L 170Hk 24 000mil drar ca 0,8l milen och gav 30 000kr för den kört 7000mil på 2år utan problem!

Permalänk
Medlem

Toyota Corolla eller VW Golf är två säkra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle84:

Skulle nog försöka hitta en Saab 9-3 Aero från 2003 och framåt mellan 15-20k mil. Några mindre barnsjukdommar på - 03 men annars jäkligt pålitliga bilar med hyfsade ägande kostnader. Haft ett par som pendlar kärror. Går förvånansvärt bra. Pendlar med en - 04 idag, medans frugan får köra fin bilen Pendlar ca 10-20 mil om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte lite du pendlar om dagen, men ska kolla upp den bilen! Var ligger den i månaden? Försäkring då

Permalänk
Medlem

Finns det några som har erfarenhet av Peugeot modeller? Vet att det alltid är lika svårt att veta hållbarheten på bilmärken men tänker ifall det var något extra.

Permalänk

Jag skulle tipsa om någon nätt liten maskin med en liten dieselspis i, om du bara vill ha en A->B kärra. Typ en Golf TDI av något slag.

Typ denna: http://www.blocket.se/orebro/Vw_Lupo_3l_1_2tdi_59766340.htm?c...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Honda/toyota är väl bilar som framförallt håller, frankrikes är väl inte direkt kända för sin hållbarhet.

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem

Försäkringen kollar du lättast genom att ta ett regnummer på en svensksåld bil och gå in på dom stora bolagen och slår på deras hemsida. För mer info om modellen råder jag dig att söka lite på Saab turbo clubs forum. Finns massa tips om modellerna där. Det enda jag känner till är att kopplingen ibland behöver bytas ut runt 20k mil, har gjort det på min. Kan också uppstå en del missljud från framvagn på dom tidiga årsmodellerna. Annars finns det ju mindre bilar som är något snålare, men inte lika komfortabla o roliga att köra som en Aero. Lycka till i jungeln

Här har du min om du vill ha ett regnummer att använda.

http://www.garaget.org/mypage/?user=2275
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket om bilar själv, men jag köpte en VW Polo -01 som bara gått 6000 mil för 20,000kr för ett par månader sedan. Rostskyddad och servad. Drar inte mycket soppa alls, men är ingen sportbil heller.
Installerade fjärrstyrt C-lås för ca 350kr.

Kanske kan vara något liknande du är ute efter?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ford Fiesta ST http://www.blocket.se/halland/Ford_Fiesta_ST_60689327.htm?ca=... kanske skulle passa (om du vill ha sportighet före komfort ).

Golf 3/4 är annars ett hyfsat säkert kort. Och diesel är nog att föredra i ditt fall också då det dricker mindre under långa resor.

Annars gäller la det vanliga, kolla på bilar med relevanta miltal (runt 15-20 000 gärna mindre), inte för gammal, fullstämplad servisbok, lite rost mm, köp inte första bästa, googla om både märket och modellen innan du bestämmer dig, då kan man hitta vad som man bör kolla lite extra på eller passa sig för med just den bilmodellen. Prov kör alltid. Sen om du vill ha lite extra utrustning som farthållare och AC kolla så det fungerar samt annan elektronik i övrigt.

Lyck Till

Ett tips: håll dig borta från alla bilar med 5 cylindrar eller fler dom dricker för mycket framförallt bensin och etanol varianten

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Finns det några som har erfarenhet av Peugeot modeller? Vet att det alltid är lika svårt att veta hållbarheten på bilmärken men tänker ifall det var något extra.

Njaaaa, franska bilar är inget att hänga i julgran. Spana hellre in tyskt eller japanskt.

Permalänk

Har inget gott och säga om franska bilar, är lite som att ber om problem. Skulle jag vara illa tvungen att välja en fransk bil hade jag valt en Citroën.

