Funderingar kring "power down" och HDD

Permalänk
Medlem

Funderingar kring "power down" och HDD

Hejsan!

Jo jag undrar vad som är bäst för mekaniska hårddiskar, att alltid låta dom vara i gång eller som jag nu har, att efter 10min så går hårddiskarna ner i viloläge.

Spelar det ingen roll eller kan det t.o.m. vara så att allt ner till viloläge och uppstarter ifrån viloläge sliter mer än om den bara skulle stått å snurrat.

Det är min HTPC jag har funderingar kring då det faktiskt är lite segt att så fort man skall komma åt den via nätverket så måste man vänta på att hårddisken kommer ur viloläget.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Divion:
Enda anledningen att använda viloläget är energibesparingen (som är ytterst marginell). Diskarna mår betydligt bättre av att snurra konstant, om datorn används någorlunda frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

@Divion:
Enda anledningen att använda viloläget är energibesparingen (som är ytterst marginell). Diskarna mår betydligt bättre av att snurra konstant, om datorn används någorlunda frekvent.

Japp då får det bli att stänga av viloläget. Tackar så mycket

Permalänk
Avstängd

Går ju pilla i inställningarna så att just hårddiskarna aldrig snurrar ner även i diverse olika lägen (vad jag minns)

Permalänk
Inaktiv

jag drar ut kablarna från hårddiskarna (självklart är inte nätaggregat på) när jag är klar med back up i datorchassin

använder hårddiskarna endast en dag varje månad för att lagra filer osv men annars så ska hårddiskarna vara på 24/7 om du använder dom då och då