Om jag hade pendlat 4mil om dagen och större delen är på landsväg hade jag köpt en större bil, dels pga säkerheten och komforten. Med din budget hade jag satsat på en Saab 9-5, hade dock skippat aeron pga dyrare försäkring och skatt. Ett annat alternativ är BMW 525-528 e39, lite dyrare att äga än Saab men är också betydligt finare bil än Saab enligt mig.

Jag skulle däremot inte rekommendera en dieselbil av äldremodell, de är oftast misskötta, betydligt mycket dyrare i skatt jämfört mot en bensinare och skulle motorn får problem så är delarna dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle84:

Skulle nog försöka hitta en Saab 9-3 Aero från 2003 och framåt mellan 15-20k mil. Några mindre barnsjukdommar på - 03 men annars jäkligt pålitliga bilar med hyfsade ägande kostnader. Haft ett par som pendlar kärror. Går förvånansvärt bra. Pendlar med en - 04 idag, medans frugan får köra fin bilen Pendlar ca 10-20 mil om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Driver du?
Varför köpa en bil som drar över litern när man pendlar? Sköna säten iallafall.
Rekommendera inte något som du själv kör oekonomiskt.

Skatten ligger på över 3000 kr för en 9-3 aero.

Permalänk
Medlem

Vet att folk klagar på franska bilar men kan inte se enda hållbar orsak. I vår släkt har alla kört Peugeot sen 30-40år och det enda fel som uppstått var en turbo som hade felvinklade turbinvingar (hel batch med turbos som hade detta, och hör inte ihop med Peugeot på nått sätt), och inget värre än så. Inte sämre än andra bilar, bättre vill jag påstå. 206 är fina bilar, rc modellen som en liten gokart nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Volvo V40 runt 2003-2004 med 2,0t motorn är imo riktigt snygg och den motorn har kraften när man behöver den, men kan även köras snålt.
Inte precis Volvo utseende då den i grunden är en Mitsubishi carisma (?) men fortfarande en trevlig bil. Speciellt fas 2 från 2001-2004.

Permalänk

@TheFlyingFin: Nu vet jag inte om ni har köpt nya eller begagnade bilar. Köper man en nybil så spelar det nog mindre roll vilken bil man väljer, de första 10.000milen behöver inte nödvändigtvis vara kostsamma. Men när bilen har några år på nacken och över 15.000mil det är då problemen uppstår, motormässigt har det nog aldrig varit så mycket fel på franska bilar men däremot el relaterade fel som är enligt mig kan vara värre än ett motorfel.

Permalänk
Medlem

Har en Peugeot 308 Diesel som jag tycker är bra pendlar 5mil om dagen.
ligger på ca 0.58 i förbrukning men då har jag motorväg ca 4,5 mil av den sträckan så där av lite hög förbrukning. nu har dom ju höjt skatten på dieseln så hamna på 1600:- något om året.
Nackdelen med diesel är oftast mot en med bensin att det är tätare service intervall.
fast det beror ju på hur mycket man kör varje år med för man ska ändå serva bilen en gång om året.

Förövrigt så den 1.6 motorn som sitter i är samma som sitter i Volvos 1.6 diesel samt andra bilmärken som har 1.6 litersmotor

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Volvo V40 runt 2003-2004 med 2,0t motorn är imo riktigt snygg och den motorn har kraften när man behöver den, men kan även köras snålt.
Inte precis Volvo utseende då den i grunden är en Mitsubishi carisma (?) men fortfarande en trevlig bil. Speciellt fas 2 från 2001-2004.

Skulle även jag rekommendera Volvo S40/V40 2.0T Fas 2 (2001-2004). Ligger runt 0.7L milen om det inte är stadskörning, och är även väldigt rapp om det skulle behövas. Kört snart 8k mil på 3 år utan några problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Tjena!

Under sommaren kommer jag nu börja jobba allt mer och kommer då inte längre kunna använda familjebilen, jag behöver alltså en egen pendlings bil. Kommer pendla om dagen 4 mil. Inte mycket stads körning, mest 90-100 väg.

Har inte så mycket kunskap om bilar och jag vet då därför inte om någon speciell jag letar efter.
De jag har kollat på hittills är Peugot 206 RC/CC.

Det jag söker mest i en bil är att den ska dra relativt lite bensin men fortfarande okej med hästkrafter i den, så kanske 0.7 L milen?
Priset ska helst inte överstiga 30k men kan hända att jag kan göra ett undantag.
Framförallt så ska den såklart se okej ut.

Har ni några idéer? Säg de gärna, dock helst inte den klassiska Volvon som alla ungdomar har..lite trött på att se den bilen överallt. Den håller säkert jättebra men det borde finnas någon annan rolig bil som håller bra också, angående rost, bromsar, växellådan osv.

Då ska du INTE titta på Peugot 206 RC, en kompis till mig har en och den drar lika mycket som hans Saab 9-5 Aero gjorde och han pendlar 24 mil om dagen med den och den låter mycket inuti då den inte är så ljudisolerad för att lätta den, så vid 100km/h så önskar du att du hade ett par hörselkåpor.

Skrivet av Alexander7938:

En lite äldre BMW modell kanske skulle vara något? Har själv en E36 compact och den är riktigt schysst drar 0,7 L milen och ungefär 100 hk.

Skickades från m.sweclockers.com

0,7 L/mil är mycket för en så liten bil, jag har Ford Focus kombi och den drar mindre (0,59) och lika mycket hästkrafter.

Skrivet av Tobbe_:

Det var inte lite du pendlar om dagen, men ska kolla upp den bilen! Var ligger den i månaden? Försäkring då

Dyrt, så den behöver du inte heller titta på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

japanska bilar om du vill ha bra ekonomi, de är extremt snåla o vettig o köra, de var alldrig fel på dem om du tine syftar på inredningen så ja de är i europeisk standard nu, corollorna kan va lite jobbiga i baksätet.
VW bluemotion är bra alternativ om du vill satsa på disel, men osäker om du kan få tag i en så billigt, anarsh brukar tyska diselbilar vara bra ekonomi maskiner för stor-pändlaren.
fiat är är underskattad ekonomi bil om du vill ha lite liv när du kör (naturlig sportighet i dess betende)

Permalänk
Avstängd

så här tänker jag
Nej till diselbil för med den budgeten är dom är så gamla att man får riktigt dyr skatt
Pegga 206 är rätt mycket fel på dom även om jag tycker dom är ok så är kvalitete dålig och samma med resterande franska bilar
saab - nej är rätt mycket dyra fel som växelådor och div dyrt soch kamrem kan kosta 16lök på verkstad tar bensin och även fast dom ligger i bra pris skulle dom inte vara intressant för mig
Opel och ford är med sånna jag skulle akta mig för och äldre hyndai som är billiga av en orsak

men bmw 316 - 318 går billigt har bra kvallitet är snål på bensin eller ww tex golf/passat audi typ a3 a4 skoda octavia är annars ok även toyota är nog bland dom bästa bang for the buck bilarna samma mazda fast dom kan rosta lite väl mycket

men finns nitlotter på alla märken som har sjuk dommar och tex bmw 318 nån tidigare modell hade dåliga toppar tex så bästa tipset är nog att sikta på nån med lite kvalitet och kolla vanliga fel på dom

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_1_8_lagt_miltal...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_1_6_60615526.htm?ca=6&...
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_1_6__15_000_MIL___Drag_N...
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_316ti_60651251.htm?ca=6&w=3

Typ nått sånt hade jag siktat på som a - b bil även om själen säger drifting med en m3 så är dom där rätt billiga att ha alla kategorier

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@ReZZiE: Har aldrig ägt en fransk bil, men har vänner och bekantar som har ägt nya och äldre franska bilar, rostskyddet på äldre franska bilar är nog lika bra/dålig som japanska bilar under 80 till 90-talet. Efter milleniumskiftet började flera biltillverkare i Frankrike samarbeta med varandra vilket gör att kvalitén har ökat men desto värre är det med elektroniken.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

så här tänker jag
Nej till diselbil för med den budgeten är dom är så gamla att man får riktigt dyr skatt
Pegga 206 är rätt mycket fel på dom även om jag tycker dom är ok så är kvalitete dålig och samma med resterande franska bilar
saab - nej är rätt mycket dyra fel som växelådor och div dyrt soch kamrem kan kosta 16lök på verkstad tar bensin och även fast dom ligger i bra pris skulle dom inte vara intressant för mig
Opel och ford är med sånna jag skulle akta mig för och äldre hyndai som är billiga av en orsak

men bmw 316 - 318 går billigt har bra kvallitet är snål på bensin eller ww tex golf/passat audi typ a3 a4 skoda octavia är annars även toyota är nog bland dom bästa bang for the buck bilarna samma mazda fast dom kan rosta lite väl mycket

men finns nitlotter på alla märken som har sjuk dommar och tex bmw 318 nån tidigare modell hade dåliga toppar tex så bästa tipset är nog att sikta på nån med lite kvalitet och kolla vanliga fel på dom

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_1_8_lagt_miltal...
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_golf_1_6_60615526.htm?ca=6&...
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_1_6__15_000_MIL___Drag_N...
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_316ti_60651251.htm?ca=6&w=3

Typ nått sånt hade jag siktat på som a - b bil även om själen säger drifting med en m3 så är dom där rätt billiga att ha alla kategorier

Växellådor på Saab har varit lite av en akilleshäl, men många av Saabarna har fått det fixad genom förstärkta synkringar och kör man som en idiot och slira med koppling och rivstarta, det kan får vilken växellåda som helst att rasa. Sen är det kamkedja på alla Saabar och inte kamrem.

Bmw 316-318 är mer bränsletörstig än de större motorerna med raka sexor, eftersom TS kommer köra mest landsväg och inte stadskörning kommer 316-318 dricka mer bränsle pga att motorn kommer ligga på högre varv.

Annars håller jag med dig om mycket.

Permalänk
Medlem

Kör själv en Saab 9-3 Aero -03, chippad.

Komfortabel och rolig: Ja.
Pendlingsbil: Näää.

Tankar 98 pga chipningen, har 7km till jobbet så motorn hinner precis gå upp till arbetstemperatur när jag är framme. Snittförbrukning ~1,1L/milen. Och med dyr skatt och försäkring är det allt annat än en bra pendlarbil... Men fort till jobbet kommer man

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker nästan det är viktigare hur man kör än vilken bil man kör på bränsleförbrukning. (i viss utsträckning).

Jag kör min Ford Escort -98 (ja 18år gammal). Jag kommer:
Bästa fall: 73mil på 43liter: Under 0.6l/mil
Sämsta fall: 62mil på 43liter: Under 0.7l/mil

Kör som en gubbe, ge fan i att gasa-bromsa-gasa, rulla hela tiden vid köer istället för att gasa upp och sedan bromsa in om och om igen.
Planera körningen, observera rondellen 50-300m fram, är det troligt att du kommer förbi om du gasar konstant eller ska du sakta in redan nu?

Har du en person upp i rumpan på motorvägen? Låt dem köra förbi och om de håller hastighetsbegränsningarna så är det bara att ligga bakom relativt nära i luftströmmen (håll säkert avstånd). Kör 110km/h om det är 110 km/h som gäller, att öka till 130 km/h kostar inte bara exponentiellt energi i att accelerera upp utan även exponentiellt i luftmotstånd.

Min bil är värderad till under 8 000 kr och klarar dina kriterier, dock knappast någon lek bil med massa pollar under huven. Men det är bara prioritera i Venndiagrammet vad som är viktigt för dig. Att köra vettigt gör nog mer än att satsa på en specifik bil.

Psst, lägre motorvolym ger oftast snålare bil, dock sämre acceleration (Mindre lek, mer planering).

/Fd. Snållänning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker nästan det är viktigare hur man kör än vilken bil man kör på bränsleförbrukning. (i viss utsträckning).

Jag kör min Ford Escort -98 (ja 18år gammal). Jag kommer:
Bästa fall: 73mil på 43liter: Under 0.6l/mil
Sämsta fall: 62mil på 43liter: Under 0.7l/mil

Kör som en gubbe, ge fan i att gasa-bromsa-gasa, rulla hela tiden vid köer istället för att gasa upp och sedan bromsa in om och om igen.
Planera körningen, observera rondellen 50-300m fram, är det troligt att du kommer förbi om du gasar konstant eller ska du sakta in redan nu?

Har du en person upp i rumpan på motorvägen? Låt dem köra förbi och om de håller hastighetsbegränsningarna så är det bara att ligga bakom relativt nära i luftströmmen (håll säkert avstånd). Kör 110km/h om det är 110 km/h som gäller, att öka till 130 km/h kostar inte bara exponentiellt energi i att accelerera upp utan även exponentiellt i luftmotstånd.

Min bil är värderad till under 8 000 kr och klarar dina kriterier, dock knappast någon lek bil med massa pollar under huven. Men det är bara prioritera i Venndiagrammet vad som är viktigt för dig. Att köra vettigt gör nog mer än att satsa på en specifik bil.

Psst, lägre motorvolym ger oftast snålare bil, dock sämre acceleration (Mindre lek, mer planering).

/Fd. Snållänning.

Lägre motorvolym ger inte automatisk bättre bränsleekonomi och lägre motorvolym behöver inte nödvändigtvis innebära sämre acceleration. En bil som är mer motorstark är oftast en bättre vardaglig bil än en som är motorsvag. Ska du köra landsväg eller motorväg med en bil som är motorsvag gör att den drar mer bränsle pga att det tar längre tid för den att uppnå angiven hastighet, vilket gör att man behöver hålla nere gasen längre vilket ökar bränsleförbrukningen. En motorsvag bil är inte anpassad för landsväg eller motorväg då utväxlingen är oftast ganska så låg vilket gör att den lämpar sig bättre för hastigheter under 70km/h. Grundprincipen hur en ottomotor fungerar har inte förändrats men med modernteknik har vi lyckats öka verkningsgraden med överladdning och andra former av bränsle och hybridteknik, då kan ditt påstående stämma men nu handlar det om bilar i 30kkr-klassen som inte har samma moderna lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Screenwalk:

Växellådor på Saab har varit lite av en akilleshäl, men många av Saabarna har fått det fixad genom förstärkta synkringar och kör man som en idiot och slira med koppling och rivstarta, det kan får vilken växellåda som helst att rasa. Sen är det kamkedja på alla Saabar och inte kamrem.

Bmw 316-318 är mer bränsletörstig än de större motorerna med raka sexor, eftersom TS kommer köra mest landsväg och inte stadskörning kommer 316-318 dricka mer bränsle pga att motorn kommer ligga på högre varv.

Annars håller jag med dig om mycket.

Växelådorna är fortfande inte så jag skulle kalla dom bra och finns kamrem och kamkedja beronde på modell på saab ..tror alla turbo har kedja men är inte helt säker..i vilket fall är det dyrt ofta när man ska fixa det

Tänkte mer compact modellerna men stämmer rätt bra jag har haft 525 och på ca 20 mil "motorväg" kunde man kommer ner på 0.8 typ även fast jag brukar ligga 28kmh över samma sträcka med m3 e36 kan man nå 0.8 vilket är imponerande med 300hk sexa och ligger man på lite så matchar dom varann ganska bra med 316/318 men compact som är lite lättare och om man håller hastigheten kan nå 0.6-0.7 sen är skatten billigare och dom är oftast inte lika roliga att sladda runt rondeller med och är lite mindre piskade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Köp inte en 206cc. Haft 2 polare med sådana bilar bara massa krångel!! Kolla på en golf 1.4 eller 1.6 år 2004-2005. De går för runt 25-30k. Man ska hålla sig borta från Franska bilar så som Citroen och Peugeuot.

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100